Audi herhaalt Le Mans-triomf
(18 juni 2001)
Voor de tweede keer in successie heeft Audi de zwaarste autorace ter
wereld gewonnen: de 24 Uur van Le Mans. Na het enorme succes van vorig
jaar moesten de Audi racewagens dit keer hun kwaliteiten bewijzen bij
zware regenval. Deze overwinning telt voor ons nog zwaarder dan die
van vorig jaar, verklaarde Dr. Franz-Josef Paefgen, voorzitter van de
raad van bestuur van Audi AG. Gezien de extreem slechte
weersomstandigheden was het beslist niet vanzelfsprekend dat onze
fabriekswagens op plaats 1 en 2 zouden eindigen.
De 69e editie van de Franse lange-afstands-klassieker had op sommige
momenten veel weg van een speedbootrace. Hij zal dan ook als een
absolute regenstrijd de geschiedenis ingaan. Tijdens de hele race werd
van de coureurs de allerhoogste concentratie gevergd, verklaarde Audi
Sport-chef Dr. Wolfgang Ullrich. Audi fabrieksrijder Tom Kristensen
verwoorde het sentiment van al zijn collegas met de uitspraak: De
zwaarste race die ik ooit heb gereden.
Urenlang regende het zo hard, dat op de lange rechte stukken van Le
Mans slechts met halfgas kon worden gereden. Ook voor de techniek was
het weer een uitzonderlijk zware beproeving. De beide Infineon Audis
R8 bleken gelukkig waterdicht en legden zonder al te grote problemen
de winnende afstand van 321 ronden af.
Daarbij leverden de beide Infineon Audis R8 van het eerste tot het
laatste uur een zware strijd om de uiteindelijke overwinning. Een
tweekamp waarbij zich ook een nieuwe Audi-technologie wist te
bewijzen; de beide fabrieksautos werden namelijk aangedreven door een
V8 biturbomotor met directe benzine-inspuiting (Fuel Straight
Injection / FSI), een noviteit voor Le Mans-prototypes.
Net als vorig jaar gingen Frank Biela, Tom Kristensen en Emanuele
Pirro als eerste over de finish. De tweede Audi met Laurent Aiello,
Rinaldo Capello en Christian Pescatori zorgde voor een dubbele
overwinning.
Voor de Audi-privéteams Champion en Johansson waren de 24 Uur van Le
Mans 2001 daarentegen al voor middernacht geëindigd. Stefan Johansson
moest zijn R8 in de derde ronde wegens een elektrisch probleem
stilzetten. Het Champion-team lag op de derde plaats, toen zij na
zesenhalf uur voortijdig werden uitgeschakeld door schade aan de
koppeling.
Met de tweede Le Mans-overwinning continueert Audi een indrukwekkende
succescarrière in de lange-afstands-racerij: op Le Mans haalde de R8
zijn 13e overwinning op rij. Al ruim een jaar is deze succesvolle
racewagen ongeslagen.
Commentaar na de race
Reinhold Joest (teammanager Audi Sport Team Joest): Gedurende het
eerste uur was er sprake van een lichte onrust in ons team, maar dat
was snel opgelost, omdat we op de gebruikelijke manier hebben gewerkt.
Wij hebben ons door de nacht heen geslagen, dat was niet gemakkelijk.
Toen het licht werd, konden we al meer gerust zijn. De pitstops waren
perfect, het team beter dan ooit. God zij dank zijn er geen zware
ongelukken gebeurd; maar misschien heeft iemand van boven wel een
oogje in het zeil gehouden.
Thierry Boutsen (projectleider Champion Racing): Ralf is al direct aan
het begin gespind en viel daardoor terug naar de 27e plaats. Toen hij
de auto aan Johnny overgaf, klom deze terug naar rang drie. Wat
betreft rondetijden was onze auto de snelste op de baan. Het is zeer
teleurstellend voor mij en vooral voor het Champion-team, dat zich zo
goed had voorbereid op de eerste Le Mans-deelname.
Mike Earle (teammanager Johansson Motorsport): Stefan gelooft dat hij van achteren is aangereden en dat hij daardoor van de baan raakte. Wij hebben het klaargespeeld om de auto in slechts 13 minuten te repareren. Stefan reed sterke tijden en werkte zich op van een 40e naar een 16e plaats, voordat zich elektronische problemen voordeden.
Dr. Wolfgang Ullrich (Audi Sport-chef): Door het continu veranderende
weer was het voor ons een bijzonder zware en extreme race, die veel
gestresster was dan die van vorig jaar. Het was buitengewoon
belangrijk om in elke situatie snel en adequaat te reageren en geen
risicos te nemen bij de bandenkeuze. Wij hebben steeds gekozen voor de
veiligste opties en nooit geprobeerd om met alle geweld op slicks te
gaan rijden, ook wanneer dat misschien wel mogelijk was geweest. Dat
was de juiste beslissing. Want daardoor hebben wij geen fouten
gemaakt.