Bve Raad


De Bilt, 20 juni 2001

Brancheorganisatie BVE Raad beschouwt positieve uitkomsten ODIN-rapport als kwaliteitsimpuls

Bve Raad wil sterkere positie voor deelnemers in het MBO

De Bilt - "Deelnemers in het MBO moeten meer zeggenschap krijgen. Er moeten deelnemersstatuten komen. En de stem van de deelnemer moet een duidelijker rol gaan spelen in de kwaliteitszorg van alle Bve-instellingen" Dit stelde de brancheorganisatie voor het middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, de Bve Raad, bij monde van de directeur, ir. A.J.M. Vollebregt, vanmiddag tijdens de presentatie van het ODIN-rapport, een grootscheeps onderzoek naar de kwaliteit van het middelbaar beroepsonderwijs onder ruim 57.000 leerlingen van ROC's, AOC's en vakscholen. De Bve Raad is positief gestemd over de gedegenheid en de uitkomsten van het onderzoek. De resultaten dienen als kwaliteitsimpuls voor het gehele Bve-onderwijs. Een sterkere positie voor de deelnemers levert aan deze kwaliteitsverbetering een sterke bijdrage. De Bve Raad en de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs, initiatiefnemer van ODIN, ontwikkelen een gezamenlijke visie op de positie van de deelnemers.

De positief beoordeelde zaken in het rapport ODIN als keuzevrijheid in vakken, bereikbaarheid en buitenschoolse activiteiten geven aan dat de Bve-sector op de goede weg is. De Bve Raad heeft ook nadrukkelijk aandacht voor de verbeterpunten uit het onderzoek: veiligheid, informatievoorziening, bescherming privacy en persoonlijke eigendommen, toetsen en herkansingen, stagebegeleiding en het gebruik van faciliteiten buiten lestijd. Zo functioneert er sinds een jaar binnen de Bve Raad een platform "Veiligheid en geweld" voor de instellingen, dat onderzoek doet en goede voorbeelden uitwisselt tussen de instellingen. In nauw overleg met zijn leden werkt de Bve Raad verder aan een veiligheidsmonitor "veiligheid en geweld" en heeft de brancheorganisatie een model reglement Sexuele Intimidatie ontwikkeld voor de Bve-sector.
In alle instellingen zijn vertrouwenspersonen aangesteld en fungeren er klachtencommissies.