Financieel beleid
De gemeente Woerden heeft zo te zien een gezond financieel beleid en dat is een goede zaak. Toch maken wij ons zorgen voor de toekomst, gezien het grote bedrag waar structureel nog geen dekking voor is. Dat automatisch de hand richting van de OZB dreigt te gaan, is voor Inwonersbelangen geen vanzelfsprekendheid. Hierover willen wij alleen praten wanneer er nieuw beleid tegenover staat waar de inwoners extra geld voor over hebben.
Verkeer
Je kan op bepaalde tijden de stad niet uit, niet in en niet door. Dit escaleert verder door de geplande uitbreiding van het bedrijfsterrein. Inwonersbelangen is van mening dat er een oplossingsgericht en realistisch schema/tijdplanning moet komen voor verkeersmaatregelen, in- en uitvalswegen en voor de binnenstad (tip: het verkeer richting Harmelen wordt bij het punt Boerendijk/Chrysantstraat linksaf de stad door geleid i.p.v. rechtdoor richting Stein-hagerweg) Voor ons geldt bij nieuwbouwprojecten dan ook: eerst de infrastructuur, daarna de rest. Zie ook het volgende.
Voorbeeldfunctie Telewerken
Inwonersbelangen wil van het College weten wat zij er aan gaat doen om het aantal toekom-stige verkeersbewegingen te verkleinen. Wij stellen voor daarbij het bedrijfsleven te stimuleren Telewerken in te voeren. Dit heeft speciaal voor kantoren het voordeel dat er minder m3-ers en dure parkeerruimte nodig is en voor de gemeente betekent het een 'opener' bedrijventerrein en minder grote toename van het verkeersprobleem. Wanneer de gemeente met dit als uitgangspunt het nieuwe bedrijventerrein invulling geeft, betekent dit een voorbeeldfunctie voor Nederland. Niet voor niets huisvestigt Woerden het Forum Telewerken binnen de stadsgrenzen.
Cultuurbeleid
Ook de zachte sector kan en mag niet worden vergeten. Cultuurbeleid heeft steun nodig om blijvend goed te functioneren. Wat Inwonersbelangen betreft mag er - naast de subsidies - bijvoorbeeld continu in dit huis exposities worden gehouden. De voorzieningen zijn er en het wordt er alleen maar meer 'gemeente'-huis door.
Ouderen- en Jongerenwoningbeleid
Inwonersbelangen dringt aan om met een onderzoek onder de (aankomende) senioren na te gaan in hoeverre er behoefte is aan betaalbare seniorenwoningen. Ook voor degenen die nu een eigen woning hebben moet het financieel aantrekkelijk worden gemaakt hun huis te verkopen en daarmee iets van dat 'spaarbankboekje' over te houden.
Voor jonge starters geldt dat een eigen woning onbetaalbaar is geworden. Inwonersbelangen geeft in overweging over het stimuleren van de bouw van 'afbouw'-woningen na te denken om zo jongeren in de gelegenheid te stellen zich zonder onverantwoorde hypotheken een woning te kunnen aanschaffen.
Kwaliteit ambtenarencorps
Dat het ambtenarencorps op haar taken moet zijn toegesneden, lijkt een open deur. Maar de uitvoering door eigen ambtenaren is in het gedrang en steeds meer wordt naar 'externen' uitgeweken. Mede om het werk voor de ambtenaren zelf interessant te houden, dient de gemeente Woerden de kennis in eigen huis te hebben en te houden. Nog afgezien van het feit dat het 'niet aankunnen van de taken' m.b.t. Harmelen het hoofdmotief was om die gemeente bij Woerden te voegen. Dus&
Onderhoud straten en groen
Inwonersbelangen vind het onbegrijpelijk dat er achterstand in het onderhoud van de openbare ruimte is, aangezien dit een kerntaak is dient dit structureel goed te zijn.
Anti-speculatie maatregelen
Inwonersbelangen is als inwonersgroepering altijd avers van de zucht van de project-ontwikkelaars naar 'het-grote-geld-verdienen'. Dit maakt alles voor de inwoners duurder. Wij zijn verheugd dat in het land de oproep er is om de macht van de projectontwikkelaars/ grondspeculanten te beperken, wanneer het gaat om het algemeen belang. Wij willen van het College weten hoe hard dit in Woerden kan worden gespeeld..
Tijdplanning
Wanneer wij naar de grove tijdsplanning kijken, dringen wij aan punt 2. een kwartaal naar voren te halen. Bij punt 6. valt het ons op dat fout beleid over gaat in wettelijk beleid. Bij punt 13. vragen wij ons af hoe het College, terwijl er nog geen risico-inventarisatie is gedaan, een rampenplan kan oefenen. Bij punt 26. gaan wij er vanuit dat de ontwikkeling van vrijkomende agrarische bebouwing in het licht moeten zien van het nieuwe Streekplan. Bij punt 30.: waarom wordt de één-loket gedachte alleen ingevoerd voor bedrijven en niet voor de inwoners? En waarom zouden minder validen en senioren - al behoeft dit niet op alle openingstijden - niet op het gemeenteloket te Harmelen terecht kunnen? Bij punt 63.: hoe hoog zijn eenmalige investeringen met andere woorden hoe hoog leg je de lat?
Dreiging van de stad Utrecht
De dreiging van de stad Utrecht in de regio blijft. Nu al strekt zij haar arm naar het Woerdense uit. Het gaat dan weliswaar 'slechts' om 'bouwen voor', maar die stad gaat het niet om beschikbaarheid van woningen en bedrijfsterrein. Zie hoe het op dezelfde manier met Vleuten-De Meern is gegaan. De stad Utrecht heeft de ambitie te kunnen groeien en daarvoor heeft zij 'inwoners' nodig en dat blijft 'honger naar annexatie' betekenen. Inwonersbelangen is van mening dat dit niet moet worden afgewacht, maar dat nu al - evenals Maarssen dit doet - naar afschermende maatregelen moet worden gekeken. Wellicht is het te overwegen om (verdergaande) samenwerking met andere gemeenten aan te gaan, om te zorgen dat het Groene Hart en de doelstellingen van de gemeente Woerden (stabilisatiemodel) overeind blijven. Een potentiële gemeente hiervoor is o.a. De Ronde Venen.
Inwonersbelangen,
Hendrie van Assem, fractievoorzitter
0348-44.2898