VILLA D'ARTE

Babyboomers vinden zichzelf sexy!

PERSBERICHT 20 juni 2001

Lifestyle magazine VILLA D'ARTE presenteert onderzoek naar de grootste Nederlandse bevolkingsdoelgroep.

Het glossy magazine Villa d'Arte heeft Bureau Lagendijk opdracht gegeven een representatief onderzoek te doen naar de belevingswereld van een veelbesproken doelgroep: de Babyboomers. Een uitgebreid artikel naar aanleiding van dit onderzoek verschijnt in het juli/augustus nummer van Villa d'Arte, dat vanaf 20 juni in de schappen ligt. In dit artikel geven ook bekende 'ervaringsdeskundigen' als Michiel Romeyn, Maarten van Rossem, Felix Rottenberg en Cisca Dresselhuys hun opmerkelijk visie op het fenomeen babyboomers.

In het onafhankelijke rapport van Bureau Lagendijk worden de resultaten beschreven van een opinieonderzoek onder 300 babyboomers (45 t/m 55 jaar) en bijna 200 volwassen Nederlanders uit vier andere generaties.

Babyboomers: de sexy generatie
Belangrijkste uitkomst van het onderzoek is wel dat de babyboomers totaal niet bezig zijn met ouder worden. Ze vinden zichzelf 'best sexy', kopen trendy kleding en een groot deel heeft zijn uitvaart niet geregeld. De babyboom generatie staat nog met beide benen in het leven en geniet hier volop van. Opvallend is dat de generaties na de babyboomers vaker oud willen worden in een bejaardenhuis dan de babyboomers (respectievelijk 18% versus 12%).

Babyboomers en geld
Ruim de helft van de babyboomers geniet een bovenmodaal inkomen. Al met al zijn de babyboomers zeer tevreden en ondernemend: er wordt veel gereisd en buitenshuis gegeten en een op de vijf mag nog graag de disco bezoeken.
Hoewel deze veelbesproken generatie genoeg geld te besteden heeft en dat ook graag doet, is het opvallend dat ze nog veel waarde hechten aan de idealen uit hun jeugd. Dat dit niet bij woorden blijft, blijkt uit het feit dat babyboomers vaker op de PVDA stemmen dan de overige generaties en bijna iedereen uit deze generatie (94%) schenkt aan goed doelen.

Babyboomers en de sixties
De babyboomer heeft de jaren zestig als puber of als jong volwassene meegemaakt en is van mening dat er toen beter werd nagedacht over het leven en de wereld dan nu. Toch vindt maar tien procent dat het in die jaren ook beter was. Dat de babyboomers betrokken zijn bij de wereld van vandaag blijkt uit het feit dat de helft het leven in de huidige tijd nog best een keertje wil overdoen. Ongeveer een vijfde van de babyboomers geeft te kennen wel eens drugs te hebben gebruikt. Ondanks alle vooroordelen over de 60-er jaren is het drugsgebruik onder de generatie na de babyboomers hoger: binnen deze leeftijdscategorie heeft een kwart wel eens drugs gebruikt. Wel is het zo dat van de babyboomers 15% het eens is met de stelling dat 'vreemdgaan niet zo erg is' en dat is meer dan bij alle overige generaties.

VILLA D'ARTE: Net even anders
Tussen alle copycats en dertien-in-een-dozijn bladen neemt Villa d'Arte een unieke plaats in het tijdschriftenvak in. Als eerste titel in Nederland richt ze zich in het bijzonder op mannen en vrouwen in en rond de babyboom-leeftijd: de grootste bevolkingsgroep. Hoofdredacteur José Bernaerts: 'Babyboomers vormen een bijzonder aantrekkelijke doelgroep, niet alleen om numerieke- of financiële redenen, maar vooral omdat ze de allerleukste doelgroep zijn... en dat zien we bevestigd in dit onderzoek!'. Villa d'Arte is in haar driejarig bestaan uitgegroeid tot een toonaangevend lifestyle magazine, waarbij kunst een bijzondere plaats inneemt.

Het juli/augustusnummer van VILLA D'ARTE is vanaf 20 juni verkrijgbaar, en kost éénmalig fl. 7,50 (normaal fl. 9,95). VILLA D'ARTE is een tweemaandelijkse uitgave van Quote Media.

Perscontact:

The P.R. Factory
Marjolijn Busman
Straatweg 30A
3604 BB Maarssen

T: 0346 555.232
F: 0346 572.285
Marjolijn@tprf.nl

Het genoemde onderzoek is op aanvraag beschikbaar voor de pers.

20 jun 01 08:11