Mazda

Persbericht

Mazda Tribute leverbaar in Nederland

Nieuwe SUV verkrijgbaar vanaf f 57.795 / 26.226

Nadat vorig jaar in Amerika de Mazda Tribute zeer succesvol werd geïntroduceerd met verkoopaantallen die twee maal hoger uitkwamen dan werd verwacht, is Mazda's SUV nu ook vanaf juli in Nederland leverbaar. De ontwerp-afdelingen van Mazda in Japan, in Amerika en in Europa hebben gezamenlijk de Tribute gestalte gegeven. De specifieke vijfpunts grille en het grote Mazda-logo maken deze nieuwe SUV duidelijk herkenbaar als nieuw lid van de Mazda-familie.

Met een lengte van 4.40 meter, een breedte van 1.80 meter en een hoogte van 1.76 meter is de Mazda Tribute forser dan zijn belangrijkste concurrenten maar wordt desondanks in vaktermen een medium SUV genoemd.

De ontwerpers van Mazda zijn erin geslaagd de Tribute een strak stuurgevoel mee te geven. Verder garandeert de lange wielbasis, die 2.62 meter bedraagt, een prima rijgedrag op minder begaanbare wegen.

Gekozen kan worden uit twee benzinemotorvarianten t.w.: een 2.0 liter 16V vier-cilinder die goed is voor 124 pk / 91 kW. (max. koppel 175 Nm / 4.500 tpm) en de 3.0 liter V6 24-klepper, die 197 pk / 145 kW ( max. koppel: 265 Nm / 4.750 tpm) onder de motorkap heeft. De laatstgenoemde versie is alleen verkrijgbaar in een 4WD-uitvoering met een viertraps automaat.

Leveringsprogramma en verkoopprijzen

In lijn met de overige Mazda-producten is de Tribute leverbaar als Exclusive- en als Touring-uitvoering. In totaal zijn vier verschillende versies in Nederland verkrijgbaar t.w.:

Exclusive 2WD

2.0 liter 16V

vanaf f 57.795 / 26.226

Exclusive 4WD

2.0 liter 16V

vanaf f 60.295 / 27.360

Touring 4WD

2.0 liter 16V

vanaf f 63.995 / 29.039

Touring 4WD Automaat

3.0 liter V6

vanaf f 85.245 / 38.682

Rotary Blade Coupling

Naast een uitvoering die alleen via de voorwielen wordt aangedreven is de Tribute leverbaar in drie 4WD-versies, die voorzien zijn van het `Rotary Blade Coupling'-systeem. Deze nieuw ontwikkelde koppeling zorgt ervoor dat bij doorslippende voorwielen in het terrein of op moeilijk begaanbare wegen de achterwielen op een geavanceerde wijze automatisch voor extra aandrijving zorgen.

De functies die bij een traditionele visco-koppeling samengaan zijn in het Mazda-ontwerp gescheiden. De koppelingsplaten kunnen nu op twee manieren worden aangedrukt. Dit gebeurt automatisch bij doorslippende voorwielen door een schoepenrad dat zich in de siliconen vloeistof bevindt en dat voor drukverhoging zorgt óf handmatig via een elektrische bekrachtiging. In beide gevallen blijven bij het inschakelen van de 4WD-functie schokken achterwege.

Ook kan nù bij elke snelheid de vierwielaandrijving via een knop op het dashboard worden ingeschakeld. In dit laatste geval is de vierwielaandrijving altijd 50:50.

Veiligheid

Alle Tribute-versies zijn standaard voorzien van ABS met EBD (Electronic Brake force Distribution), een bestuurdersairbag, een passagiersairbag en twee zij-airbags, gordelspanners, verstevigingsbalken in de portieren en een toerental afhankelijke stuurbekrachtiging.

Net als bij de overige Mazda-modellen is de Tribute uitgevoerd met het Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System (Maidas). Bij een frontale botsing schuiven onderdelen langs elkaar waardoor de impact in het passagiersgedeelte aanzienlijk wordt verkleind.

Wielophanging

Het `rolcentrum' in de wielophanging is vóór naar 115 mm. gebracht en achter naar 142 mm. Door het hoge `rolcentrum' is de rolneiging afgenomen wat voor een 4WD-uitvoering een belangrijk voordeel is omdat er sprake is van een hoge opbouw en grotere grondspeling. Tevens is hierdoor ook het overhellen in bochten verminderd. Tot dit laatste draagt ook de bevestiging van de dwarsstabilisator aan de veerpoten bij. Zelfs de minimaalste beweging van de wielen wordt nu rechtstreeks overgebracht op de stabilisator die daardoor effectiever is.

De voorwielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten met L-vormige draagarmen. De lagering van deze draagarmen is uitgevoerd met een verticale en een horizontale bus. De flexibiliteit van deze bussen is zó gekozen dat de lang- en dwarskrachten op de wielen altijd resulteren in een corrigerend toespoor.

Het stuurhuis is gemonteerd met zeer geringe flexibiliteit op het subframe van de voortrein. Dit heeft een zeer nauwkeurige besturing tot gevolg.

De bovenste montage van de veerpoten aan de body is dubbelvoudig uitgevoerd. De veerkracht wordt bijna rechtstreeks op de body overgebracht terwijl de schokdemper krachten in rubber worden geabsorbeerd. Dit resulteert in een geoptimaliseerde tuning.

De achterwielophanging bestaat uit dwarsdraagarmen, langsarmen en schroefveren welke op de langsarmen zijn geplaatst. Deze constructie laat een grote wieluitslag toe en zorgt ervoor dat de belading weinig invloed heeft op de wegligging. Om de stabiliteit tijdens het remmen te verhogen is de flexibiliteit in de rubber bussen zodanig dat er tijdens het remmen een toespoor reactie ontstaat.

Interieur

Standaard voorzieningen zijn o.a. airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en dito buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, automatische uitschakeling van de verlichting en een 12-volts aansluiting in de bagageruimte. Ook een in ongelijke delen (60:40) neerklapbare- en verwijderbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, kaartentassen aan de voorstoelen en vier bevestigingshaken in de vloer van de bagageruimte zijn standaard.

Bij alle uitvoeringen zijn de ruitenwissers voor en achter voorzien van een intervalstand, is er sprake van kaartleeslampjes, een elektrische antenne, radio-voorbereiding met vier luidsprekers, een digitaal klokje en signalen voor vergeten verlichting en voor het achterblijven van de sleutel in het contact. Na het uitschakelen van het contact kunnen gedurende een minuut de elektrische ramen alsnog bediend worden.

De Touring-uitvoeringen zijn daarnaast ook nog uitgevoerd met cruise controle, een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, een lederen stuurwiel, een tonneau-cover, opbergruimte in het plafond en vijf bekerhouders in het midden-console.

De 3.0 liter V6-versie, die alleen als Touring leverbaar is, biedt naast alle genoemde standaardzaken ook nog extra laadruimte onder de laadvloer, lederen stoelbekleding, vier bekerhouders en een afsluitbaar kastje in het middenconsole, een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel en een viertraps automaat.

De Tribute biedt vier volwassenen met hun bagage meer dan voldoende ruimte. Om ook de achterpassagiers een maximaal uitzicht te geven is de achterbank 52 mm. hoger geplaatst ten opzichte van beide voorstoelen. Met de achterbank in een normale positie is de bagageruimte 368 liter groot. Door de achterbank op te klappen kan deze ruimte worden vergroot tot maar liefst 2.245 liter.

Exterieur

De Tribute wordt geleverd in acht carrosseriekleuren. Als bescherming tegen steenslag is er bij alle uitvoeringen sprake van kunststof bumpers en ook de onderzijden van de zijkanten zijn in kunststof uitgevoerd. Alle modellen zijn voorzien van spatlappen vóór en van een achterruit die separaat geopend kan worden.

De Touring versies zijn herkenbaar aan lichtmetalen velgen met chromen wielbouten, mistlampen vóór, roofrails en spatbordverbreders in kleur (V6).

Algemeen

Het rijklaargewicht en het maximaal geremd aanhangwagengewicht van de Tribute varieert per model. De 2.0 liter 2WD weegt 1.425 kg. en de 2.0 liter 4WD heeft een gewicht van 1.495 kg. Beide versies zijn goed voor maximaal 1.500 kg. aanhangwagengewicht. De 3.0 liter V6-uitvoering weegt 1.590 kg. en kan een aanhanger van maximaal 1.700 kg. trekken. De brandstoftank kan 62 liter loodvrije benzine bergen.