"AMbitie", de eerste prijs voor de Peugeot 307
Op 22 juni is tijdens de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2001 aan
Peugeot Nederland de AMbitie-prijs 2001 uitgereikt. AMbitie is de
eerst prijs die de 307 heeft ontvangen en is een nieuw initiatief van
het blad Automobiel Management. De prijs zal vanaf heden jaarlijks
worden toegekend aan een autoimporteur die een nieuw model op
ambitieuze wijze in de markt wil plaatsen en die met dat nieuwe model
een stevige stap voorwaarts wil maken.
Volgens de jury is de Peugeot 307 de winnaar van AMbitie omdat: Het
een pottenbreker zal worden in het volumesegment. Of het daarmee ook
een Golf-killer gaat worden zal de tijd leren, maar van alle auto's
die in de historie van de Golf daartoe in staat werden geacht of door
autofabrikanten daartoe werden uitgeroepen, heeft de 307 de grootste
kansen. Zeker is dat Volkswagen - marktleider in dit segment - deze
winnaar nauwlettend in de gaten gaat houden. Je mag de 307 een Franse
Golf noemen, maar het is geen Golf-kloon. Op tal van punten is de 307
typisch Peugeot; hij heeft een eigen karakter en een 'stoer' gezicht.
De 307 is, zoals één van de juryleden het noemde "een lekker ding".
Peugeot noemt de 307 in een folder "een exponent van deze tijd" en ook
daar kan de jury zich wel in vinden. De leasemaatschappijen hebben
veel vertrouwen in een lage afschrijving van de 307 en verwachten
vanaf een jaar of drie afscheid te kunnen nemen van supercourante
auto's, dankzij een hoge restwaarde. De jury is onder de indruk van
het brede programma, de mooie techniek en de degelijke uitstraling,
waarmee de 307 - die meer is dan een opvolger van de 306 - als
smaakmaker van het Peugeot-concern dienst doet.
Utrecht, 22 juni 2001
Rovanperä op Grieks podium; Grönholm verlengt contract
De gruwelijke, 1645 km lange Acropolis Rally begon slecht voor Team
Peugeot Total. Didier Auriol en Marcus Grönholm moesten al vroeg in
het Griekse stof bijten. Maar Harri Rovanperä bleef fier overeind en
reed zijn Peugeot 206 WRC als derde het podium op in het
indrukwekkende klassieke decor in Athene. Simon Jean-Joseph behaalde
met een privé-206 bovendien knap de achtste plaats. Colin McRae won
deze zevende ronde van het wereldkampioenschap rallys.
In het verre achterland van Athene, ruwweg tussen Kamena Vourla en het zuidelijker gelegen Itea, speelde de jaarlijkse Acropolis Rally zich af. Twintig klassementsproeven met een gezamenlijke lengte van 399 km stonden op het programma. Andere traditionele onderdelen hiervan manifesteerden zich in alle hevigheid: zinderende hitte, gordijnen van stof, hoge rotswanden en diepe afgronden, en de verraderlijk harde stenen. Eén daarvan trof Grönholms 206 met een harde klap midden onder de auto op KP 3. De wereldkampioen, die op dat moment de tweede plaats innam, deed verslag: Het was een groot en puntig exemplaar midden op de weg. Ik kon het niet ontwijken en kort daarna begon de oliedruk te zakken. Ondanks de beschermplaat had die steen ons carter gekraakt...
Grönholm, die een zeer ongelukkige eerste seizoenshelft doormaakt, had
nog meer dan dertig wedstrijdkilometers te gaan voor de eerste
servicestop. Een onmogelijke situatie we moesten de auto stilzetten.
Het WK ziet er nu somber voor ons uit, maar we zullen er alles aan
doen om ons hele team zo goed mogelijk te helpen. De Fin onderstreepte
zijn vertrouwen in Peugeot door in Griekenland voor het merk bij te
tekenen tot en met 2003.
Die eerste dag kon eigenlijk niet slechter, want al snel op de eerste
proef voelde Didier Auriol dat de koppeling begon te slippen. Het
probleem werd meteen zo erg dat verder rijden geen zin meer had. Een
enorme teleurstelling, maar je doet er niets aan, behalve het zo snel
mogelijk te vergeten en vooruit te denken aan de rallys in de tweede
seizoenshelft, waarvan er ons een aantal goed liggen.
De beide Peugeot-toppers hadden de twijfelachtige eer in goed
gezelschap te verkeren. De rally eiste een zware tol van mens en
materiaal. Ook Carlos Sainz, Richard Burns en Markko Martin traden toe
tot de rij uitvallers.
Harri Rovanperä kampte met een lekke band, maar wist zich aan het eind
van de eerste etappe weer in de top-10 te hijsen. Hopelijk zijn de
Griekse goden ons team van nu af aan beter gezind, zuchtte de winnaar
van de Rally van Zweden. Gilles Panizzi, ditmaal in een privé-206,
verraste vriend en vijand met de zesde positie op Dag-1. De Fransman
wist in het verdere verloop van de zware wedstrijd echter niet die
plek vast te houden en zakte gaandeweg uit de top-10. Niettemin deed
Panizzi waardevolle ervaring op in dit Griekse avontuur.
Harri Rovanperä, die aanvankelijk niet zo happy was met het weggedrag van zijn 206, liet tussen de bedrijven door in overleg met de technici aanpassingen uitvoeren aan het onderstel. Daardoor ging het steeds beter en begon de Fin te klimmen in de rangschikking. Ik zat tussen twee vuren, Petter Solberg voor me en Tommi Mäkinen achter me. Het gat naar de Subaru werd steeds kleiner en op de laatste dag viel ik zijn positie aan. Maar de eerste twee proeven gaven zo weinig grip, dat het me uiteindelijk niet meer lukte om Solberg te passeren.
Half juli wacht de rallykaravaan de zo mogelijk nog zwaardere Safari Rally in Kenia. Dit evenement wordt gewoonlijk in ons vroege voorjaar verreden, dus de omstandigheden zullen zich in juli anders aandienen dan de Safari-rotten gewend zijn. Sportdirecteur Corrado Provera: De afstanden zijn langer dan in ieder ander WRC-evenement, de wegen zijn nog slechter en de equipes komen onder nog veel grotere druk te staan. Wij moeten grotere betrouwbaarheid tonen en er is geen betere rally dan de Safari om de duurzaamheid aantoonbaar te maken.
Uitslag 48e Acropolis Rally:
1. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
2. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
3. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
4. Mäkinen/Mannisenmmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer
5. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus
6. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara
8. Jean-Joseph/Boyère (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Colin McRae 30
2. Tommi Mäkinen 30
3. Carlos Sainz 26
4. Richard Burns 15
5. Harri Rovanperä 14
6. François Delecour 11
7. Didier Auriol 10
8. Petter Solberg 9
9. Freddy Loix 7
10. Gilles Panizzi 6
11. Thomas Radström 6
12. Toni Gardemeister 5
13. Marcus Grönholm 4
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Ford 60
2. Mitsubishi 53
3. Subaru 28
4. Peugeot 20
5. Skoda 11
6. Hyundai 10
Volgende wedstrijd: Safari Rally (EAK), 19-22 juli 2001
Utrecht, 19 juni 2001
Peugeot sponsort Heineken Trophy tennistoernooi
Als jarenlange sponsor van het grastennistoernooi in 's-Hertogenbosch
is Peugeot verheugd te melden dat de organisatie er wederom in is
geslaagd een aantrekkelijk spelersveld samen te stellen.
Bij de mannen verkeert de drievoudige winnaar Patrick Rafter in goed
gezelschap van de talentvolle spelers Lleyton Hewitt, Roger Federer en
Dominik Hrbaty. Ook de Franse topspelers Arnaud Clement en Nicolas
Escude zijn onlangs toegevoegd aan het deelnemersveld. Nederlands
hoogst genoteerde speler Sjeng Schalken is eveneens van de partij,
samen met Jan Siemerink en Ramon Sluiter.
Ook het damesveld is aantrekkelijk: op het prestigieuze
grastennistoernooi strijden Jennifer Capriati, Elena Dementieva,
Jelena Dokic en Kim Clijsters om de eerste plaats. De Nederlandse
inbreng wordt verzorgd door Miriam Oremans.
De Heineken Trophy s-Hertogenbosch, waar de spelers belangrijke ATP-
en WTA-punten voor de wereldranglijst kunnen verdienen, vindt dit jaar
plaats van 18 tot en met 24 juni. Het geldt traditioneel als
belangrijke voorbereiding op Wimbledon dat meteen na de Heineken
Trophy plaatsvindt. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de grotere
postkantoren, GWKs en via de internetsite www.heinekentrophy.nl.
Utrecht, mei 2001
Prijzen 307 bekend
Op de afgelopen Salon van Genève heeft de Peugeot 307 zijn succesvolle
debuut gemaakt. De auto oogstte grote bewondering om zijn design,
veiligheidsuitrusting en om zijn vele mogelijkheden. Nu, enkele weken
later, zijn de definitieve prijzen voor de Peugeot 307 vastgesteld. De
prijzen van de nieuwe 307 beginnen bij NLG 34.350,-/ EUR 15.587,42 en
lopen door tot NLG 56.900,-/ EUR 25.820,09.
Vooralsnog zullen de volgende motoren leverbaar zijn: de 1.6 16V
benzinemotor, de 2.0 16V benzinemotor en de 90pk 2.0 HDi dieselmotor.
Later dit jaar volgen een 75 pk 1.4 motor, een 2.0 HDi met 110 pk en
een geheel nieuwe 1.4 HDi met 70 pk. Ook zullen er dan twee versies
met een automatische versnellingsbak op de markt gebracht worden.
Aandacht verdient ook de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de
Peugeot 307. Deze veiligheidsuitrusting is van een zeer hoogstaand
niveau en bestaat onder andere uit ABS met elektronische
remkrachtverdeling, noodrem-assistentie met automatisch inschakelende
alarmlichten, 6 airbags, anti-whiplash hoofdsteunen, een actieve
voetsteun voor de bestuurder, een inklapbare stuurkolom en
schijfremmen rondom.
Het leveringsprogramma van de 307 is zodanig opgebouwd dat de
keuzemogelijkheden voor de klant optimaal zijn. Vrijwel alle denkbare
combinaties van motoren, interieursferen en optiepakketten zijn
mogelijk. Voor het benzinemodel waarvan het grootste afzetvolume
verwacht wordt, de 307 XR met een 1.6 16V motor, geldt een prijs van
NLG 37.350,-/ EUR 16.948,77. Bij de dieseluitvoeringen kost de 307 XR
2.0 HDi 90 pk NLG 44.650,-/ EUR 20.261,38. De auto staat eind mei 2001
bij de dealers.
Utrecht, maart 2001
Nieuwe Peugeot Partners
In de eerste maanden van 2001 is de reeks modellen van de Peugeot
Partner aanzienlijk uitgebreid. Zo wordt de Peugeot Partner nu ook met
de 2.0 HDi motor geleverd en is er een uiterst sportieve VTC-versie
van deze Peugeot op de markt gekomen. Bovendien is de bestaande
Partner Combispace vanaf heden leverbaar met een uiterst fraai en
multifunctioneel dak.
De Peugeot Partner 2.0 HDi is een welkome toevoeging aan het
bestelwagengamma. De 90pk viercilinder HDi-motor maakt van de
efficiënte Peugeot bedrijfswagen een uiterst soepele en zuinige auto.
De motor heeft een inhoud van 1997 cc en is reeds bekend uit diverse
andere Peugeots. Het vermogen van de motor bedraagt 90pk bij 4000 tpm
en het koppel van bedraagt 205 Nm bij 1900 tpm. De Partner 2.0 HDi
wordt leverbaar als gesloten bestelwagen en als Plancher. De prijzen
van de Partner 2.0 HDi beginnen bij NLG 22.580,-/ EUR 10.246,36
exclusief 19% BTW.
De Peugeot Partner VTC is een uiterst sportieve vrijetijdsauto en kan
worden uitgerust met een 110 pk 1.6 16V benzinemotor en eveneens met
de 2.0 HDi motor. De Véhicule Tous Chemins uit het Partner-gamma is
uitgerust met een versterkte wielophanging en een verhoogde
bodemvrijheid. Samen met de 15 inch wielen zorgt dit ervoor dat de
Peugeot Partner VTC zich op elk terrein thuis voelt. Tevens is deze
Partner VTC uitgerust met extra beschermingsplaten onder de technische
componenten en met koplamproosters.
Samen met zn stoere uiterlijk en de verhoogde zitpositie draagt het
grote comfort bij aan de meervoudige gebruiksmogelijkheden van de
auto. Standaard heeft de VTC onder andere stuurbekrachtiging,
verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met
afstandbediening, twee schuifdeuren en een bergvak in het cabinedak.
Als optie zijn onder andere leverbaar: lichtmetalen velgen, airbags
voor de bestuurder en voor de passagier, airconditioning en een
radio/cd-speler. De Partner VTC is leverbaar vanaf NLG 35.250,-/ EUR
15.995,75
De Partner Combispace is vanaf heden uit te rusten met een zeer
aantrekkelijke optie: het multifunctionele dak. Het dak bestaat uit
een aantal vensters die extra licht in het interieur brengen.
Daartussen is aan de binnenzijde plaats gemaakt voor handige
opbergvakken en diverse 12V-aansluitingen. Ook zijn er leeslampjes en
extra ventilatiemogelijkheden aangebracht aan de binnenkant van dit
revolutionaire dak. Tenslotte zijn de dakrails van een Peugeot Partner
met multifunctioneel dak eenvoudig te transformeren tot dwarsdragers.
Het multifunctionele dak is - in combinatie de optie van een extra
schuifdeur links - leverbaar voor NLG 2.878,-/EUR 1.305,98.
Utrecht, maart 2001
Peugeot 406 Coupé HDi
De Peugeot 406 Coupé kreeg al eerder de titel mooiste auto van het
jaar toegekend vanwege zijn unieke en tijdloze design. Nu verrast
Peugeot opnieuw door dit model ook te leveren met een HDi common rail
turbodiesel met een roetfilter.
Het zuivere ontwerp van de 406 Coupé van de hand van Pininfarina, in
combinatie met geavanceerde technologie in de vorm van directe
brandstofinspuiting (HDi) sluit perfect aan op twee belangrijke wensen
van liefhebbers van coupés in het algemeen, te weten:
· een bijzondere auto met een opvallend fraai design
· het plezier om met zon auto lange afstanden te kunnen afleggen, in
alle veiligheid en dankzij een krachtige motor.
De Peugeot 406 Coupé werd in 1997 in Europa geïntroduceerd en uit een
onderzoek onder 70.000 bezitters van een 406 Coupé kwam naar voren dat
een belangrijk deel van deze groep tot soms wel 35.000 km per jaar
reed.
Speciaal voor lange afstandsrijders die houden van elegantie en
geavanceerde technologie, biedt Peugeot vanaf nu ook de mogelijkheid
te kiezen voor de 2.2 liter HDi-turbodieselmotor met roetfilter, naast
de beide bestaande benzinemotoren, de 2.0 16V van 100 kW (138 pk) en
de 3.0 V6 met 24 kleppen die 152 kW (210 pk) levert.
Vanwege de belangrijke vooruitgang die ten aanzien van het rijgedrag en het brandstofverbruik van dieselmotoren is geboekt, heeft nu 42% van de Europese klanten belangstelling voor deze motoren voor autos in het topsegment (H) en de hogere middenklasse (M2-segment).
Met zijn economische en milieuvriendelijke karakter vormt de HDi- common rail-technologie (inspuiting onder hoge druk: 1.350 bar) een belangrijke bijdrage aan deze verandering van de markt. Bovendien draagt deze motor bij aan het rijplezier door zijn stille werking en zijn grote souplesse, vooral bij lage toerentallen.
De geperfectioneerde HDi-motor is uitermate geschikt voor de 406 Coupé
De motor heeft een cilinderinhoud van 2.179 cm3 en is voorzien van een
aluminium cilinderkop met 16 kleppen, een turbocompressor met
variabele geometrie en een variabele luchtinlaat (variabele Swirl) met
een spiraalvormige en een tangentiële luchtinlaatbuis per cilinder. De
motor levert een maximum vermogen van 98 kW (136 pk) bij 4.000 omw/min
en een maximum koppel van 314 Nm bij 2000 omw/min. Het ontbreekt de
Peugeot 406 Coupé HDi dus niet aan dynamiek en de auto maakt de
prestaties die zijn design doen vermoeden volledig waar, getuige de
volgende cijfers:
Maximumsnelheid 208 km/h
0 100 km/h 10,9 sec.
1000 m vanuit stilstand 32,3 sec.
Behalve deze uitstekende prestaties biedt de directe inspuiting en
common rail-techniek ook de mogelijkheid om een vóórinspuiting te
doen, waardoor het specifieke verbrandingsgeluid van de diesel sterk
vermindert. Deze 2.2 liter motor met 16 kleppen is bovendien voorzien
van twee balansassen voor een trillingsvrije loop.
Sterk, soepel en stil. De Peugeot 406 Coupé HDi toont
karaktereigenschappen die in de buurt komen van de versies met een
6-cilinder. Onderstaande cijfers tonen aan dat een dergelijke
uitspraak beslist niet overdreven is:
Coupé HDi
60-90 km/h in 4e 5,8 sec.
80-120 km/h in 5e 11,0 sec.
Coupé V6
60-90 km/h in 4e 5,9 sec.
80-120 km/h in 5e 10,6 sec.
De 406 Coupé HDi beschikt over variabele, toerentalafhankelijke
stuurbekrachtiging. Verder kreeg de auto hetzelfde verfijnde onderstel
als alle andere 406 Coupés, met onafhankelijke voorwielophanging van
het type McPherson met triangels en multilink achterwielophanging. Het
remsysteem is voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeling en
een noodremassistent. De parallel met de V6 gaat verder door de keuze
voor bepaalde oplossingen vanwege de toepassing van een dieselmotor.
Dat geldt met name voor onderdelen van de vering en de wielophanging
van de 3.0 V6 die ook voor de HDi worden gebruikt - het betreft dan de
stabilisatorstangen, de 7J16 lichtmetalen velgen, de montage van
215/55R16W banden, de geventileerde voorremschijven met een diameter
van 305 mm en een dikte van 28 mm alsmede de Brembo-remklauwen met
dubbele remzuigers.
De ML5T versnellingsbak kreeg aangepaste overbrengingsverhoudingen
vanwege het imposante koppel van 314 Nm, waardoor een snelheid van
49,08 km/h mogelijk is bij 1000 omw/min.
Een ander sterk punt van de 406 Coupé zijn de aantrekkelijke
exploitatiekosten, vooral ook door zijn lage brandstofverbruik:
(1/100 km)
Coupé HDi
Binnen bebouwde kom 8,8
Buiten bebouwde kom 4,9
Gecombineerd verbruik 6,4
Coupé V6
Binnen bebouwde kom 14,4
Buiten bebouwde kom 7,4
Gecombineerd verbruik 10,0
Met een tankinhoud van 70 liter zorgt dit voor een ruime actieradius.
Mede door dit gunstige verbruik is de motor ook minder belastend voor
het milieu; de uitstoot van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect)
bedraagt slechts 168 g/km en worden er vrijwel geen roetdeeltjes meer
uitgestoten dankzij de toepassing van het roetfilter.
Net als bij de benzineversies beschikt de 406 Coupé HDi in de
basisversie al over een zeer uitgebreide uitrusting (automatische
airconditioning, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels,
supervergrendeling, automatische ruitenwissers, met leer bekleed
sportstuur, boordcomputer, 4 airbags enz.).
Daarnaast is er nog de 406 Coupé in Pack-uitvoering die over nog meer
luxe beschikt (koplampsproeiers, elektrisch bediende voorstoelen met
geheugen, leren bekleding, JBL Hifi-systeem met CD-wisselaar en aparte
versterker, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inklapbare
buitenspiegels, verlichte make-upspiegels, vloermatten enz.).
Tenslotte is elke 406 Coupé met HDi-motor voorzien van cruise control,
een voorziening die vooral door lange afstandsrijders erg gewaardeerd
wordt.
Met negen carrosseriekleuren en keuze uit twee bekledingssoorten voor
het interieur (Chaîne-stof in zwart of grijs of soepel leer in zwart,
beige of rood) weet de Peugeot 406 Coupé een bijzondere elegantie te
combineren met topprestaties, niet alleen voor liefhebbers van
benzinemotoren maar nu ook voor diegenen die zweren bij een diesel.
De 406 Coupé HDi wordt in de fabrieken van Pininfarina gebouwd en is de eerste Coupé in het M2/H-segment met een Turbodieselmotor. Beide punten zijn kenmerkend geweest in de rijke historie van het merk. Met de introductie van de 406 Coupé HDi schrijft Peugeot voor haar 406 Coupé de eerste nieuwe bladzijde in de 21e eeuw. De Peugeot 406 Coupé HDi is verkrijgbaar vanaf NLG 83.300,-/EUR 37.799,89
Utrecht, maart 2001
Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Bij het ontwerpen van de 307 was het doel van Peugeot niet alleen om
een opvolger van de 306 te creëren, maar ook om een nieuwe invulling
te geven aan de definitie van de middenklasser. Hierbij is rekening
gehouden met de verwachtingen van de consument met betrekking tot
ruimte, glasoppervlak, dynamiek en functionaliteit in de 21e eeuw.
Kortom, in deze Peugeot moest de consument zich nog lekkerder voelen.
Met een uiterlijk dat doet denken aan een Monospace, heeft de Peugeot
307 (lengte 4,20 m en breedte
1,73 m) een sterke eigen persoonlijkheid. Het ontwerp is een nieuwe
mijlpaal in de evolutie van het Peugeot-gamma die al eerder werd
benadrukt door de verschijning van geslaagde modellen als de 406
Coupé, de 206, de 607 en sinds kort ook de 206 CC.
Het gekozen ontwerp geeft de auto een dynamisch uiterlijk en een
rustgevend en licht interieur. Peugeot heeft de 307 van een uitrusting
voorzien, die tot op heden vaak alleen aan topklassers was
voorbehouden. Dit geeft de 307 nu al een technologische voorsprong in
zijn klasse.
Zo biedt Peugeot voor de 307, afhankelijk van de gekozen uitvoering,
een veiligheidsuitrusting die nog niet eerder is vertoond in dit
segment: ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie,
ESP en ASR (Anti Spin Regeling), airbags vóór, zij-airbags en
window-airbags, automatisch noodsignaal op het moment dat de airbags
geactiveerd worden , een actieve rugleuning van de voorstoelen met een
vergrendelsysteem voor de hoofdsteunen, een inklapbare stuurkolom,
pyrotechnische gordelspanners en actieve voetsteun.
Geheel in de lijn van deze tijd kan de 307 worden uitgerust met de
nieuwste communicatieapparatuur. In de loop van het jaar wordt een
telematicaprogramma voor de 307 aangeboden dat is opgebouwd uit drie
niveaus, een radio/CD-speler met ingebouwd GPS-systeem en een GSM met
WAP applicatie, stemherkenning en spraaksynthese omvat. Een
navigatiesysteem (met CD ROM) is leverbaar. De mogelijkheden die het
telematicaprogramma (automatisch noodsignaal, directe verbinding met
de afdeling klantenservice, reis- en verkeersinformatie, toeristische
informatie) zijn bedoeld om de veiligheid, de mobiliteit en het
comfort van onze klanten te verhogen.
Tenslotte maakt de bescherming van het milieu een belangrijk deel uit
van de strategie van het merk Peugeot. De 307 profiteert vanaf het
begin van de modernste benzine- en dieselmotoren (1.6 16V, 2.0 16V en
2.0 l HDi 90 pk) en wordt op korte termijn voorzien van een roetfilter
bij de HDi 2 .0l 110 pk.
Met deze motoren is de 307 drie-/vijfdeurs een wereldprimeur op de
afgelopen Salon van Genève. Tevens is de 307 3/5-deurs het eerste
model van het T5-project. Hiermee is een investering van 7,2 miljard
Franse frank gemoeid. De 307 zal op alle markten worden aangeboden
waar Peugeot thans vertegenwoordigd is en richt zich op het
belangrijkste marktsegment in Europa (33%). De verkoop begint in het
tweede kwartaal in Frankrijk en vervolgens voor het eind van dit jaar
in de rest van Europa. In Nederland zal de Peugeot 307 eind mei bij
het publiek worden geïntroduceerd.Prijzen worden binnenkort
bekendgemaakt.
De 307, die in ongeveer 2000 eenheden per dag geproduceerd wordt in de
fabrieken van Sochaux en Mulhouse, maakt voor het eerst gebruik van de
nieuwe bodemgroep van de PSA-groep.
Utrecht, maart 2001
Designcompetitie succesvol verlopen
Maar liefst tweeduizend inzendingen uit tachtig landen hebben
meegedongen in de competitie om de Peugeot van het jaar 2020 te
ontwerpen. De winnaar is de Moonster, een ontwerp van Marko Lukovic,
een student aan de Universiteit voor toegepaste kunst in Belgrado.
Deze jonge Joegoslaaf heeft een zeer vooruitstrevend, tweepersoons
maanvoertuig ontworpen, waarvan waarschijnlijk niemand denkt dat het
ooit werkelijkheid zal worden. De auto valt op door zijn originele
architectuur, geïnspireerd door UFO-ideeën, waarbij het
passagiersgedeelte zich centraal tussen de vier op de hoeken
geplaatste wielen bevindt.
De Peugeot designcompetitie werd vorig jaar september tijdens de
autosalon in Parijs geïntroduceerd rond het City-Toyz concept, de vier
futuristische stadsautootjes die ook op de AutoRAI zijn
tentoongesteld. De wedstrijd stond uitsluitend via Internet open voor
een breed publiek. Het aantal inzendingen heeft de organisatie zeer
verrast. De jury, onder voorzitterschap van Frédéric Saint-Geours,
managing director van Automobiles Peugeot, heeft de Moonster gekozen
vanwege zijn originaliteit, vorm, verbeeldingskracht en dynamiek.
Opvallend is de spoiler die bijzonder dynamische prestaties
suggereert.
De Moonster wordt nu uitgewerkt tot een model op schaal 1:1 en zal op
de IAA in Frankfurt in september gepresenteerd worden.
Utrecht, maart 2001
Boxer met groot HDi-hart
De populaire Boxer heeft onlangs een nieuwe motor gekregen. Peugeot
heeft de huidige 2,5-liter turbodiesel vervangen door een volledig
nieuwe, zeer moderne 2,8-liter HDi-motor. Deze SOFIM-krachtbron telt
vier cilinders en is uitgerust met common rail-brandstofinjectie.
Sinds de lancering in maart 1994 heeft Automobiles Peugeot 262.000
Boxers geproduceerd. In Frankrijk heeft de personenwagen-uitvoering
van de Boxer in de eerste
9 maanden van dit jaar een verkoopstijging van 94,4 procent
gerealiseerd. Van de bestelwagen-versie werd er 27,3 procent meer
verkocht.
In ons land verkochten de Peugeot-dealers tot en met september dit
jaar 1.014 Boxers op grijs kenteken: een stijging van 11 procent ten
opzichte van dezelfde periode in 1999.
300 Nm koppel
Meteen al voldoet de nieuwe HDi SOFIM-motor aan de emissie-eisen zoals
die zijn bepaald onder de Euro III-norm. Mede door de toepassing van
directe common rail-brandstofinjectie levert de viercilinder een
maximaal vermogen van 93,5 kW (127 pk) bij 3600 t/min. Dankzij de
Bosch KKK K03-turbocompressor bedraagt het hoogste koppel
300 Nm bij 1.800 t/min. Bij 1.200 t/min levert de SOFIM-motor echter
al 250 Nm trekkracht.
Dankzij de nieuwe motor is de Boxer zuiniger, minder belastend voor
het milieu en levert deze nog betere prestaties. Van alle verkochte
Boxers heeft 96 procent een dieselmotor in het vooronder. Peugeot
verwacht dat de meeste nieuwe kopers van een Boxer zullen kiezen voor
de moderne HDi-motor. Peugeot levert de Boxer 2.8 HDi vanaf NLG
33.790,-- (excl. BTW).
Belangrijkste eigenschappen
· Al bij lage toerentallen een indrukwekkend hoog koppel en een
toename van het piekvermogen met 18 % tot 93,5 kW (127 pk). Zijn
voorganger, de Boxer 2.5TD, moest genoegen nemen met 79 kW (110 pk).
· Minder belastend voor het milieu door 3 procent minder CO2-uitstoot
(253 gr/km in plaats van 263 gr/km).
· Ten opzichte van de DJ5TED-motor die hij vervangt, verbruikt de
2.8-HDi-krachtbron 4 % minder brandstof
· Dankzij de HDi-motor heeft de Boxer een nog prettiger karakter
gekregen. De viercilinder is opvallend soepel en, mede dankzij de
turbo, buitengewoon krachtig in elk toerengebied. Dit zorgt er tevens
voor dat inhalen en invoegen vlot en veilig kan gebeuren.
Transmissie
De vijfversnellingsbak (MG5 TU) is aangepast aan de nieuwe krachtbron.
De maximumsnelheid bij 1.000/min bedraagt in km/h:
Boxer 270, 310, 320
Overbrenging 15/74
1-ste 6,6
2-de 12,7
3-de 19,3
4-de 28,5
5-de 42,6
Boxer 350
Overbrenging 13/68
1-ste 6,8
2-de 13
3-de 19,7
4-de 29,1
5-de 43,5
Banden
Om de Boxer ten volle van de eigenschappen van de nieuwe 2.8 HDi-motor
te laten profiteren, monteert Peugeot op enkele uitvoeringen andere
banden.
· Op de Boxer 310 en 320 zijn de banden in de maat 195/70 R15
vervangen door exemplaren met de maat 205/70 R15
· De Boxer 350 HDi heeft voortaan schoenmaat 215/75 R16 in plaats van
205/75 R16.
Topsnelheden
De vermogenstoename komt ook tot uiting in een beduidend hogere
topsnelheid voor de Peugeot Boxer. Gemiddeld is deze waarde met 10
km/uur toegenomen. Voor de Boxer met 2.8-liter HDi-motor gelden de
volgende maxima:
Model
270 C, 31O C, 320 M 2.8 HDi: 152 km/h
270 CS, 310 CS, 320 MH, 320 CH, 350 C 2.8 HDi: 150 km/h
350 CS, 350 MH, 350 MHS, 350 LH, 350 LHS 2.8 HDi:148 km/h
Utrecht, december 2000