"Dode hoeken" bij vrachtwagens: onderzoek naar bekendheid en oplossingen (20/6/2001)
Samenvatting: Uit onderzoek van KBC Bank & Verzekering en VAB blijkt
dat het probleem van de "dode hoek" bij vrachtwagens omvangrijker is
dan tot nu toe werd gedacht. Vandaag stellen KBC Bank & Verzekering en
VAB de resultaten van hun project voor.
Dit project bestaat uit:
1. Een enquête bij professionele vrachtwagenchauffeurs over de kennis
van de dode hoeken en de concrete ervaringen ermee in het verkeer.
2. Een praktijktest met de verschillende gezichtsveldverbeterende
systemen. Hiervoor werden vrachtwagens van VDAB-Opleiding en
VAB-Wegenwacht uitgerust met een combinatie van de verschillende
systemen.
3. De realisatie van een campagnebeeld dat de dode hoeken van een
vrachtwagen visualiseert. Met een sprekend beeld waarop 100
schoolkinderen in de dode hoeken staan, willen KBC Bank & Verzekering
en VAB de transportsector en alle weggebruikers sensibiliseren voor
het probleem.
Omschrijving:
De ernst van het probleem
Binnen een oppervlak van ongeveer 70 m2, gesitueerd vooraan en aan de
rechterzijkant van de vrachtwagen, zijn andere weggebruikers zoals
voetgangers, fietsers en auto's niet of moeilijk zichtbaar voor de
vrachtwagenchauffeur.
De resultaten van individuele interviews met 308 professionele
vrachtwagenchauffeurs wijzen uit dat:
1. 92,5 % van de vrachtwagenchauffeurs beweert de dode hoeken te
kennen, maar slechts 1 op 5 van hen de belangrijke dode hoek kan
aanduiden.
2. 47,7 % de `klassieke dode hoek' (= de zijkant rechts) niet als dode
hoek erkent, terwijl 74,4 % de rechtervoorkant als probleemzone
aanduidt (een dode hoek waaraan tot nu toe weinig of geen aandacht
werd besteed).
3. 77,5 % van de vrachtwagenchauffeurs reeds meermaals verrast is
geweest door verkeer in de dode hoek. 21,5 % heeft reeds één of
meerdere ongevallen gehad vanwege de dode hoek. Bij een ongeval was
73,5 % verrast door een auto en 24,5 % door een fiets. Bij het
invoegen op autosnelwegen speelt het probleem van de dode hoek ook
duidelijk mee.
De resultaten van de praktijktest
Gezichtsveldverbeterende systemen werden getest voor de rechterzijkant
(de `klassieke dode hoek') en bijkomend voor de rechtervoorkant
(belangrijkste gevarenzone volgens de chauffeurs) en de achterkant.
Bij vrachtwagens van VDAB en VAB-Wegenwacht werden verschillende
systemen gecombineerd: dodehoekspiegel, camerasysteem en sensoren.
Twee gezichtsveldverbeterende systemen worden aangeraden als
oplossing:
- De dodehoekspiegel met verwarming:
de goedkoopste en minimum oplossing - 13 000 BEF (montage inclusief)
- Een kwalitatieve breedhoekcamera gemonteerd bovenaan de cabine:
de beste oplossing - totale kostprijs 75 000 BEF
De test wees ook uit dat er zeer grote kwaliteitsverschillen zijn
tussen camera's. Van de drie geteste camerasystemen voldeed er slechts
één. De beeldkwaliteit en de grootte van de beeldhoek zijn bepalend
voor het resultaat.
Voor de dode hoek aan de achterkant voldoet enkel een camerasysteem.
De instructeurs van VDAB concludeerden op basis van hun observaties
dat gebruikers verschillende facetten moeten leren:
1. wat de `dode hoek' concreet is
2. wat men als chauffeur wel en niet mag verwachten van het
gezichtsveldverbeterende systeem
3. in welke concrete verkeerssituaties het gezichtsveldverbeterende
systeem gebruikt moet worden
4. het gebruik van het gezichtsveldverbeterende systeem in combinatie
met de standaardspiegels
Zonder dergelijke opleiding is verkeerd gebruik mogelijk, wat tot
gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.
KBC Bank & Verzekering en VAB doen een oproep tot een
gemeenschappelijke sensibiliseringscampagne
Om het probleem van de dode hoek maximaal te visualiseren, hebben alle
betrokken partijen (KBC, VAB, Fietsersbond en BIVV) geopteerd voor een
eenvormig beeld met eenzelfde slogan. De sensibiliseringscampagne gaat
van start in juni 2001. De affiches zullen duidelijk zichtbaar zijn in
de KBC-bankkantoren en de KBC-verzekeringsagentschappen en op de
vrachtwagens van VTB-VAB.
KBC Bank & Verzekering en VAB doen langs deze weg een oproep aan alle
beroepsverenigingen en organisaties die eveneens begaan zijn met het
probleem van de dode hoek, om met hen contact op te nemen en mee hun
schouders te zetten onder de sensibiliseringscampagne.
Op die manier kunnen heel wat ongevallen en het daarbijbehorend
menselijk en materieel leed vermeden worden.
De conclusies van KBC Bank & Verzekering en VAB samengevat
- Belangrijk is dat standaard geplaatste spiegels goed afgesteld zijn
en correct gebruikt worden.
- Bovenop de standaard spiegelset bieden de dodehoekspiegel of een
camerasysteem een praktische aanvulling voor de vrachtwagenchauffeur.
Dergelijk zichtverbeterend systeem is noodzakelijk, maar blijft hoe
dan ook een hulpmiddel.
- De installatie van een gezichtsveldverbeterend systeem moet
gecombineerd worden met een aangepaste opleiding. Tijdens deze
opleiding moet men de dode hoeken van een vrachtwagen visualiseren en
het geïnstalleerde systeem correct leren gebruiken.
- De transportsector en de vrachtwagenconstructeurs moeten hun
verantwoordelijkheid nemen door goede zichtverbeterende systemen te
installeren. Een sensibilisering van de vrachtwagenchauffeurs en de
andere weggebruikers is nodig.
- De verkeersveiligheid wordt verhoogd door een defensieve rijstijl
van alle weggebruikers, en het gebruik van een goed
gezichtsveldverbeterend systeem op de vrachtwagen.
Een uitgebreid dossier met de gedetailleerde onderzoeksresultaten kunt
u vanaf vandaag raadplegen op de website van KBC Bank & Verzekering
onder de rubriek "Documentatie-preventie".
Contactinfo: Journalisten kunnen steeds contact opnemen met de
KBC-Persdienst, tel. 02 429 65 01.