Persbericht
992556000
Kabinet laat met HSL-Oostkeuze kansen liggen
Provincie Utrecht: kabinet laat met HSL-Oostkeuze kansen liggen
De provincie Utrecht is teleurgesteld, maar niet verrast door de keuze van het kabinet voor de benuttingsvariant HSL-Oost. Het zat er, na de voorlopige standpunten van de ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM, in dat niet gekozen zou worden voor een duurzame aanleg van de HSL-Oost. De Utrechtse belangen zijn niet terug te vinden in het kabinetsstandpunt. En van de indertijd voor de HLS-Oost gekozen vernieuwende aanpak is niets overgebleven.
Het standpunt dat het kabinet vandaag heeft ingenomen komt in grote lijnen overeen met het voorlopige standpunt dat vorig jaar reeds in de Trajectnota/MER is opgenomen. Het kabinet kiest voor het benutten van de bestaande spoorlijn en ziet af van gehele of gedeeltelijke verdubbeling.
Het kabinet kiest duidelijk voor een korte termijnoplossing, aldus de Utrechtse gedeputeerde Doede Kok. De Utrechtse visie op de HSL-Oost, die gebaseerd is op de wens van de regionale en lokale overheden, om te kiezen voor een duurzame en kwalitatief hoogwaardige oplossing die ook op de lange termijn voldoet, legt het kabinet naast zich neer.
Bij de aanvang van de discussie over de HSL-Oost ging het volgens het toenmalige kabinet om een verantwoorde inpassing, voldoende spoorcapaciteit en een volwaardige aansluiting op het Europese Hogesnelheidsnet. Op geen van deze drie punten scoort het kabinet een voldoende. Niet in Utrecht en niet in Gelderland., aldus Kok, die ook voorzitter is van de Utrechtse-Gelderse Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) HSL-Oost/A12.
Geen verantwoorde inpassing
In de Utrechtse visie is een groot aantal duurzame inpassingen
opgenomen van de spoorlijn in Bunnik, Zeist, Driebergen, Maarn,
Maarsbergen Woudenberg, Leersum, Amerongen, Renswoude en
Veenendaal. De inpassingen hebben betrekking op ongelijkvloerse
kruisingen, ecopassages en een omleiding van spoorlijn en A12 ten
zuiden van Maarn. Deze voorzieningen zijn volgens de provincie
merendeels ook noodzakelijk als niet voor gedeeltelijke verbreding
maar voor benutting wordt gekozen. De door Utrecht voorgestelde
inpassingen maken het ook mogelijk dat de Hogesnelheidstreinen
ongestoord snelheden tot 200 km/uur kunnen halen. In het
kabinetsstandpunt is van al deze verantwoorde maar sobere
inpassingsmaatregelen nauwelijks iets terug te vinden.
Kabinet kan niet om omleiding Maarn heen
De provincie Utrecht constateert dat het kabinet zich niets gelegen
laat liggen aan de situatie in Maarn, waar spoorlijn en A12 de kern
volledig doorsnijden. Juist in Maarn laat het kabinet de keuze voor
een duurzame oplossing van de thans reeds aanwezige barrire
volledig achterwege. Ook al kiest het
kabinet, waarschijnlijk om puur financiele redenen, op dit moment
voor het treffen van benuttingsmaatregelen op de A12, op termijn is
verbreding van de A12 in Maarn noodzakelijk. Dat blijkt uit de
eerdere rapporten van het rijk. Ook aan verbreding van het spoor
valt op termijn zeker niet te ontkomen. Ter plaatse van het station
Maarn is nu al viersporigheid noodzakelijk in verband met de
perronvrije doorrijdsporen voor de Hogesnelheidstrein. Vier sporen
en 2 x 3 rijstroken vergroten de barrirewerking, kunnen niet op
verantwoorde wijze worden ingepast, en tasten de leefbaarheid van
Maarn tot in het absurde aan. Daarom moet volgens Kok nu besloten
worden tot een echte duurzame en toekomstvaste oplossing, met een
zuidelijke omleiding van spoor en weg. Nu kiezen voor een
halfslachtige oplossing zal straks weggegooid geld betekenen.
Spoor moet ruimte bieden voor groei
Naar de mening van de provincie Utrecht vertrouwt het kabinet met
de keuze voor benutting wel erg optimistisch op het op korte
termijn beschikbaar komen van capaciteitsverhogende technologie en
op een storingsvrije treinenloop. En dan nog lijkt het er op dat na
2020 de capaciteit van de spoorlijn onvoldoende wordt. Bovendien
kan bij benutting het toekomstige Randstadspoor slechts met een
minimale frequentie rijden en is de spoorcapaciteit onvoldoende
voor de gewenste groei van dit stadsgewestelijke openbaar
vervoersysteem.
Geen aansluiting op Europees Netwerk
Het door het kabinet ingenomen standpunt betekent dat wordt
afgezien van een volwaardige aansluiting op het Europees Netwerk
van Hogesnelheidstreinen, aangezien de maximum snelheid voorlopig
beperkt blijft tot 140 km/uur. Daardoor vervalt ook de mogelijkheid
het binnenlands treinverkeer met hogere snelheden te laten rijden.
Conclusie
Het kabinetsstandpunt spoort niet met de Utrechtse visie op de
HSL-Oost.
De Utrechtse visie gaat uit van een duurzame toekomstgerichte en
kwalitatief hoogwaardige spoorlijn Utrecht-Arnhem-Duitse grens met:
duurzame en volwaardige maatregelen voor het inpassen van de
spoorlijn in de stedelijke en landelijke gebieden, waar nodig in
samenhang met de toekomst van de A12
Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Astrid
Schoon, 030 - 258 3713 of per e-mail:
Astrid.schoon@provincie-utrecht.nl .