Universiteit Twente

Medewerkergestuurd opleiden en leren
WN 01/43 * 21 juni 2001

promotie dr. J.K. van der Waals, Faculteit Toegepaste Onderwijskunde: Op eigen kracht Van managergestuurd naar medewerkergestuurd opleiden en leren

De wijze waarop aan opleiden en leren in arbeidsorganisaties wordt vormgegeven heeft als kenmerk dat het management leidend en sturend is in de ontwikkeling van de medewerkers. De medewerkers zijn daarbij volgend. Daarom wordt deze benadering managergestuurd opleiden en leren genoemd. De belangrijkste knelpunten van deze benadering zijn: de snelheid van het opleidingsproces versus die van het veranderingsproces, de rivaliteit tussen opleiden en leren enerzijds en productiviteitsverhoging anderzijds, en de twijfel aan het rendement van investeringen in opleiden en leren. Bovendien wordt bij managergestuurd opleiden en leren een hechte relatie verondersteld tussen het strategisch beleid, het personele beleid en het opleidingsbeleid, terwijl het problematisch blijkt deze afstemming te realiseren.
Deze studie wil antwoord geven op de vraag hoe op een effectieve wijze vorm kan worden gegeven aan opleiden en leren in arbeidsorganisaties.

Deze hoofdvraag valt uiteen in de volgende deelvragen:
* wat zijn de kenmerken van managergestuurd opleiden en leren?
* biedt de opleidingspraktijk voor dit concept empirische evidentie?
* bestaat er een alternatief concept om vorm te geven aan opleiden en leren in arbeidsorganisaties en wat zijn daarvan de kenmerken?
* is er in de empirie voor dit alternatieve concept ondersteuning te vinden?

promotor prof.dr. J.W.M. Kessels
assistent-promotor dr. M. Euwema
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 43 85 e-mail b.meijering@cent.utwente.nl

© Universiteit Twente 2001
Laatst gewijzigd op 11-07-01 .

Voor nadere informatie kunt u contact
opnemen met de Dienst Communicatie en Transfer, Postbus 217, 7500 AE Enschede, tel. (053) 489 43 85, e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl Laatste nieuws op Internet: URL: http://www.utwente.nl/nieuws