TENNECO AUTOMOTIVE EUROPE
Een fundamenteel onderdeel voor de veiligheid van uw voertuig
KOPLAMP STUK ? KIJK EENS NAAR DE SCHOKDEMPERS.
Alle negatieve effecten veroorzaakt door versleten schokdempers op de
andere delen van de wagen
Photo:
http://www.presseportal.de/story.htx?nr=259264&action=bigpic&att=8802
Brussel (ots) - Doet één van de koplampen het niet ? Wanneer u het lampje vervangt, is het ook goed om de werking van de schokdempers te controleren, want die zouden wel eens aan de basis van het defect kunnen liggen ! Dit is één van de verbazende feiten die aan het licht kwamen tijdens tests die werden uitgevoerd door Tenneco Automotive, de fabrikant van Monroe(r)-schokdempers. Tenneco gaf een onafhankelijke onderneming voor autokeuring de opdracht om na te gaan welke en hoeveel onderdelen van de wagen nu precies ernstig getroffen worden wanneer de schokdempers niet meer zo efficiënt werken als voorheen.
Tenneco Automotive voert al jaren campagne om garagehouders en
chauffeurs meer bewust te maken van het belang van de schokdempers,
onderdelen die maar al te vaak over het hoofd worden gezien. Op het
gebied van de actieve veiligheid spelen ze echter een sleutelrol, niet
alleen voor de wegligging, maar ook bij noodstops, omdat de
schokdempers ervoor moeten zorgen dat de banden van de wagen tegen het
wegdek aangedrukt blijven, zelfs wanneer het zeer hobbelig is.
Ook vandaag nog zijn veel chauffeurs ervan overtuigd dat de
schokdempers alleen maar moeten worden vervangen wanneer ze werden
beschadigd door externe elementen, of wanneer ze lekken. Slijtage van
de schokdempers is eigenlijk een progressief proces, dat de chauffeur
meestal nauwelijks merkt; hij wordt gewoon aan de bewegingen die zijn
wagen maakt en realiseert zich vaak niet dat er een probleem is.
Maar elke kleine beweging van de wagen veroorzaakt een schommelende
beweging van het interne mechanisme van de schokdempers en dit leidt
tot continue en progressieve slijtage. Als een chauffeur per jaar zo'n
18 000 à 20 000 km aflegt, maken de schokdempers elk gemiddeld 10
miljoen cycli !
Het is dan ook duidelijk dat alle mechanische onderdelen die
rechtstreeks worden beïnvloed door de beweging van de schokdempers,
zijn blootgesteld aan enorme spanningen en dat ze ernstige schade
kunnen oplopen - schade die de levensduur van die onderdelen zal
verminderen en die er zelfs toe kan leiden dat ze breken. Toch hebben
veel chauffeurs die hun wagen voor onderhoud naar de garage brengen,
vooral aandacht voor de schade aan de banden, het rem- en het
stuursysteem of de aandrijving, en vergeten ze de factor die
verantwoordelijk is voor het probleem. Voor een relatief lage prijs
zou heel wat schade, en dus extra kosten kunnen worden vermeden: door
eenvoudigweg de schokdempers te vervangen. Nog belangrijker is dat die
kleine investering ertoe bijdraagt dat de actieve veiligheid van het
voertuig op een hoog niveau blijft.
De research die werd uitgevoerd voor Tenneco Automotive op een
geselecteerde groep van garagehouders, gaf verrassende resultaten.
Hierna volgt een getailleerde bespreking.
REMMEN
Banden en schokdempers spelen een cruciale rol in de wegligging van
een voertuig. Opdat de remmen 100% efficiënt zouden werken, moeten
drie fundamentele elementen op elkaar zijn afgestemd: de banden, de
remmen en de schokdempers. Als één van die onderdelen defect is, kan
het, afhankelijk van de snelheid, problematisch of zelfs heel
gevaarlijk worden om de wagen onder gelijk welke omstandigheden te
stoppen.
Het remsysteem bestaat in de meeste gevallen uit een remschijf, een
remzadel (voor de rempistons) en de remblokjes. Tijdens het remmen
drukken de pistons progressief tegen de remblokjes, die zo geleidelijk
tegen de remschijf worden geduwd. Versleten schokdempers en veerpoten
kunnen ertoe leiden dat tijdens het remmen het gewicht van het
voertuig te veel van achter naar voor verschuift. Hierdoor verkleint
de remcapaciteit van de achterste as. Bovendien hebben de banden
minder grip op de weg, waardoor de remafstand groter wordt en de
veiligheid vermindert. Dit effect verhoogt ook de slijtage op de
voorste remschijf en de remschoenen.
Er dient ook te worden opgemerkt dat tijdens de gebruiksduur van een
goed onderhouden wagen, het remzadel maar heel zelden moet worden
vervangen en zelfs in het allerergste geval slechts één keer. Wanneer
daarentegen de schokdempers defect zijn, neemt de kans toe dat het
remzadel moet worden vervangen. Met defecte schokdempers is dit zelfs
bijna altijd onvermijdelijk.
ABS EN ESP
Ook met ABS, het antiblokkeringsremsysteem, en ESP, het elektronisch
stabiliteitsprogramma, zijn schokdempers onmisbaar. De wielen van de
wagen moeten immers constant tegen het wegoppervlak aangedrukt blijven
opdat deze systemen goed zouden kunnen werken. Wanneer de wielen het
contact met de weg verliezen, zijn de remmen niet meer betrouwbaar en
zullen ABS en EPS niet meer normaal functioneren. Men heeft aangetoond
dat zelfs één versleten schokdemper de hele besturingseenheid kan
verstoren.
STUURINRICHTING
De onderdelen van de stuurinrichting moeten altijd perfect zijn
afgesteld en beantwoorden aan de door de fabrikant opgestelde normen.
In bepaalde omstandigheden zal een chauffeur merken dat de wagen
minder stabiel is. Meestal denkt hij dan dat dit te wijten is aan een
band met een te lage spanning, zelfs als hij achteraf vaststelt dat de
bandenspanning in orde was. Overstuur of onderstuur worden ook
duidelijker naarmate de schokdempers geleidelijk hun originele
eigenschappen verliezen. Om die reden is het van essentieel belang
voor de veiligheid dat de schokdempers regelmatig worden
gecontroleerd.
STUURHUIS
Het stuurhuis van een wagen die hoofdzakelijk op oneffen
wegoppervlakken wordt gebruikt, moet minstens één keer tijdens de
levensduur van de wagen worden vervangen. Wanneer dit gebeurt, stelt
men meestal vast dat de schokdempers versleten zijn, of in het beste
geval, dat ze niet meer in goede staat verkeren. Dit komt omdat
abnormaal veel trillingen, die worden geproduceerd door de versleten
schokdempers, worden doorgegeven aan de interne organen van het
stuurhuis via de stangoverbrenging.
OPHANGING
Mensen denken vaak ten onrechte dat ophanging en schokdempers
hetzelfde zijn. De ophanging is echter de hele groep elementen, het
hele systeem dat het effect van de schokken tussen de wielen en het
koetswerk moet dempen: veren, antirolstangen, scharnierstangen,
veerpoten, flexibele lagerbussen, silent blocks en kogelgewrichten
zijn essentieel voor de wegligging van de auto en de lange levensduur
van de schokdempers zelf.
Met versleten schokdempers en veerpoten op de vooras kunnen de banden
van het wegoppervlak opspringen zodra de bestuurder over een bult of
een put in het wegdek rijdt. Hierdoor neemt de slijtage van de andere
onderdelen toe: zoals de gewrichten van de stuurarmen, de koppelingen
van de stuurbekrachtiging, de lagerbussen van de besturingsarmen en de
wiellagers. Voor de consument is het een valse besparing om de
dempende elementen niet te vervangen wanneer ze slijtage vertonen!
BANDEN
Adhesie is de belangrijkste eigenschap van een goede band, maar voor
een goed veiligheidsniveau, moet ook rekening worden gehouden met een
aantal andere factoren die de betrouwbaarheid verhogen en de kans op
problemen verkleinen. Het is bijvoorbeeld zinloos om vier
kwaliteitsbanden op een wagen te monteren zonder iets te doen aan de
slechte toestand van de schokdempers. Niet alleen zal de wegligging
hieronder lijden, de wagen zal minder efficiënt remmen en het nieuwe
loopvlak zal onregelmatig en vroegtijdig afslijten. Voor een optimale
doeltreffendheid zouden schokdempers steeds per paar moeten worden
vervangen. De stuur-, rem- en acceleratiecapaciteit van een voertuig
hangt af van de adhesie of wrijving tussen de band en de weg.
Versleten schokdempers en veerpoten kunnen er toe leiden dat het
gewicht van de wagen zich te veel verplaatst van de ene kant naar de
andere en van voor naar achter.
Wanneer u alleen aan de linker of rechter voorzijde van het voertuig
nieuwe schokdempers of veerpoten monteert, wordt bij het remmen het
evenwicht van de remcapaciteit over de vooras verstoort. In sommige
gevallen kan het voertuig zelfs naar de kant 'trekken' waar het nieuwe
dempende element werd geplaatst. Versleten schokdempers kunnen de
levensduur van de banden met 20% inkorten.
AANDRIJVING
Deze mechanische onderdelen zijn erg delicaat (en ook duur), en
schokken die worden veroorzaakt door onregelmatig contact van de
banden met de weg door slechte schokdempers, dragen aanzienlijk bij
tot vroegtijdige slijtage van de versnellingsbak, de koppeling, de
overbrengingsas, de gewrichten en het differentieel.
KOETSWERK
Wanneer een wagen met versleten schokdempers op een oneffen of
geplaveide wegstrook rijdt, wordt het koetswerk blootgesteld aan een
echt 'bombardement' van schokken en tegenschokken: reutelende deuren,
trillende motorkappen en kofferdeksels en kletterende dashboards
wijzen allemaal op een situatie die schadelijk is voor het voertuig,
irriteren zowel de bestuurder als de passagiers en dragen zeker niet
bij tot de veiligheid.
KOPLAMPEN
De abnormale schommelende bewegingen die worden veroorzaakt door het
rijden met versleten schokdempers, ondermijnen niet alleen de goede
werking van de lampen, die vaker moeten worden vervangen, maar
beïnvloeden ook de stabiliteit van de lichtbundels. De bestuurder
wordt zo gedwongen te rijden met een beperkte zichtbaarheid en zal
tegenliggers verblinden en afleiden.
'Slecht werkende schokdempers veroorzaken een hele reeks problemen en
zijn verantwoordelijk voor schade aan andere delen van het voertuig',
aldus Jean-Pierre Dolait, Vice President van Tenneco Automotive
Europe, afdeling Aftermarket Sales and Marketing. Hij gaat verder:
'Dit zou aanleiding moeten geven tot meer regelmatige controles van
deze onderdelen, die maar al te vaak over het hoofd worden gezien. We
raden chauffeurs aan minstens elke 20.000 km een bekwame mecanicien te
laten controleren of de schokdempers nog efficiënt werken. Het is ook
erg belangrijk zich te realiseren dat de wagen van de toekomst steeds
meer elektronische onderdelen zal hebben, die erg gesofisticeerde
systemen zullen gebruiken die het onontbeerlijk zullen maken dat de
andere mechanische onderdelen van de wagen perfect werken om de wagen
zo veilig en zo comfortabel mogelijk te maken.'
Tenneco Automotive, één van 's werelds grootste fabrikanten van
auto-onderdelen onder de merknamen Monroe(r) en Walker(r), heeft haar
hoofdkwartier in Lake Forest, Illinois, USA. Met 23.000 werknemers en
een omzet van 3,5 miljard US$, heeft het bedrijf meer dan 100
productiefaciliteiten in 22 landen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa,
Afrika, Australië en het Verre Oosten.
Brussel, 20 juni 2001