Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam
400. Tekst van de voorjaarsnota 2001
19 juni 2001
Dit document bevat de letterlijke tekst van de Voorjaarsnota. De
plaatjes en grafieken zijn niet opgenomen. Het voorstel omvat 23
begrotingswijzigingen.
V O O R J A A R S N O T A 2 0 0 1
DEELGEMEENTE HOOGVLIET
1. Inleiding.
Vlak na het aantreden van uw raad in 1998 werd in de voorjaarsnota
1998 de stand van zaken geschetst met betrekking tot het proces van
Planning en Control tot aan dat moment.
Een systeem van Planning en Control is immers onmisbaar om te kunnen
voorzien in de informatiebehoefte van zowel het bestuur als de
ambtelijke organisatie.
Het is dan, mede gelet op de comptabiliteitsvoorschriften 1995,
gewenst te beschikken over instrumenten die nodig zijn om :
* de raad op strategisch niveau het beleid te laten bepalen en op de
uitvoering daarvan controle te kunnen uitoefenen;
* het dagelijks bestuur het door de raad bepaalde beleid uit te
laten voeren en te beheersen;
* de organisatie de operationele kant van het beleid te laten
uitvoeren en te beheersen.
*
Op basis van het (voortschrijdende) proces van P&C is de
verschijningsvorm van de begroting ingaande het begrotingsjaar 1999
gewijzigd.
Sinds dat jaar wordt gewerkt met :
* een beschrijving en raming op subfunctieniveau
(beleidsontwikkeling, mede in meerjarenperspectief);
* een raming op sub-subfunctieniveau (beheersmatig).
Bij de beschrijving van het begrotingsonderdeel (subfunctieniveau)
wordt informatie verstrekt over o.m. het doel van de subfunctie, de
eventuele doelgroep, de te leveren prestaties (producten en diensten),
de te verwachten beleidsontwikkelingen en eventuele significante
afwijkingen in de cijfers ten opzichte van vorige jaren.
Verder zijn voor de beheersbaarheid op organisatieniveau
sector/afdelingsbegrotingen ontwikkeld.
Deze begrotingen geven de organisatie een breder beeld van hetgeen met
beschikbare middelen aan menskracht en geld.
Het voorgaande is een aanzet geweest om uw raad beter te kunnen
informeren over de voortgang en het uiteindelijke resultaat van het
door u gewenste beleid.
Hierop voortbordurend zijn wij tot de conclusie gekomen dat nog
verschillende instrumenten ontbreken om het door ons gewenste proces
zo optimaal mogelijk vorm te geven.
Bij de begroting voor het jaar 2000 zijn dan ook ( deels structurele)
middelen beschikbaar gesteld om een zgn. verbetertraject te starten.
De eerste resultaten hiervan, te weten :
* de nota "Voorwaarden voor een transparante beleidsbeoordeling";
* de nota "Kwaliteitsbeleid deelgemeente Hoogvliet;
* de kadernotitie "E-overheid";
zijn onlangs in concept gereed gekomen.
U heeft hiervan kennis kunnen nemen tijdens de "kwaliteitspresentatie"
op 22 mei 2001; vaststelling door uw raad heeft plaatsgevonden op 31
mei j.l.
Daarnaast kunnen wij u melden dat wij gestaag vorderen met het
beschrijven (en realiseren) van de A.O. (Administratieve
Organisatie)-procedures.
Uiteindelijk zal dit op niet al te lange termijn moeten resulteren in
een ISO-9001 certificering.
Verder is onderzoek gedaan naar verbetering van de wijze waarop de
werkzaamheden, verbonden aan de presentatie van begrotingen en
rekeningen, kunnen worden vereenvoudigd.
Momenteel geschiedt dit in twee afzonderlijk geautomatiseerde systemen
(een tekstdeel en een cijfermatig deel) waarbij door middel van
koppelingen getracht wordt een totaaloverzicht te presenteren.
Onlangs hebben wij ons georiënteerd op een geautomatiseerd systeem
waarbij zowel de tekst- als de rekenfuncties in één programma zijn
geïntegreerd.
Dit programma geeft in het kader van het proces van P&C een enorme
verbetering te zien ten aanzien de vereenvoudiging van werkzaamheden
en een reductie in de kans op fouten.
Wij komen hierop in deze nota nader terug.
2. Verslagjaar 2000.
2.1 Voorlopige uitkomst jaarrekening 2000
Eind maart 2001 was de jaarrekening over het verslagjaar 2000
cijfermatig gereed.
De jaarrekening sluit met een batig saldo van f 509.900. Aan
nagekomen baten en lasten geeft de rekening een positief saldo te
zien van f 316.000, zodat het positieve saldo van het
begrotingsjaar 2000 f 193.900 bedraagt.
Aan het voorlopige batig slot zal bij de behandeling van de
jaarrekening door uw raad een nadere bestemming worden gegeven
.
2. Vermogenspositie.
De vermogenspositie van de deelgemeente is ten opzichte van 1999 is
met ruim f 1.020.000 toegenomen. Een fors gedeelte hiervan (ca. f
887.000) heeft betrekking op de bestemmingsreserves, gevormd uit
bijdragen van derden voor het in de (nabije) toekomst realiseren van
diverse projecten zoals "Heel de Buurt", "kinderopvang" e.d.
In de volgende onderdelen zal in het kort worden ingegaan op de
samenstelling van het vermogen.
De samenstelling van het vermogen kan als volgt worden weergegeven :
algemene reserve 31%; voorzieningen 5%, bestemmingsreserves 64%.
1. algemene reserve.
In januari 2000 bedroeg de algemene reserve f 3.152.mln. Bij het
afsluiten van het boekjaar 2000 is conform besluitvorming een bedrag
van f 1 mln. herschikt ten gunste van een bestemmingsreserve voor de
inrichting van een nieuw te bouwen secretarie.
Verder is ca. f 0,4 mln. onttrokken voor onder meer wegonderhoud, een
millenniumbijdrage aan verenigingen en een afkoopsom ten behoeve van
het FIVOH.
Nadat het rekeningsoverschot van 2000 aan deze reserve is toegevoegd
resteert een saldo van f 2.262 mln. Dit saldo is echter niet geheel
vrij besteedbaar.
In de eerste plaats dient op basis van de vigerende nota "financiële
weerbaarheid" de algemene reserve een bodembedrag te bevatten van 2,5%
van de jaaromzet.
Dit bedrag kan op basis van de huidige begroting (2001) worden gesteld
op f 1. mln.
Verder dient op grond van de risico-paragraaf in de jaarrekening 2000
rekening te worden gehouden met een nog niet afgerond risico van f
335.000. Dit risico heeft betrekking op door de deelgemeente niet
erkende schulden aan de Stichting Welzijn Hoogvliet, terwijl aan de
andere kant deze Stichting een vordering van de deelgemeente niet
erkend.
Deze problematiek stamt nog uit de tijd van de fusie van de voorlopers
van de Stichting Welzijn Hoogvliet.
Verder heeft uw raad bij de vaststelling van de begroting 2001 over de
algemene reserve beschikt tot een bedrag van f 99.000. Hiervan heeft f
39.000 betrekking op de bedrijfsvoering.
Resteert op dit moment een vrij besteedbaar bedrag van f 828.000.
2. bestemmingsreserves.
De bestemmingsreserves bedragen thans 64,75% van het totaal
vermogen, oftewel f 4.8 mln.
en groot gedeelte van de bestemmingsreserves zijn gevormd uit
bijdragen van derden en van waaruit in de nabije toekomst
projecten kunnen worden gerealiseerd. Veel van deze
bestemmingsreserves zijn bestemd voor welzijnsvoorzieningen.
Naast de hiervoor genoemde categorie van bestemmingsreserves zijn
gelden gereserveerd voor het onderhoud aan de buitenruimte en het
project "Duurzaam Veilig".
Voor, hetzij groot onderhoud aan (deel)gemeentelijke eigendommen,
hetzij nieuwe investeringen, bestaat nog een bestemmingsreserve
van ca. f 0.7 mln.
3. voorzieningen.
De voorzieningen bestaan uit een voorziening dubieuze debiteuren
ad f 0.2 mln. en een voorziening voor het voldoen van toekomstige
pensioenverplichtingen aan gewezen leden van het dagelijks
bestuur.
In januari 2001 heeft uw raad besloten de voorziening "dubieuze
debiteuren" geheel aan te wenden voor het egaliseren oninbare
vorderingen van de dienst recreatie Rotterdam.
De voorziening voor toekomstige pensioenverplichtingen bedraagt op
dit moment ca. f 144.000.
Jaarlijks wordt ten laste van de exploitatie een bedrag van f
67.000 in deze voorziening gestort.
Dit bedrag is echter net voldoende om de lopende verplichtingen af
te dekken, zodat van enige groei van deze voorziening nauwelijks
sprake is.
Momenteel is aan een extern bureau de opdracht verstrekt een
inschatting te maken van de toekomstige pensioenverplichtingen.
Zodra de uitkomst van dit onderzoek gereed is zullen nadere
voorstellen worden gedaan om de voorziening zo spoedig mogelijk op
het gewenste peil te brengen.
4. Nota "financiële weerbaarheid"
De in 2000 door uw raad vastgestelde nota "financiële weerbaarheid" is
door een toename van de bestemmingsreserves (en met name de reden voor
instelling van deze bestemmingsreserves) aan een (geringe) herziening
toe.
Deze herziening verwachten wij u in het najaar te kunnen presenteren.
2. Voortgang uitvoering beleid 2001.
1. Sector Ruimte
Infrastructuur:
De aanleg van de Havenspoorlijn vordert gestaag. De spoortunnel onder
de Oude Maas is inmiddels gereed; verder is het viaduct "Butaanweg" in
aanbouw.
De aanbesteding voor de werkzaamheden verbonden aan de ontsluiting van
de Vondelingenplaat (aanleg viaducten Gadering en Vondeling,
aansluiting A15) wordt voorbereid.
In het kader van het gesloten convenant "ontsluiting Vondelingenplaat"
streven wij er naar dat u na het zomerreces, middels de commissie
REOB, nadere voorstellen tot opdracht voor uitwerking maatregelen
Oudeland en opwaardering fietsroutes kunt verwachten.
Door het deelgemeentebestuur is in de afgelopen jaren veelvuldig
aangedrongen op geluidswerende maatregelen op het bestaande
metroviaduct van de Beneluxlijn. Het verheugt ons u te kunnen melden
dat deze maatregelen momenteel worden voorbereid.
Wegen.
De definitieve planuitwerking van het programma onderhoud wegen 2001
moet nog plaatsvinden. Hierbij zal rekening worden gehouden met uw
besluit inzake een eenmalige verlaging van het budget met f 58.650 ten
gunste van het budget onderhoud bruggen.
In de sfeer van bestratingwerkzaamheden (inclusief ondergrond
speelplaatsen) zijn door gemeentewerken voorstellen ingediend ter
besteding van extra middelen in het kader van het "amendement Knol".
Op basis van dit amendement kunnen wij aan gemeentewerken aanvullende
opdrachten verstrekken tot ca. f 720.000. Hiervan is ca. f 247.000
bestemd voor de aanpak van de ondergronden van speelplekken. Het
restant zal worden benut voor het herstraten van fiets- en voetpaden.
Bruggen
De bij de begroting 2001 gevoteerde eenmalige verhoging van het budget
met f 56.000 i.v.m. onderhoud aan de brug Slaghaam blijkt achteraf
niet nodig te zijn, aangezien wij hebben bereikt dat deze kosten
centraal door de gemeente Rotterdam worden gefinancierd.
Gelet op het feit dat de dekking van deze eenmalige budgetversterking
heeft plaatsgevonden ten laste van de bestemmingsreserve "groot
onderhoud/investeringen" zullen wij deze onttrekking ongedaan maken.
Straatreinigen.
De wijkservice -een samenwerking tussen Gemeentewerken en de Roteb ten
behoeve van verhoging van de kwaliteit onderhoud buitenruimte- is
inmiddels gestart. Het project "Leefbaarheidsinitiatieven" is hier een
praktische uitwerking van. Het eerste jaarplan "Schoon en Heel 2001"
is in concept gereed.
Dit programma wordt uitgevoerd met behulp van deelgemeentelijke
middelen (reeds geraamd) en een aantal extra
budgetten vanuit het collegeprogramma "Schoon en Heel". Met behulp van
deze middelen vindt onder andere een extra schoonmaakactie van kolken
plaats.
Verkeersmaatregelen
De maatregelen, verbonden aan het startconvenant "Duurzaam Veilig"
blijken fors meer te bedragen dan werd voorzien. Door het treffen van
de maatregelen zoals :
* het vereenvoudigen van dure elementen;
* een beroep te doen op de middelen wijkaanpak voor Zalmplaat en
Meeuwenplaat;
* de kosten in de wijk Oudeland te verdisconteren in de middelen die
via het convenant "ontsluiting Vondelingenplaat" beschikbaar
komen;
trachten wij binnen de door uw raad ter beschikking gestelde middelen
te blijven.
Binnen het onderhoudsbudget voor verkeersmaatregelen verwachten wij
een overschrijding van ca. f 21.000 als gevolg van ons besluit om
standaarddrempels aan te leggen op een aantal plaatsen waar de zgn.
"boldrempels" een gevaar voor tweewielers opleveren, of waar schade is
ontstaan aan één of meer bollen. Wij stellen u voor deze
overschrijding aan te ramen.
Parkeerbeleid:
Uit recente onderzoeken blijkt dat de in Rotterdam gehanteerde
parkeernormen bij woningbouw niet toereikend zijn, en dat hierdoor bij
de ontwikkeling van nieuwbouwplannen tekorten aan parkeercapaciteit
worden ingebouwd. In de loop van dit voorjaar zal naar verwachting de
gemeentelijke Bouwverordening op dit punt worden aangepast en zullen
de parkeereisen worden verhoogd.
Voor het invullen van deze hogere parkeereis zal uit oogpunt van
kwaliteit van de woonomgeving steeds vaker gekozen (moeten) worden
voor gebouwde oplossingen in plaats van het parkeren op de openbare
weg. Het kostenaspect van gebouwde voorzieningen, alsmede de noodzaak
om het gebruik van de parkeervoorzieningen te reguleren, nopen tot het
formuleren van een algemeen parkeerbeleid. In het 2e halfjaar zal dan
ook een eerste onderzoeksopdracht worden uitgezet.
Waterhuishouding
Het waterplan Hoogvliet wordt nog verder uitgewerkt in nauwe
samenwerking met de projectleiders van de diverse nieuwbouwlocaties,
het zuiveringsschap Zuidhollandse Eilanden en Waarden en het
Waterschap IJsselmonde.
Naarstig wordt nog gezocht naar alternatieve financieringsbronnen op
landelijk of Europees niveau.
Zodra hierover meer bekend is wordt u via de vakcommissie nader
geïnformeerd.
Met het Waterschap IJsselmonde is overeenstemming bereikt over het
uitvoeringsprogramma groot onderhoud (baggeren). De uitvoering van dit
programma is thans gestart. De financiering van dit programma is
drieledig, te weten :
* de deelgemeente middels de begroting 2001;
* middelen van het Waterschap IJsselmonde;
* extra stedelijke middelen.
U wordt hieromtrent nog afzonderlijk geïnformeerd.
De aanbesteding van het cyclisch onderhoud (krozen en vuilvissen) is
voordeliger dan werd voorzien. Wij stellen u voor het behaalde
voordeel van f 46.000 aan te wenden voor gestegen kosten in het
onderhoud van het openbaar groen.
Groen
Een aantal bestekken ten behoeve van het onderhoud van groen is in het
voorjaar aanbesteed. Het resultaat hiervan was een aanzienlijk hogere
prijs dan vorig jaar (ca. f 446.000). Dit wordt vooral veroorzaakt
door een stijging van loon- en brandstofprijzen.
Het betreft de bestekken plantsoenreiniging, maaien gazons,
onkruidbestrijding in verhardingen en onderhoud beplantingen.
De prijsverhoging wordt als volgt opgevangen :
- bezuiniging op de aangepaste bestekken f 150.000
- doorschuiven van projecten uitvoeringsprogramma groot onderhoud
groen - 100.000
* het verkrijgen van een stedelijke bijdrage (ORM; porto III),
t.b.v.
plantsoenreiniging - 150.000
- aanbestedingsvoordeel krozen en vuilvissen (waterhuishouding) -
46.000
Tevens is, op basis van een uitdrukkelijke wens van het bestuur om in
samenwerking met bewoners tot een visie op het groen in Hoogvliet te
komen, gestart met de voorbereiding van de groenconferentie.
De voorbereidingskosten worden gefinancierd uit gelden van de
wijkaanpak en middelen ten behoeve van de communicatie
"ontwikkelingsvisie."
Voor het begrazingsproject in het kader van het project Oevers Oude
Maas is in overleg met het WNF een aangepast gebied aangewezen in het
Ruigeplaatbos waar de Schotse Hooglanders kunnen grazen.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Noordwest
De stedenbouwkundige structuurschets Hoogvliet Noordwest is in concept
gereed. Noordwest omvat de wijken Westpunt, Digna Johannapolder en
Nieuw Engeland. Mede omdat vertraging is ontstaan in de financiële
paragraaf, is de structuurschets in het voorjaar nog niet afgerond.
Naar verwachting wordt dit aan het einde van het derde kwartaal.
In maart 2001 is de ruimtelijke onderlegger (*) voor het plan van een
supermarkt en 32 woningen aan de Oude Wal ter inzage gelegd. Het
eindverslag van deze ter inzage gelegde onderlegger geeft ons geen
aanleiding onze zienswijze terzake te herzien.
De belangrijkste punten, zoals toename verkeer, afname zicht, vrees
voor bouwschade, wegen in onze ogen niet zo zwaar als de noodzaak om
op korte termijn te komen tot het realiseren van een supermarkt als
trekker voor het huidige winkelcentrum. Ook het realiseren van
woningen in categorieën waaraan op dit moment behoefte is achten wij
van het grootste belang.
Naar verwachting zal de inspraak op het bouwplan net na de zomer van
start gaan.
In juni is het planteam voor een van de deelplannen (Wijnruitstraat)
van start gegaan.
(*) aangezien de structuurschets nog niet gereed is, is het ter
voorbereiding op de inspraak van het bouwplan zelf, noodzakelijk dat
de stedenbouwkundige uitgangspunten van het bouwplan in een zgn.
ruimtelijke onderlegger worden weergegeven.
Oudeland
De stedenbouwkundige structuurschets "Oudeland" is momenteel in een
afrondingsfase en zal, conform planning, in het najaar gereed zijn.
Een van de deelplannen, de supermarkt op de Wilhelm Tellplaats, zal
binnenkort het inspraaktraject ingaan.
In juni start het planteam met een ander deelplan, de zogenaamde
noordelijke Vlietzone. (De wig tussen Oudeland en Tussenwater).
Het beeldkwaliteitplan voor het gebied tussen de Fideliolaan en de
Oudelandseweg is in concept gereed en is dit voorjaar tijdens een
inloopavond aan de bewoners van deze buurt gepresenteerd
.
Volkshuisvesting
In mei van dit jaar is de eerste VH-monitor Hoogvliet gepresenteerd
aan de commissie REOB.
In deze monitor worden verhuisbewegingen en verhuisredenen, maar ook
het verloop van de herhuisvesting gevolgd. Op basis van deze monitor
kunnen in overleg met de twee corporaties de
volkshuisvestingsprogramma's worden bijgesteld.
Het ligt in de bedoeling de VH-monitor eens per kwartaal te laten
verschijnen; de eerstvolgende zal in augustus het licht zien.
1. Sector Welzijn
Kinderopvang/tweede thuis.
Op basis van de stimuleringsmaatregel "op weg naar de Wet
Basisvoorziening Kinderopvang" heeft Hoogvliet 90 kindplaatsen
toegewezen gekregen. In de aanbiedingsbrief werd uitgegaan van
minimaal 81 en maximaal 92 plaatsen.
Met de Stichting Kinderopvang Hoogvliet wordt overlegd over de
gevolgen van eerdergenoemde wet, aangezien de subsidierelatie die
de deelgemeente met de Stichting onderhoudt, naar verwachting
ingaande 2003 zal wijzigen.
Onderwijskansenzone.
In de aanbiedingsbrief hebben wij u gemeld dat, in coproductie met
de wijkaanpak, een ambitieus uitvoeringsprogramma in het kader van
de onderwijskansenzone gerealiseerd zou worden.
Inmiddels is in dit kader een zgn. Voorschool gerealiseerd en zijn
drie nieuwe voorscholen geselecteerd. Voorscholen -een combinatie
van een bestaande basisschool met een bestaande peuterspeelzaal
waarbij hetzelfde programma wordt gebruikt, vergen een
verdubbeling van de capaciteit per groep. Tegelijkertijd wordt
door de SPH een terugloop van peuters in andere peuterspeelzalen
gemeld.
Aan de SPH is verzocht extra aandacht te besteden aan de
toeleiding van met name allochtone peuters. De voortgang van het
plan van uitvoering is inmiddels gereed en wordt op 05 juli a.s.
besproken in een extra vergadering van de commissie Welzijn.
Volwasseneneducatie.
De volwasseneneducatie wordt dit jaar voor het laatst verplicht
ingekocht bij het Regionaal Onderwijs Centrum (ROC) Zadkine. De
bevoegdheden inzake volwasseneneducatie vallen onder de dienst
stedelijk onderwijs (DSO) terwijl de middelen hiervoor zijn
gedecentraliseerd naar de deelgemeenten.
De DSO coördineert de inkooprelaties die moeten worden afgesloten
voor 2002. Daarbij behartigt de DSO de wensen en verlangens van de
deelgemeenten. Dit betekent dat wij nu een voorkeur kunnen
uitspreken voor een bepaalde ROC en terzake meerdere offertes
kunnen aanvragen.
Dit proces is in volle gang.
Cultuur en recreatie.
In het voorjaar is de Culturele Raad van Hoogvliet (CRH) nieuw
leven ingeblazen.
Het aantal leden zal worden uitgebreid, teneinde het draagvlak te
versterken en er zal extra aandacht worden gegeven aan het
samenstellen van een culturele agenda, teneinde in de toekomst
doublures te voorkomen.
Ook in het voorjaar is, op initiatief van S&R en met medewerking
van vele vrijwilligers, de Hoogvlietse "Day of Dance" gehouden.
Dit evenement is een eclatant succes geworden.
In het kader van "Rotterdam, culturele hoofdstad van Europa",
wordt onder het motto "Hoogvliet vernieuwt" aan het eind van de
zomer een groot evenement georganiseerd.
In de te bieden activiteiten zullen voldoende (multi)culturele
elementen moeten zitten voor zowel ouderen als jeugd en dienen de
activiteiten een breed publiek te trekken.
Er wordt uitgegaan van een te verwachten bezoekersaantal van ca.
10.000.
Voor de organisatie van deze manifestatie is aan een viertal
organisatiebureaus prijsopgave gevraagd.
Sportstimulering.
De in de aanbiedingsbrief aangekondigde sportnota is uitgebracht.
In deze nota zijn de hoofdlijnen voor een aanscherping van het
sportbeleid aangegeven.
Dit behelst enerzijds meer aandacht voor de kwaliteit van de
voorzieningen en anderzijds meer aandacht voor een breed gebruik
van deze voorzieningen.
Ook wordt de nadruk gelegd op het stimuleren van sportieve
activiteiten middels toeleiding naar bestaande voorzieningen en
door het ontwikkelen van nieuwe instrumenten of voorzieningen.
In dit kader kunt u binnenkort een voorstel verwachten m.b.t. het
buurtsportwerk.
Budgetsubsidiering. (Kernambities Sociale Voorzieningen en
Maatschappelijk Werk).
Sinds januari van dit jaar wordt een traject bewandeld met de
Stichting Welzijn Hoogvliet (SWH) over vernieuwing van de
budgetuitvoeringsovereenkomst. Inmiddels is op hoofdpunten
overeenstemming bereikt. Voor dit jaar zal met de SWH een
budgetuitvoeringsovereenkomst worden aangegaan gebaseerd op het
principe "opdrachtgever/opdrachtnemer". De subsidie aanvraag voor
2002 zal gericht zijn op meetbare prestaties bij het inkopen van
producten door de deelgemeente.
Vrijwilligers.
Een onderzoek naar de inzet en behoeften van vrijwilligers in onze
deelgemeente geeft houvast voor versterking van het bestaande
vrijwilligersbeleid en biedt aanknopingspunten voor nieuw beleid.
De uitgangspunten daarvoor zijn geformuleerd en worden nader
uitgewerkt. In dit jaar van de vrijwilligers wordt, middels
versterking van bestaande evenementen en via extra activiteiten,
speciaal de aandacht op de vrijwilliger gevestigd.
Budgetsubsidiering.
Het traject om te komen tot de vernieuwde budgetsubsidiering is in
volle gang.
Het traject met de Stichting Welzijn Hoogvliet (SWH) is bijna
afgesloten voor wat betreft de overeenstemming op hoofdlijnen. In
de uitwerking is een grote rol toebedeeld aan de instelling.
Binnenkort wordt hetzelfde proces gestart met vertegenwoordigers
van de Stichting Dienstverlening Senioren en Gehandicapten (DSG).
Werkgelegenheid.
In 2001 is het bureau Werk&Inkomen opgezet, gestart en
gepositioneerd bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit
bureau beheert alle werkgelegenheidsgelden, zowel de inkoopgelden
als de projectgelden. Wij hebben voor de projectgelden al een
eerste aanvraag gedaan; het project @llem@@l digit@@l.
Verder zal in de loop van dit jaar nog een werkgelegenheidsnota
worden voorbereid, waarin speciale aandacht komt ten aanzien van
de sociale activering en de doorstroom naar de reguliere
arbeidsmarkt. In dit kader willen wij niet onvermeld laten dat het
centrale gemeentebestuur het jaar 2001 gebruikt om instellingen
prikkels te geven voor het scheppen van doorstroombanen.
2. Sector Publiekszaken
3.3.1 Burgerzaken
Januari jl. is bekend geworden aan welke eisen gemeentehuizen moeten
voldoen i.v.m. de uitgifte van de nieuwe generatie reisdocumenten.
Voor 01 oktober van dit jaar moeten deze eisen zijn gerealiseerd. Dit
betekent dat kluisjes aangelegd moeten worden bij de afdeling
Burgerzaken.
De kosten hiervan worden geraamd op f 20.000.
In de afgelopen jaren is op basis van realisatie gebleken dat de
inkomsten uit leges te laag werden geraamd. Aangezien wij in deze
trend geen wijziging verwachten stellen wij u voor de legesinkomsten
aan te ramen met een bedrag van f 60.000.
2. Facilitaire Dienst
In het eerste kwartaal van dit jaar heeft u het financieel mogelijk
gemaakt dat het sportservice-centrum in de loop van dit jaar andere
huisvesting kan betrekken (sporthal Hoogvliet). De hierdoor
vrijkomende ruimte in het bestuurscentrum willen wij inzetten voor
(her)huisvesting van eigen personeel en personeel, werkzaam bij de
wijkaanpak.
Daarbij willen wij van de gelegenheid gebruik maken om, ter
verkrijging van de benodigde gebruikersvergunning, het pand aan te
passen aan de verscherpte eisen van de brandweer.
De kosten van deze operatie, inclusief het aanpassen van de
infrastructuur ten behoeve van de geautomatiseerde gegevensverwerking,
ramen wij op f 50.000.
In het kader van de optimalisatie van het gebruik van het pand
Middenbaan Noord 47 zijn in de afgelopen jaren extra kosten gemaakt.
Op dit moment hebben wij een overschrijding van deze kosten onderkend,
onder meer door het invoeren van een gewijzigd regiem van het
verstrekken van koffie en thee Wij stellen u voor deze (eenmalige)
overschrijding ad f 20.000 aan te ramen.
1. Stafafdeling Bestuurszaken
Communicatie
Bij de deelgemeente zijn veel klachten binnengekomen m.b.t. de
deelgemeentegids, zowel inhoudelijk als de wijze van uitgifte door
de drukker.
Op basis van deze klachten zijn nieuwe afspraken gemaakt en zijn
er toezeggingen gedaan inzake verbeteringen. Voor dit jaar is bij
wijze van proef een nieuw contract aangegaan, hetgeen kostprijs
verhogend heeft gewerkt.
Verder heeft een evaluatie plaatsgevonden van de
bewonersoverleggen.
De gedane aanbevelingen zijn inmiddels geïmplementeerd.
De verdere ontwikkeling van de website ligt op schema. Er wordt
door een interne werkgroep nagedacht over de wijze waarop de
huisstijl op de verschillende huisstijldragers kan worden
gebruikt. Dit zal waarschijnlijk ook kosten met zich meebrengen
voor de onderscheidene communicatie-budgetten. Getracht wordt dit
binnen de bestaande budgetten op te lossen. Mocht dit niet lukken
dan zal bij de najaarsnota kredietversterking worden gevraagd.
Veiligheid
De geplande bewonersoverleggen "Veilig" zijn nog niet van de grond
gekomen.
Het aantal plaatsen voor veiligheidsassistenten is teruggebracht
naar 16; feitelijk zijn in het eerste kwartaal 15 banen bezet
geweest.
Het aantal leefbaarheidssignaleringen ligt in het eerste kwartaal
al ruim boven het aantal dat voorzien was voor het gehele jaar.
Met betrekking tot het project Buurtbemiddeling ligt de productie
in Oudeland op schema. Het opstarten van het project in de wijk
Zalmplaat verloopt daarentegen tot zover moeizaam.
In het eerste kwartaal is het project Truckpark voortijdig
beëindigd, omdat de geplande werkgelegenheidsdoelstellingen bij
lange na niet gehaald zijn. Getracht wordt, de beveiliging van het
bedrijventerrein anders voort te zetten. Het is nu nog te vroeg om
de financiële consequenties hiervan aan te kunnen geven.
Openbare orde.
Hoewel de eerste maanden van het jaar meestal weinig vergunningen
op het gebied van openbare orde aangevraagd is nu reeds duidelijk
dat er voor 2001 uitgegaan is van een te ruime raming. Bijstelling
van de raming achten wij op dit moment niet opportuun.
Economie
Aan de winkeliersvereniging en de BOR is gevraagd met voorstellen
te komen voor een Hoogvlietse bedrijvencontactdag. Het is nog
onhelder in hoeverre deze activiteit dit jaar doorgang zal vinden.
Het project `ei van Columbus' is inmiddels opgestart. In oktober
2001 is het eindfeest gepland.
1. Bestuursondersteuning
Algemene ondersteuning
Bij de begroting is, mede ingegeven door aanbevelingen van de
Rotterdamse Rekenkamer, een bedrag van f 14.000 ter beschikking
gesteld voor een meer transparante registratie van archieven.
De begeleiding van dit proces geschiedt door een externe deskundige
van de archiefdienst.
Naast deze externe deskundige is een viertal studenten ingehuurd om
zowel het semi-statisch als het dynamisch archief te schonen. Deze
(extra) inzet leidt tot een overschrijding van het begrote bedrag.Wij
stellen u voor het beschikbare krediet te verhogen met f 15.000.
Juridische ondersteuning
Als gevolg van capaciteitsgebrek blijft het aantal juridische adviezen
dit jaar achter bij de planning.
Tevens wordt, in verband met een aantal ontwikkelingen inzake de
vernieuwing van Hoogvliet en een meer gerichte aanpak van het
vergunningenbeleid, de behoefte gevoeld de juridische control-functie
te optimaliseren.
Wij denken dan aan een uitbreiding van de directe juridische
capaciteit met 16 uur, alsmede voor administratieve ondersteuning
eenzelfde aantal uren. Op dit moment wordt de administratieve
ondersteuning reeds verzorgd middels een uitzendkracht.
Voor dit jaar schatten wij de kosten op f 60.000, oplopend tot f
87.000 in 2002.
Personeel algemeen.
Op basis van de werkelijkheid over de eerste 4 maanden van dit jaar
wordt een overschrijding verwacht van de personele kosten. Wij
schatten deze overschrijding op dit moment in op f 340.000 (ca. 5,6%
van de totale loonsom).
Oorzaken van deze overschrijding zijn :
* een te lage raming van de algemene loonrondes van ca. 2%; f
115.000. *)
* het niet ramen van kosten van uitzendkrachten in verband met
(langdurig) ziekte van personeel; f 175.000. (Over de afgelopen
drie jaar bedraagt het ziekteverzuim gemiddeld 7,75% per jaar. Wel
is sprake van een teruglopend ziekteverzuim; van 9,5% in 1998 tot
5,9% in 2000).
* een niet voorzien wachtgeld ten bedrage van f 50.000.
*) Bij de opzet van de primaire begroting 2001 is uitgegaan van een
loonstijging van 2,8%. De werkelijke loonstijging bedraagt 5,1%.
Verder is in de primaire begroting voor het jaar 2001 een tweetal
omissies opgetreden, te weten :
* Het niet ramen van een bijdrage van de wijkaanpak in de
salariskosten van de projectleider "Heel de Buurt" en zijn
assistente tot een bedrag van f 165.000;
* Het abusievelijk onder de kostenplaats bestuursondersteuning,
onderdeel "kwaliteitszorg **)" handhaven van de salariskosten van
een bij deze kostenplaats werkzame medewerker.
Deze omissies zullen wij thans herstellen.
**) Voor 2001 beloopt dit een bedrag van f30.000; met als meerjarige
consequentie ¤ 4.940 in 2002.
Hierbij is rekening gehouden met een vanaf 1 juni 2001 niet langer
vervullen van een vacature bij de kostenplaats bestuurszaken (0,4 fte)
en het aframen van 0.6 fte boventallig.
Een andere boventallige formatieplaats ( 1 fte) binnen de kostenplaats
bestuursondersteuning is per 01 februari 2001 vervallen. Hierdoor kan
de beschikking over de flexibiliteitsreserve personeel ad f 130.000
worden teruggebracht met f 114.800 tot f 15.200.
Wij willen u echter voor stellen alsnog over deze bestemmingsreserve
te beschikken tot een bedrag van f 80.000. Dit bedrag is noodzakelijk
voor vervanging van een langdurig afwezigheid wegens ziekte van een
medewerkster van de sector Ruimte.
Normaal gesproken wordt een dergelijke vervanging gefinancierd vanuit
de begrotingspost "uitzendkrachten". In het onderhavige geval is
echter sprake van het inhuren van een gespecialiseerde kracht; gelet
op de te verrichten werkzaamheden en daarmede samenhangende te leveren
productie. Om deze reden achten wij het verantwoord om over deze
bestemmingsreserve te beschikken, mede gelet op de reeds gedane
uitgaven binnen de begrotingspost "uitzendkrachten". Resteert derhalve
in deze bestemmingsreserve een bedrag van f 34.800.
3.5 Stafafdeling Financieel Beleid en Beheer.
In het kader van de financiële verhouding tussen het Rijk en de
gemeenten is in 1997 een zgn. behoedzaamheidreserve in het leven
geroepen. Deze reserve heeft tot doel om als buffer te fungeren voor
eventuele tegenvallers bij de nacalculaties uit het gemeentefonds.
De voeding van de reserve is geregeld middels een lagere uitkering uit
het fonds aan gemeenten.
In het jaar 2000 heeft de omvang van het fonds zodanige vormen
aangenomen dat een gevormd surplus aan gemeenten kon worden
uitgekeerd.
Op basis van de verhouding tussen de algemene uitkering uit het
gemeentefonds en de voeding van het deelgemeentefonds wordt een
gedeelte van het Rotterdamse aandeel in dit surplus in het
deelgemeentefonds gestort. Dit betekent een extra eenmalige donatie
aan het deelgemeentefonds van f 2.4 mln.
Dit bedrag wordt aan de deelgemeenten uitgekeerd op basis van het
aandeel van elke deelgemeente in het fonds. Voor onze deelgemeente
betekent dit een eenmalige uitkering van f 190.000.
In de afgelopen jaren is de verhouding tussen de verwachte
rente-opbrengsten en de werkelijkheid steeds fors ten gunste van de
werkelijkheid uitgevallen. Dit komt mede door een gunstige
liquiditeitspositie van de deelgemeente en een licht aantrekkende
geldmarktrente.
Ook voor dit jaar verwachten wij weer een hogere rente opbrengst dan
voorzien.
Deze extra bate schatten wij op dit moment op f 75.000.
Door een toename van werkzaamheden bij de financiële administratie en het aantrekken van de interne financiële controles hebben wij besloten de formatieve uren van deze afdeling uit te breiden. Dit vergt op jaarbasis een bedrag van f 25.000.
In de inleiding hebben wij reeds aangestipt dat onderzoek is gedaan
naar een verbetering van de wijze waarop de werkzaamheden, verbonden
aan de presentatie van begrotingen en rekeningen, kunnen worden
vereenvoudigd. Dit onderzoek loopt in feite al vanaf het moment dat
een wijziging is aangebracht in de presentatievorm van de
begroting(en) en de invoering van sectorbegrotingen. (eind 1999). De
tot nu toe te gebruiken programma's hiervoor zijn slechts met veel
knip- en plakwerk geschikt voor de presentatie van de verscheidene
begrotingen.
Daarbij dient steeds zorgvuldig in het oog te worden gehouden dat
koppelingen tussen de diverse begrotingsonderdelen binnen de gebruikte
programmatuur na wijziging worden bestendigd.
De huidige wijze van samenstelling van de begroting is tijdrovend. Aan
de ene kant door het vele knip- en plakwerk en aan de andere kant door
de vele controles op het gekoppelde cijfermatige materiaal.
De thans aan ons aangeboden programmatuur geeft een goede oplossing
van de ondervonden problemen bij het samenstellen van de begroting.
Deze programmatuur werkt van uit het "bottum-up" principe; hierbij
geschiedt de opbouw vanuit het laagste niveau i.c. de sector.
Vervolgens kan op elk gewenst hoger niveau beheers- en
beleidsbegrotingen worden samengesteld.
De kosten van deze programmatuur bedragen f 60.000 eenmalig en f 6.000
structureel.
Gezien de benodigde tijd voor implementatie en het feit dat tevens een
onderzoek wordt gedaan naar een eventuele vervanging van het huidige
boekhoudpakket, zal bij aanschaf van de bedoelde programmatuur de
eerste resultaten zichtbaar worden bij de begrotingsvoorbereiding voor
het jaar 2003.
Wij stellen u voor over te gaan tot aanschaf van de hiervoor genoemde
programmatuur en daarvoor een krediet ter beschikking te stellen van f
70.000.
3.6. Wijkaanpak
Tegelijkertijd met deze voorjaarsnota is de 4e voortgangsrapportage
van de Wijkaanpak Hoogvliet (april van dit jaar) uitgekomen. Ook deze
rapportage verschijnt tweemaal per jaar.
De rapportage van april heeft betrekking op de periode november 2000
tot april 2001. In de voortgangsrapportage staat in het 1e deel de
voortgang van het beleid in grote lijnen vermeld, terwijl het 2e
gedeelte specifieke informatie per project geeft.
De missie van de wijkaanpak luidt : "Vernieuw Hoogvliet tot een groene
tuinstad, die langdurig een goed woon- en werkklimaat biedt en kansen
geeft aan haar inwoners".
De doelstellingen van het uitvoeringsprogramma van de wijkaanpak
behelzen zes beleidsterreinen :
* Wonen naar wens;
* Samenwonen / Samenleven;
* Onderwijs en Werk;
* Vangnet en Zorg;
* Gunstig vestigingsklimaat;
* Imagoverbetering.
Om deze doelstelling te kunnen realiseren wordt een groot aantal
projecten gefinancierd op sociaal, fysiek en economisch gebied. De
door wijkaanpak gefinancierde projecten zijn deels gelijk luidend aan
deelgemeentelijke projecten (cofinanciering) en deels complementair
ten opzichte van elkaar.
3.7 Stand van zaken afdoening moties.
Verhuiskostenvergoeding (Motie 8)
Op gemeentelijk niveau vindt op dit moment nog druk overleg plaats met
de Maaskoepel inzake de verhuiskostenvergoeding. Omdat de
gemeentelijke verordening en dus ook de gemeentelijke bijdrage per 1
januari 2002 definitief ingetrokken wordt, moeten er op dat moment
nieuwe afspraken liggen tussen de gemeente en de corporaties.
Afgesproken is dat, zodra op gemeentelijk niveau een besluit is
genomen over de bijdragen, overleg zal plaatsvinden met Estrade-wonen
en Maasoevers over de hoogte en de wijze van toekennen van deze
vergoeding. Dit zal naar verwachting in het voorjaar van 2002 plaats
kunnen vinden.
Werkgelegenheid. (Motie 12)
In de nieuwe "werkgelegenheidsnota" (zie ook het onderdeel hiervoor)
zal een accentverschuiving van werkgelegenheid naar activering nader
worden uitgewerkt.
Daarin zal rekening worden gehouden met begeleiding en de kwaliteit
van de begeleiding.
Verder zal aandacht worden besteed aan methodieken als sociaal
mentorschap, case-management, persoonsgebonden budgetten en
wijkactiveringswerk.
Het spreekt voor zich dat hier een nauwe relatie ligt naar en met
Sociaal Investeren.
Wij verwachten dat de nota werkgelegenheid aan het einde van de zomer
gereed zal zijn.
Bahco. (Motie 10)
Met het bestuur van Bahco lopen nog onderhandelingen over de vorm van
ondersteuning.
In deze onderhandelingen staat het financiële aspect niet centraal.
Opbouwwerk. (Motie 11)
Op basis van de strekking van de motie is overleg gevoerd met de SWH,
de projectleider Sociaal Investeren en onze portefeuillehouder
Welzijn.
In dit overleg is overeengekomen dat een externe partij onderzoek zal
doen betreffende de methodieken Opbouwwerk en Heel de Buurt.
Verder is aan een externe gevraagd onderzoek te doen naar projecten
die zich bezig houden met "opbouwwerkachtige werkzaamheden" of sociale
activering.
Het traject is in volle gang. Omtrent het tijdstip van rapportage
durven wij thans nog geen uitspraak te doen.
Woonstadbeleid Hoogvliet (Motie 7)
Deze motie hebben wij aangehouden in afwachting van de VH-monitor.
Deze monitor is gepresenteerd in de vergadering van de commissie REOB
van 28 mei j.l.
Wij stellen u voor deze motie als afgedaan te beschouwen.
Briljantjes (Motie 1)
De uitwerking van deze motie zal plaatsvinden doormiddel van de
projecten "Lichtplan Hoogvliet" en vormgeving van de secundaire wegen
Groene Kruisweg en Aveling. Aan de projectleiders is opgedragen nadere
voorstellen uit te werken en hierbij te adviseren ten aanzien van de
in de motie gedane suggesties. Ten aanzien van de verlichting van
kunstwerken willen wij voorrang geven aan de verlichting van de
"Miereneter". In de tweede helft van dit jaar verwachten wij dat u,
via de commissies, nadere voorstellen kunt verwachten.
Zendmasten (Motie 4)
Ten aanzien van zendmasten voor mobiele telecommunicatie is inmiddels
een ruimtelijk beleid opgesteld. Dit beleid is op 28 mei j.l.
besproken in de commissie REOB.
Met de woningbouwverenigingen is contact geweest inzake het
concept-beleidsplan en het feit dat bij aanvragen voor zendmasten
tevens een bouwvergunning moet worden aangevraagd.
Nadat het conceptplan in de commissie is besproken zal dit plan de
inspraakronde ingaan, waarna de reacties aan de commissie en uw raad
zullen worden voorgelegd.
De bewoners worden middels het weekblad Delta op de hoogte gehouden
van de totale procedure.
Op basis van deze toelichting stellen wij voor de motie als afgedaan
te beschouwen.
Rapportage. (Motie 2)
Deze motie wordt reeds uitgevoerd en is in feite afgedaan.
Werkdruk (Motie 3)
Deze motie wordt reeds uitgevoerd en is in feite afgedaan.
Wijkaanpak (Motie 14)
Ten aanzien van de uitvoering van deze motie is van gedachten
gewisseld met de gezamenlijke deelgemeente-voorzitters en heeft
discussie plaatsgevonden met het college van burgemeester en
wethouders van Rotterdam. Inmiddels zijn ten aanzien van de relatie
deelgemeente wijkaanpak nadere afspraken gemaakt.
In de juni vergadering van de commissie BFW juni zal hierover nader
worden gerapporteerd.
Zonering Beneluxlijn RET (Motie 9)
De stand van zaken m.b.t. deze motie wordt in de juni-vergadering van
de commissie REOB medegedeeld.
3.8 Resumé.
De in deze paragraaf geschetste ontwikkelingen leiden in totaliteit
tot een extra beslag op de beschikbare middelen ten bedrage van f
139.000. (zie financiële bijlage)
Aangezien dit bedrag bestaat uit incidentele en structurele
wijzigingen, heeft één en ander tevens consequenties voor de begroting
2002.
Wij komen hierop in de volgende paragraaf in het kort op terug.
4 Begroting 2002.
Op dit moment is de voorbereiding van de begroting 2002 in volle gang.
De verschijningsvorm van de begroting is ongewijzigd, zij het dat op
basis van de nota "Voorwaarden voor een transparante
beleidsbeoordeling" bij een aantal subfuncties de omschrijvingen van
de doelstellingen, de doelgroepen en de te leveren producten/diensten
worden verbeterd.
Tevens is deze begroting de eerste die volledig in de nieuwe munt, de
Euro (¤) wordt opgesteld.
Op basis van de meerjarenbegroting 2001-2004 biedt de begroting 2003
een vrij besteedbaar saldo van ¤ 529.000.
Onze eerste berekeningen voor de begroting ongewijzigd beleid, waarbij
rekening is gehouden met de volgende inflatie gegevens :
- loonstijging ambtelijk apparaat 4,1 %
- stijging materiele uitgaven 4, 75%
- compensatie overdrachtsuitgaven (subsidies) 4,3 %
- tariefsaanpassingen 4 %
- autonome stijging uitkering deelgemeentefonds 4,4 %,
geeft een vrij besteedbare ruimte van ¤ 410.000.
Het verschil (¤ 119.000) is praktisch geheel terug te voeren op
besluitvorming van uw raad in de eerste 4 maanden van dit jaar (¤
100.000) en een iets lager geraamde autonome stijging van de uitkering
deelgemeentefonds, inclusief doeluitkering. (¤ 19.000) .
De daling van de rente op de kapitaalmarkt is aanleiding geweest om
voor 2002 het rentepercentage via het algemeen leningfonds te verlagen
met 1,4 procentpunt tot 4,35%.
Dit heeft tot gevolg dat voor 2002 kan worden uitgegaan van een lagere
rentelast van ca. ¤ 100.000, hetgeen resulteert in een eerste
uitgangspunt voor de begroting ongewijzigd beleid van ¤ 510.000
positief.
De consequenties met een structureel karakter vanuit de vorige
paragraaf van deze nota moeten echter nog worden verwerkt. Het gaat
dan om :
versterking van de post salarissen i.v.m. een te lage raming t.o.v. de
werkelijke loonstijging in 2001
¤ 54.325
het ramen van kosten van uitzendkrachten i.v.m. (langdurig) ziekte van
eigen personeel (3,5% van de loonsom)
¤ 83.200
uitbreiding formatieve capaciteit stafafdeling FBB
¤ 11.800
uitbreiding personele capaciteit juridische ondersteuning
¤ 41.300
uitbreiding budget uitgave deelgemeentegids
¤ 3.800
sub-totaal uitgaven
¤ 194.425
meer opbrengst leges burgerzaken
¤ 27.200
meer opbrengst rente liquide middelen
¤ 34.100
Sub-totaal inkomsten
¤ 61.300
Totale meerkosten
¤ 133.125
De begroting ongewijzigd beleid 2002 start met een vrij besteedbaar
saldo van ¤ 376.875.
Dit is ¤ 152.125 lager dan tijdens het opmaken van de
meerjarenraming 2001-2004 werd voorzien.
Dat, ondanks tegenvallers en wijzigingen in het voorgenomen beleid in
2001, deze redelijk uitgangspositie kon worden bereikt, is (mede) te
danken aan een behoedzaam beleid in vorige jaren, waarbij de
financiële speelruimte slechts mondjesmaat structureel is ingezet.
Het grootste deel van de financiële ruimte in 2001 zal incidenteel
worden ingezet, waardoor het mogelijk is adequaat te kunnen inspelen
op veranderende maatschappelijke behoeften.
Ook voor 2002 wordt een terughoudend begrotingsbeleid bepleit.
Enerzijds door het feit dat wij opteren voor een ruim bedrag aan vrije
middelen, dat incidenteel breed kan worden ingezet, anderzijds omdat
wij (nog) niet in kunnen schatten wat de gevolgen van de herijking van
het deelgemeentefonds zullen zijn.
Deze herijking, waarbij een onderzoek naar de bruikbaarheid en de
invloed van de huidige verdeelmaatstaven op de uitkering centraal
staat, is onlangs gestart en kan mogelijk consequenties hebben voor de
uitkering in 2002, aangezien bij de herijking tevens zal worden bezien
of de uitzonderingsposities van Hoogvliet en Hoek van Holland in
verband met de perifere ligging, nog gehandhaafd moet blijven.
Wij zullen hierbij nauwlettend de vinger aan de pols houden en u
regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen terzake.
Op dit moment hebben wij, behoudens de kostenontwikkeling in het
onderhoud van openbaar groen (*), geen zwaarwegende argumenten om in
het kader van de begrotingsvoorbereiding u te waarschuwen voor verdere
tegenvallers.
Wel zullen wij alert zijn op een stringente kostenbeheersing bij het
opstellen van de begroting.
Tot slot willen wij u er op wijzen dat voor de begroting 2002 nog
kosten zullen worden geclaimd voor de in het eerste kwartaal 2002 te
houden deelgemeenteraadsverkiezingen.
Hierbij moet u rekening houden met personele kosten en kosten van
algemene voorlichting en propaganda.
Deze (incidentele) kosten zullen in het kader van de
begrotingsvoorbereiding worden meegenomen.
(*) In de vorige paragraaf hebben wij u gemeld dat de aanbesteding van
het onderhoud van openbaar groen fors duurder is uitgevallen dan werd
voorzien. Het handelt hier om een bedrag van ca. ¤ 204.000 (f
446.000).
Voor het jaar 2001 is dekking gevonden door bezuinigingen in de
uitvoering (¤ 68.000 ; f 150.000 ) en het doorschuiven van groot
onderhoudsprojecten naar 2002 (¤ 45.400 ; f 100.000) ; bijdragen
van derden (¤ 68.000 ; f 150.000) en een eenmalige herschikking
van budgetten binnen de eigen (sector)begroting (¤ 22.600 ; f
46.000).
Bij de voorbereiding van de begroting 2002 zal opnieuw worden bezien
in hoeverre deze prijsstijging kan worden opgevangen. Bij de te maken
keuzes zal een spanningsveld bestaan tussen enerzijds uitbreiding van
het onderhoudsbudget en anderzijds het verlagen van het
onderhoudsniveau.
2. Slot
In de inleiding hebben wij reeds gesteld dat ingaande het jaar 2000
een inhaalslag gaande is inzake het totale kwaliteitsproces. Zo
successievelijk worden de resultaten hiervan zichtbaar.
Zie hiervoor o.m. de nota's :
* "Voorwaarden voor een transparante beleidsbeoordeling";
* "Kwaliteitsbeleid deelgemeente Hoogvliet";
* "E-overheid";
Ook de samenstelling van de bestuursrapportages (voorjaarsnota,
najaarsnota en jaarverslag) hebben of zullen aan kwaliteit winnen.
Dit totaal proces vordert gestaag; waarbij wij ons gesteund weten door
uw bereidheid om hierin te investeren.
De in paragraaf 3 genoemde ontwikkelingen geven aanleiding om de
begroting 2001 te herzien.
Wij stellen u de uitgangspunten van de voorjaarsnota vast te stellen
en de uit deze nota voortvloeiende financiële consequenties in de
begroting 2001 te regelen.
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet;
De secretaris
de voorzitter,
J.J. Kerkhof
J.J.A.M. Elemans
CONCEPT-RAADSVOORSTEL:
De raad van de deelgemeente Hoogvliet;
Gelezen de voorstellen vervat in de voorjaarsnota 2001;
Gelet op de bepalingen van de V.O.D.
B e s l u i t :
1. Begrotingspost 210.30 (onderhoud bruggen) te verlagen met f 56.000
(bijzonder onderhoud brug Slaghaam), onder gelijktijdige verlaging
van begrotingspost 913.20 (voorzieningen, bestemmingsreserve groot
onderhoud) met eenzelfde bedrag.
2. Begrotingspost 211.10 (verkeersmaatregelen) te versterken met f
21.000 ter vervanging van zgn. boldrempels door standaard
drempels.
3. Begrotingspost 240.10; (waterhuishouding) te verlagen met f
46.000.
4. Begrotingpost 560.10; (onderhoud openbaar groen) te verhogen met f
46.000.
5. Kostenplaats Facilitaire Dienst, (onderdeel huisvesting) aan te
ramen met f 70.000 waarvan :
F 20.000 voor aanbrengen kluisjes burgerzaken t.b.v.
waardedocumenten;
F 50.000 voor (her)huisvesting personeel; realisatie verscherpte
eisen brandweer en herziening infrastructuur automatiesering.
6. Kostenplaats Facilitaire Dienst te versterken met f 20.000 wegens
meerkosten facelift interieur en interne voorzieningen
deelgemeentesecretarie.
7. Begrotingspost 003.10 (burgerzaken) aan de inkomstenkant te
verhogen met f 60.000 wegens hogere opbrengsten leges;
8. Begrotingspost 002.20 (voorlichting) te versterken met f 8.000
i.v.m. gestegen kosten uitgave deelgemeentegids.
9. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel algemene
ondersteuning) te versterken met f 15.000 wegens inzetten
stagiaires voor het opschonen van de archieven;
10. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel juridische
ondersteuning) te versterken met f 60.000 wegens uitbreiding van
directe juridische capaciteit (16 uur p.w.) en uitbreiding
juridisch-administratieve ondersteuning (16 uur p.w.).
11. Kostenplaats Bestuurszaken; (onderdeel terugontvangst salarissen)
te verhogen met f 165.000 i.v.m. een bijdrage van de wijkaanpak in
de kosten van de projectleider "Heel de Buurt" en zijn assistente.
12. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel
kwaliteitsverbetering) af te ramen met f 30.000, onder
gelijktijdige verhoging van Kostenplaats Bestuursondersteuning
(onderdeel salarissen) met eenzelfde bedrag i.v.m. uitbreiding
formatie t.b.v. kwaliteitsverbetering.
13. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel v.m. personeel) te
versterken met f 50.000 wegens hogere wachtgeldverplichtingen in
2001;
14. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel uitzendkrachten) te
verhogen met f 175.000 wegens vervanging personeel bij ziekte
e.d.;
15. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel salarissen) te
verlagen met f 114.800 wegens vermindering van de boventallige
formatie met 1 fte;
16. Kostenplaats Bestuursondersteuning; (onderdeel beschikking
flexibiliteitsreserve) te verlagen van f 130.000 met f 114.800 tot
f 15.200
17. Kostenplaats Ruimte; onderdeel uitzendkrachten; te versterken met
f 80.000 wegens inhuur van extra personeel i.v.m. langdurige
afwezigheid van een medewerkster;
18. Kostenplaats Ruimte; onderdeel beschikking flexibiliteitsreserve;
aan te ramen met f 80.000 ter dekking van het onder dictum 15
vermelde besluit;
19. Begrotingspost 911.10 (geldleningen) aan de inkomstenkant te
verhogen met f 75.000 wegens extra rente baten in rekening
courant;
20. Begrotingspost 921.10 (uitkering deelgemeentefonds) aan de
inkomstenkant te verhogen met f 190.000 wegens eenmalige uitkering
behoedzaamheidsreserve.
21. Begrotingspost 50013 (financieel beleid en beheer; onderdeel
salarissen) te versterken met f 25.000 wegens uitbreiding
formatie;
22. Kostenplaats I&A; onderdeel software; te versterken met f 70.000
wegens aanschaf software begrotingsprogramma;
23. Begrotingspost 001.20 (dagelijks bestuur) aan te ramen met f
15.000 wegens autonome stijging salariskosten;
24. De salariskosten bij de kostenplaatsen aan te ramen met f 100.000
wegens autonome stijging salarissen; gespecificeerd als volgt:
Kostenplaats F.D. f 11.000
Kostenplaats I&A - 6.000
Kostenplaats FBB - 7.000
Kostenplaats Bestuurszaken - 23.000
Kostenplaats Welzijn - 12.000
Kostenplaats Ruimte - 16.000
Kostenplaats Burgerzaken - 25.000
23. Begrotingspost 922.10 (onvoorziene uitgaven exploitatie) te
verlagen met f 139.000, zijnde het budgettaire saldo van deze
voorjaarsnota.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de
deelgemeente Hoogvliet dd.
De secretaris
de voorzitter,
J.J. Kerkhof
J.J.A.M. Elemans