* Projecten
Veiligheids- en Beheersplan dak- en thuislozen (opvang)
In nauw overleg met alle betrokken instanties is een (concept)veiligheidsplan opgesteld voor de opvangcentra aan de Tuinen en de Zuidergrachtswal. Het gaat hier nadrukkelijk om een eerste concept, een basis- en werkdocument, dat werkende weg aangescherpt en aangepast wordt aan de hand van signalen uit de praktijk.
Op 5 juni is dit concept besproken in het college. Op 21 juni 2001 zal
het concept in de raadsadviescommissie besproken worden. Tijdens deze
openbare vergadering is er voor belanghebbenden gelegenheid tot
inspraak.
We geven hier in hoofdlijnen aan welke afspraken en maatregelen in het
veiligheidsplan staan. Indien u het hele veiligheidsplan wilt lezen
kan dat natuurlijk. Klik dan op het icoontje onderaan deze tekst
Inzet van de instellingen
Het personeel van de instellingen heeft de eerste verantwoording voor
de rust en controle in het opvangcentrum en in de directe omgeving.
Zowel op de Tuinen als op de Zuidergrachtswal zullen 6 vaste
beroepskrachten werkzaam zijn, waarvan er altijd 3 tijdens de
openingstijden aanwezig zijn.
De coördinator van het centrum is eindverantwoordelijk voor de
dagelijkse gang van zaken in en rondom het pand. Tevens is hij
aanspreekpunt voor omwonenden. Bij zijn afwezigheid is er altijd een
vervanger aanwezig.
Openingstijden
De openingstijden van de beide centra worden: maandag t/m vrijdag van
10.00 uur tot 17.00 uur. In het weekend zijn de centra gesloten. Er
wordt onderzocht of de centra in de wintermaanden beperkt in het
weekend open kunnen zijn.
Registratiesysteem
Iedereen die toegang wil tot een dagopvangcentrum heeft een
toegangspasje nodig. Dit pasje krijgt een bezoeker als hij voldoet aan
de gestelde criteria voor één van de centra en akkoord gaat met de
huis- en gedragsregels van de opvangvoorziening. Bij de centra komt
een registratiesysteem om bij te houden welke bezoeker wanneer en hoe
vaak het pand bezoekt.
Huis- en gedragsregels
Voor de opvangcentra aan de Tuinen en de Zuidergrachtswal zijn huis-
en gedragsregels opgesteld voor de bezoekers. Om overlast in de buurt
zo veel mogelijk te beperken, is één van de belangrijkste regels dat
het niet toegestaan is om -zowel tijdens als buiten de
openingstijden-in de directe omgeving van de dagopvang rond te hangen.
Beter en sneller optreden
Om beter op te kunnen treden tegen overlastgevend gedrag op straat
wordt de Algemene Plaatselijke Verordening aangescherpt.
Tegelijkertijd zal ook een versnelde administratieve procedure in
werking treden waardoor overtreders sneller voor het gerecht komen.
Inzet politie
De politie pakt overlastgevend gedrag op straat dat wordt veroorzaakt
door dak- en thuislozen aan volgens de `Nieuw streng op
straat-gedachte'. Dit houdt in dat de politie duidelijk aanwezig is,
te voet of per fiets, en consequent de geldende regels handhaaft. Bij
een geconstateerde overtreding wordt bekeurd. De politie draagt er
zorg voor dat gestructureerd, dat wil zeggen in principe dagelijks,
inzet wordt gepleegd om overlast op straat door dak- en thuislozen te
voorkomen, dan wel aan te pakken.
Voor beide opvangcentra is bij de politie een coördinator aangewezen
Deze personen zijn voor burgers een eerste aanspreekpunt bij de
politie als het gaat om aanhoudende overlastsituaties.
Omgevingsoverleg
Voor beide opvangcentra komt er een omgevingsoverleg met
buurtbewoners, de gemeentelijke wijkmanager, de politie en de
coördinatoren van de centra. In het overleg wordt aandacht besteed aan
concrete uitvoeringszaken die een relatie hebben met de veiligheid en
overlast op straat.
Melden van overlast
Als aanvullende schakel tussen politie en burgers wordt de mobiele
overlasttelefoon geïntroduceerd. Deze telefoon is van 9.00 uur tot
18.00 uur bereikbaar.
Als overlast wordt ervaren in de directe omgeving van de dagopvang dan
kan men dit hier melden.
Veiligheid- en beheerplan juni 2001
Nieuwsbrief daklozen 3