Nota Lessen uit de Vuurwerkramp:
Vergunningenprocedures verbeterd, meer capaciteit bij de Brandweer,
impulsen voor veiligheidsbeleid
Enschede, 18 juni 2001
Verbeteringen bij het verlenen van vergunningen, het toezicht en de
handhaving, meer capaciteit bij de Brandweer voor rampenbestrijding,
en meer aandacht voor veiligheid in brede zin. Dat zijn op hoofdlijnen
de uitkomsten van de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp" van het College
van B. en W.
`Lessen uit de Vuurwerkramp' biedt op een breed terrein inzicht in de
(meetbare) maatregelen die inmiddels zijn getroffen of binnenkort
worden getroffen om de aanbevelingen van de Commissie Onderzoek
Vuurwerkramp (de `commissie-Oosting') en aanbevelingen uit eerder
verschenen (gemeentelijke) rapportages te concretiseren.
Na het schetsen van de ontwikkelingen na de vuurwerkramp op nationaal
en regionaal niveau wordt in de nota een lijst van actiepunten met de
bijbehorende maatregelen beschreven.
Op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving is een
aantal maatregelen inmiddels getroffen of afgerond. Zo zijn de
procedures voor bedrijven met veiligheidsrisico's zodanig gewijzigd,
dat er bij het aanvragen van een vergunning een zorgvuldige afstemming
is tussen de milieu- en planologische/bouwkundige aspecten. Zowel in
het vergunningen- als in het handhavingsproces zijn stappenprocedures
ingevoerd, waarbij het uitgangspunt is om de werkprocessen op een
certificeerbaar kwaliteitsniveau (ISO-norm) )te brengen. Het heeft de
komende maanden prioriteit om op bestuurlijk niveau een duidelijke
handhavingsstrategie vast te stellen en die ook consequent uit te
voeren. De gewijzigde inzichten op het punt van externe veiligheid,
waarbij de resultaten van het project `risicovolle bedrijven'
binnenkort waardevolle input kunnen leveren, zullen leiden tot een
herijking van de huidige prioriteiten, die na de zomer aan de
Gemeenteraad worden voorgelegd.
Op het gebied van rampenbestrijding speelt de Brandweer een
coördinerende rol. De Brandweer kampt echter met een capaciteitstekort
om alle taken op dit gebied afdoende te verrichten, reden waarom is
besloten - de Gemeenteraad ging daar, vooruitlopend op het debat op 2
juli a.s. al mee akkoord - om te gaan werven voor aan aantal cruciale
vacatures op het gebied van preventie en controle (bij
milieuvergunningen, gebruiksvergunningen e.d.).
Daarnaast wordt er door de Brandweer van Enschede nauw samengewerkt in
de uitvoering van een aantal aanbevelingen van `Oosting' en anderen
met de Regionale Brandweer Twente en met het daar samen opgezette
Regionale Projectbureau Vuurwerkramp; bijvoorbeeld aan een duidelijke
opschalingprocedure voor multidisciplinair optreden. Deze `Grip'
(gecoördineerde regionale incidentenbestrijdingsprocedure) is per 16
april j.l. operationeel.
Met het gebruik maken van een onlangs vastgesteld model-aanvalsplan en
een model-bereikbaarheidskaart is inmiddels voor 80% van de
LPG-stations een aanvalsplan klaar. Een (te benoemen) coördinator
Rampbestrijding en Veiligheid plus voldoende (aanvullende) capaciteit
bij de gemeentelijke diensten moet zorgen voor een gecoördineerde
aanpak en een goede kwaliteitsborging van de gemeentelijke
rampenbestrijding.
In de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' stellen B. en W. dat verhoogde
aandacht voor veiligheid, waar de `commissie-Oosting' de aandacht op
vestigt, verder gaat dan alleen externe veiligheid of
rampenbestrijding. Bij het streven naar het herstellen van gevoelens
van veiligheid en vertrouwen bij de burgers gaat het om een breed
geformuleerd veiligheidsbeleid. Zaken als fysieke en sociale
veiligheid, risicomanagement, brandveiligheid en dergelijke moeten
nadrukkelijk een plaats krijgen binnen het streven naar een optimale
veiligheidszorg. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de
gemeentelijke Stuurgroep Veiligheid, waar de Burgemeester voorzitter
van is. Deze stuurgroep moet een samenhangend beleidsprogramma en een
daarbij behorende organisatie op het gebied van veiligheid uitwerken.
In februari j.l. ging de Gemeenteraad akkoord met een aanvullende
gemeentebegroting over 2001 van ruim fl. 5 miljoen (als uitvloeisel
van de vuurwerkramp). B. en W. stellen de Gemeenteraad voor om fl.
2.232.000 (waarvan fl. 700.000 incidenteel) beschikbaar te stellen
voor de uitvoering van de in de nota genoemde actiepunten, en het
bedrag te dekken uit de stelposten uit de aanvullende begroting.
Daarnaast is het voorstel om fl. 1.190.000 extra beschikbaar te
stellen voor de in de aanvullende begroting niet opgenomen kosten en
deze te dekken uit de financiële ruimte die de aanvullende begroting
nog biedt.
B. en W. stellen de Gemeenteraad verder ook voor, om twee keer per
jaar over de voortgang van alle actiepunten en maatregelen te
rapporteren, de eerstvolgende keer uiterlijk in januari 2002.
Het College van B. en W. stelt dat de maatregelen die voortvloeien uit
de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' zeker in relatie staan met het
traject rond de beoogde cultuuromslag binnen de Gemeente Enschede. De
actiepunten die voortkomen uit `de Lessen' hebben in hoofdzaak
betrekking op de meer zichtbare kanten van de organisatie, zoals
processen, procedures en instrumenten, waar bovendien op afzienbare
termijn meetbare verbeteringen te noteren zijn. De cultuuromslag heeft
meer betrekking op de minder tastbare zijde van de gemeentelijke
organisatie, zoals dominante waarden en het gedrag en de houding van
bestuurders en ambtenaren, waarbij het aanbrengen van substantiële
veranderingen - zo leert de ervaring - vaak een zaak van langere adem
is. Maar juist de combinatie van deze twee sporen vinden B. en W. van
belang: de actiepunten uit de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' bieden
goede aanknopingspunten om in het traject rond cultuurverandering de
brug te slaan tussen abstracte begrippen en concrete resultaten, zo
stellen zij.
naar boven