28 mei 2001
Nummer 69 22 mei 2001
Facilitair Bedrijf RUG behaalt ISO-kwaliteits-certificaat
Het Facilitair Bedrijf (FB) van de RUG is door het Bureau Veritas
'doorgelicht' en voldoet aan de kwaliteitseisen van de ISO
(International Organisation for Standardisation). Het FB levert
facilitaire producten en diensten aan de faculteiten en eenheden
van de gehele universiteit. Het ISO-certificaat wordt op 21 juni
2001 overhandigd aan het College van Bestuur en aan de directie van
het Facilitair Bedrijf.
ISO
Vier units
Kwaliteitsmanagement
Hoge kwaliteit
Noot voor de pers
Tot 1 januari 2002 zijn de onderdelen van de universiteit verplicht
de diensten van het Facilitair Bedrijf af te nemen. Daarna vervalt
deze verplichting. Van het Facilitair Bedrijf wordt steeds meer
flexibiliteit en creativiteit gevraagd om aan te sluiten op de
specifieke wensen en eisen van de klant. De interne werkwijzen en
procedures zijn de afgelopen anderhalf jaar volgens de ISO-9001
richtlijnen op elkaar afgestemd.
ISO
De International Organisation for Standardisation (ISO) bestaat uit
nationale vertegenwoordigers en deskundigen vanuit alle delen van
de wereld. De ISO ontwikkelt normen en richtlijnen die van
betekenis zijn voor alle soorten bedrijven en zorgt ervoor dat
handel tussen landen makkelijker en eerlijker verloopt. ISO-normen
zijn ook een hulpmiddel om de belangen en behoeften van consumenten
naar voeren te brengen. Bureau Veritas is een instelling die, onder
toezicht van de Raad voor Accreditatie, bedrijven en instellingen
op kwaliteitseisen mag toetsen.
Vier units
Het Facilitair Bedrijf van de RUG is gevormd op 1 januari 2000 uit
de toenmalige Centrale Diensten en onderdelen van de Dienst
Huisvesting en Bouwzaken, Post- en Archiefzaken en de
telefooncentrale. Het FB bestaat uit vier units: gebouw- en
terreinbeheer (onder meer bewaking, schoonmaak, techniek en
presentatiematerialen); logistiek (post en vervoer); restauratieve
voorzieningen en grafimedia (audiovisuele media, grafisch ontwerp
en reprovoorzieningen). Het FB telt circa 250 werknemers en
behaalde in 2000 een jaaromzet van 77,1 miljoen gulden.
Kwaliteitsmanagement
Bij het Facilitair Bedrijf is de afgelopen anderhalf jaar een
managementsysteem ingevoerd dat is gebaseerd op de volgende
kwaliteitsmanagementprincipes: klantgerichtheid; betrokkenheid van
medewerkers; continue verbetering van de prestaties en win-win
relaties met leveranciers. Het kwalteitsmanagementsyseem levert een
handvat voor continue verbetering van de dienstverlening aan de
klant. De ISO-certificering is een extra garantie voor de kant,
maar ook voor de medewerkers dat zij goede producten en diensten
kunnen blijven leveren.
Hoge kwaliteit
De Rijksuniversiteit Groningen stelt hoge eisen aan de kwaliteit
van haar onderzoek en onderwijs. Volgens het College van Bestuur
kan dit alleen gerealiseerd worden binnen een kwalitatieve
organisatie. Het College van Bestuur van de RUG stimuleert dan ook
initiatieven in de organisatie om kwaliteitsmanagementsystemen in
te voeren.
Noot voor de pers
Voor nadere informatie: Geert Eling, algemeen directeur Facilitair
Bedrijf, tel. (050)363 54 98, of ir. Gerard Monsma,
organisatieadviseur P&O RUG, tel. (050)363 53 55.