20 juni 2001
Het "BeST" plan van Belgacom gaat een nieuwe fase in
In opvolging van de eerdere contacten met de regering over de
uitvoering van het sociale luik van het plan BeST (Belgacom e-Business
Strategic Transformation) heeft John J. Goossens, CEO van Belgacom, de
personeelsleden ingelicht over de grote lijnen die terzake worden
bestudeerd. Het is de bedoeling in de komende maanden werk te maken
van de aanpassing van de human resources van Belgacom aan de
technologische veranderingen binnen de wereld van de telecommunicatie,
meer bepaald ingevolge de snelle ontwikkeling van de e-business. Zij
zal ten volle kaderen in het regeringsbeleid inzake de "actieve
welvaartsstaat".
Het accent zal liggen op doorgedreven opleidingsprogramma's, de
bevordering van deeltijds werk, de invoering van reconversie- en
begeleidingsmaatregel en de uitwerking van maatregelen die de
blijvende aanwezigheid op de arbeidsmarkt moeten stimuleren.
In zijn mededeling benadrukt John J. Goossens dat over deze grote
lijnen en toepassingsmodaliteiten in detail zal worden onderhandeld
met de vakorganisaties.
Om de overgang van Belgacom naar de e-business zo goed mogelijk te
begeleiden en om de verwachte wijzigingen op het vlak van de human
resources in goede banen te leiden, verbindt Belgacom zich meer
bepaald tot het volgende :
* de komende twee jaar 5 miljard BEF te investeren in grootscheepse
opleidingsprogramma's die de personeelsleden de mogelijkheid
zullen bieden om alle vaardigheden te verwerven die nodig zijn om
te slagen in de nieuwe telecommunicatiewereld;
* aan een groot aantal mensen de mogelijkheid te bieden om deeltijds
te werken en een compensatie te genieten, zoals die tegenwoordig
is voorzien in de privé-sector;
* een reconversie- en begeleidingsprogramma door te voeren waardoor
verschillende duizenden mensen de mogelijkheid zal worden geboden
om binnen de onderneming een job met toekomst te vinden.
* Indien de bovenstaande punten niet zouden volstaan om aan de
behoeften van de onderneming te voldoen, zal Belgacom bepaalde
personen die dit wensen op vrijwillige basis voorstellen hun
huidige activiteit stop te zetten en hen tevens sociale en
financiële garanties bieden waarmee ze, indien ze dit wensen, ook
actief kunnen blijven op de arbeidsmarkt.
Het is eerst en vooral de bedoeling van Belgacom ervoor te zorgen dat
zo veel mogelijk mensen een job kunnen behouden binnen de onderneming
en hun opleiding en technische kennis aan te passen aan de voortdurend
evoluerende behoeften. Bijgevolg zal alles in het werk worden gesteld
om hen te helpen te slagen in deze verandering.
Door de evolutie van de technologieën en de behoeften van de klanten,
die meer en meer betrekking hebben op mobiliteit en data-transmissie
(vooral het Internet), moet Belgacom overgaan tot een grondige
herziening van haar werkwijze en haar aanbod van producten en
diensten. Het staat vast dat in de nabije toekomst de meer
traditionele jobs, die samengaan met spraak, in aantal zullen dalen,
terwijl de jobs met betrekking tot de nieuwe technologieën zullen
toenemen.
Deze omvorming zal grote inspanningen vereisen op het gebied van
opleiding, beheer van de vaardigheden, organisatie van het werk en
herschikking van de human resources.