Persbericht Week 25
(18 - 24 juni 2001)
_____
B. en W. kiezen voor betere doorstroming openbaar vervoer
De aanleg van vrije busbanen langs de Naarderweg tussen de
aansluitingen Witte Kruislaan en Sumatralaan, langs het spoor tussen
Soestdijkerstraatweg en Athene in het Arenapark en een nieuwe
(bus)oprit naar de A27 vanaf de Soestdijkerstraatweg aan de oostzijde.
Met onder meer deze plannen willen burgemeester en wethouders de
doostroming van de bussen verbeteren.
Daarnaast stelt het college voor om op zes verkeerslichteninstallaties
het openbaar vervoer voorrang te geven: de bestaande installaties op
het Oostereind en de Lage Naarderweg en in twee nieuwe installaties op
de Soestdijkerstraatweg: de eerste bij de spoorwegovergang en de
andere bij de nieuwe oprit naar de A27. Voor de aanleg van de busbanen
is een vrijstelling nodig van de bestaande bestemmingsplannen in het
kader van artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening. Het college stelt voor
om hiervoor een verklaring van geen bezwaar aan te vragen.
Totaalplan
De drie busbanen maken onderdeel uit van een totaalplan om de
doorstroming van het openbaar vervoer te bevorderen. Behalve de
bovengenoemde onderdelen bestaan deze uit het bevorderen van de
doorstroming op de Naarderstraat door daar de rijrichting om te
draaien, de bestemming tot busbaan van het stuk Schapenkamp vanaf de
Beatrixtunnel richting Gooilandplein en de herinrichting van het
zogenaamde 'Rondje Tolhuis'. Deze onderdelen zijn momenteel
nog in studie.
De plannen kunnen nu worden uitgevoerd omdat de voorbereiding daarvan
nagenoeg gereed is. Het zijn onderdelen van de oude HOV-plannen, die
naar de mening van het college niet omstreden zijn. Tevens kan de al
deels gevoerde artikel 19-procedure voor de vrijstelling
bestemmingsplannen worden gecontinueerd. Behalve dat de busbanen nodig
zijn voor de doorstroming van het openbaar vervoer zijn ze ook
essentieel voor de ontsluiting van het Arenapark en bieden ze een
goede uitgangspositie voor een latere ombouw naar light-rail bij het
Mediapark. Besluitvorming over deze plannen is nu nodig om nog in
aanmerking te kunnen komen voor de De Boer-subsidie.
Na advies van de commissie Verkeer en Buurt op 25 juni 2001 zal het voorstel op 4 juli aanstaande worden voorgelegd aan de gemeenteraad.