20-06-2001
Voorbereidingen voor Spoorzone in volle gang
Klik voor vergroting
Veel onderzoek en overleg met NS Vastgoed, Rijk en Provincie
over de Spoorzone moeten na de zomer leiden tot het sluiten van een
intentieovereenkomst met het rijk. Hierin worden onder andere het
programma van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de
stationsomgeving en het nieuwe station vastgelegd. Ook voor het
opstellen van een Masterplan voor de hele Spoorzone, een
bereikbaarheidsplan voor het stationsgebied en buurtplannen voor
Belcrum en Spoorbuurt zijn de afgelopen maanden veel onderzoeken
verricht. De laatste stand van zaken wordt op 26 juni besproken met de
commissie Ruimtelijke Ordening.
Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de Spoorzone. Het afgelopen
jaar is met alle betrokken partijen veel overleg geweest over de
uitwerking van de centrale doelstellingen van het project. Met het
rijk is onderhandeld over de sporen, het derde perron, het
emplacement, de stamspoorlijn externe veiligheid en een programma van
eisen voor het nieuwe station. Met NS Vastgoed is gesproken over de
uitgangspunten voor de herontwikkeling van het stationsgebied en de
voorzieningen in en rond het station. Gemeente en provincie overleggen
daarnaast over de bereikbaarheid en de Hoogwaardige Openbaar
Vervoerverbinding met Oosterhout en Etten-Leur. Dit overleg moet dit
najaar leiden tot het sluiten van een concrete intentieovereenkomst
met het rijk en daarna tot een realisatie-overkomsten tussen overheden
en private partijen.
Deelprojecten
In het kader van het Masterplan voor de hele Spoorzone is allerlei
onderzoek verricht dat in september moet leiden tot een programma van
doelen voor het hele gebied. Per deelgebied in de Spoorzone komen er
randvoorwaarden voor ruimtelijke inrichting, milieu, verkeer en
vervoer, een referentiebeeld en een beschrijving op welke manier de
gemeente betrokken is bij de ontwikkeling van dat deelgebied en hoe
zij wil omgaan met de zittende bedrijven en belangen in dat gebied.
Eind dit jaar leidt dit voor elk deelgebied tot een voorlopig ontwerp
dat met alle belanghebbenden zal worden besproken.
Voor het ontwikkelingsplan stationsgebied wordt dit najaar een
programma van uitgangspunten voor het stationsgebied en voor het
nieuwe station opgesteld. Tijdens de zomer worden voor het station
drie mogelijke scenarios uitgewerkt een ook eerste ontwerpen gemaakt.
Hieruit volgt een keuze voor een van de drie scenarios en uiteraard
consultatie van alle betrokkenen.
In het kader van het bereikbaarheidsplan voor het stationsgebied zijn
niet alleen studies verricht, maar zijn ook al concrete verbeteringen
in de stad zichtbaar. Op de Noordelijke Rondweg worden verkeerslichten
vervangen om de doorstroming voor alle soorten van vervoer te
verbeteren. Ook op de A27 worden alle op- en afritten bekeken op
mogelijkheden om de doorstroming te verbeteren. Dat geldt ook voor
alle andere hoofdwegen die naar het station leiden. Een goede openbaar
vervoerverbinding tussen het station en Oosterhout en Etten-Leur is
ook van essentieel belang voor de bereikbaarheid van het station. Er
wordt gewerkt aan busbanen en op den duur aan een goede HOV
verbinding. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid
en de vorm (bus, tram) van een goede HOV verbinding.
De afgelopen maanden heeft TNO Inro onderzoek verricht naar de
effecten van de toekomstige ontwikkelingen in het stationsgebied voor
Belcrum en Spoorbuurt. Dit heeft geleid tot een zogenoemde
effectenrapportage en een aantal concrete voorstellen voor maatregelen
in deze buurten. Deze worden meegenomen bij het opstellen van
buurtplannen en bestemmingsplannen voor beide buurten eind dit jaar.
Breda, 20 juni 2001
Zie ook: www.spoorzone.nl