Minister Borst wil normen voor geneesmiddelenreclame aanscherpen
De regels over het maken van reclame voor geneesmiddelen worden concreter. Daarnaast wordt het voor artsen duidelijker welke financiële vergoedingen zij van de geneesmiddelenindustrie mogen accepteren. Dit schrijft minister Borst aan de Tweede Kamer in een brief over haar beleidsvoornemens over reclame voor geneesmiddelen.
Patiënten moeten geneesmiddelen voorgeschreven krijgen die voor hen
optimaal zijn; het voorschrijfgedrag van een arts mag slechts op
inhoudelijke gronden worden beïnvloed. Dat zijn de achterliggende
gedachten van de voorschriften die gelden voor het maken van reclame
voor geneesmiddelen.
Met het huidige Reclamebesluit geneesmiddelen is nu een aantal jaren
ervaring opgedaan. Gebleken is dat het beleid en de normen duidelijker
moeten worden, omdat er steeds meer verschillende
marketinginstrumenten worden ingezet door de farmaceutische industrie.
Die noodzaak blijkt onder meer uit een rapport van de Inspectie voor
de volksgezondheid over marketingtechnieken van farmaceutische
bedrijven. De inspectie schrijft daarin dat het vertrouwen van de
burger in de gezondheidszorg ondermijnd wordt.
Zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars zullen een meer prominente rol in de
geneesmiddelenvoorziening krijgen. Zij ervaren de
marketinginspanningen van de farmaceutische industrie als een
belemmering. Ook dit is een reden om het Reclamebesluit geneesmiddelen
aan te scherpen. Het besluit zal in werking treden wanneer de Wet op
de geneesmiddelenvoorziening in werking treedt. De Tweede Kamer moet
dit wetsvoorstel nog behandelen.
Reclame voor geneesmiddelen 1. Reclame voor geneesmiddelen
Kamerstuk, 15-6-2001