17 Juni 2001: Audi domineert opnieuw in Le Mans
Het was een schril contrast voor Tom Coronel. Daar waar het fabrieks
Audi team net als vorig jaar de 24 uurs race van Le Mans domineerde
kwam de coureur uit Huizen niet eens aan rijden toe in de Franse
klassieker. Coronel zou met de door oud Formule 1 rijder Stefan
Johansson ingeschreven Gulf Audi R8 zijn opwachting maken. Voor Tom
leek het zijn beste kans ooit op de illustere zege in Le Mans, maar
aan die illusie kwam al snel een einde toen Stefan Johansson in de
openingsfase van de race de strijd moest staken als gevolg van een
defect in het motormanagement systeem.
Coronel kon dus onverrichter zake terug naar huis en was uiteraard
zwaar teleurgesteld. "Ja, het is erg jammer. Ik had natuurlijk op meer
gerekend. De Audi's waren vorig jaar één twee en drie en waren
bovendien het toppunt van betrouwbaarheid. Het zag er allemaal erg
goed uit en ik had er enorm veel zin in, zeker na de teleurstelling
van vorig jaar", aldus Tom die voor hij naar Nederland terugkeerde
eerst zijn oude strijdmakkers bij Racing for Holland nog even een hard
onder de riem kwam steken.
Het Champion Audi team, net als Johansson Racing een privé team dat
een Audi R8 inschreef, moest eveneens de strijd voortijdig staken. De
nr.3 Champion Audi, met onder andere sterrijder Johnny Herbert in de
gelederen, viel al voor middernacht uit met transmissie problemen.
Het zou een ware veldslag worden in Le Mans want ook het Racing for
Holland team, waar Tom vorig jaar voor reed, kwam niet aan de finish.
Het team baarde daarentegen erg veel opzien met de goede prestaties.
Jan Lammers wist de auto op een vierde plaats te kwalificeren en lag
zelfs tweede in de openingsfase van de race. Ook zij werden echter
getroffen door de zware regenbuien die de race tijsterden. Lammers
verloor de controle over de Dome Judd, maar wist nog wel de pits te
bereiken waar de opgelopen schade kon worden hersteld. Het team liep
hierdoor een aantal ronden achterstand op, maar van opgeven wilde men
niets weten. De Nederlanders vochten als leeuwen en draaiden als
enigen rondetijden die vergelijkbaar waren met de dominerende Joest
Audi's. Om half zes in de ochtend viel het doek echter voor de
Nederlanders toen Donny Crevels de auto stil moest zetten met een
elektronisch probleem.
De Joest Audi's zouden de race nagenoeg probleemloos voltooien. De
overmacht was echter zo groot dat ook kleine onvolkomenheden snel en
efficient verholpen konden worden. Bij die kleine onvolkomenheden
hoorde ook het vervangen van de complete achtertrein van de auto. Door
de modulaire opbouw van de Audi R8 is dit echter een peuleschil voor
het ervaren Joest team. "De bak is gemaakt om bij volgas door te
schakelen, maar door het slechte weer halen we het maximale toerental
niet, vandaar dat we geen risico nemen en de achterkant vervangen",
aldus de teamleiding van Audi. Dit voorval onderstreept des te meer de
overmacht van de Joest Audi's. De race werd uiteindelijk gewonnen door
de nr.1 Audi van Kristensen / Biela / Pirro. Tweede werd equipe nr.2
met Aiello / Capello / Pescatori. Best of the rest was de Bentley van
Wallace / Van de Poele / Leitzinger dat met een derde plaats een
succesvolle rentree op La Sarthe maakte.
13 Juni 2001: Gulf Audi pakt vijfde plaats in kwalificatie
Het Gulf Audi team heeft zich opgewerkt naar een vijfde plaats in de kwalificatie voor de 24 uurs race van Le Mans. Stefan Johansson maakte de ietwat teleurstellende achtste plaats van gisteren goed met een vijfde stek. De luis in de pels van de Audi's was de Dome Judd van Racing for Holland. Jan Lammers wist zich prima te weren en verbeterde zijn tijd van gisteren waardoor hij de vierde plaats behield. Pole position ging naar de nr.2 Audi van Aiello / Capello / Pescatori die bij het vallen van de nacht de eerste plaats overnam van de nr.1 equipe gereden door Kristensen / Biela / Pirro.
Het Gulf team was redelijk tevreden met de opmars naar de vijfde plaats. "Gisteren liep het niet helemaal perfect en had ik tijdens mijn snelle ronden op kwalificatiebanden last van langzamere deelnemers. Vandaag ging het beter. Ik had nog wel iets sneller gekund omdat ik even in de weg gezeten werd en ik een foutje maakte toen ik iets te hard probeerde om de verloren tijd goed te maken, but what the hell", aldus de letterlijke woorden van Stefan Johansson.
Tom Coronel moest in de eerste sessie nog even wennen aan de Audi R8. "Ik moest nog even zoeken naar de limiet van de auto. Een shakedown run in Snetterton is natuurlijk wat anders dan serieus hard gaan hier op Le Mans. In de tweede sessie ging het een stuk beter. In het donker was ik de snelste van het team. Het racen in het donker ligt me erg goed", aldus Tom.