Gemeente Ede

Gemeente Ede stapt naar Tweede Kamer

Keuze voor benuttingvariant HSL-Oost teleurstellend en zeer nadelig

Het standpunt van de ministers van V&W en VROM om de HSL-Oost over bestaand spoor te laten rijden is voor de gemeente Ede aanleiding om richting Tweede Kamer te stappen. Hier zal de komende maanden een definitief besluit worden genomen over deze hogesnelheidstrein naar Duitsland. Burgemeester en wethouders vinden het standpunt van de ministers teleurstellend en zeer nadelig voor de leefbaarheid in Ede.

Het college houdt vast aan de Edese Variant en is ontevreden over het standpunt van de ministers. De gemeente staat hierin niet alleen en deelt deze mening met die van de provincie Gelderland, de andere Gelderse gemeenten aan het spoor en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. De door al deze partijen opgestelde Gelderse visie op de HSL-Oost, waarin de Edese Variant is opgenomen, is inmiddels al positief ontvangen door leden van de Tweede Kamer.

Benuttingvariant

De ministers van V&W en VROM hebben, zoals verwacht, een keuze gemaakt voor de benuttingvariant. De hogesnelheidstrein wordt daarbij zonder noemenswaardige aanpassingen toegevoegd aan het bestaande treinverkeer. Hiermee wordt de trein ook afhankelijk van het gewone spoorverkeer en zal zodoende bij calamiteiten ook hinder ondervinden. De benuttingvariant vormt in de ogen van het Edese gemeentebestuur geen lange termijn oplossing. Naar verwachting zal over enkele jaren alsnog een ingrijpende spooraanpassing nodig zijn omdat de benuttingvariant toch geen toereikende oplossing blijkt te zijn. Het standpunt van de ministers is gebaseerd op louter spoortechnische- en financiële argumenten, die maken dat een gedegen inpassing op dit moment achterwege zou kunnen blijven. Daarbij wordt voorbij gegaan aan ontwikkelingen op het gebied van verkeer, vervoer, economie en ruimtelijke ordening en milieu.

Leefbaarheid

Ede heeft zich steeds voorstander betoond van de HSL-Oost, mits gekozen zou worden voor een lange termijnoplossing. Deze heeft vorm gekregen in de Edese Variant, die uitgaat van een verdiepte ligging in het stedelijk gebied van Ede. Deze Edese Variant maakte ook deel uit van de Trajectnota/MER voor de HSL-Oost en bleek daarbij op nagenoeg alle punten beter te scoren dan de benuttingvariant. De Edese Variant geeft minder geluidsoverlast, is veiliger, garandeert een betere bereikbaarheid, verkleint de barrièrewerking en vergroot daarmee de stedelijke samenhang. De benuttingvariant is zeer nadelig op al deze punten en is daarom een forse aanslag op de leefbaarheid in het stedelijk gebied van Ede.

Edese variant

De benuttingvariant werd reeds vorig jaar als voorlopig standpunt bekend gemaakt door het ministerie van verkeer en waterstaat. De huidige keuze bevat daarom in feite niets nieuws en werd ook al geruime tijd verwacht. Ede blijft zich daarom sterk maken voor deze Variant en zal, in samenwerking met de provincie, haar aandacht nu gaan richten op de definitieve besluitvorming in de Tweede Kamer. Deze zal naar verwachting na het zomerreces plaats vinden.



Ede, 20 juni 2001