Gemeentelijke dienstverlening via internet bedroevend

Persbericht van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

DEN HAAG, 21 juni 2001 - Van de ruim 500 Nederlandse gemeenten hebben er op dit moment 305 een eigen website. Van deze 305 gemeenten biedt 74% algemene informatie over gemeentelijke producten. Maar echte online dienstverlening is op de gemeentelijke websites nauwelijks aanwezig. Slechts 52 gemeenten - dus 10% van het totaal - bieden enige (beginnende) vorm van online dienstverlening. Meestal is dat echter niet meer dan het aanbieden van enkele aanvraagformulieren die de burger thuis moet uitprinten en invullen. Deze 52 gemeenten bieden gemiddeld 9 producten online aan. Enschede, Den Haag, Amsterdam, Eindhoven, Hoogeveen en Maassluis hebben de meeste producten online. Bij zo'n 30 van die gemeenten kan de burger ook daadwerkelijk online formulieren invullen. Bij de overige 22 moet de aanvrager het document eerst uitprinten, invullen en vervolgens toch weer per post versturen.

In 4% van de gevallen kan de burger ook daadwerkelijk iets kopen bij zijn gemeente (uittreksels, afschriften GBA, burgerlijke stand). Hierbij moet in de helft van de gemeenten eerst betaald worden voordat men het gevraagde product thuis gestuurd krijgt.

De top 5 van de aangeboden online producten is: verhuisberichten (10%), uittreksels GBA (8%), doorgeven klachten (5%), aangifte hondenbelasting (5%) en de aanvraag van een kapvergunning (5%).

Online dienstverlening gaat dus nog volledig voorbij aan het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten. Het zijn vooral de grootste gemeenten, met meer dan 100.000 inwoners, die wel al experimenteren met deze nieuwe vorm van dienstverlening. Daarbij worden nog erg veel beginnersfouten gemaakt. Zo waarschuwen veel gemeenten wel dat bij het invullen van online formulieren onbevoegden de gegevens kunnen onderscheppen, maar vrijwel geen van de gemeenten biedt een beveiligde verbinding. Geen enkele gemeente geeft ook aan wat zij met de gegevens doet en geen van alle heeft een privacy-reglement. Vaak zijn de producten ook moeilijk - pas heel diep in de site - te vinden. De wijze waarop de dienstverlening daarbij wordt aangeboden verschilt van gemeente tot gemeente. De ene gemeente heeft een digitaal loket, de andere werkt met een functionele indeling (burgerzaken, belastingen, etc.); ook zijn er gemeenten die met doelgroepen (ondernemers, burgers, etc.) werken op hun site.

Achter online dienstverlening

Als we de situatie nu vergelijken met die van één of twee jaar terug valt op dat een ruime meerderheid van de gemeenten geen ontwikkeling vertoont op het internet. Slechts een kleine kopgroep van zo'n 30 gemeenten bepaalt al enkele jaren het gezicht.

Minister van Boxtel, een warm voorstander van de ontwikkeling van online diensten, stimuleert overheden door subsidies, adviezen en agentschappen als de helpdesk overheid.nl en OL2000. Tot nu toe blijft, op enkele uitzonderingen na, de meeste online dienstverlening nog steeds steken bij het verstrekken van informatie van en over overheidsproducten. Nog maar mondjesmaat biedt men de volgende stap in online dienstverlening: online intake en aanvraagformulieren. Echte online dientsverlening (online transacties) komt nauwelijks voor. Daarbij zijn betrouwbare elektronische identificatie en een elektronische handtekening noodzakelijke voorwaarden om het hele scala aan elektronische diensten te kunnen aanbieden. Hier wordt wel aan gewerkt. De verwachting is dat in 2003 de elektronische handtekening wordt geaccepteerd als rechtsgeldig middel.

Wanneer in 2003 de digitale handtekening echte online dienstverlening mogelijk maakt, ontstaat echter een nieuw en fors probleem. De techniek is er dan wel, maar de gemeenten kunnen deze niet toepassen omdat hun organisaties er niet op zijn ingericht.

Achter de online dienstverlening gaat in verreweg de meeste gemeenten een smalle organisatie schuil die internet binnen die gemeente moet trekken. Meestal is de afdeling communicatie verantwoordelijk, met ondersteuning van automatisering. Vaak berust het bieden van online diensten op toeval en is er ook geen plan.

Daadwerkelijke online dienstverlening vraagt de incorporatie van webtechnologie in de bedrijfsprocessen van de gemeente en een ommezwaai binnen de organisatie. Nog te weinig gemeenten realiseren zich dit.

Burgerpanels

Bij het opzetten van een gemeentelijke website blijken de behoeften van de gebruiker nauwelijks uitgangspunt. Slechts 5 gemeenten hebben via burgerpanels onderzoek verricht naar wat klanten van hun gemeente online verwachten. Het leeuwendeel van de gemeenten geeft aan wel te weten wat de klant wil. Uit de burgerpanel-onderzoeken komt naar voren dat burgers graag formulieren van gemeenten op internet willen zien, maar dat voor hem veiligheid voorop staat bij online dienstverlening. Ook actualiteit scoort heel hoog bij burgerpanels. Gebrek aan actualiteit is een reden om niet meer terug te komen op de site.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in april/mei/juni 2001 door EPN uitgevoerd onder alle 305 gemeenten met een website. Het onderzoek bestond uit een surfonderzoek, een e-mail enquête onder de gemeenten en interviews. Ook werden twee burgerpanels georganiseerd bij de gemeenten Alphen aan den Rijn en Almere.

EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie te bevorderen. In dit platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.

Noot voor de redactie,