D66


21 juni 2001

D66 wil verbetering toezicht op functioneren IB-Groep

Bert Bakker

Of je met de NS op tijd in Groningen komt, weet je niet, en of je studiefinanciering op tijd ín Groningen komt ook niet. En zo zijn er wel meer parallellen te trekken tussen deze twee verzelfstandigde oud-staatsbedrijven.

Bij de verzelfstandiging van de Informatiseringsbank in 1994 waren de verwachtingen hooggespannen. Het zou ondermeer leiden tot efficiencyverhoging en dus tot (kosten)besparing op het apparaatbudget. Anno 2001 moet het tegenovergestelde worden geconstateerd. De IB-Groep is uitgegroeid tot een belangrijke (financiële) last(en)post en een voortdurende bron van, veelal negatieve, aandacht en zorg. Doorn in het oog is met name de voortdurende kostenoverschrijding - alleen al het herontwerptraject heeft uiteindelijk 155,8 miljoen gekost - met als financieel dieptepunt de bijna 60 miljoen die 'niet tot bruikbare resultaten heeft geleid'. In gewoon Nederlands betekent dat dat ze 'door het putje zijn gespoeld'.

Natuurlijk is de IB-Groep hard bezig zijn functioneren te verbeteren. Zo is een radicale koerswijziging in gang gezet (vraaggestuurd en klant centraal) en wordt de vernieuwing van het automatiseringssysteem, dat deze omslag ondersteunt, nu stapsgewijs ingevoerd. De medewerkers van de IB-Groep past dan ook een compliment; zij hebben de afgelopen jaren nogal wat veranderingen voor de kiezen gekregen.

Een en ander laat onverlet dat bij D66 de scepsis overheerst over de zelfredzaamheid van de IB-Groep. Het voert echter nu te ver om de verzelfstandiging geheel terug te draaien. In het wetsvoorstel dat ter behandeling voorligt, staat een aantal verbeteringsvoorstellen die in de wet zullen worden verankerd. Zo zal de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht door de minister geschieden, net als de goedkeuring van de jaarrekening. Helaas wenst het kabinet niet verder te gaan.

D66 heeft in de schriftelijke ronde aangegeven dat het toezicht wat mager geregeld is. Het rapport van de Algemene Rekenkamer geeft D66 daarin overigens gelijk. Zeker als het om een monopolistisch bedrijf gaat als de IB-Groep, is adequaat toezicht cruciaal en moet dan ook zeker niet buiten de verantwoordelijkheid van de minister van OcenW vallen. D66 vindt het daarom zuiver en transparant om ook het meerjarenbeleidsplan ter goedkeuring aan de minister voor te leggen, zeker nu wordt overgegaan naar meerjarige budgetafspraken. Het meerjarenbeleidsplan gaat over de bedrijfsvoering van de IB-Groep. Minister Hermans vindt echter dat het zijn toezichtsbevoegdheden ver te buiten gaat. D66 is het niet met hem eens en meent dat ook hier de minister wel degelijk een toezichtsverantwoordelijkheid heeft en daarvoor niet weg mag lopen. Zeker tegen de achtergrond van het kritische rapport van de Algemene Rekenkamer waaruit blijkt dat het toezicht tekort schiet, met name wat betreft de kwaliteit van de bedrijfsvoering.

De IB-Groep heeft een monopoliepositie, wat adequaat toezicht noodzakelijk maakt. In het wetsvoorstel ontbreekt een versteviging van het toezicht, zodat D66 een amendement heeft mee-ondertekend om alsnog te regelen dat ook het meerjarenbeleidsplan ter goedkeuring aan de minister wordt voorgelegd.

De minister kon niet leven met dit amendement dat aanscherping van het toezicht beoogt en dat op steun van de meerderheid van de Kamer kon rekenen en heeft daarop het wetsvoorstel ingetrokken. Voorlopig verbetert er dus niets bij de instantie die de studiefinanciering regelt. D66 zal bij elk verkeerd uitgekeerde studiebeurs op scherp staan.
E-mail: B.Bakker@tk.parlement.nl