- PERSBERICHT -

Schiphol-Rijk, 21 juni 2001

MSN lanceert volgende stap in discussie noodzaak standaardisatie effectiviteit Online Branding Campagnes MSN Seminar: Digitale Marketing, concludeert standaardisatie noodzakelijk voor toekomst online branding campagnes

MSN heeft, als belangrijke marktpartij op het gebied van online advertising, de volgende stap in de discussie gelanceerd omtrent de noodzaak voor meting van effectiviteit van online branding campagnes. Tijdens een MSN Seminar over digitale marketing spraken de meer dan 50 aanwezigen, media bureaus en adverteerders, uit behoefte te hebben aan een uniforme meetmethode. Een standaard om te beoordelen of een online branding campagne wel of niet effectief is geweest. Vincent Evers, spreker op het seminar, geeft aan dat Nederland de potentie en mogelijkheden van online branding nog lang niet heeft ontdekt. Door het inzetten van het nieuwe onderzoeksinstrument 'BrandCeption' van Pro Active heeft MSN een belangrijke volgende stap gezet.

Dit MSN Seminar over Digitale Marketing was de eerste in een rij van MSN Seminars over actuele issues uit de markt.

Online Branding
MSN, als een van de meest bezochte adressen op het Internet, is van mening dat digitale marketing breder geïnterpreteerd en effectiever kan worden ingezet voor brandingdoeleinden. Nederland, met momenteel ruim 6,5 miljoen internetgebruikers, is de startfase ontstegen, een fase waarin digitale marketing vrijwel uitsluitend wordt geëvalueerd op basis van clickratio's. Adverteerders zijn toe aan een nieuwe stap, merken versterken door het inzetten van online branding.

Rob Molenaar, Sales Manager MSN Nederland: *Tot op heden is weinig concreet Nederlands onderzoek over de effecten van online branding gedaan. Terwijl uit de markt blijkt dat de behoefte aan fundamenteel onderzoek naar online communicatie-effecten juist groot is. Daarom heeft MSN als een van de eersten in Nederland de bannercampagnes van twee van haar adverteerders, Hak en FBTO, getest op verandering in merkperceptie en aankoopintentie. MSN wil haar belangrijkste adverteerders ook stimuleren de effecten van hun online campagnes te evalueren. MSN kan, bij deze adverteerders, bijdragen in de kosten van het evaluatieonderzoek.*

Vincent Evers: *Traditionele adverteerders geven tot op heden maar een fractie uit van hun advertentie bestedingen op internet. Van de * 7.8 miljard die in 2000 aan adverteren is uitgegeven is slechts 100 miljoen gulden besteed aan webvertising, dat is * 10,- per Internet persoon per jaar. Ter vergelijking in de VS wordt * 125,- per Internet persoon per jaar uitgegeven. De 'industrie', van online advertentie aanbieders, dienen het voor traditionele adverteerders eenvoudig, makkelijk en transparant te maken om de resultaten van bestedingen aan webvertising te kunnen beoordelen. Het beschikbaar stellen van onderzoeken over de effecten van online branding is daarbij een stap.*

Liesbeth Hop, directeur Pro Active International: *Er is nog zo weinig kennis over de effecten van online branding beschikbaar dat het niet vreemd is dat marketing managers uitwijken naar traditionele vormen van marketing en online branding nog argwanend en kritisch bekijken. Het initiatief van MSN is een eerste stap om de discussie publiek te maken. Als Pro Active zijn wij bereidt om ons onderzoeksinstrument BrandCeption als mogelijke standaard voor evaluatie van online campagnes beschikbaar te stellen.*

'BrandCeption' als mogelijke standaard
In samenwerking met Pro Active deed MSN onderzoek met behulp van het meetinstrument 'BrandCeption'. BrandCeption is een nieuwe onderzoekstool van Pro Active en meet de effectiviteit van een 'live' online reclamecampagne. Naast het onderzoeken en meten van de effectiviteit van deze online campagnes, analyseert BrandCeption tevens de invloed van de campagne op de awareness en de perceptie van een merk. Het product kan op continue basis in werking worden gesteld, waardoor de adverteerder continue en real-time kan beschikken over inzichten in zijn/haar promotie campagne. In tegenstelling tot de veelgebruikte methode waarbij de effectiviteit van een campagne wordt gemeten aan de hand van panels in kunstmatige omgevingen, ondervraagt BrandCeption haar 'test-' en 'control'-groepen in een 'live' omgeving. Hierdoor zijn de onderzoeksresultaten echt en onbevooroordeeld.


-Einde Bericht-

Achtergrondinformatie (