Gemeente Rotterdam

Raadsvergadering van 14 juni 2001
De gemeenteraad heeft de heer S. Bremer benoemd tot directeur van het Wereld-museum Rotterdam. De heer Bremer is onder meer directeur van het Maritiem Museum Curaçao geweest. De commissie voor Welstand en Monumenten heeft een nieuwe Kamer voor Hoogbouw. Als voorzitter is benoemd ir. J.W.J. Wolf, die ook voorzitter van de Commissie voor Welstand en Monumenten is. De gemeenteraad heeft als 'hoogbouwdeskundigen' tot lid van deze kamer benoemd prof. J. Worthington, drs. J. Paul, prof. J. Kristinsson, prof. J. Wisse en Ir. A. Reyndorp. Overigens neemt de voltallige welstandscommissie zitting in het hoogbouwteam.

Interpellatie autovrije dag
De heer M.M.M. Kneepkens (Stadspartij) heeft bij interpellatie gevraagd om een nadere uitspraak over de Europese actie 'autoloze dag' die gepland is voor zaterdag 22 september 2001. Hij is van mening dat niet hier en daar in een deelgemeente een straat moet worden afgesloten, maar het centrum van de stad. Het college antwoordt dat het doel van de dag bewustwording bij de autogebruiker is en dat daarom gekozen is voor de plek waar de auto zich bevindt. Daarnaast is meegewogen dat het om economische redenen niet verantwoord is het centrum dit jaar nog een keer af te sluiten. De motie van SP 'Met de RET voor een halve Euro van hiero naar daaro' , waarin het college wordt opgedragen er zorg voor te dragen dat de RET op 22 september reizigers voor een sterk gereduceerd tarief vervoerd, is aangenomen met de stemmen van CDA, VVD en het college tegen. De Stadspartij-motie om het centrum autovrij te maken op 22 september is na hoofdelijke stemmen met 25 tegen 13 stemmen verworpen. De SP-motie om op die dag het autoverkeer op de A13 tussen Doenkade en Kleinpolderplein onmogelijk te maken haalde het evenmin. Alleen SP en Stadspartij gaven hun steun.

Gemeenteraad stelt inrichtingsplan Carnisselandelijn vast De Gemeenteraad heeft voor de realisatie van het Rotterdamse deel van de TramPluslijn Carnisselande gekozen voor een tracé via de Groene Hilledijk, Dordtsestraatweg, Slinge en Langenhorst. De TramPlusverbinding moet de nieuwe woonwijk Carnisselande, waar 9000 woningen en 77 hectare bedrijfsterrein komen, op hoogwaardige wijze d.m.v. openbaar vervoer ontsluiten. De TramPlusverbinding moet rijden op het moment dat de bouwlocatie voor de helft ontwikkeld is. Opdrachtgever is de Stadsregio Rotterdam.

Belangrijk voor de keuze van een tracé is de eis van de minister dat bij nieuwe openbaar vervoerprojecten de kostendekkingsgraad minimaal 50% is, dat wil zeggen dat de kaartopbrengst minimaal de helft van de kosten moet bedragen. Andere onderzochte tracés bleken hieraan niet te voldoen. Het inpassingsbesluit is - waar mogelijk - in nauw overleg met bewoners en belanghebbenden uitgewerkt en door de deelgemeenten Charlois en Feyenoord eind 2000 geaccordeerd. Zo wordt voorgesteld om op de Groene Hilledijk/Boulevard Zuid de tram in het midden van de weg aan te leggen met verplaatsing van de bestaande bomen naar de as van het straatprofiel. Op de Groene Hilledijk Zuidzijde kunnen de bestaande bomen eveneens worden gehandhaafd. Verder op de Dordtsestraatweg zal de tram ook in het midden van de weg rijden met handhaving van de bestaande bomen en het bestaande talud. In verband met een CDA-amendement om te kiezen voor het tracé via Vreewijk, Slinge en Langenhorst, is de vergadering geschorst voor college- en fractieberaad. Het CDA trok daarna de steun aan het amendement in, dat vervolgens na hoofdelijke stemming met 28 tegen negen stemmen werd verworpen. Het voorstel zelf is aangenomen met de stemmen van D66, de Stadspartij, de SP, en één lid van de PvdA tegen. GroenLinks stemde verdeeld.

Nieuw theater op Kruiskade
De Gemeenteraad heeft na een langdurig debat besloten om een nieuw theater met 600 à 700 stoelen te realiseren op de Kruiskade. Gelet op de noodzaak het theater binnen afzienbare tijd te realiseren, het gewenste profiel van dit deel van het centrum van de stad en de resultaten van een bouwkundig onderzoek naar de mogelijkheid om het oude Luxor Theater te verbouwen, komt het College tot de conclusie dat de Kruiskade de beste locatie is om het nieuwe theater te bouwen. Toen de Gemeenteraad in 1996 besloot tot de bouw van een nieuw Luxor Theater op de Kop van Zuid sprak de Raad ook de wens uit om in het centrum van de stad een zaal van middelgrote omvang te realiseren. Een vrij groot deel van de programmering van het oude Luxor zou niet geschikt zijn voor het nieuwe Luxor, waardoor er een hiaat zou ontstaan in het theateraanbod van Rotterdam. Zowel bij publiek als bij theaterproducenten is behoefte aan uitbreiding op het terrein van het middelgrote amusement en cabaret en kleine en middelgrote toneel- en dansproducties.
Op de Kruiskade kan de bouw op korte termijn beginnen. Tussen sloop van het huidige Luxor en de bouw van een nieuw middengroot theater zou dan een periode van drie jaar zitten. Bij alle andere locaties die naar voren zijn gekomen zou er pas over 7 à 8 jaar een nieuw theater kunnen zijn. De gemeenteraad acht het uit het oogpunt van cultuurbeleid onaanvaardbaar dat er vele jaren niet zou worden voorzien in de vraag naar een middelgroot theater in het centrum van de stad. Het amendement van GroenLinks om te zoeken naar een andere locatie met behoud van het oude Luxor voor culturele bestemmingen kreeg alleen steun van GroenLink sen de SP en haalde het dus niet. Het voorstel zelf werd aangenomen met de stemmen van GroenLinks, SP, SGP/ChristenUnie en wethouder S. Korthuis (VVD) tegen.

Nieuwe basisscholen
De gemeente Rotterdam vraagt de Staatssecretaris van Onderwijs om goedkeuring voor de stichting van een protestants christelijke basisschool in de nieuwbouwwijk Nesselande. De school zou met ingang van augustus 2002 van start moeten gaan. Twee islamitische basisscholen in de deelgemeenten Kralingen/Crooswijk en Feijenoord, waarvoor de Staatssecretaris al goedkeuring had gegeven om in augustus dit jaar te beginnen, zullen pas in augustus 2002 van start gaan. Reden hiervoor is dat geschikte huisvesting voor de scholen tot dusverre ontbrak.

Geld voor fietsparkeren
De gemeenteraad heeft fl. 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor bewaakte fietsenstallingen bij openbaar vervoerlocaties en bij plaatsen waar veel publiek komt. Dit geld was al gereserveerd in het parkeerfonds. Voor buurtfietsenstallingen en voor de plaatsing van 300 fietstrommels in de komende vier jaar heeft de raad een aanvullend krediet van fl. 1,4 miljoen beschikbaar gesteld.

Maatwerk voldoet bij doorstroming naar andere woning De gemeenteraad is akkoord gegaan met de afdoening van de motie-Ellenkamp, waarin werd gevraagd om een verhuiskostenregeling voor mensen die van een grote naar een kleine woning willen verhuizen. De regeling zou er moeten komen omdat er een groot tekort is aan grote sociale huurwoningen. Er bestaat echter al een regeling, de zogenaamde 'maatwerkvergoeding'. Er zijn inmiddels drie voortgangsrapportages, waaruit blijkt dat dit maatwerk goed voldoet en dat een algemene regeling niet nodig is. De maatwerkvergoeding wordt ook toegepast bij het project 'Van groot naar beter', waarbij één- en tweepersoonshuishoudens (voornamelijk ouderen) een stimulans krijgen om vanuit een grote woning met een bereikbare huur te verhuizen naar een kleinere en betere woning. Dit project eindigt per 1 september van dit jaar. Bij de besprekingen over het nieuwe convenant tussen gemeente en corporaties is een voortzetting van deze aanpak een onderdeel.

Fl. 11,7 miljoen voor huisvesting Brede School
De gemeenteraad heeft het budget van fl. 11,7 miljoen voor de huisvesting van de Brede School verdeeld. Het meeste geld (meer dan fl. 9,4 miljoen) wordt gebruikt voor 41 externe lokalen. De rest van het geld gaat naar aanpassing van 25 ruimtes (ruim 1,2 miljoen) en 51 interne lokalen (ruim vijf ton). Er blijft nog ruim vijf ton over voor onvoorziene uitgaven.

Ruim 354 extra plaatsen voor kinderopvang
Van de 692 extra plaatsen voor kinder opvang die in de deelgemeenten, de Adviesraad voor het Centrum en de wijkraad voor Pernis zijn aangevraagd heeft de gemeenteraad - gezien het beschikbare geld - er 354,4 toegekend. De verdeling: 38 voor Noord, 72 voor Kralingen-Crooswijk, 65,4 voor Feijenoord, 60 voor IJsselmonde, 111 voor Charlois en 8 voor Hoogvliet.

Voorzieningen voor skaters en skeelers
Er komt een (discussie)nota van Sport en Recreatie over hoe om te gaan met skaters en skeelers in de stad. Daarbij hoort een onderzoek naar de haalbaarheid van twee pilot-routes voor skaters, één op de Linker en één op de Rechter Maasoever. In de stad kunnen skaters en skeelers gebruik maken van fietspaden. In het kader van 'Rotterdam fietst' gaat de gemeente zich inzetten voor aanleg en verbetering van het fietsnetwerk in Rotterdam, wat ook in het belang is van skaters en skeelers. Buiten de stad wordt in de recreatiegebieden rond Rotterdam al het nodige gedaan. Met de rapportage over skaters en skeelers, die in de gemeenteraad is behandeld, is de motie-Daal afgedaan. Daarin werd verzocht te rapporteren over hoe in de onderhouds- en inrichtingsplannen meer rekening kan worden gehouden met skaters en skeelers, een recreatievorm die steeds populairder wordt.

Standplaatsenbeleid bijgesteld
De gemeenteraad handhaaft de uitgangspunten uit 1991 van het standplaatsenbeleid voor straathandel, maar voor de verlevendiging van het straatbeeld in het centrum komt er wel een verruiming. Dit gebied is aangewezen als standplaatsvrij, met mogelijkheden voor ontheffing. In het amendement-Van Ravestein (maart 1997) is de verruiming voorgesteld. Er kunnen meer mobiele verkoopplaatsen komen en ze mogen maximaal 4 m2 zijn. Ook de verkoop van seizoensgebonden artikelen zoals haring, ijs en sinaasappelsap valt onder deze verruiming. Voor de vergunninghouders in het centrumgebied die niet onder de ontheffing vallen is het mogelijk om een kiosk te betrekken. Van de in totaal 19 standplaatshouders kunnen 17 hun onderneming voortzetten in het centrum. Buiten het centrum (het niet standplaatsvrije gebied) zullen per 1 oktober 32 vergunninghouders met een vaste verkoopwagen deze vervangen door een mobiele wagen of een bouwvergunning aanvragen voor een kiosk. Het standplaatsvrije centrumgebied wordt uitgebreid met het Museumpark, Willemsplein, Boompjes, Binnenrotte, Station Blaak e.o. en het centrumdeel van de Kop van Zuid.