PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Dinsdag 19 juni, 16.00 uur
Perskamer 1.03, Stadhuis
Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d.19 juni 2001.
Om 16.30 uur zal wethouder Spekman een toelichting geven op de nota Minimabeleid 'UTRECHT EXTRA', alsmede op de plannen voor een Uitzendbureau voor Dagloon en de evaluatie wet Reintegratie Arbeidsgehandicapten.
Beyond, het plan van aanpak voor de inbreng van kunst in de openbare ruimte van Leidsche Rijn, wordt 21 juni a.s. gepresenteerd in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer. Deze prestentatie vindt plaats van 17.00 tot 17.45 uur. Aansluitend hieraan zijn W. Lenting, verantwoordelijk wethouder, en J. Jessurun, voorzitter adviescommissie beeldende kunsten, beschikbaar voor het beantwoorden van vragen van de pers.
1. Uitzendbureau voor Dagloon
Het college van b en w heeft vandaag ingestemd met de oprichting van
een uitzendbureau voor Dagloon. Met een geïntegreerde aanpak wil het
uitzendbureau (verslaafde) dak- en thuislozen stimuleren om te gaan
werken. Het uitzendbureau is een door de gemeente Utrecht geinitieerde
en gestimuleerde vorm van het bureau Topscore uit Rotterdam (een
particulier initiatief). Gedurende de eerste drie jaar wordt het
uitzendbureau geplaatst bij Centrum Maliebaan. Het plan is in nauwe
samenwerking tussen het Centrum Maliebaan en de Stichting Dagopvang
Catharijnehuis tot stand gekomen. Met het plan is NLG 350.000 per jaar
gemoeid. Het uitzendbureau voor Dagloon onderscheidt zich van andere
uitzendbureaus door de doelgroep, het zeer laagdrempelige karakter, de
zeer kortdurende opdrachten, en de ideele doelstelling: namelijk het
bevorderen van het maatschappelijk herstel van de doelgroep.
Het vorige jaar gestarte project Klien zal overgaan in het uitzendbureau voor Dagloon. Bij Klien voeren dak- en thuislozen allerlei opruim- en schoonmaakklussen uit, vooral rond de panden van maatschappelijke opvang.
Het uitzendbureau zal ondergebracht worden in het Dagactiviteitencentrum (DAC) van Centrum Maliebaan en eind dit jaar van start gaan. De commissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt over dit onderwerp geraadpleegd.
2.Evaluatie implementatie wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten
Het college van b en w heeft kennisgenomen van de eerste ervaringen
met de uitvoering van de wet Reintegratie Arbeidsgehandicapten (REA).
Sinds 1998 zijn de lokale Sociale Diensten verantwoordelijk voor de
reintegratie van arbeidsgehandicapten, een groep die voorheen als '
onmiddelbaar' werd beschouwd. In de periode 1 september 1999 - 1
januari 2001 zijn ca. 1600 arbeidsgehandicapten uit het Utrechtse
bestand gekeurd.
De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat een zeer klein aantal mensen in het cliëntenbestand van Sociale Zaken na invoering van de wet REA uit kunnen stromen. De onderzochte groep blijkt veel belemmeringen te hebben die toetreding tot de arbeidsmarkt moeilijk maken. Slechts 1% is direct bemiddelbaar; 12% vraagt volgens de keurende instantie een intensieve bemiddeling van 1 jaar; ruim 27% van de cliënten heeft een zeer intensief bemiddelstraject nodig; voor bijna 60% is voorlopig geen mogelijkheid tot toeleiding naar de arbeidsmarkt.
Een van de aanbevelingen uit de evaluatie is om een wijkgericht aanbod te ontwikkelen voor de arbeidsgehandicapten. Met een geschikt sport- of cultureel - of recreatief aanbod kan isolement voor de groep arbeidsongeschikten worden voorkomen en hun welzijn worden bevorderd.
Utrecht is de eerste van de 4 grote steden die een dergelijk grootschalig onderzoek heeft laten verrichten onder bijstandsgerechtigde arbeidsgehandicapten.
De commissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt over dit onderwerp geraadpleegd.
3. Actieprogramma cultuurbereik 2001-2004.
Het college van b en w heeft ingestemd met het Actieprogramma
Cultuurbereik 2001-2004. Het Actieprogramma is tot stand gekomen in
samenwerking met het ministerie van OC&W. Het is opgezet om zoveel
mogelijk mensen te betrekken bij cultuur. Centraal staat het aangaan
van nieuwe vebindingen met en het verstevigen van bestaande banden
tussen programmeurs en nieuwe publieksgroepen, verschillende soorten
accommodaties onderling, andere plekken die geschikt zijn om een breed
publiek met cultuuruitingen te confronteren en gevestigde culturele
instellingen en nieuwe generatie cultuurmakers. Het programma is
gebaseerd op drie beleidskaders te weten Cultuurbereik, Cultuur en
School en Beeldende Kunst en Vormgeving. Het beleidskader
Cultuurbereik is gericht op het interesseren van een ander publiek
voor de podiumkunsten, cultureel erfgoed, letteren, film en (nieuwe)
media. Op basis van matching met het rijk is voor projecten ruim 1,3
miljoen beschikbaar. Bij Cultuur en School gaat het om het leggen en
onderhouden van relaties tussen scholen en culturele instellingen en
de versterking van de aandacht voor cultuur in het onderwijsprogramma.
Centraal staat dat via het onderwijs de leerling in aanraking komt met
cultuur. Op basis van matching met het rijk is voor projecten
jaarlijks 3 ton beschikbaar. In de uitvoering van de rijksbijdrage
Beeldende Kunst en Vormgeving zal de komende jaren meer aandacht
worden gegeven aan publieksbereik en het stimuleren van cultureel
ondernemerschap.
Het totale budget van de rijksbijdrage is bijna 1,5 miljoen op jaarbasis. In de uitvoering van deze regeling gaat het niet alleen om projecten maar ook om startsubsidies, incidentele subsidies, manifestatiesubsidies, bonusregeling in het kader van cultuurbereik en meerjarige subsidies.
De raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt over het actieprogramma geïnformeerd.
4. Klein Chemisch Afval inzameling
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten, dat de
Klein Chemisch Afval (KCA)-inzameling door de veegposten aan de Van
Swindenstraat en de Vaartscherijnstraat begin volgend jaar beëindigd
wordt.
In de afgelopen jaren is gebleken dat steeds meer KCA bij de chemocar wordt afgegeven. Ook de afvalscheidingstations van de RHD nemen inmiddels Klein Chemisch Afval in ontvangst. Deze scheidingstations aan het Zwartewoud en de Tractieweg bieden gunstiger openingstijden dan de veegposten. Door deze ontwikkelingen spelen de veegposten nog maar een heel kleine rol in de KCA-inzameling.
De veiligheids- en milieueisen die aan de opslag van chemisch afval worden gesteld zijn veel strenger geworden. Dit vraagt inmiddels om hoge investeringen om inzamelpunten in stand te kunnen houden. De hoogte van deze investeringen is afgewogen tegen de geringe rol die de veegposten nog bij de KCA-inzameling spelen.
Mensen die hun Klein Chemisch Afval nog bij de veegposten aanbieden zullen over de komende beëindiging worden geïnformeerd. Vanaf 1 januari 2002 zal op de veegposten geen KCA meer in ontvangst genomen worden.
De raadcommissie AZVWF wordt over het besluit geïnformeerd.
5. Claims als gevolg van grenscorrectie met Nieuwegein
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht heeft besloten
enkele claims van de gemeente Nieuwegein te honoreren welke een gevolg
waren van de grenscorrectie per 1 januari 2001, waarbij de polder
Rijnenburg is overgegaan naar de gemeente Utrecht.
In november 2000 is hier reeds inhoudelijk overeenstemming over bereikt tussen beide gemeenten. Het komt erop neer dat Utrecht enkele kostenposten van de gemeente Nieuwegein overneemt die Nieuwegein boekhoudkundig ten laste had gebracht van de nieuwe bouwlocatie Rijnenburg. Het betreft reserveringen die gedaan dienen te worden voor de kosten die zijn gemoeid met de verlegging van de A2, kosten die Nieuwegein in regionaal verband heeft gemaakt als bijdrage aan de verplaatsing van de glastuinbouw uit Leidsche Rijn en het verwerven van een perceel grond.
6. Opbrengst anti-speculatie beding
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat de
opbrengst van 2000 van het antispeculatiebeding voor gesubsidieerde
koopwoningen besteed wordt aan een aantal volkshuisvestelijke
doeleinden. Het gaat om de volgende projecten: certificering
kamerverhuurbedrijven, muurschilderingen in Kanaleneiland, een
retourshop in Overvecht, Binnentuinen in Kanaleneiland, herstel van
het projecthuis van het Groene Dak, herstel van het dak van
Straatnieuws van de stichting Sleep Inn, het doelgroepproject van de
Stichting Jongerenhuisvesting Utrecht, een veiligheidsproject in
Pijlsweerd, het Hof van Zoudenbalch en tijdelijke huisvesting bij
brandonveilige panden. Deze krijgen een financiële bijdrage van de
gemeente. Ook wordt HFL145.546 gereserveerd voor projecten die in de
loop van dit jaar worden aangemeld. In totaal gaat het om een bedrag
van HFL784.546.
Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs.
7. Loket 1
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten extra geld
beschikbaar te stellen voor het oplossen van de problemen bij Loket 1.
Met name de wachtlijsten, die bij Loket 1 zijn ontstaan hebben de
afgelopen periode de nodige aandacht gehad. Deze lange wachtlijsten
zijn voor het college niet aanvaardbaar. Om de oorzaken duidelijk te
krijgen is advies gevraagd aan een extern adviesbureau. Dit
adviesbureau heeft de oorzaken in kaart gebracht en aan de hand van de
uitkomsten worden nu voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren.
Voor het jaar 2000 is er een financieel nadeel van f.1,5 mln. Dit nadeel zal door het college worden afgedekt.
Ook zijn maatregelen genomen om de achterstanden in het afhandelen van aanvragen weg te werken. Daarbij gaat het zowel om achterstanden in de sfeer van de verpleging en verzorging als om achterstanden voor Wvg-aanvragen.
Het college wil voorkomen dat in de toekomst opnieuw achterstanden ontstaan bij het afgeven van adviezen door Loket 1, het indicatie-orgaan voor de stad Utrecht. Daartoe zal de subsidie-verlening in die zin worden aangepast, dat voortaan op basis van prestatie-eenheden en met een gemiddelde integrale prijs per indicatie-project wordt gerekend.
Het voorstel komt aan de orde in de raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid.
8. Vervolgonderzoek locatiekeuze BinnenPlaats wijk Zuid
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de
gemeenteraad voor te stellen de locatie Baden Powellweg 1c voor een
periode van 3 jaar vrij te geven voor een 24 uursopvangvoorziening
voor 10 tot 15 verslaafde dak- en thuislozen in combinatie met de
stopplaats voor de Tussenbus. Het college heeft voor dit besluit
kennis genomen van de bedenkingen van direct omwonenden en deze
gewogen tegen het belang van de vestiging van de hostel op die plek.
De locatie Baden Powellweg 1 c ligt in Utrecht-Zuid nabij het kruispunt met 3 andere wijken. Het projectbureau BinnenPlaats heeft na de opdracht van de gemeenteraad aan het college voor een vervolgonderzoek locatiekeuze BinnenPlaats intensief onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden in de wijk. Andere locaties zijn afgevallen omdat ze niet beschikbaar waren of niet voldeden aan de aandachtspunten die de raad voor locatiekeuze BinnenPlaats eerder had vastgesteld.
De 24 uursopvangvoorziening biedt onderdak en begeleiding aan 10-15 verslaafde dak en thuislozen.
Vanaf 15 mei stopt de tussenbus op deze locatie en voorziet van 's morgens 7.00 tot 9.00 uur en 's avonds van 21.30 uur tot middernacht dak- en thuislozen van koffie, brood, soep en dekens. De tussenbus en de 24-uursopvangvoorziening zijn voor verschillende doelgroepen. Door goede afspraken te maken met de beheerders van beide voorzieningen en de ontwikkeling van een beheerplan waarin omwonenden, politie, bewoners en vertegenwoordigers van gemeentelijke diensten deelnemen wordt het behoud van een leefbare en veilige omgeving gewaarborgd.
Nabij de Baden Powellweg wordt op de locatie Bolksbeekstraat een 24 uursopvangvoorziening voor niet-verslaafde dak- en thuislozen gerealiseerd die begin 2003 zal openen. Doordat deze voorzieningen voor verschillende doelgroepen bedoeld zijn wordt geen bedreiging van een leefbare en veillige omgeving verwacht. Voor de voorzieningen worden tijdig beheergroepen opgericht die onderling goede afspraken maken.
Een instemming met het voorstel van deze locatie kan in 6 maanden leiden tot een uitbreiding van het aantal 24 uursopvangplaatsen, zodat voor het einde van het jaar aan 35-40 verslaafde dak- en thuislozen onderdak geboden kan worden aan de Sartreweg en de Baden Powellweg. In september 2000 werden door de raad de locaties Sartreweg, Kögllaan, terrein ziekenhuis Overvecht, Leidsche Rijn, Bolksbeekstraat en Maliebaan vastgesteld voor het gefaseerd realiseren van 24 uursopvangvoorzieningen
De commissie Maatschappelijke Opvang en Volksgezondheid wordt over dit besluit gehoord.
Utrecht, 19 juni 2001