Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Minister Borst wil normen voor geneesmiddelenreclame aanscherpen

De regels over het maken van reclame voor geneesmiddelen worden concreter. Daarnaast wordt het voor artsen duidelijker welke financiële vergoedingen zij van de geneesmiddelenindustrie mogen accepteren. Dit schrijft minister Borst aan de Tweede Kamer in een brief over haar beleidsvoornemens over reclame voor geneesmiddelen.

Patiënten moeten geneesmiddelen voorgeschreven krijgen die voor hen optimaal zijn; het voorschrijfgedrag van een arts mag slechts op inhoudelijke gronden worden beïnvloed. Dat zijn de achterliggende gedachten van de voorschriften die gelden voor het maken van reclame voor geneesmiddelen.
Met het huidige Reclamebesluit geneesmiddelen is nu een aantal jaren ervaring opgedaan. Gebleken is dat het beleid en de normen duidelijker moeten worden, omdat er steeds meer verschillende marketinginstrumenten worden ingezet door de farmaceutische industrie. Die noodzaak blijkt onder meer uit een rapport van de Inspectie voor de volksgezondheid over marketingtechnieken van farmaceutische bedrijven. De inspectie schrijft daarin dat het vertrouwen van de burger in de gezondheidszorg ondermijnd wordt.

Zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars zullen een meer prominente rol in de geneesmiddelenvoorziening krijgen. Zij ervaren de marketinginspanningen van de farmaceutische industrie als een belemmering. Ook dit is een reden om het Reclamebesluit geneesmiddelen aan te scherpen. Het besluit zal in werking treden wanneer de Wet op de geneesmiddelenvoorziening in werking treedt. De Tweede Kamer moet dit wetsvoorstel nog behandelen.

Reclame voor geneesmiddelen 1. Reclame voor geneesmiddelen Kamerstuk, 15-6-2001