Invoering Euro? Gratis Openbaar Vervoer!!!

Fractie Amsterdam Anders/De Groenen

p/a.: Stadhuis, Amstel 1, kamer 2229, 1011 PN Amsterdam

tel: 020-552.2706

fax: 020-552.2760

e-mail: AA/DG@raad.amsterdam.nl

website: http://www.pz.nl/groenenadam

Amsterdam, 20 juni 2002

PERSBERICHT

"Betalingsproblemen met Euro in tram en bus voorkomen".

82 Procent Amsterdammers voor gratis OV op 1-1-2002

De gemeenteraadsfractie van Amsterdam Anders/De Groenen stelt vandaag

in de gemeenteraad voor om op nieuwjaarsdag 2002 het openbaar vervoer

in de hoofdstad "gratis" te maken. De partij verwacht op die dag

anders problemen met de betaling van tram en buskaartjes door het

beperkt voor handen zijn van Euro-kleingeld. Uit onderzoek in opdracht

van Amsterdam Anders/De Groenen door het bureau O+S blijkt dat 82

procent van de Amsterdammers het voorstel steunt. Negen procent is

tegen het plan.

Invoeringsproblemen Euro

Op 1 januari 2002 wordt de Euro ingevoerd. De eerste weken van 2002

kan overal nog betaald worden met guldens en Euro's behalve in het

openbaar vervoer. Minister Zalm van Financien heeft voor deze

bedrijfstak een uitzondering gemaakt. Op nieuwjaarsdag kan dit

problemen opleveren omdat op deze feestdag nog niet alle reizigers

over muntgeld in Euro's beschikken. Tramconducteurs en buschauffeurs

accepteren dus alleen Euro's. Omdat alle winkels en banken op deze

feestdag gesloten zijn zal er een gebrek aan kleingeld in Euro's zijn

bij de reizigers. De fractie van Amsterdam Anders/De Groenen stelt

daarom vandaag bij de behandeling van de voorjaarsnota voor om geld

te reserveren om het openbaar vervoer op nieuwsjaarsdag 2002 in

Amsterdam voor de reiziger gratis te maken. Bij eerdere behandeling

van het onderwerp in de commissie Algemene Zaken bleek dat ook andere

partijen in de raad, waaronder de VVD, in beginsel positief staan

tegenover het voorstel.

Experiment

Amsterdam Anders/De Groenen is principieel voorstander van gratis

openbaar vervoer in Amsterdam. De partij denkt dat het permanent

gratis maken van openbaar vervoer een stimulans zal betekenen voor

het reizigersaanbod. Bovendien kan door het wegblijven van

kaartverkoop het openbaar vervoer sneller en efficienter werken. In

het Belgische Hasselt bestaat reeds permanent gratis openbaar vervoer

en enkele Nederlandse steden experimenteerde er al eerder voor een dag

mee. Gratis openbaar vervoer op 1 januari 2002 is volgens de partij

een goed experiment om te komen tot permanent gratis OV in Amsterdam.