Gemeente Enschede

Nota Lessen uit de Vuurwerkramp:
Vergunningenprocedures verbeterd, meer capaciteit bij de Brandweer, impulsen voor veiligheidsbeleid
Enschede, 18 juni 2001

Verbeteringen bij het verlenen van vergunningen, het toezicht en de handhaving, meer capaciteit bij de Brandweer voor rampenbestrijding, en meer aandacht voor veiligheid in brede zin. Dat zijn op hoofdlijnen de uitkomsten van de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp" van het College van B. en W.

`Lessen uit de Vuurwerkramp' biedt op een breed terrein inzicht in de (meetbare) maatregelen die inmiddels zijn getroffen of binnenkort worden getroffen om de aanbevelingen van de Commissie Onderzoek Vuurwerkramp (de `commissie-Oosting') en aanbevelingen uit eerder verschenen (gemeentelijke) rapportages te concretiseren.

Na het schetsen van de ontwikkelingen na de vuurwerkramp op nationaal en regionaal niveau wordt in de nota een lijst van actiepunten met de bijbehorende maatregelen beschreven.

Op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving is een aantal maatregelen inmiddels getroffen of afgerond. Zo zijn de procedures voor bedrijven met veiligheidsrisico's zodanig gewijzigd, dat er bij het aanvragen van een vergunning een zorgvuldige afstemming is tussen de milieu- en planologische/bouwkundige aspecten. Zowel in het vergunningen- als in het handhavingsproces zijn stappenprocedures ingevoerd, waarbij het uitgangspunt is om de werkprocessen op een certificeerbaar kwaliteitsniveau (ISO-norm) )te brengen. Het heeft de komende maanden prioriteit om op bestuurlijk niveau een duidelijke handhavingsstrategie vast te stellen en die ook consequent uit te voeren. De gewijzigde inzichten op het punt van externe veiligheid, waarbij de resultaten van het project `risicovolle bedrijven' binnenkort waardevolle input kunnen leveren, zullen leiden tot een herijking van de huidige prioriteiten, die na de zomer aan de Gemeenteraad worden voorgelegd.

Op het gebied van rampenbestrijding speelt de Brandweer een coördinerende rol. De Brandweer kampt echter met een capaciteitstekort om alle taken op dit gebied afdoende te verrichten, reden waarom is besloten - de Gemeenteraad ging daar, vooruitlopend op het debat op 2 juli a.s. al mee akkoord - om te gaan werven voor aan aantal cruciale vacatures op het gebied van preventie en controle (bij milieuvergunningen, gebruiksvergunningen e.d.).

Daarnaast wordt er door de Brandweer van Enschede nauw samengewerkt in de uitvoering van een aantal aanbevelingen van `Oosting' en anderen met de Regionale Brandweer Twente en met het daar samen opgezette Regionale Projectbureau Vuurwerkramp; bijvoorbeeld aan een duidelijke opschalingprocedure voor multidisciplinair optreden. Deze `Grip' (gecoördineerde regionale incidentenbestrijdingsprocedure) is per 16 april j.l. operationeel.

Met het gebruik maken van een onlangs vastgesteld model-aanvalsplan en een model-bereikbaarheidskaart is inmiddels voor 80% van de LPG-stations een aanvalsplan klaar. Een (te benoemen) coördinator Rampbestrijding en Veiligheid plus voldoende (aanvullende) capaciteit bij de gemeentelijke diensten moet zorgen voor een gecoördineerde aanpak en een goede kwaliteitsborging van de gemeentelijke rampenbestrijding.

In de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' stellen B. en W. dat verhoogde aandacht voor veiligheid, waar de `commissie-Oosting' de aandacht op vestigt, verder gaat dan alleen externe veiligheid of rampenbestrijding. Bij het streven naar het herstellen van gevoelens van veiligheid en vertrouwen bij de burgers gaat het om een breed geformuleerd veiligheidsbeleid. Zaken als fysieke en sociale veiligheid, risicomanagement, brandveiligheid en dergelijke moeten nadrukkelijk een plaats krijgen binnen het streven naar een optimale veiligheidszorg. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de gemeentelijke Stuurgroep Veiligheid, waar de Burgemeester voorzitter van is. Deze stuurgroep moet een samenhangend beleidsprogramma en een daarbij behorende organisatie op het gebied van veiligheid uitwerken.

In februari j.l. ging de Gemeenteraad akkoord met een aanvullende gemeentebegroting over 2001 van ruim fl. 5 miljoen (als uitvloeisel van de vuurwerkramp). B. en W. stellen de Gemeenteraad voor om fl. 2.232.000 (waarvan fl. 700.000 incidenteel) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de in de nota genoemde actiepunten, en het bedrag te dekken uit de stelposten uit de aanvullende begroting. Daarnaast is het voorstel om fl. 1.190.000 extra beschikbaar te stellen voor de in de aanvullende begroting niet opgenomen kosten en deze te dekken uit de financiële ruimte die de aanvullende begroting nog biedt.

B. en W. stellen de Gemeenteraad verder ook voor, om twee keer per jaar over de voortgang van alle actiepunten en maatregelen te rapporteren, de eerstvolgende keer uiterlijk in januari 2002.

Het College van B. en W. stelt dat de maatregelen die voortvloeien uit de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' zeker in relatie staan met het traject rond de beoogde cultuuromslag binnen de Gemeente Enschede. De actiepunten die voortkomen uit `de Lessen' hebben in hoofdzaak betrekking op de meer zichtbare kanten van de organisatie, zoals processen, procedures en instrumenten, waar bovendien op afzienbare termijn meetbare verbeteringen te noteren zijn. De cultuuromslag heeft meer betrekking op de minder tastbare zijde van de gemeentelijke organisatie, zoals dominante waarden en het gedrag en de houding van bestuurders en ambtenaren, waarbij het aanbrengen van substantiële veranderingen - zo leert de ervaring - vaak een zaak van langere adem is. Maar juist de combinatie van deze twee sporen vinden B. en W. van belang: de actiepunten uit de nota `Lessen uit de Vuurwerkramp' bieden goede aanknopingspunten om in het traject rond cultuurverandering de brug te slaan tussen abstracte begrippen en concrete resultaten, zo stellen zij.



naar boven