Katholieke Universiteit Nijmegen
Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30
Zevende internationale congres Eco-management:
MAATSCHAPPELIJK ONDERNEMEN OFWEL TEGEN WELKE PRIJS MAG ONDERNEMING
WINST MAKEN?
Donderdag 21 en vrijdag 22 juni organiseert de Nijmegen School of
Management van de KU Nijmegen een groot internationaal congres over
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Maatschappelijk verantwoord
ondernemen is de vraag aan organisaties om zich te verantwoorden over
hun doen en laten, niet alleen op financieel gebied, maar ook in
sociale en ecologische zin. Die drievoudige verantwoordingsplicht
vraagt om een nieuwe balans in het ondernemen, waarbij de centrale
vraag is tegen welke prijs de ondernemingswinst gemaakt mag worden en
aan wie verantwoordig verschuldigd is.
Deelnemers uit 21 landen komen in Nijmegen bijeen om ervaringen uit te
wisselen over eco-management en auditing, milieuzorg in midden- en
kleinbedrijf, invoering van milieuzorgsystemen en ontwikkeling van
duurzaamheidsstrategieën. De conferentie vindt plaats in
congrescentrum Jonkerbosch te Nijmegen.
Zo op het eerste gezicht hebben ze misschien weinig met elkaar te
maken: genetisch gemodificeerde borrelnootjes, de 'gekke' koeienziekte
en voetballen, gemaakt door kinderhanden. We laden ons winkelwagentje
vol, staan misschien tegenwoordig wat langer stil bij de vraag: Vlees
vanavond?, maar weten tenminste nog zeker dat we kwaliteit kopen
wanneer we een artikel aanschaffen van een gerenommeerd merk. Of niet
soms? Dat is de vraag. Wat deze artikelen met elkaar verbindt is dat
ze gemaakt worden door organisaties. Organisaties die tot nu toe op
basis van het impliciete credo 'The only busines of business is doing
business' met elkaar konden opereren. Lange tijd waren ondernemingen
aan niemand verantwoording schuldig, behalve aan haar aandeelhouders.
Sinds de 'Brent Spar Affaire' is dan anders en heeft de gedachte
postgevat dat organisaties niet alleen verantwoordelijk gesteld kunnen
worden voor hun handelen, maar daarover ook verantwoording moeten
afleggen. Niet alleen tegenover aandeelhouders, maar ook naar
groeperingen die beïnvloed kunnen worden door het gedrag van die
ondernemingen.
Tegelijkertijd krijgen organisaties meer en meer verantwoordelijkheid
voor taken die voorheen de exclusieve verantwoordelijkheid waren van
staat, kerk of andere institutionele instanties. En zo worden ze met
of zonder instemming hoeders van waarden, bewakers van duurzaamheid en
verantwoordelijk voor het drastisch terugdringen van hun
energiegebruik en nog meer zaken waar landelijk overheden niet meer
uitkomen.
Organisaties staan in de schijnwerper. Business is nog wel steeds
business, maar meer met een vraag naar aantoonbaar toegevoegde of
onderliggende waarden. De vraag is verschoven eerst van product naar
dienst, en nu gaat het om de uitgangspunten waarop producten en
diensten zijn geproduceerd.
Winst van Waarden
Eind 2000 publiceerde de SER het rapport 'De Winst van Waarden',
geschreven in opdracht van staatssecretaris Ybema van Economische
Zaken. In dit rapport wordt de aandacht gevraagd voor het fenomeen
maatschappelijk verantwoord ondernemen vanuit een economische
invalshoek. In een van de voordachten wordt ingegaan op het rapport.