persbericht
Nummer:
81
Directie:
voorlichting
20-06-2001
Status:
informatie
Invoering vmbo goed op weg
Zo'n 86 procent van de scholen in het voorbereidend middelbaar
onderwijs (vmbo) is op tijd klaar met de voorbereidingen voor de
invoering van de leerwegen komend schooljaar. De integratie van het
speciaal onderwijs in het reguliere onderwijs is verbeterd ten
opzichte van vorig jaar. Wel blijft de integratie van svo-lom in het
vmbo komend schooljaar een belangrijk aandachtspunt. Van de
samenwerkingsverbanden tussen scholen heeft 94 procent een gezamenlijk
plan voor leerlingen die extra zorg nodig hebben. Dit zijn de
belangrijkste punten uit de monitor invoeringsbeleid vmbo 2001 die
staatssecretaris Adelmund naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De
monitor bestaat uit een veldonderzoek verricht door Regioplan en een
rapportage over de samenwerkingsverbanden vo-svo (voortgezet onderwijs
- speciaal voortgezet onderwijs) door het SCO Kohnstamm Instituut.
De voorbereidingen in de scholen en samenwerkingsverbanden zijn ver
gevorderd. Leraren zijn in vergelijking met 2000 veel beter
geïnformeerd over de invoering van het vmbo en de ontwikkeling van
leermiddelen verloopt volgens schema. Een groot pluspunt van de
invoering van de nieuwe leerwegen is volgens schoolleiders de
diversiteit en de mogelijkheid om de didactiek te vernieuwen. Ook de
aandacht voor praktijk en de aansluiting op het vervolgonderwijs
worden als zeer positief ervaren. De doorlopende leerlijn voor
leerlingen krijgt steeds meer vorm. De samenwerking tussen vmbo en
regionale opleidingscentra (ROC's) is in vergelijking met vorig jaar
verbeterd. Er wordt steeds meer samengewerkt met het bedrijfsleven.
De hoge werkdruk voor het personeel en de benodigde aanpassingen aan
huisvesting en inventaris werken belemmerend op de invoering van het
vmbo.
Bij de Voorjaarsnota is ruim 400 miljoen extra uitgetrokken voor het
vmbo. Dit geld is met name bestemd voor werkdrukverlichting,
vernieuwing van inventaris en het leveren van maatwerk. Om de
uitvoering zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen worden er extra
maatregelen getroffen. Het project 'Kwaliteit van zorg' en de
leerwerktrajecten wordt verder ontwikkeld. De voorlichting aan
docenten, ouders en leerlingen over de leerwegen en examenprogramma's
wordt uitgebreid. Het actieprogramma vmbo wordt verbreed naar alle
vmbo-scholen.
Leerwegen
Op 1 augustus 2001 stromen de eerste leerlingen de nieuwe leerwegen
in. Uit de monitor blijkt dat de meeste scholen (86 procent) op tijd
klaar zijn met hun voorbereidingen voor de invoering van de leerwegen
per 1 augustus 2001. In vergelijking met vorig schooljaar werken veel
meer scholen planmatig aan de voorbereidingen. Een aantal essentiële
voorbereidingen, zoals het ontwikkelen van de lessentabel, de planning
van toetsen, de keuze van de leermiddelen en de voorbereiding op de
examenprogramma's, is op veel scholen afgerond.
Zorgstructuur
In augustus 2002 moet de integratie van svo-lom en svo-mlk in het
reguliere voortgezet onderwijs een feit zijn. Zo'n 86 procent van de
schoolleiders van het svo-lom zegt dat te gaan halen. De integratie
van het svo-lom blijft komend schooljaar een belangrijk aandachtspunt.
Ongeveer 40 van de 108 svo-lom instellingen zoeken nog een
fusiepartner of moeten daar nog definitieve afspraken mee maken. Voor
deze scholen komt er specifieke begeleiding.
Vmbo
In 1999 zijn vbo en mavo opgegaan in het voorbereidend middelbaar
beroepsonderwijs (vmbo). Hoofddoel van het vernieuwde vmbo is een
betere aansluiting op vervolgopleidingen en arbeidsmarkt. Het
leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en het praktijkonderwijs (pro)
zijn onderdeel van het vmbo. Het leerwegondersteunend onderwijs is
bedoeld voor leerlingen die het niveau van het vmbo wel aankunnen,
maar extra ondersteuning nodig hebben om een diploma te halen. Op
ongeveer 500 scholen kunnen leerlingen naar het vmbo. Er zijn 84
regionale samenwerkingsverbanden vo-svo, 108 scholen svo/lom (nu
lwoo), en 112 scholen svo/mlk (nu praktijkonderwijs).
Zie ook:
monitor vmbo