PERSBERICHT
Hilversum, 19 juni 2001
Alternatief voorstel D66 voor bereikbaarheid Hilversum
De fractie van D66 Hilversum heeft een alternatief plan voor verbetering van de bereikbaarheid van Hilversum gepresenteerd. De partij vindt het collegevoorstel van Leefbaar Hilversum, PvdA en CDA teleurstellend en gebrekkig en is daarom met eigen voorstellen gekomen. D66 komt onder meer met voorstellen voor een nieuw vervoersmiddel voor het openbaar vervoer, verbetering van de doorstroming op het hele hoofdwegennet en harde afspraken over het terugdringen van woon-/werkverkeer met de auto. Tevens komt D66 met een goedkopere tunnelvariant die bovendien vriendelijker is voor de natuur.
Het college besteedt volgens D66 in haar voorstel nauwelijks aandacht aan verbetering van het openbaar vervoer, ondanks dat dit een belangrijke voorwaarde is van het Rijk om gelden te verkrijgen voor de bereikbaarheid van Hilversum. De voorstellen die het college wel doet (zoals de aanleg van stukjes vrije busbaan) getuigen niet van een toekomstig gerichte visie op de ontwikkeling van het openbaar vervoer volgens D66-fractievoorzitter Erik Boog.
D66 kijkt wel vooruit en kiest voor een sterke impuls voor het openbaar vervoer met de introductie van een nieuw vervoermiddel: de Phileas. Dit tramachtige vervoersmiddel moet gaan rijden op een grotendeels vrijliggend railtracé door het hele Gooi, de zogenaamde Gooise Ringlijn. De Phileas moet de plaats innemen van de huidige regionale bussen. De Phileas wordt momenteel in Eindhoven ontwikkeld voor gebruik op de daar reeds aangelegde tracés voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Als de Phileas op een vrije railbaan rijdt, wordt het voertuig elektronisch geleid. Het voertuig vindt hierdoor op een elektronische manier zijn weg. Het voertuig is stil, zuinig en bijzonder vriendelijk voor het milieu. Als het voertuig niet op een vrije baan rijdt kan het gebruik maken van de gewone weg. Daardoor is het ook een heel flexibel voertuig. De aanleg van het railtracé in Hilversum kan worden betaald uit de door de provincie toegezegde gelden. Het tracé kan op de langere termijn ook gebruikt worden voor een lightrail-verbinding Hilversum-Bussum-Huizen-Almere.
D66 mist in het collegevoorstel ook plannen om het woon-/werkverkeer met de auto van en naar Hilversum te beperken. Door middel van vervoersmanagement, beter fietsbeleid en verbetering van de treinverbindingen wil D66 dat aanzienlijk meer werknemers gezamenlijk, met het openbaar vervoer of met de fiets gaan reizen. Ook flexibelere werktijden en telewerken kunnen bijdragen aan het beperken en verspreiden van de verkeersstromen. D66 wil hierover harde afspraken maken met grote bedrijven en instellingen in Hilversum.
Ten aanzien van het Media Park oppert D66 het idee om werknemers gratis met het openbaar vervoer te laten reizen. Dit in het kader van een landelijke experiment waartoe de Tweede Kamer eerder heeft besloten. Verder wil D66 de uitbreiding van het Media Park nadrukkelijk afhankelijk stellen van de mogelijkheden om de verkeersproblemen op te lossen. D66 voelt niets voor een verdubbeling van het Media Park zonder daar voorwaarden aan te stellen.
D66 steunt de voorstellen van het college om de doorstroming op de Diependaalselaan te verbeteren door een betere regulering van de verkeersstromen op deze weg. De partij wil echter verder gaan en op het hele hoofdwegennet de doorstroming verbeteren. Dit kan door dynamisch verkeersmanagement. Met gebruik van nieuwe technieken kunnen verkeersstromen beter gereguleerd worden.
Door een betere inrichting regulering van kruispunten kan volgens D66 de capaciteit van de huidige infrastructuur aanzienlijk worden vergroot. Hilversum kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in de ochtendspits prioriteit te geven aan binnenkomend woon-/werkverkeer en daar de verkeerslichtinstallaties van een netwerk van kruispunten op aan te passen. Belangrijke verkeersstromen kunnen dan bijvoorbeeld een 'groene golf' krijgen. Ook kunnen verkeersregelinstallaties beter ingesteld worden op het daadwerkelijke verkeersaanbod op een kruispunt. Dit kan onder meer door betere detectie onder het wegdek zelf.
Voor het autoverkeer op de Buitenring Noord van Hilversum komt D66 met een eigen tunnelvariant. Het college heeft in haar voorstel een voorkeur uitgesproken voor een geboorde tunnel met twee verdiepingen vanaf de aansluiting Witte Bergen op de A1 tot aan het Media Park. Deze tunnel moet voor een groot deel onder een beschermd natuurgebied door. D66 Hilversum wijst deze variant om verschillende redenen af.
D66 Hilversum wil wel een andere tunnelvariant nader onderzoeken. Hierbij gaat de tunnel niet onder de heide door, maar onder de huidige infrastructuur. De variant gaat uit van een capaciteitsuitbreiding met een extra rijstrook per richting op de Larenseweg en Johannes Geradtsweg. Het betreft een deels ondergrondse variant in een gesloten tunnelbak onder de bestaande Johannes Geradtsweg en onder het Den Uylplein door richting de Larenseweg. Uit onderzoek van het bureau DHV blijkt dat deze variant de leefbaarheid op de Johannes Geradtsweg verbetert en zorgt voor een betere verkeersafwikkeling naar het Media Park.
Volgens D66-fractievoorzitter Erik Boog heeft deze tunnelvariant veel voordelen ten opzichte van de tunnelvariant van het college. Zo is de tunnel 300 miljoen goedkoper en vriendelijker voor de natuur omdat de tunnel niet een natuurgebied doorkruist. Daarnaast is het verkeerskundig een betere optie omdat de tunnel maar één laag van twee rijstroken heeft en zo geen problemen oplevert voor de rest van het wegennet van Hilversum. D66 wijst tolheffing voor de tunnel als financieringsmogelijkheid af. Volgens D66 zal bij tolheffing niet optimaal gebruik worden gemaakt van de capaciteit van de tunnel waardoor er boven de grond onevenredig veel autoverkeer zal gaan rijden.
Het alternatieve voorstel van D66 Hilversum is in zijn geheel te vinden op de website van de fractie: