Randstad in trek bij buitenlandse bedrijven voor vestiging
internationaal contact center
18 juni 2001 - Steeds meer bedrijven openen een internationaal contact
center, de derde generatie call centers waarin telefoonverkeer is
geïntegreerd met onder meer internet en e-mail. Vanuit deze centra
kunnen bedrijven back office-activiteiten bieden voor onder andere
technische ondersteuning, reserveringen en overige dienstverlening aan
cliënten.
Door met name de lage telecommunicatiekosten en een meertalige
bevolking is Nederland relatief populair voor dergelijke centra. De
Randstad is zelfs de favoriete niet-Engelssprekende regio in Europa.
Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Youngs International Location
Advisory Services (ILAS). In een vergelijking op nationaal niveau komt
ons land uit op een vijfde plaats, na het Verenigd Koninkrijk,
Ierland, Frankrijk en Duitsland. In 2000 vielen vooral Ierland en
België op door hun succes in het aantrekken van internationale contact
centers.
In 2000 zijn er door ILAS 112 investeringsprojecten voor contact
centers geteld een absoluut record ten opzichte van eerdere jaren.
Deze centra richten zich op functies als technische support, direct
sales, marktonderzoek, customer service, aankopen en reserveringen.
Mensen die in het contact center de telefoon aannemen krijgen in de
rustige momenten automatisch e-mails te beantwoorden of te verwerken.
Vooral ICT-bedrijven en zakelijke dienstverleners investeerden vorig
jaar in een nieuw of groter contact center. In het merendeel van de
gevallen ging het om nieuwe centra die bovendien dikwijls behoorlijk
wat arbeidsplaatsen opleverden. Ruim 87% van de centra bieden plaats
aan tenminste 50 werknemers.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn in Europa de favoriete landen
van buitenlandse investeerders om een contact center te openen,
waarbij Ierland aantrekkelijk is vanwege de geringe operationele
kosten op het gebied van arbeid en belastingen. In 2000 deed met name
België het ook goed en streefde men Nederland voorbij in het
aantrekken van acht projecten ten opzichte van vijf in ons land.
Alhoewel dit voor Nederland een forse achteruitgang lijkt ten opzichte
van de tien projecten in 1999, blijven buitenlandse bedrijven graag in
ons land neerstrijken. Met name de Randstad - met Amsterdam als
internationale toplocatie naast steden als Londen, Brussel en
Barcelona doet het goed. Toch verwachten de adviseurs dat door de
relatief toenemende investerings- en operationele kosten in de
hoofdstad, steeds meer bedrijven zullen uitwijken naar andere plaatsen
in Nederland, zoals de regios Noord-Nederland en Twente.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Eduard de Visser van
Ernst & Youngs International Location Advisory Services op
telefoon:030 259 51 09 of met persvoorlichter Jan-Willem Wits van
Ernst & Young, telefoon: 010 406 88 88.