20-06-2001
Reactie college op petitie actiegroep Zuidelijke Rondweg Breda
Klik voor vergroting
Het college van burgemeester en wethouders heeft schriftelijk gereageerd op de petitie die de vereniging Actiegroep Zuidelijke Rondweg A58 Breda op 8 juni heeft aangeboden. Naast een inhoudelijke reactie laat het college weten toekomstige acties die verkeershinder veroorzaken in de toekomst niet meer toe te laten.
Oranjeplein
Met betrekking tot de bezwaren van de actiegroep tegen de nieuwbouw
aan het Oranjeplein heeft het college van het standpunt van de
actiegroep kennis genomen. De procedure van het bouwplan loopt. De
aanvang van de herinrichting van het Oranjeplein is afhankelijk van de
voortgang van de artikel 19 procedure voor de nieuwbouw. Een nieuw
ontwerp voor het Oranjeplein gaat uit van een verbetering van de
verkeersstromen. De gemeente streeft daarbij naar een overzichtelijke
en fraaie situatie en waakt ervoor dat een aanpassing leidt tot
gevaarlijke situaties in de omgeving van het Oranjeplein zoals de
woonstraten.
Bewegwijzering
Het verzoek om op de rijkswegen de bewegwijzering aan te passen is
voor een deel achterhaald. Op de nieuwe A16 zal het verkeer naar Breda
oost via de A58 verwezen worden. De verwijzing van het verkeer op de
A58 richting Breda west is al opgenomen in de bewegwijzering. Een
aanpassing van de bewegwijzering op de A27 is niet mogelijk vanwege de
uitgangspunten die Rijkswaterstaat hanteert bij het bepalen van de
bewegwijzering.
Het idee om de bewegwijzering langs de Zuidelijke Rondweg aan te
passen wordt niet overgenomen. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen
dat minder dan 15% van het verkeer zich door de bewegwijzering laat
sturen.
Onderzoek
In het kader van het Verkeersplan, stap 3, is het plan een onderzoek
naar doorgaand verkeer te houden. Daarmee komt de gemeente op termijn
tegemoet aan de vraag om een inzicht in het percentage doorgaand
verkeer. Overigens is in 1999 door de gemeente een kentekenonderzoek
gehouden naar doorgaand vrachtverkeer. Daaruit bleek dat van alle
passerende vrachtautos er 12% doorgaand vrachtverkeer is. Dat is 1%
van al het verkeer op de Zuidelijke Rondweg. De bewegwijzering op de
rijkswegen is erop gericht het nationaal en internationaal doorgaand
vrachtverkeer te weren.
Gevaarlijke stoffen
Het in de petitie gevraagde verbod op transport van gevaarlijke
stoffen door de tunneltraverse is al van kracht. De route voor
gevaarlijke stoffen gaat via de rijkswegen en een deel van de
Noordelijke Rondweg. Vervoerders van gevaarlijke stoffen zijn hiervan
op de hoogte. Het is niet mogelijk en wenselijk om via bebording bij
de A16 en A27dit verbod nog eens extra aan te duiden. Dit is op geen
enkele plaats in Nederland en omliggende landen. De Zuidelijke Rondweg
is al verboden terrein, tenzij een vervoerder een vergunning van de
Brandweer heeft om vanaf de rijksweg een bestemming in Breda te
bereiken. Aan de wagens is dan een bewijs bevestigd. Het zijn er
enkele tientallen per jaar die een vergunning krijgen voor een route
door Breda. Door de Politie is toegezegd om met name s nachts
intensiever toe te zien op (buitenlandse) vrachtwagens met gevaarlijke
stoffen op de Zuidelijke Rondweg.
Johan Willem Frisolaan en Franklin Rooseveltlaan
Vragen over de aanpassing van de Johan Willem Frisolaan en Franklin
Rooseveltlaan betreffen de bestrating, het rooien en herplanten van
lindebomen, de toestand van het wegdek, het verfraaien met groen van
de tunneltraverse, het doorgroeien van de haag en het aanbrengen van
gescheiden fietsstroken. Acute problemen zoals losliggende stoeptegels
vanwege onder meer opdrukkende wortels komen direct in aanmerking voor
herstel. Een inventarisatie van de problematiek in Breda-Zuid vindt
momenteel plaats. Het rooien en herplanten van de lindebomen is nog
niet uitgevoerd omdat een groot deel van de bewoners tegen het kappen
was. Voor 1 juli vindt een inspectie van de bomen plaats. In overleg
met belanghebbenden kan een vervangingsplan opgesteld worden.
Het aanbrengen van beplanting langs de tunnelwand is niet mogelijk
vanwege de fundering van de tunnel. Het door laten groeien van de haag
langs de Zuidelijke Rondweg is niet gewenst. Een opdeling van het
totale profiel zal het gevolg zijn waardoor het laaneffect verloren
gaat. Ook zullen de beheerskosten stijgen. Bij een hogere haag neemt
de overzichtelijkheid af wat een negatief effect heeft op de sociale-
en verkeersveiligheid.
De mogelijkheden worden onderzocht om op korte termijn fietsstroken
aan te brengen.
Acties
Op 8 juni heeft de Actiegroep Zuidelijke Rondweg een petitie
aangeboden aan het gemeentebestuur. Om het aanbieden van de petitie
kracht bij te zetten is korte tijd het verkeer op de Zuidelijke
Rondweg stilgelegd. Tot in de verre omtrek is daarvan hinder
ondervonden. Het college is van mening dat een blokkade van wegen en
kruispunten niet het geëigende middel is om de door de actiegroep
ervaren knelpunten onder de aandacht te brengen. In het vervolg zal
het college in voorkomende gevallen zodanige maatregelen treffen dat
de doorgang van het verkeer onbelemmerd kan plaatsvinden.
Breda, 20 juni 2001