Rijksuniversiteit Groningen

28 mei 2001

Nummer 69 22 mei 2001

Facilitair Bedrijf RUG behaalt ISO-kwaliteits-certificaat

Het Facilitair Bedrijf (FB) van de RUG is door het Bureau Veritas 'doorgelicht' en voldoet aan de kwaliteitseisen van de ISO (International Organisation for Standardisation). Het FB levert facilitaire producten en diensten aan de faculteiten en eenheden van de gehele universiteit. Het ISO-certificaat wordt op 21 juni 2001 overhandigd aan het College van Bestuur en aan de directie van het Facilitair Bedrijf.
ISO
Vier units
Kwaliteitsmanagement
Hoge kwaliteit
Noot voor de pers

Tot 1 januari 2002 zijn de onderdelen van de universiteit verplicht de diensten van het Facilitair Bedrijf af te nemen. Daarna vervalt deze verplichting. Van het Facilitair Bedrijf wordt steeds meer flexibiliteit en creativiteit gevraagd om aan te sluiten op de specifieke wensen en eisen van de klant. De interne werkwijzen en procedures zijn de afgelopen anderhalf jaar volgens de ISO-9001 richtlijnen op elkaar afgestemd.

ISO

De International Organisation for Standardisation (ISO) bestaat uit nationale vertegenwoordigers en deskundigen vanuit alle delen van de wereld. De ISO ontwikkelt normen en richtlijnen die van betekenis zijn voor alle soorten bedrijven en zorgt ervoor dat handel tussen landen makkelijker en eerlijker verloopt. ISO-normen zijn ook een hulpmiddel om de belangen en behoeften van consumenten naar voeren te brengen. Bureau Veritas is een instelling die, onder toezicht van de Raad voor Accreditatie, bedrijven en instellingen op kwaliteitseisen mag toetsen.

Vier units

Het Facilitair Bedrijf van de RUG is gevormd op 1 januari 2000 uit de toenmalige Centrale Diensten en onderdelen van de Dienst Huisvesting en Bouwzaken, Post- en Archiefzaken en de telefooncentrale. Het FB bestaat uit vier units: gebouw- en terreinbeheer (onder meer bewaking, schoonmaak, techniek en presentatiematerialen); logistiek (post en vervoer); restauratieve voorzieningen en grafimedia (audiovisuele media, grafisch ontwerp en reprovoorzieningen). Het FB telt circa 250 werknemers en behaalde in 2000 een jaaromzet van 77,1 miljoen gulden.

Kwaliteitsmanagement

Bij het Facilitair Bedrijf is de afgelopen anderhalf jaar een managementsysteem ingevoerd dat is gebaseerd op de volgende kwaliteitsmanagementprincipes: klantgerichtheid; betrokkenheid van medewerkers; continue verbetering van de prestaties en win-win relaties met leveranciers. Het kwalteitsmanagementsyseem levert een handvat voor continue verbetering van de dienstverlening aan de klant. De ISO-certificering is een extra garantie voor de kant, maar ook voor de medewerkers dat zij goede producten en diensten kunnen blijven leveren.

Hoge kwaliteit

De Rijksuniversiteit Groningen stelt hoge eisen aan de kwaliteit van haar onderzoek en onderwijs. Volgens het College van Bestuur kan dit alleen gerealiseerd worden binnen een kwalitatieve organisatie. Het College van Bestuur van de RUG stimuleert dan ook initiatieven in de organisatie om kwaliteitsmanagementsystemen in te voeren.

Noot voor de pers

Voor nadere informatie: Geert Eling, algemeen directeur Facilitair Bedrijf, tel. (050)363 54 98, of ir. Gerard Monsma, organisatieadviseur P&O RUG, tel. (050)363 53 55.