Gemeente Ede stapt naar Tweede Kamer
Keuze voor benuttingvariant HSL-Oost teleurstellend en zeer nadelig
Het standpunt van de ministers van V&W en VROM om de HSL-Oost over bestaand spoor te laten rijden is voor de gemeente Ede aanleiding om richting Tweede Kamer te stappen. Hier zal de komende maanden een definitief besluit worden genomen over deze hogesnelheidstrein naar Duitsland. Burgemeester en wethouders vinden het standpunt van de ministers teleurstellend en zeer nadelig voor de leefbaarheid in Ede.
Het college houdt vast aan de Edese Variant en is ontevreden over het
standpunt van de ministers. De gemeente staat hierin niet alleen en
deelt deze mening met die van de provincie Gelderland, de andere
Gelderse gemeenten aan het spoor en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. De
door al deze partijen opgestelde Gelderse visie op de HSL-Oost, waarin
de Edese Variant is opgenomen, is inmiddels al positief ontvangen door
leden van de Tweede Kamer.
Benuttingvariant
De ministers van V&W en VROM hebben, zoals verwacht, een keuze gemaakt
voor de benuttingvariant. De hogesnelheidstrein wordt daarbij zonder
noemenswaardige aanpassingen toegevoegd aan het bestaande
treinverkeer. Hiermee wordt de trein ook afhankelijk van het gewone
spoorverkeer en zal zodoende bij calamiteiten ook hinder ondervinden.
De benuttingvariant vormt in de ogen van het Edese gemeentebestuur
geen lange termijn oplossing. Naar verwachting zal over enkele jaren
alsnog een ingrijpende spooraanpassing nodig zijn omdat de
benuttingvariant toch geen toereikende oplossing blijkt te zijn. Het
standpunt van de ministers is gebaseerd op louter spoortechnische- en
financiële argumenten, die maken dat een gedegen inpassing op dit
moment achterwege zou kunnen blijven. Daarbij wordt voorbij gegaan aan
ontwikkelingen op het gebied van verkeer, vervoer, economie en
ruimtelijke ordening en milieu.
Leefbaarheid
Ede heeft zich steeds voorstander betoond van de HSL-Oost, mits
gekozen zou worden voor een lange termijnoplossing. Deze heeft vorm
gekregen in de Edese Variant, die uitgaat van een verdiepte ligging in
het stedelijk gebied van Ede. Deze Edese Variant maakte ook deel uit
van de Trajectnota/MER voor de HSL-Oost en bleek daarbij op nagenoeg
alle punten beter te scoren dan de benuttingvariant. De Edese Variant
geeft minder geluidsoverlast, is veiliger, garandeert een betere
bereikbaarheid, verkleint de barrièrewerking en vergroot daarmee de
stedelijke samenhang. De benuttingvariant is zeer nadelig op al deze
punten en is daarom een forse aanslag op de leefbaarheid in het
stedelijk gebied van Ede.
Edese variant
De benuttingvariant werd reeds vorig jaar als voorlopig standpunt
bekend gemaakt door het ministerie van verkeer en waterstaat. De
huidige keuze bevat daarom in feite niets nieuws en werd ook al
geruime tijd verwacht. Ede blijft zich daarom sterk maken voor deze
Variant en zal, in samenwerking met de provincie, haar aandacht nu
gaan richten op de definitieve besluitvorming in de Tweede Kamer. Deze
zal naar verwachting na het zomerreces plaats vinden.
Ede, 20 juni 2001