European Commission

IP/01/873

Brussel, 20 juni 2001

De Commissie legt Michelin een geldboete op wegens onrechtmatig commercieel gedrag

De Europese Commissie heeft besloten de Franse bandenfabrikant Michelin een geldboete van 19,76 miljoen EUR op te leggen omdat de onderneming gedurende het grootste deel van de jaren negentig misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie op de markt van de vervangingsbanden voor zware voertuigen in Frankrijk. Na een zorgvuldig en langdurig onderzoek is de Commissie tot de bevinding gekomen dat het ingewikkelde stelsel van kwantumkortingen, bonussen en andere handelspraktijken van Michelin de dealers op onrechtmatige wijze aan de onderneming bond en de Franse markt sloot voor andere bandenfabrikanten. De inbreuk is des te ernstiger omdat het de tweede keer is dat Michelin zich schuldig maakt aan dergelijk concurrentieverstorend gedrag in Europa.

In zijn commentaar op de zaak zei de voor concurrentie bevoegde commissaris Mario Monti het volgende: "Dominante ondernemingen moeten er zich in hun praktijken voor hoeden andere spelers van de markt uit te sluiten. Kortingen en premies zijn een normale handelspraktijk, maar zoals werd bevestigd door het Hof van Justitie, zijn zij onrechtmatig wanneer ze worden toegekend door een onderneming die een machtspositie inneemt en een uitsluitingseffect hebben".

In mei 1996 begon de Commissie op eigen initiatief een onderzoek naar de handelspraktijken van de Manufacture Française de Pneumatiques Michelin (Michelin) omdat het vermoeden bestond dat de grootste Europese bandenfabrikant het communautaire mededingingsrecht had geschonden.

Ongeveer een jaar later (juni 1997) verrichtten ambtenaren van de Commissie verificaties bij Michelin Frankrijk die het bewijs opleverden dat de onderneming misbruik maakte van haar machtspositie op de Franse markt voor vernieuwde banden en nieuwe vervangingsbanden voor zware voertuigen. De bandenmarkt kan worden onderverdeeld in twee segmenten, meer bepaald banden voor eerste uitrusting en vervangingsbanden. Vervangingsbanden kunnen nieuw of vernieuwd zijn, dit wil zeggen dat het loopvlak ervan vernieuwd wordt voor zover de karkas gezond is.

De Commissie heeft vastgesteld dat Michelin een ingewikkeld systeem van kwantumkortingen, premies en commerciële overeenkomsten had opgezet dat onrechtmatig was voor haar dealers en hen tot getrouwheid dwong.

Het handelsbeleid dat Michelin voerde in het segment voor vernieuwde en nieuwe vervangingsbanden, had tussen 1990 en 1998 tot gevolg dat de dealers in hoge mate van Michelin afhankelijk werden en verhinderd werden vrijelijk hun leveranciers te kiezen. Dit beleid, dat de toegang van de concurrenten tot de markt op kunstmatige wijze verhinderde, werd door Michelin opgegeven in januari 1999.

Artikel 82 van het EG-Verdrag staat eraan in de weg dat individueel of collectief misbruik wordt gemaakt van een machtspositie op de gemeenschappelijke markt of op een wezenlijk deel daarvan voor zover daardoor de handel tussen lidstaten ongunstig kan worden beïnvloed.

Volgens algemeen beschikbare informatie heeft Michelin een marktaandeel van meer dan 50% op de markt van de nieuwe vervangingsbanden voor zware voertuigen in Frankrijk. Wat de Franse markt voor vernieuwde banden betreft, is haar marktaandeel nog hoger. Geen van haar concurrenten heeft een vergelijkbare omvang. Derhalve mag worden aangenomen dat Michelin een machtspositie inneemt in Frankrijk.

In 1981 kwam de Commissie tot de bevinding dat Michelin zich schuldig maakte aan hetzelfde concurrentieverstorende gedrag in Nederland.

Het Hof van Justitie heeft in het eerste Michelin-arrest en vervolgens in recentere zaken geoordeeld dat kwantumkortingen die een uitsluitingseffect hebben, onrechtmatig zijn wanneer zij door een onderneming met een machtspositie worden verleend voor een periode van meer dan drie maanden.

De berekening van de geldboete

Bij het vaststellen van de geldboete hield de Commissie rekening met het feit dat het een zware inbreuk betrof die een aanzienlijk aantal jaren heeft geduurd en een merkbaar effect had op de Europese markt.

Bovendien is het de tweede keer dat Michelin het communautaire mededingingsrecht schendt hetgeen wordt beschouwd als een verzwarende omstandigheid. Bij het onderzoek heeft Michelin evenwel samengewerkt met de Commissie en de onderneming heeft een einde gemaakt aan de inbreuk voordat haar een mededeling van punten van bezwaar werd toegestuurd hetgeen bij de berekening van de uiteindelijke geldboete wordt beschouwd als een verzachtende omstandigheid.

Michelin heeft twee maanden de tijd om de geldboete te betalen dan wel tegen de beschikking beroep in te stellen bij het Gerecht van eerste aanleg van de Europese Gemeenschappen.