Carros

Audi herhaalt Le Mans-triomf

(18 juni 2001)

Voor de tweede keer in successie heeft Audi de zwaarste autorace ter wereld gewonnen: de 24 Uur van Le Mans. Na het enorme succes van vorig jaar moesten de Audi racewagens dit keer hun kwaliteiten bewijzen bij zware regenval. Deze overwinning telt voor ons nog zwaarder dan die van vorig jaar, verklaarde Dr. Franz-Josef Paefgen, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG. Gezien de extreem slechte weersomstandigheden was het beslist niet vanzelfsprekend dat onze fabriekswagens op plaats 1 en 2 zouden eindigen.

De 69e editie van de Franse lange-afstands-klassieker had op sommige momenten veel weg van een speedbootrace. Hij zal dan ook als een absolute regenstrijd de geschiedenis ingaan. Tijdens de hele race werd van de coureurs de allerhoogste concentratie gevergd, verklaarde Audi Sport-chef Dr. Wolfgang Ullrich. Audi fabrieksrijder Tom Kristensen verwoorde het sentiment van al zijn collegas met de uitspraak: De zwaarste race die ik ooit heb gereden.

Urenlang regende het zo hard, dat op de lange rechte stukken van Le Mans slechts met halfgas kon worden gereden. Ook voor de techniek was het weer een uitzonderlijk zware beproeving. De beide Infineon Audis R8 bleken gelukkig waterdicht en legden zonder al te grote problemen de winnende afstand van 321 ronden af.

Daarbij leverden de beide Infineon Audis R8 van het eerste tot het laatste uur een zware strijd om de uiteindelijke overwinning. Een tweekamp waarbij zich ook een nieuwe Audi-technologie wist te bewijzen; de beide fabrieksautos werden namelijk aangedreven door een V8 biturbomotor met directe benzine-inspuiting (Fuel Straight Injection / FSI), een noviteit voor Le Mans-prototypes.

Net als vorig jaar gingen Frank Biela, Tom Kristensen en Emanuele Pirro als eerste over de finish. De tweede Audi met Laurent Aiello, Rinaldo Capello en Christian Pescatori zorgde voor een dubbele overwinning.

Voor de Audi-privéteams Champion en Johansson waren de 24 Uur van Le Mans 2001 daarentegen al voor middernacht geëindigd. Stefan Johansson moest zijn R8 in de derde ronde wegens een elektrisch probleem stilzetten. Het Champion-team lag op de derde plaats, toen zij na zesenhalf uur voortijdig werden uitgeschakeld door schade aan de koppeling.

Met de tweede Le Mans-overwinning continueert Audi een indrukwekkende succescarrière in de lange-afstands-racerij: op Le Mans haalde de R8 zijn 13e overwinning op rij. Al ruim een jaar is deze succesvolle racewagen ongeslagen.

Commentaar na de race
Reinhold Joest (teammanager Audi Sport Team Joest): Gedurende het eerste uur was er sprake van een lichte onrust in ons team, maar dat was snel opgelost, omdat we op de gebruikelijke manier hebben gewerkt. Wij hebben ons door de nacht heen geslagen, dat was niet gemakkelijk. Toen het licht werd, konden we al meer gerust zijn. De pitstops waren perfect, het team beter dan ooit. God zij dank zijn er geen zware ongelukken gebeurd; maar misschien heeft iemand van boven wel een oogje in het zeil gehouden.

Thierry Boutsen (projectleider Champion Racing): Ralf is al direct aan het begin gespind en viel daardoor terug naar de 27e plaats. Toen hij de auto aan Johnny overgaf, klom deze terug naar rang drie. Wat betreft rondetijden was onze auto de snelste op de baan. Het is zeer teleurstellend voor mij en vooral voor het Champion-team, dat zich zo goed had voorbereid op de eerste Le Mans-deelname.

Mike Earle (teammanager Johansson Motorsport): Stefan gelooft dat hij van achteren is aangereden en dat hij daardoor van de baan raakte. Wij hebben het klaargespeeld om de auto in slechts 13 minuten te repareren. Stefan reed sterke tijden en werkte zich op van een 40e naar een 16e plaats, voordat zich elektronische problemen voordeden.

Dr. Wolfgang Ullrich (Audi Sport-chef): Door het continu veranderende weer was het voor ons een bijzonder zware en extreme race, die veel gestresster was dan die van vorig jaar. Het was buitengewoon belangrijk om in elke situatie snel en adequaat te reageren en geen risicos te nemen bij de bandenkeuze. Wij hebben steeds gekozen voor de veiligste opties en nooit geprobeerd om met alle geweld op slicks te gaan rijden, ook wanneer dat misschien wel mogelijk was geweest. Dat was de juiste beslissing. Want daardoor hebben wij geen fouten gemaakt.