Medewerkergestuurd opleiden en leren
WN 01/43 * 21 juni 2001
promotie dr. J.K. van der Waals, Faculteit Toegepaste Onderwijskunde:
Op eigen kracht Van managergestuurd naar medewerkergestuurd opleiden
en leren
De wijze waarop aan opleiden en leren in arbeidsorganisaties wordt
vormgegeven heeft als kenmerk dat het management leidend en sturend is
in de ontwikkeling van de medewerkers. De medewerkers zijn daarbij
volgend. Daarom wordt deze benadering managergestuurd opleiden en
leren genoemd. De belangrijkste knelpunten van deze benadering zijn:
de snelheid van het opleidingsproces versus die van het
veranderingsproces, de rivaliteit tussen opleiden en leren enerzijds
en productiviteitsverhoging anderzijds, en de twijfel aan het
rendement van investeringen in opleiden en leren. Bovendien wordt bij
managergestuurd opleiden en leren een hechte relatie verondersteld
tussen het strategisch beleid, het personele beleid en het
opleidingsbeleid, terwijl het problematisch blijkt deze afstemming te
realiseren.
Deze studie wil antwoord geven op de vraag hoe op een effectieve wijze
vorm kan worden gegeven aan opleiden en leren in arbeidsorganisaties.
Deze hoofdvraag valt uiteen in de volgende deelvragen:
* wat zijn de kenmerken van managergestuurd opleiden en leren?
* biedt de opleidingspraktijk voor dit concept empirische evidentie?
* bestaat er een alternatief concept om vorm te geven aan opleiden
en leren in arbeidsorganisaties en wat zijn daarvan de kenmerken?
* is er in de empirie voor dit alternatieve concept ondersteuning te
vinden?
promotor prof.dr. J.W.M. Kessels
assistent-promotor dr. M. Euwema
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 43 85
e-mail b.meijering@cent.utwente.nl
© Universiteit Twente 2001
Laatst gewijzigd op 11-07-01 .
Voor nadere informatie kunt u contact
opnemen met de Dienst Communicatie en Transfer, Postbus 217, 7500 AE
Enschede, tel. (053) 489 43 85, e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl
Laatste nieuws op Internet: URL: http://www.utwente.nl/nieuws