19 juni 2001, 10:30 uur
Promotie: Effects of outreach strategies on quality of
pharmacotherapy.
Mw.drs. M.E.C. van Eijk (Farmacie) 10:30 uur
Promotor: prof.dr. A.J. Porsius, copromotor: dr. A. de Boer
Er komt steeds meer nieuwe kennis beschikbaar over de effecten van medische zorg. Een gevolg daarvan is dat er voortdurend nieuwe inzichten worden ontwikkeld over wat goede zorg hoort te zijn. Martine van Eijk heeft zich in haar onderzoek gericht op een tweetal aspecten hiervan. Enerzijds heeft zij onderzocht in hoeverre artsen via nascholing beïnvloedbaar zijn in hun keuze voor bepaalde antidepressiva bij ouderen. Deze ouderen kregen weinig nieuwe antidepressiva (met minder kans op bijwerkingen) voorgeschreven. Dit bleek uit de declaratiegegevens van zorgverzekeraars. De beïnvloeding van de artsen via nascholing was succesvol. Anderzijds heeft de promovenda bij de gebruikersgroep de bijwerkingen van antidepressiva onderzocht. Zij heeft niet kunnen aantonen dat er meer of minder bijwerkingen optraden bij gebruik van oude dan wel nieuwe antidepressiva. Van Eijk pleit dan ook voor een meer uitgebreide vorm van deze postmarketing onderzoeken, met een nauwkeurige effectmeting van een behandeling met geneesmiddelen als resultaat.
Gewijzigd:Thursday, May 31, 2001
Johan Vlasblom