Persbericht
Mazda Tribute leverbaar in Nederland
Nieuwe SUV verkrijgbaar vanaf f 57.795 / 26.226
Nadat vorig jaar in Amerika de Mazda Tribute zeer succesvol werd geïntroduceerd met verkoopaantallen die twee maal hoger uitkwamen dan werd verwacht, is Mazda's SUV nu ook vanaf juli in Nederland leverbaar. De ontwerp-afdelingen van Mazda in Japan, in Amerika en in Europa hebben gezamenlijk de Tribute gestalte gegeven. De specifieke vijfpunts grille en het grote Mazda-logo maken deze nieuwe SUV duidelijk herkenbaar als nieuw lid van de Mazda-familie.
Met een lengte van 4.40 meter, een breedte van 1.80 meter en een
hoogte van 1.76 meter is de Mazda Tribute forser dan zijn
belangrijkste concurrenten maar wordt desondanks in vaktermen een
medium SUV genoemd.
De ontwerpers van Mazda zijn erin geslaagd de Tribute een strak
stuurgevoel mee te geven. Verder garandeert de lange wielbasis, die
2.62 meter bedraagt, een prima rijgedrag op minder begaanbare wegen.
Gekozen kan worden uit twee benzinemotorvarianten t.w.: een 2.0 liter
16V vier-cilinder die goed is voor 124 pk / 91 kW. (max. koppel 175 Nm
/ 4.500 tpm) en de 3.0 liter V6 24-klepper, die 197 pk / 145 kW ( max.
koppel: 265 Nm / 4.750 tpm) onder de motorkap heeft. De laatstgenoemde
versie is alleen verkrijgbaar in een 4WD-uitvoering met een viertraps
automaat.
Leveringsprogramma en verkoopprijzen
In lijn met de overige Mazda-producten is de Tribute leverbaar als
Exclusive- en als Touring-uitvoering. In totaal zijn vier
verschillende versies in Nederland verkrijgbaar t.w.:
Exclusive 2WD
2.0 liter 16V
vanaf f 57.795 / 26.226
Exclusive 4WD
2.0 liter 16V
vanaf f 60.295 / 27.360
Touring 4WD
2.0 liter 16V
vanaf f 63.995 / 29.039
Touring 4WD Automaat
3.0 liter V6
vanaf f 85.245 / 38.682
Rotary Blade Coupling
Naast een uitvoering die alleen via de voorwielen wordt aangedreven is
de Tribute leverbaar in drie 4WD-versies, die voorzien zijn van het
`Rotary Blade Coupling'-systeem. Deze nieuw ontwikkelde koppeling
zorgt ervoor dat bij doorslippende voorwielen in het terrein of op
moeilijk begaanbare wegen de achterwielen op een geavanceerde wijze
automatisch voor extra aandrijving zorgen.
De functies die bij een traditionele visco-koppeling samengaan zijn in
het Mazda-ontwerp gescheiden. De koppelingsplaten kunnen nu op twee
manieren worden aangedrukt. Dit gebeurt automatisch bij doorslippende
voorwielen door een schoepenrad dat zich in de siliconen vloeistof
bevindt en dat voor drukverhoging zorgt óf handmatig via een
elektrische bekrachtiging. In beide gevallen blijven bij het
inschakelen van de 4WD-functie schokken achterwege.
Ook kan nù bij elke snelheid de vierwielaandrijving via een knop op
het dashboard worden ingeschakeld. In dit laatste geval is de
vierwielaandrijving altijd 50:50.
Veiligheid
Alle Tribute-versies zijn standaard voorzien van ABS met EBD
(Electronic Brake force Distribution), een bestuurdersairbag, een
passagiersairbag en twee zij-airbags, gordelspanners,
verstevigingsbalken in de portieren en een toerental afhankelijke
stuurbekrachtiging.
Net als bij de overige Mazda-modellen is de Tribute uitgevoerd met het
Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System (Maidas). Bij
een frontale botsing schuiven onderdelen langs elkaar waardoor de
impact in het passagiersgedeelte aanzienlijk wordt verkleind.
Wielophanging
Het `rolcentrum' in de wielophanging is vóór naar 115 mm. gebracht en
achter naar 142 mm. Door het hoge `rolcentrum' is de rolneiging
afgenomen wat voor een 4WD-uitvoering een belangrijk voordeel is omdat
er sprake is van een hoge opbouw en grotere grondspeling. Tevens is
hierdoor ook het overhellen in bochten verminderd. Tot dit laatste
draagt ook de bevestiging van de dwarsstabilisator aan de veerpoten
bij. Zelfs de minimaalste beweging van de wielen wordt nu rechtstreeks
overgebracht op de stabilisator die daardoor effectiever is.
De voorwielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten met L-vormige
draagarmen. De lagering van deze draagarmen is uitgevoerd met een
verticale en een horizontale bus. De flexibiliteit van deze bussen is
zó gekozen dat de lang- en dwarskrachten op de wielen altijd
resulteren in een corrigerend toespoor.
Het stuurhuis is gemonteerd met zeer geringe flexibiliteit op het
subframe van de voortrein. Dit heeft een zeer nauwkeurige besturing
tot gevolg.
De bovenste montage van de veerpoten aan de body is dubbelvoudig
uitgevoerd. De veerkracht wordt bijna rechtstreeks op de body
overgebracht terwijl de schokdemper krachten in rubber worden
geabsorbeerd. Dit resulteert in een geoptimaliseerde tuning.
De achterwielophanging bestaat uit dwarsdraagarmen, langsarmen en schroefveren welke op de langsarmen zijn geplaatst. Deze constructie laat een grote wieluitslag toe en zorgt ervoor dat de belading weinig invloed heeft op de wegligging. Om de stabiliteit tijdens het remmen te verhogen is de flexibiliteit in de rubber bussen zodanig dat er tijdens het remmen een toespoor reactie ontstaat.
Interieur
Standaard voorzieningen zijn o.a. airconditioning, elektrisch
bedienbare ramen en dito buitenspiegels, centrale deurvergrendeling,
automatische uitschakeling van de verlichting en een 12-volts
aansluiting in de bagageruimte. Ook een in ongelijke delen (60:40)
neerklapbare- en verwijderbare achterbank, een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een
Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, kaartentassen aan de voorstoelen
en vier bevestigingshaken in de vloer van de bagageruimte zijn
standaard.
Bij alle uitvoeringen zijn de ruitenwissers voor en achter voorzien
van een intervalstand, is er sprake van kaartleeslampjes, een
elektrische antenne, radio-voorbereiding met vier luidsprekers, een
digitaal klokje en signalen voor vergeten verlichting en voor het
achterblijven van de sleutel in het contact. Na het uitschakelen van
het contact kunnen gedurende een minuut de elektrische ramen alsnog
bediend worden.
De Touring-uitvoeringen zijn daarnaast ook nog uitgevoerd met cruise
controle, een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling,
een lederen stuurwiel, een tonneau-cover, opbergruimte in het plafond
en vijf bekerhouders in het midden-console.
De 3.0 liter V6-versie, die alleen als Touring leverbaar is, biedt
naast alle genoemde standaardzaken ook nog extra laadruimte onder de
laadvloer, lederen stoelbekleding, vier bekerhouders en een
afsluitbaar kastje in het middenconsole, een elektrisch bedienbare
bestuurdersstoel en een viertraps automaat.
De Tribute biedt vier volwassenen met hun bagage meer dan voldoende
ruimte. Om ook de achterpassagiers een maximaal uitzicht te geven is
de achterbank 52 mm. hoger geplaatst ten opzichte van beide
voorstoelen. Met de achterbank in een normale positie is de
bagageruimte 368 liter groot. Door de achterbank op te klappen kan
deze ruimte worden vergroot tot maar liefst 2.245 liter.
Exterieur
De Tribute wordt geleverd in acht carrosseriekleuren. Als bescherming
tegen steenslag is er bij alle uitvoeringen sprake van kunststof
bumpers en ook de onderzijden van de zijkanten zijn in kunststof
uitgevoerd. Alle modellen zijn voorzien van spatlappen vóór en van een
achterruit die separaat geopend kan worden.
De Touring versies zijn herkenbaar aan lichtmetalen velgen met chromen
wielbouten, mistlampen vóór, roofrails en spatbordverbreders in kleur
(V6).
Algemeen
Het rijklaargewicht en het maximaal geremd aanhangwagengewicht van de
Tribute varieert per model. De 2.0 liter 2WD weegt 1.425 kg. en de 2.0
liter 4WD heeft een gewicht van 1.495 kg. Beide versies zijn goed voor
maximaal 1.500 kg. aanhangwagengewicht. De 3.0 liter V6-uitvoering
weegt 1.590 kg. en kan een aanhanger van maximaal 1.700 kg. trekken.
De brandstoftank kan 62 liter loodvrije benzine bergen.