NKVK
De NKvK begeleidt voortaan op maat en on-line
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKvK)
begeleidt voortaan op maat en on-line
Brussel, 20 juni 2001 - De NKvK stelde vandaag in Brussel haar nieuwe
businessconcept voor, een nieuwe aanpak om Nederlandse ondernemers,
die actief willen zijn in België of Luxemburg, nog beter te
begeleiden. In aanwezigheid van Minister Daems, Minister van
Telecommunicatie en de heer A.F. Van Dongen, de Nederlandse
ambassadeur in België, werd tijdens een academische zitting het
officiële startschot gegeven voor de nieuwe interactieve website van
de NKvK, die een essentieel onderdeel vormt van de vernieuwde
aanpak.
De NKvK heeft zich recent de vraag gesteld of er door de toenemende
globalisering nog behoefte is aan een bilaterale ondersteuning van
handelsverkeer. Dit raakt het bestaansrecht zelf van de Kamer. Na een
kritische externe doorlichting is het Bestuur tot de conclusie gekomen
dat er nog wel degelijk een rol is weggelegd voor de NKvK, mits een
grondige reorganisatie en de inschakeling van nieuwe technologieën.
De NKvK wil haar klanten en leden in de toekomst nog meer op maat
bedienen en wil een 'one-stop-shopping marketplace' zijn over
zakendoen in België en Luxemburg. De NKvK concentreert zich in haar
nieuwe concept op 3 kernfuncties: informatie, dienstverlening op maat
en netwerking.
Informatie
De NKvK biedt de klant uitgebreide informatie die antwoord geeft op
zijn vragen. De nieuwe website is hiervoor een ideale basis dankzij
een databank met adressen, links, algemene informatie en infolinks. De
NKvK heeft de kennis in huis over zakendoen in België en Luxemburg,
niet alleen over distributiekanalen, vestigingsplaatsen en marketing,
maar in het bijzonder ook over cultuurverschillen. Dit laatste aspect
wordt door Nederlandse ondernemingen dikwijls onderschat en wordt dan
ook beschouwd als een van de prioriteiten van de NKvK. 'Nederlanders
denken te snel dat ondernemen in België hetzelfde is als in Nederland
omdat het vlakbij is en omdat ze - gedeeltelijk - dezelfde taal
spreken. Nochtans raad ik Nederlandse bedrijven steeds aan om,
alvorens met België zaken te doen, zich beter voor te bereiden en zich
goed te informeren', aldus Philip Charls, Algemeen Directeur van de
NKvK.
Dienstverlening op maat
Dankzij de nieuwe website hebben de eigen handelsconsulenten van de
NKvK de mogelijkheid om een betere begeleiding op maat te bieden.
Voorbeelden hiervan zijn vestigings-begeleiding, gericht
marktonderzoek en hulp bij incasso van vorderingen. Via haar netwerk
van partners kan de NKvK bovendien haar klanten, indien nodig,
doorverwijzen naar de juiste professionele dienstverlener, die
gespecialiseerd is op het betreffende gebied.
Netwerking
De NKvK biedt een gepersonaliseerd aanbod van activiteiten en
opleidingen die aansluiten bij het profiel en de behoeften van de
leden. Op die manier kan de NKvK hen verder helpen bij het opbouwen
van meer specifieke kennis en de juiste zakenrelaties.
De vernieuwde website www.nkvk.be is niet alleen een uitstekende
informatiebron, maar biedt ook de mogelijkheid om rechtstreeks met de
gezochte dienstverleners in contact te komen.
Over de NKvK
De NKvK is een door het bedrijfsleven gefinancierde onafhankelijke
organisatie die de belangen behartigt van het Nederlands bedrijfsleven
in België en Luxemburg. De NKvK is het eerste aanspreekpunt voor het
tot stand komen van het Nederlandse handelsverkeer naar België en
Luxemburg. De NKvK heeft bijna 100 jaar ervaring in het begeleiden van
Nederlandse ondernemingen op het vlak van informatievoorziening op
deze twee markten. De belangrijkste doelgroep van de NKvK wordt
gevormd door Nederlandse ondernemingen die actief zijn of willen zijn
in België en Luxemburg. Het kan gaan om ondernemingen die exporteren
naar deze landen, maar de NKvK richt zich ook op bedrijven die zich in
België of Luxemburg hebben gevestigd of willen vestigen.