CDA

CDA Statenfracties tegen de platte kilometerheffing

Na het bekend worden dat er een principe-overeenkomst is tussen het kabinet en de paarse coalitiefracties, omtrent de kilometerheffing, zijn er in de plattelands provincies heftige protesten losgebarsten.

Na de discussie over de tolpoorten om het file-probleem op te lossen, kwam het voorstel om de gedifferentieerde kilometerheffing in te voeren. Met de ommezwaai naar dit systeem werd nog steeds de filebestrijding als uitgangspunt genomen.

De nu voorgestelde platte heffing, dat inhoudt dat iedere gereden kilometer even zwaar belast wordt, is voor de plattelandsprovincies zeer ongunstig. De reden hiervan is dat de Openbaar Vervoersvoorzieningen zeer beperkt zijn, waardoor de auto een onmisbaar vervoermiddel is geworden.

Ook het gemiddelde aantal kilometers die gereden moet worden, ligt in deze provincies beduidend hoger. Leeuwarden - Emmen vice versa is qua kilometers nog altijd meer dan Amsterdam - Rotterdam vice versa. Maar wat de fracties het meest steekt, is dat de plattelandsprovincies weer moeten opdraaien voor de problemen in de Randstad. Zij gaan daarvoor betalen. Zij zijn er ook van overtuigd dat deze platte heffing niet het fileprobleem in de Randstad oplost. Het uitgangspunt van de gebruiker betaalt, kunnen zij ondersteunen, maar dan wel zo dat, waar de meeste verkeersproblemen zijn, het meeste betaald moet gaan worden.

De CDA statenfracties uit de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant, Zeeland en Limburg willen in een gezamenlijke verklaring naar Den Haag duidelijk maken dat de Randstadproblemen niet afgewenteld kunnen worden op de plattelandsprovincies.

Met deze verklaring steunen bovengenoemde CDA-statenfracties dan ook de reacties van een aantal Colleges van Gedeputeerde Staten die reeds hun ongenoegen hebben uitgesproken. Ongenoegen over deze voor onze provincies zo ongunstige maatregelen, met als dringende eis: alsnog te gaan werken aan een gedifferentieerd kilometerheffing-systeem.