Ernst & Young

Randstad in trek bij buitenlandse bedrijven voor vestiging internationaal contact center

18 juni 2001 - Steeds meer bedrijven openen een internationaal contact center, de derde generatie call centers waarin telefoonverkeer is geïntegreerd met onder meer internet en e-mail. Vanuit deze centra kunnen bedrijven back office-activiteiten bieden voor onder andere technische ondersteuning, reserveringen en overige dienstverlening aan cliënten.

Door met name de lage telecommunicatiekosten en een meertalige bevolking is Nederland relatief populair voor dergelijke centra. De Randstad is zelfs de favoriete niet-Engelssprekende regio in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Youngs International Location Advisory Services (ILAS). In een vergelijking op nationaal niveau komt ons land uit op een vijfde plaats, na het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk en Duitsland. In 2000 vielen vooral Ierland en België op door hun succes in het aantrekken van internationale contact centers.

In 2000 zijn er door ILAS 112 investeringsprojecten voor contact centers geteld een absoluut record ten opzichte van eerdere jaren. Deze centra richten zich op functies als technische support, direct sales, marktonderzoek, customer service, aankopen en reserveringen. Mensen die in het contact center de telefoon aannemen krijgen in de rustige momenten automatisch e-mails te beantwoorden of te verwerken. Vooral ICT-bedrijven en zakelijke dienstverleners investeerden vorig jaar in een nieuw of groter contact center. In het merendeel van de gevallen ging het om nieuwe centra die bovendien dikwijls behoorlijk wat arbeidsplaatsen opleverden. Ruim 87% van de centra bieden plaats aan tenminste 50 werknemers.

Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn in Europa de favoriete landen van buitenlandse investeerders om een contact center te openen, waarbij Ierland aantrekkelijk is vanwege de geringe operationele kosten op het gebied van arbeid en belastingen. In 2000 deed met name België het ook goed en streefde men Nederland voorbij in het aantrekken van acht projecten ten opzichte van vijf in ons land. Alhoewel dit voor Nederland een forse achteruitgang lijkt ten opzichte van de tien projecten in 1999, blijven buitenlandse bedrijven graag in ons land neerstrijken. Met name de Randstad - met Amsterdam als internationale toplocatie naast steden als Londen, Brussel en Barcelona doet het goed. Toch verwachten de adviseurs dat door de relatief toenemende investerings- en operationele kosten in de hoofdstad, steeds meer bedrijven zullen uitwijken naar andere plaatsen in Nederland, zoals de regios Noord-Nederland en Twente.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Eduard de Visser van Ernst & Youngs International Location Advisory Services op telefoon:030 259 51 09 of met persvoorlichter Jan-Willem Wits van Ernst & Young, telefoon: 010 406 88 88.