Zorgverzekeraar biedt patiënten versneld een behandeling
Kort gedingen Consumentenbond van de baan
De kort gedingen die de Consumentenbond heeft aangespannen voor drie patiënten die al lange tijd op een wachtlijst staan, gaan niet door. Zorgverzekeraars Anoz en Anova blijken onder druk van een kort geding en de nodige media-aandacht, de betreffende patiënten ineens heel snel te kunnen helpen. De Bond is verheugd voor deze drie mensen, maar boos op de verzekeraars die hiermee aantonen dat een snelle oplossing wel mogelijk is als je maar hard roept. De bescheiden zorgconsument wacht ondertussen gewoon verder.
De drie patiënten krijgen precies wat de Consumentenbond voor ze eiste. De vrouw met epilepsie wordt in een Duits ziekenhuis geopereerd. De man met orthopedische klachten krijgt een behandeling in België. Beide patiënten krijgen een volledige onkostenvergoeding. De man met staar wordt in Nederland geholpen. Het doel van de Consumentenbond, een uitspraak van de rechter waarin de zorgverzekeraar gewezen wordt op zijn plicht om geïndiceerde zorg direct te leveren, is echter niet bereikt.
De Consumentenbond wil met een rechterlijke uitspraak bereiken dat zorgverzekeraars zich actiever inzetten om hun leveringsplicht, zoals die in de ziekenfondswet is vastgelegd, na te komen. Deze rol houdt in dat de zorgverzekeraar actief en gericht zijn klanten informeert over de mogelijkheden die hij biedt voor bemiddeling; dat de zorgverzekeraar zelf speurt naar wachtlijsten bij de ziekenhuizen waarmee hij een contract heeft. En, dat de zorgverzekeraar actief zijn klanten op deze wachtlijsten benadert en zonodig een (volledig vergoede) behandeling in een andere regio, een privé-kliniek of in het buitenland aanbiedt.
Zolang zorgverzekeraars deze actieve rol onvoldoende innemen, blijft de Consumentenbond druk uitoefenen op de zorgverzekeraars. Inmiddels zijn nieuwe rechtszaken in voorbereiding.