Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30

Zevende internationale congres Eco-management:
MAATSCHAPPELIJK ONDERNEMEN OFWEL TEGEN WELKE PRIJS MAG ONDERNEMING WINST MAKEN?

Donderdag 21 en vrijdag 22 juni organiseert de Nijmegen School of Management van de KU Nijmegen een groot internationaal congres over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de vraag aan organisaties om zich te verantwoorden over hun doen en laten, niet alleen op financieel gebied, maar ook in sociale en ecologische zin. Die drievoudige verantwoordingsplicht vraagt om een nieuwe balans in het ondernemen, waarbij de centrale vraag is tegen welke prijs de ondernemingswinst gemaakt mag worden en aan wie verantwoordig verschuldigd is.
Deelnemers uit 21 landen komen in Nijmegen bijeen om ervaringen uit te wisselen over eco-management en auditing, milieuzorg in midden- en kleinbedrijf, invoering van milieuzorgsystemen en ontwikkeling van duurzaamheidsstrategieën. De conferentie vindt plaats in congrescentrum Jonkerbosch te Nijmegen.

Zo op het eerste gezicht hebben ze misschien weinig met elkaar te maken: genetisch gemodificeerde borrelnootjes, de 'gekke' koeienziekte en voetballen, gemaakt door kinderhanden. We laden ons winkelwagentje vol, staan misschien tegenwoordig wat langer stil bij de vraag: Vlees vanavond?, maar weten tenminste nog zeker dat we kwaliteit kopen wanneer we een artikel aanschaffen van een gerenommeerd merk. Of niet soms? Dat is de vraag. Wat deze artikelen met elkaar verbindt is dat ze gemaakt worden door organisaties. Organisaties die tot nu toe op basis van het impliciete credo 'The only busines of business is doing business' met elkaar konden opereren. Lange tijd waren ondernemingen aan niemand verantwoording schuldig, behalve aan haar aandeelhouders. Sinds de 'Brent Spar Affaire' is dan anders en heeft de gedachte postgevat dat organisaties niet alleen verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor hun handelen, maar daarover ook verantwoording moeten afleggen. Niet alleen tegenover aandeelhouders, maar ook naar groeperingen die beïnvloed kunnen worden door het gedrag van die ondernemingen.
Tegelijkertijd krijgen organisaties meer en meer verantwoordelijkheid voor taken die voorheen de exclusieve verantwoordelijkheid waren van staat, kerk of andere institutionele instanties. En zo worden ze met of zonder instemming hoeders van waarden, bewakers van duurzaamheid en verantwoordelijk voor het drastisch terugdringen van hun energiegebruik en nog meer zaken waar landelijk overheden niet meer uitkomen.
Organisaties staan in de schijnwerper. Business is nog wel steeds business, maar meer met een vraag naar aantoonbaar toegevoegde of onderliggende waarden. De vraag is verschoven eerst van product naar dienst, en nu gaat het om de uitgangspunten waarop producten en diensten zijn geproduceerd.

Winst van Waarden
Eind 2000 publiceerde de SER het rapport 'De Winst van Waarden', geschreven in opdracht van staatssecretaris Ybema van Economische Zaken. In dit rapport wordt de aandacht gevraagd voor het fenomeen maatschappelijk verantwoord ondernemen vanuit een economische invalshoek. In een van de voordachten wordt ingegaan op het rapport.