Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG Directie Sub-Sahara Afrika Afdeling Midden- en Oost-Afrika Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 19 juni 2001 Auteur mr Jacomien Zevenbergen
Kenmerk 444/01 Telefoon 070 3486556
Blad /2 Fax 070 3486607
Bijlage(n) E-mail daf@minbuza.nl
Betreft Mijn toezegging betreffende bibliotheken en internet in Tanzania
C.c.
Zeer geachte Voorzitter,
Ingevolge mijn toezegging tijdens het algemeen overleg van 5 april 2001
betreffende het landenbeleid ten aanzien van Tanzania, Zambia en
Zuid-Afrika, kan ik u als volgt informeren.
Ik heb u toegezegd schriftelijk te antwoorden op de vragen over het
functioneren van de bibliotheken op lagere scholen in Tanzania en de
mogelijkheden van internet aldaar.
In het schema over de sector onderwijs dat als bijlage is opgenomen bij de
documenten over het landenbeleid ten aanzien van Tanzania, wordt vermeld dat
er in het jaar 2000 goede voortgang is gemaakt bij de opbouw van
bibliotheken op lagere scholen. Meer in het bijzonder kan ik u daarover
melden dat in 2000 is begonnen met een pilotproject. Dit hield in dat door
een NGO, Care Tanzania, in een zestal districten (Ngara, Muleba, Karawe,
Biharamulo, Kahama, Maswa), die ook zijn betrokken bij het District Rural
Development Programme, telkens 20 scholen (een gemiddeld district heeft
tussen 180 en 250 scholen) zijn geselecteerd op de voorwaarde dat ter
plaatse een boekencomité in het leven werd geroepen en dat de mogelijkheid
de boeken schoon en droog in de school te bewaren was gegarandeerd. Nog
hetzelfde jaar zijn de bibliotheekjes bij deze scholen opgezet, zijn de
boeken geselecteerd door de boekencomités - ongeveer 400 boeken per school -
en aangeschaft. Er is een training georganiseerd voor de boekenregistratie,
-uitleen en beheer van de bibliotheek. De aandacht die de bibliotheekjes
hebben gekregen van zowel kinderen als ouders is enorm. De behoefte blijkt
bijzonder groot te zijn. Het komt voor dat kinderen uren in de rij staan om
gedurende één uur in een lokaal een boek te kunnen lezen, of dat, als de
boeken mee naar huis genomen mogen worden, een groep kinderen op weg naar
huis gezamenlijk een enkel boek leest. Dit is zonder meer een positieve
ontwikkeling in een land waar totale afwezigheid van leesmateriaal op de
scholen jarenlang een gebruikelijke situatie was.
Ook andere scholen zijn zeer geïnteresseerd geraakt in het aanleggen van een
bibliotheek. Voor het jaar 2001 is een verdubbeling van het aantal
bibliotheekjes voorzien. Dit betekent dat er aan het eind van dit jaar in
totaal 240 bibliotheekjes zullen zijn opgezet. Voorts zal een studie worden
uitgevoerd naar de mogelijkheid van verdere uitbreiding en uitdieping van
het project.
Het belang van goed beheer van de (school)boeken, een van de doeleinden van
het project, blijkt ook zijn nut te hebben in het kader van een groot
nationaal tekstboekenprogramma voor scholen, waaraan Nederland, samen met de
EU, Zweden en Engeland een bijdrage aan levert.
Ten aanzien van de vraag naar de mogelijkheden van internet rondom deze
bibliotheekjes merk ik op dat op dit moment nog lang niet iedere school de
beschikking heeft over een computer. Ook de gebrekkige stroomvoorziening in
veel districten staat nog in de weg aan het uitbouwen van deze
bibliotheekjes tot multifunctionele nieuwe media-instituten, zoals werd
gesuggereerd door mw.
Molenaar.
Nederland draagt wel op de volgende manier bij aan het ontwikkelen van de
nieuwe media in Tanzania. Via het Medefinancieringsprogramma voor Hoger
Onderwijssamenwerking (MHO) is Nederland betrokken bij het opzetten van een
Faculteit voor Computerkunde en een Computer Centrum aan de Universiteit van
Dar es Salaam. Verder ondersteunt Nederland in samenwerking met het
International Institute for Communication and Development (IICD) een
pilotproject op middelbare scholen in Dar es Salaam en Mwanza, dat is
gericht op het opzetten van een klein netwerk, om meer informatie stromen
van en naar de studenten mogelijk te maken.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking
Eveline Herfkens
Kenmerk
Blad /1
===