CDA Statenfracties tegen de platte kilometerheffing
Na het bekend worden dat er een principe-overeenkomst is tussen het kabinet en de paarse coalitiefracties, omtrent de kilometerheffing, zijn er in de plattelands provincies heftige protesten losgebarsten.
Na de discussie over de tolpoorten om het file-probleem op te lossen, kwam
het voorstel om de gedifferentieerde kilometerheffing in te voeren. Met de
ommezwaai naar dit systeem werd nog steeds de filebestrijding als
uitgangspunt genomen.
De nu voorgestelde platte heffing, dat inhoudt dat iedere gereden kilometer
even zwaar belast wordt, is voor de plattelandsprovincies zeer ongunstig. De
reden hiervan is dat de Openbaar Vervoersvoorzieningen zeer beperkt zijn,
waardoor de auto een onmisbaar vervoermiddel is geworden.
Ook het gemiddelde aantal kilometers die gereden moet worden, ligt in deze
provincies beduidend hoger. Leeuwarden - Emmen vice versa is qua kilometers
nog altijd meer dan Amsterdam - Rotterdam vice versa. Maar wat de fracties
het meest steekt, is dat de plattelandsprovincies weer moeten opdraaien voor
de problemen in de Randstad. Zij gaan daarvoor betalen. Zij zijn er ook van
overtuigd dat deze platte heffing niet het fileprobleem in de Randstad
oplost. Het uitgangspunt van de gebruiker betaalt, kunnen zij ondersteunen,
maar dan wel zo dat, waar de meeste verkeersproblemen zijn, het meeste
betaald moet gaan worden.
De CDA statenfracties uit de provincies Groningen, Friesland, Drenthe,
Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant, Zeeland en Limburg willen
in een gezamenlijke verklaring naar Den Haag duidelijk maken dat de
Randstadproblemen niet afgewenteld kunnen worden op de
plattelandsprovincies.
Met deze verklaring steunen bovengenoemde CDA-statenfracties dan ook de
reacties van een aantal Colleges van Gedeputeerde Staten die reeds hun
ongenoegen hebben uitgesproken. Ongenoegen over deze voor onze provincies zo
ongunstige maatregelen, met als dringende eis: alsnog te gaan werken aan een
gedifferentieerd kilometerheffing-systeem.