Provincie Utrecht

Persbericht
992556000

Kabinet laat met HSL-Oostkeuze kansen liggen

Provincie Utrecht: kabinet laat met HSL-Oostkeuze kansen liggen

De provincie Utrecht is teleurgesteld, maar niet verrast door de keuze van het kabinet voor de benuttingsvariant HSL-Oost. Het zat er, na de voorlopige standpunten van de ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM, in dat niet gekozen zou worden voor een duurzame aanleg van de HSL-Oost. De Utrechtse belangen zijn niet terug te vinden in het kabinetsstandpunt. En van de indertijd voor de HLS-Oost gekozen vernieuwende aanpak is niets overgebleven.

Het standpunt dat het kabinet vandaag heeft ingenomen komt in grote lijnen overeen met het voorlopige standpunt dat vorig jaar reeds in de Trajectnota/MER is opgenomen. Het kabinet kiest voor het benutten van de bestaande spoorlijn en ziet af van gehele of gedeeltelijke verdubbeling.

Het kabinet kiest duidelijk voor een korte termijnoplossing, aldus de Utrechtse gedeputeerde Doede Kok. De Utrechtse visie op de HSL-Oost, die gebaseerd is op de wens van de regionale en lokale overheden, om te kiezen voor een duurzame en kwalitatief hoogwaardige oplossing die ook op de lange termijn voldoet, legt het kabinet naast zich neer.

Bij de aanvang van de discussie over de HSL-Oost ging het volgens het toenmalige kabinet om een verantwoorde inpassing, voldoende spoorcapaciteit en een volwaardige aansluiting op het Europese Hogesnelheidsnet. Op geen van deze drie punten scoort het kabinet een voldoende. Niet in Utrecht en niet in Gelderland., aldus Kok, die ook voorzitter is van de Utrechtse-Gelderse Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) HSL-Oost/A12.

Geen verantwoorde inpassing
In de Utrechtse visie is een groot aantal duurzame inpassingen opgenomen van de spoorlijn in Bunnik, Zeist, Driebergen, Maarn, Maarsbergen Woudenberg, Leersum, Amerongen, Renswoude en Veenendaal. De inpassingen hebben betrekking op ongelijkvloerse kruisingen, ecopassages en een omleiding van spoorlijn en A12 ten zuiden van Maarn. Deze voorzieningen zijn volgens de provincie merendeels ook noodzakelijk als niet voor gedeeltelijke verbreding maar voor benutting wordt gekozen. De door Utrecht voorgestelde inpassingen maken het ook mogelijk dat de Hogesnelheidstreinen ongestoord snelheden tot 200 km/uur kunnen halen. In het kabinetsstandpunt is van al deze verantwoorde maar sobere inpassingsmaatregelen nauwelijks iets terug te vinden.

Kabinet kan niet om omleiding Maarn heen
De provincie Utrecht constateert dat het kabinet zich niets gelegen laat liggen aan de situatie in Maarn, waar spoorlijn en A12 de kern volledig doorsnijden. Juist in Maarn laat het kabinet de keuze voor een duurzame oplossing van de thans reeds aanwezige barrire volledig achterwege. Ook al kiest het kabinet, waarschijnlijk om puur financiele redenen, op dit moment voor het treffen van benuttingsmaatregelen op de A12, op termijn is verbreding van de A12 in Maarn noodzakelijk. Dat blijkt uit de eerdere rapporten van het rijk. Ook aan verbreding van het spoor valt op termijn zeker niet te ontkomen. Ter plaatse van het station Maarn is nu al viersporigheid noodzakelijk in verband met de perronvrije doorrijdsporen voor de Hogesnelheidstrein. Vier sporen en 2 x 3 rijstroken vergroten de barrirewerking, kunnen niet op verantwoorde wijze worden ingepast, en tasten de leefbaarheid van Maarn tot in het absurde aan. Daarom moet volgens Kok nu besloten worden tot een echte duurzame en toekomstvaste oplossing, met een zuidelijke omleiding van spoor en weg. Nu kiezen voor een halfslachtige oplossing zal straks weggegooid geld betekenen.

Spoor moet ruimte bieden voor groei
Naar de mening van de provincie Utrecht vertrouwt het kabinet met de keuze voor benutting wel erg optimistisch op het op korte termijn beschikbaar komen van capaciteitsverhogende technologie en op een storingsvrije treinenloop. En dan nog lijkt het er op dat na 2020 de capaciteit van de spoorlijn onvoldoende wordt. Bovendien kan bij benutting het toekomstige Randstadspoor slechts met een minimale frequentie rijden en is de spoorcapaciteit onvoldoende voor de gewenste groei van dit stadsgewestelijke openbaar vervoersysteem.

Geen aansluiting op Europees Netwerk
Het door het kabinet ingenomen standpunt betekent dat wordt afgezien van een volwaardige aansluiting op het Europees Netwerk van Hogesnelheidstreinen, aangezien de maximum snelheid voorlopig beperkt blijft tot 140 km/uur. Daardoor vervalt ook de mogelijkheid het binnenlands treinverkeer met hogere snelheden te laten rijden.

Conclusie
Het kabinetsstandpunt spoort niet met de Utrechtse visie op de HSL-Oost.
De Utrechtse visie gaat uit van een duurzame toekomstgerichte en kwalitatief hoogwaardige spoorlijn Utrecht-Arnhem-Duitse grens met: duurzame en volwaardige maatregelen voor het inpassen van de spoorlijn in de stedelijke en landelijke gebieden, waar nodig in samenhang met de toekomst van de A12

Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Astrid Schoon, 030 - 258 3713 of per e-mail:
Astrid.schoon@provincie-utrecht.nl .