Nederlander nog onbekend met UMTS
De bekendheid met Universal Mobile Telecommunications Systems (UMTS) is laag
onder potentiële UMTS-gebruikers in Nederland, ook al is deze technologie
voor mobiel internet (internet via de mobiele telefoon) bijna klaar om te
worden toegepast. Dit blijkt uit een onderzoek van Taylor Nelson Sofres
Telecoms.
Het onderzoek - uitgevoerd in 12 Europese landen en de VS - toont aan dat
circa 81% van de mobiele telefoon- en/ of internetgebruikers in Nederland
weinig weet of nog nooit heeft gehoord van UMTS. Slechts 19% van de
Nederlandse mobiele telefoonbezitters en internetters vindt zichzelf
redelijk tot goed geïnformeerd over UMTS.
1 | UMTS nog onbekend onder mobiele telefoon- en/ of internetgebruikers in
Europa en de VS
land % onbekendheid met UMTS onder mobiele telefoon- en/
of internetgebruikers
Verenigde Staten 89
Denemarken 89
Frankrijk 88
Noorwegen 87
Verenigd Koninkrijk 86
Spanje 85
België 84
Nederland 81
Italië 77
Tsjechië 77
Polen 77
Slowakije 77
Duitsland 56
Er blijkt momenteel slechts beperkte interesse te bestaan in het gebruik van
UMTS of mobiel internet onder degenen die bekend zijn met UMTS. Op een
schaal van 1 tot 6 (6 is "zeer geïnteresseerd"), komt de gemiddelde
interesse van de 13 landen net boven de 3 uit. Nederland bevindt zich met
een score van ongeveer 2,9 net onder het gemiddelde en loopt daarmee (nog)
niet erg warm voor UMTS.
De UMTS-diensten (internetdiensten via de mobiele telefoon) die zich vooral
in belangstelling mogen verheugen, zijn: het "sturen en ontvangen van
e-mails" en het "raadplegen van het laatste nieuws". Van alle mogelijke
toepassingen van mobiel internet bestaat het minste belangstelling voor
"gokken".
In vergelijking met de VS bestaat er in Europa meer interesse in draadloos
internet om "betalingen te kunnen doen" of om "mobiel te winkelen" op
internet.
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen bestaan in de penetratie
van mobiele telefoons tussen de verschillende landen. In Nederland beschikt
momenteel circa driekwart (75%) van de volwassenen over een mobiele
telefoon. In de VS ligt dit cijfer op circa 36% en in Polen op slechts circa
26%.
Andere opvallende bevindingen:
* Mannelijke mobiele telefoonbezitters hebben meer belangstelling voor
het gebruik van diensten via mobiel internet dan vrouwelijke mobiele
telefoonbezitters.
* Ongeveer eenderde (34%) van de mobiele telefoonbezitters in
Nederland verzendt vaak of regelmatig SMS-berichten. Ter vergelijking: in
België is dit 58%.
TNS Telecoms (TNST) is een gespecialiseerd onderzoeksbureau op het gebied
van telecommunicatie. Zij is actief in 50 landen en heeft ruim 200
onderzoeksspecialisten in dienst. NIPO (onderdeel van TNS) levert de
gegevens over de Nederlandse markt. TNST gebruikt voor haar op maat gesneden
telecomonderzoeken diverse instrumenten en analysetechnieken; van veldwerk
tot advisering.
Taylor Nelson Sofres heeft vestigingen in meer dan 50 landen en is het op
drie na grootste marktonderzoeksbureau van de wereld. Voor verdere
informatie over TNS kunt u terecht op de corporate website www.tnsofres.com
C3476 / april, mei 2001 / 13.058 interviews in Europa en de VS met personen
van 15 jaar en ouder, die gebruik maken van internet en/ of mobiele
telefoon.
Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: 'TNS Telecoms' te vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met John Sloof (020-5225932 of
john.sloof@nipo.nl)
Dit persbericht is ook te raadplegen via onze website (www.nipo.nl)