Gemeente Breda

20-06-2001

Reactie college op petitie actiegroep Zuidelijke Rondweg Breda

Klik voor vergroting

Het college van burgemeester en wethouders heeft schriftelijk gereageerd op de petitie die de vereniging Actiegroep Zuidelijke Rondweg A58 Breda op 8 juni heeft aangeboden. Naast een inhoudelijke reactie laat het college weten toekomstige acties die verkeershinder veroorzaken in de toekomst niet meer toe te laten.

Oranjeplein
Met betrekking tot de bezwaren van de actiegroep tegen de nieuwbouw aan het Oranjeplein heeft het college van het standpunt van de actiegroep kennis genomen. De procedure van het bouwplan loopt. De aanvang van de herinrichting van het Oranjeplein is afhankelijk van de voortgang van de artikel 19 procedure voor de nieuwbouw. Een nieuw ontwerp voor het Oranjeplein gaat uit van een verbetering van de verkeersstromen. De gemeente streeft daarbij naar een overzichtelijke en fraaie situatie en waakt ervoor dat een aanpassing leidt tot gevaarlijke situaties in de omgeving van het Oranjeplein zoals de woonstraten.

Bewegwijzering
Het verzoek om op de rijkswegen de bewegwijzering aan te passen is voor een deel achterhaald. Op de nieuwe A16 zal het verkeer naar Breda oost via de A58 verwezen worden. De verwijzing van het verkeer op de A58 richting Breda west is al opgenomen in de bewegwijzering. Een aanpassing van de bewegwijzering op de A27 is niet mogelijk vanwege de uitgangspunten die Rijkswaterstaat hanteert bij het bepalen van de bewegwijzering.
Het idee om de bewegwijzering langs de Zuidelijke Rondweg aan te passen wordt niet overgenomen. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat minder dan 15% van het verkeer zich door de bewegwijzering laat sturen.

Onderzoek
In het kader van het Verkeersplan, stap 3, is het plan een onderzoek naar doorgaand verkeer te houden. Daarmee komt de gemeente op termijn tegemoet aan de vraag om een inzicht in het percentage doorgaand verkeer. Overigens is in 1999 door de gemeente een kentekenonderzoek gehouden naar doorgaand vrachtverkeer. Daaruit bleek dat van alle passerende vrachtautos er 12% doorgaand vrachtverkeer is. Dat is 1% van al het verkeer op de Zuidelijke Rondweg. De bewegwijzering op de rijkswegen is erop gericht het nationaal en internationaal doorgaand vrachtverkeer te weren.

Gevaarlijke stoffen
Het in de petitie gevraagde verbod op transport van gevaarlijke stoffen door de tunneltraverse is al van kracht. De route voor gevaarlijke stoffen gaat via de rijkswegen en een deel van de Noordelijke Rondweg. Vervoerders van gevaarlijke stoffen zijn hiervan op de hoogte. Het is niet mogelijk en wenselijk om via bebording bij de A16 en A27dit verbod nog eens extra aan te duiden. Dit is op geen enkele plaats in Nederland en omliggende landen. De Zuidelijke Rondweg is al verboden terrein, tenzij een vervoerder een vergunning van de Brandweer heeft om vanaf de rijksweg een bestemming in Breda te bereiken. Aan de wagens is dan een bewijs bevestigd. Het zijn er enkele tientallen per jaar die een vergunning krijgen voor een route door Breda. Door de Politie is toegezegd om met name s nachts intensiever toe te zien op (buitenlandse) vrachtwagens met gevaarlijke stoffen op de Zuidelijke Rondweg.

Johan Willem Frisolaan en Franklin Rooseveltlaan Vragen over de aanpassing van de Johan Willem Frisolaan en Franklin Rooseveltlaan betreffen de bestrating, het rooien en herplanten van lindebomen, de toestand van het wegdek, het verfraaien met groen van de tunneltraverse, het doorgroeien van de haag en het aanbrengen van gescheiden fietsstroken. Acute problemen zoals losliggende stoeptegels vanwege onder meer opdrukkende wortels komen direct in aanmerking voor herstel. Een inventarisatie van de problematiek in Breda-Zuid vindt momenteel plaats. Het rooien en herplanten van de lindebomen is nog niet uitgevoerd omdat een groot deel van de bewoners tegen het kappen was. Voor 1 juli vindt een inspectie van de bomen plaats. In overleg met belanghebbenden kan een vervangingsplan opgesteld worden. Het aanbrengen van beplanting langs de tunnelwand is niet mogelijk vanwege de fundering van de tunnel. Het door laten groeien van de haag langs de Zuidelijke Rondweg is niet gewenst. Een opdeling van het totale profiel zal het gevolg zijn waardoor het laaneffect verloren gaat. Ook zullen de beheerskosten stijgen. Bij een hogere haag neemt de overzichtelijkheid af wat een negatief effect heeft op de sociale- en verkeersveiligheid.
De mogelijkheden worden onderzocht om op korte termijn fietsstroken aan te brengen.

Acties
Op 8 juni heeft de Actiegroep Zuidelijke Rondweg een petitie aangeboden aan het gemeentebestuur. Om het aanbieden van de petitie kracht bij te zetten is korte tijd het verkeer op de Zuidelijke Rondweg stilgelegd. Tot in de verre omtrek is daarvan hinder ondervonden. Het college is van mening dat een blokkade van wegen en kruispunten niet het geëigende middel is om de door de actiegroep ervaren knelpunten onder de aandacht te brengen. In het vervolg zal het college in voorkomende gevallen zodanige maatregelen treffen dat de doorgang van het verkeer onbelemmerd kan plaatsvinden.

Breda, 20 juni 2001