16-6-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Catalunya, circuit Montmelo (Barcelona)
HARUCHIKA AOKI (18e) VINDT VERBETERINGEN EN HOOPT OP REGEN
De 2e trainingsdag voor de Gran Premio de Catalunya op het circuit van Barcelona bood voor De Graaf Contracting coureur Haruchika Aoki een verbetering van maar liefst 1,5 seconden ten opzichte van de vrijdagtrainingen, daar waar door de hardere wind mannen als Capirossi, Gibernau en Checa hun tijd van vrijdagmiddag niet konden verbeteren. We hebben dus een fikse vooruitgang geboekt, maar er moet nog meer gebeuren , meldde Aoki, vanuit een wisselvallig Noord Spanje. We hebben een klein beetje meer grip gevonden. Eerst reed ik vanmorgen in de 2e vrije training met een andere Michelin band. Eenzelfde type karkas, maar met een ander rubber soort. Dat pakte echter niet zo goed uit. Vanmiddag tijdens de beslissende 2e tijdtraining hebben we in overleg met de Franse technici teruggegrepen naar de band van vrijdag, maar dan met 0,1 bar minder luchtdruk in de band, waardoor de voorband toch weer iets meer grip bood , vervolgt de 25-jarige Japanner in Nederlandse dienst.
Door de wisselvallige weersomstandigheden, tijdens de tweede 250cc training moest de sessie zelfs een half uur worden stilgelegd in verband met een windhoos die vele pittenten en reclameborden door de lucht deden vliegen, wisten de kopmannen ongeveer een halve seconde van hun tijd af te snoepen, terwijl Aoki daar nog eens een seconde extra pakte. Ik ben er echt voor gaan zitten en reed de tijd al heel snel in de training. Later stak de wind op en was het moeilijk om de tijd op dit snelle circuit met z n extreem lange rechte eind te evenaren. Ik reed mijn rondetijd zonder slipstream van een ander, daar waar diverse concurrenten van me het juist wél van de zuiging van hun voorganger moesten hebben. Dat stemt me tevreden. Morgen richt ik me op mannen als Cardoso en Walker, die ik in het verleden ook kon hebben. Dan zitten er wellicht een paar punten in. Daarbij hebben Jacque en McCoy nog enorm veel last van hun pols- en handblessure , weet Aoki.
Chef technicus Hans Spaan zal de motor ook nog eens iets korter gearen, waardoor de motor een hogere topsnelheid zal krijgen. Dan moet Haru in de slisptream van een 4-pitter mee kunnen komen en in het stuurgedeelte toeslaan , verklaart Spaan de strategie. Op de vraag of de oud TT-winnaar nog meer tips had, antwoordde de Castricummer: Tips, die heeft Haru niet nodig, maar misschien dat het regent& , lacht Spaan, terugdenkend aan de hegemonie van Aoki in de regenrace twee weken terug in Mugello. De weersvoorspellingen voor Noord Spanje luiden: wisselvallig weer, met kans op regen&
500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:
1. Valentino ROSSI ITA 1'45.507 HONDA V4
2. Shinya NAKANO JPN 1'45.518 YAMAHA V4
3. Loris CAPIROSSI ITA 1'45.587 HONDA V4
4. Max BIAGGI ITA 1'45.682 YAMAHA V4
5. A.BARROS BRA 1'45.761 HONDA V4
6. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'45.833 PROTON KR 3
7. Kenny ROBERTS USA 1'45.952 SUZUKI V4
8. Norick ABE JPN 1'46.067 YAMAHA V4
9. Tohru UKAWA JPN 1'46.159 HONDA V4
10. Sete GIBERNAU SPA 1.46,601 SUZUKI V4
11. Alex CRIVILLE SPA 1'46.650 HONDA V4
12. Carlos CHECA SPA 1'46.760 YAMAHA V4
13. Noryuki HAGA JPN 1'46.834 YAMAHA V4
14. Garry McCOY AUS 1'46.875 YAMAHA V4
15. Jose Luis CARDOSO SPA 1'47.066 YAMAHA V4
16. Olivier JACQUE FRA 1'47.618 YAMAHA V4
17. Chris WALKER GBR 1'47.860 HONDA V4
18. Haruchika AOKI JPN 1'48.110 De Graaf Contracting Honda V2
19. Anthony WEST AUS 1'48.958 HONDA V2
20. Jason VINCENT GBR 1'49.528 PULSE V4
21. Mark WILLIS AUS 1'49.902 PULSE V4
22. Johan STIGEFELT SWE 1'49.960 SABRE V4
Leon HASLAM GBR HONDA, start niet vanwege een blessure.
Barry Veneman, NL, Honda V2 start niet vanwege een schorsing van 1 GP.