Campagne N372 succesvol
Assen, 21 juni 2001
Persberichtnummer 01-055
De campagne om automobilisten op de weg van Leek via Roden en Peize
naar Groningen (N372) in het openbaar vervoer of aan het carpoolen
te krijgen is succesvol geweest. Dat bleek vandaag bij de
uitreiking van het 500ste proefabonnement Aggloliner. Met deze
slotactie beëindigen de provincies Groningen en Drenthe, de
gemeenten Noordenveld, Leek en Groningen, Vervoermaatschappij
Arriva en Vervoer Coördinatiecentrum Noord Nederland, de campagne
rond de N372. Als alle mensen die tijdens de campagne een
proefabonnement hebben aangevraagd of zich hebben aangemeld voor
het carpoolen bij hun veranderde gedrag blijven, kan het aantal
auto's op de weg met maximaal 10% dalen. Een onderzoek moet de
definitieve resultaten in de loop van het jaar duidelijk maken.
De campagne had als doel automobilisten op deze weg attent te maken op alternatieve vervoerwijzen naast het alleen reizen in de auto. Middelen hierbij waren mottoborden langs de weg, de website www.N372.nl, de huis-aan-huis folders en het bezoeken van bedrijven met informatie over de Aggloliner, carpoolen en de fiets.
Uit de vele aanvragen voor een proefabonnement Aggloliner en de
toename van carpoolgegadigden (via de carpoolsite) tijdens de
campagneperiode (november 2000 tot en met juni 2001) blijkt dat dit
doel gehaald is.
Het ambitieuze streefcijfer van 10% van alle vervoerbewegingen op
de N372 (15.000 per dag, 7500 heen en terug) om te zetten van auto
naar andere vervoerwijze is niet strikt gehaald: de 500 aanvragers
voor een proefabonnement vormen een veranderingspercentage van
bijna 7%. Met de extra opgaven op de carpoolsite tijdens de
campagneperiode kan op zich gesteld worden dat de resultaten in de
buurt van de 10% komen. Dit percentage moet wel gerelativeerd
worden. Niet alle aanvragers en carpoolers zijn daadwerkelijk
"overstappers" van auto naar een ander vervoermiddel. Ook zitten
bij de aanvragers mensen die al met de bus reizen. En of het
proberen van de Aggloliner ook leidt tot een definitief ander
reisgedrag, moet de tijd nog uitwijzen.
Toch concluderen de organiserende bovengenoemde partijen dat het
aantal mensen dat is gaan nadenken over een andere vervoerwijze dan
alleen reizen in de auto, in ieder geval dicht bij de 10% ligt.
Wethouder Bakker van de gemeente Noordenveld en directeur Van den
Hoek van ARRIVA, melden vandaag dan ook namens de gezamenlijke
partijen dat de campagne met relatief weinig kosten een goed
resultaat heeft behaald.
Directeur Van den Hoek maakte vandaag ook nog bekend dat ARRIVA
wegens het grote succes de snelle en luxe Aggloliner vaker in gaat
zetten op de huidige routes. Ook wil ARRIVA bekijken of zij met een
verandering in routes de reizigers nog beter tegemoet kan komen
.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265,
faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl