KBC


"Dode hoeken" bij vrachtwagens: onderzoek naar bekendheid en oplossingen (20/6/2001)

Samenvatting: Uit onderzoek van KBC Bank & Verzekering en VAB blijkt dat het probleem van de "dode hoek" bij vrachtwagens omvangrijker is dan tot nu toe werd gedacht. Vandaag stellen KBC Bank & Verzekering en VAB de resultaten van hun project voor.

Dit project bestaat uit:

1. Een enquête bij professionele vrachtwagenchauffeurs over de kennis van de dode hoeken en de concrete ervaringen ermee in het verkeer.
2. Een praktijktest met de verschillende gezichtsveldverbeterende systemen. Hiervoor werden vrachtwagens van VDAB-Opleiding en VAB-Wegenwacht uitgerust met een combinatie van de verschillende systemen.

3. De realisatie van een campagnebeeld dat de dode hoeken van een vrachtwagen visualiseert. Met een sprekend beeld waarop 100 schoolkinderen in de dode hoeken staan, willen KBC Bank & Verzekering en VAB de transportsector en alle weggebruikers sensibiliseren voor het probleem.
Omschrijving:
De ernst van het probleem

Binnen een oppervlak van ongeveer 70 m2, gesitueerd vooraan en aan de rechterzijkant van de vrachtwagen, zijn andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en auto's niet of moeilijk zichtbaar voor de vrachtwagenchauffeur.

De resultaten van individuele interviews met 308 professionele vrachtwagenchauffeurs wijzen uit dat:

1. 92,5 % van de vrachtwagenchauffeurs beweert de dode hoeken te kennen, maar slechts 1 op 5 van hen de belangrijke dode hoek kan aanduiden.

2. 47,7 % de `klassieke dode hoek' (= de zijkant rechts) niet als dode hoek erkent, terwijl 74,4 % de rechtervoorkant als probleemzone aanduidt (een dode hoek waaraan tot nu toe weinig of geen aandacht werd besteed).

3. 77,5 % van de vrachtwagenchauffeurs reeds meermaals verrast is geweest door verkeer in de dode hoek. 21,5 % heeft reeds één of meerdere ongevallen gehad vanwege de dode hoek. Bij een ongeval was 73,5 % verrast door een auto en 24,5 % door een fiets. Bij het invoegen op autosnelwegen speelt het probleem van de dode hoek ook duidelijk mee.

De resultaten van de praktijktest

Gezichtsveldverbeterende systemen werden getest voor de rechterzijkant (de `klassieke dode hoek') en bijkomend voor de rechtervoorkant (belangrijkste gevarenzone volgens de chauffeurs) en de achterkant. Bij vrachtwagens van VDAB en VAB-Wegenwacht werden verschillende systemen gecombineerd: dodehoekspiegel, camerasysteem en sensoren.

Twee gezichtsveldverbeterende systemen worden aangeraden als oplossing:

- De dodehoekspiegel met verwarming:
de goedkoopste en minimum oplossing - 13 000 BEF (montage inclusief)
- Een kwalitatieve breedhoekcamera gemonteerd bovenaan de cabine: de beste oplossing - totale kostprijs 75 000 BEF De test wees ook uit dat er zeer grote kwaliteitsverschillen zijn tussen camera's. Van de drie geteste camerasystemen voldeed er slechts één. De beeldkwaliteit en de grootte van de beeldhoek zijn bepalend voor het resultaat.
Voor de dode hoek aan de achterkant voldoet enkel een camerasysteem.

De instructeurs van VDAB concludeerden op basis van hun observaties dat gebruikers verschillende facetten moeten leren:
1. wat de `dode hoek' concreet is

2. wat men als chauffeur wel en niet mag verwachten van het gezichtsveldverbeterende systeem

3. in welke concrete verkeerssituaties het gezichtsveldverbeterende systeem gebruikt moet worden

4. het gebruik van het gezichtsveldverbeterende systeem in combinatie met de standaardspiegels
Zonder dergelijke opleiding is verkeerd gebruik mogelijk, wat tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.

KBC Bank & Verzekering en VAB doen een oproep tot een gemeenschappelijke sensibiliseringscampagne

Om het probleem van de dode hoek maximaal te visualiseren, hebben alle betrokken partijen (KBC, VAB, Fietsersbond en BIVV) geopteerd voor een eenvormig beeld met eenzelfde slogan. De sensibiliseringscampagne gaat van start in juni 2001. De affiches zullen duidelijk zichtbaar zijn in de KBC-bankkantoren en de KBC-verzekeringsagentschappen en op de vrachtwagens van VTB-VAB.

KBC Bank & Verzekering en VAB doen langs deze weg een oproep aan alle beroepsverenigingen en organisaties die eveneens begaan zijn met het probleem van de dode hoek, om met hen contact op te nemen en mee hun schouders te zetten onder de sensibiliseringscampagne. Op die manier kunnen heel wat ongevallen en het daarbijbehorend menselijk en materieel leed vermeden worden.

De conclusies van KBC Bank & Verzekering en VAB samengevat


- Belangrijk is dat standaard geplaatste spiegels goed afgesteld zijn en correct gebruikt worden.

- Bovenop de standaard spiegelset bieden de dodehoekspiegel of een camerasysteem een praktische aanvulling voor de vrachtwagenchauffeur. Dergelijk zichtverbeterend systeem is noodzakelijk, maar blijft hoe dan ook een hulpmiddel.

- De installatie van een gezichtsveldverbeterend systeem moet gecombineerd worden met een aangepaste opleiding. Tijdens deze opleiding moet men de dode hoeken van een vrachtwagen visualiseren en het geïnstalleerde systeem correct leren gebruiken.
- De transportsector en de vrachtwagenconstructeurs moeten hun verantwoordelijkheid nemen door goede zichtverbeterende systemen te installeren. Een sensibilisering van de vrachtwagenchauffeurs en de andere weggebruikers is nodig.

- De verkeersveiligheid wordt verhoogd door een defensieve rijstijl van alle weggebruikers, en het gebruik van een goed gezichtsveldverbeterend systeem op de vrachtwagen.

Een uitgebreid dossier met de gedetailleerde onderzoeksresultaten kunt u vanaf vandaag raadplegen op de website van KBC Bank & Verzekering onder de rubriek "Documentatie-preventie".

Contactinfo: Journalisten kunnen steeds contact opnemen met de KBC-Persdienst, tel. 02 429 65 01.