Wil tot MVO moet doordringen tot in haarvaten van onderneming
De wil tot maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), moet doordringen
tot in de haarvaten van de onderneming. Dat was de oproep waarmee Jacques
Schraven, voorzitter van de vereniging VNO-NCW, de conferentie Ethisch
Ondernemen afsloot. Profits, planet and principles: winst maken is voor veel
ondernemingen al lang niet meer de enige doelstelling, Steeds meer worden
ook maatschappelijke waarden, zoals zorg voor het milieu en respect voor de
mensenrechten meegenomen in de overwegingen die bedrijven maken. In een
volle vergaderzaal van de Eerste Kamer vond op vrijdag 15 juni de tweede
conferentie - met als thema Ethisch Ondernemen - plaats in de serie over
maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het was georganiseerd door Gerda
Verburg vanuit de CDA Tweede Kamerfractie, het Wetenschappelijk Instituut
voor het CDA en het partijsecretariaat.
In de openingsrede stelde Herman Wijffels, voorzitter van de SER, dat het
concept van ethisch ondernemen van meerwaarde is voor economische
ontwikkeling. Hans Smits, voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank
Nederland, meende dat het niet alleen bij mooie woorden mag blijven, maar
dat het om de concrete uitwerking in de bedrijven gaat. Doekle Terpstra,
voorzitter van het CNV, was optimistisch. Het wordt, zo verwacht hij, voor
het bedrijfsleven onontkoombaar om waarden te verinnerlijken. Consumenten en
werknemers zullen daar wel op letten. Mw. Afra Wamsteker-Meijer, directeur
van het landelijk dienstencentrum van de Samen op Weg kerken legde de nadruk
op de kerk als onderneming. Maatschappelijk relevante uitspraken heeft de
kerk niet meer te bieden, vond zij. De kerk heeft haar leergeld in de jaren
tachtig betaald. Zij kwam ook niet verder dan het stellen van een aantal
vragen en het uitspreken van haar bewondering voor de grote ondernemingen.
Het was de bedoeling dat er conclusies getrokken zouden worden voor het
verkiezingsprogramma van het CDA. Het waren er heel wat. Bijvoorbeeld: De
overheid moet niet meteen proberen maatschappelijk verantwoord ondernemen in
regels te vangen. Het proces moet steunen op zijn eigen dynamiek. Wel moet
de overheid ondersteunend optreden. De overheid moet het debat over dit
onderwerp aanmoedigen en zelf, waar zij fungeert als marktpartij, het goede
voorbeeld geven. Jaarverslagen zouden best wat transparanter kunnen, zodat
ook derden kunnen zien wat ondernemingen op maatschappelijk terrein
gepresteerd hebben.
Lees hier de reactie van Gerda Verburg op de uitspraak van Hans Smits dat de
mededingingswetgeving zal moeten veranderen voor een succesvolle invoering
van maatschappelijk verantwoord ondernemen.