Raadsvergadering van 14 juni 2001
De gemeenteraad heeft de heer S. Bremer benoemd tot directeur van het
Wereld-museum Rotterdam. De heer Bremer is onder meer directeur van
het Maritiem Museum Curaçao geweest. De commissie voor Welstand en
Monumenten heeft een nieuwe Kamer voor Hoogbouw. Als voorzitter is
benoemd ir. J.W.J. Wolf, die ook voorzitter van de Commissie voor
Welstand en Monumenten is. De gemeenteraad heeft als
'hoogbouwdeskundigen' tot lid van deze kamer benoemd prof. J.
Worthington, drs. J. Paul, prof. J. Kristinsson, prof. J. Wisse en Ir.
A. Reyndorp. Overigens neemt de voltallige welstandscommissie zitting
in het hoogbouwteam.
Interpellatie autovrije dag
De heer M.M.M. Kneepkens (Stadspartij) heeft bij interpellatie
gevraagd om een nadere uitspraak over de Europese actie 'autoloze dag'
die gepland is voor zaterdag 22 september 2001. Hij is van mening dat
niet hier en daar in een deelgemeente een straat moet worden
afgesloten, maar het centrum van de stad. Het college antwoordt dat
het doel van de dag bewustwording bij de autogebruiker is en dat
daarom gekozen is voor de plek waar de auto zich bevindt. Daarnaast is
meegewogen dat het om economische redenen niet verantwoord is het
centrum dit jaar nog een keer af te sluiten. De motie van SP 'Met de
RET voor een halve Euro van hiero naar daaro' , waarin het college
wordt opgedragen er zorg voor te dragen dat de RET op 22 september
reizigers voor een sterk gereduceerd tarief vervoerd, is aangenomen
met de stemmen van CDA, VVD en het college tegen. De Stadspartij-motie
om het centrum autovrij te maken op 22 september is na hoofdelijke
stemmen met 25 tegen 13 stemmen verworpen. De SP-motie om op die dag
het autoverkeer op de A13 tussen Doenkade en Kleinpolderplein
onmogelijk te maken haalde het evenmin. Alleen SP en Stadspartij gaven
hun steun.
Gemeenteraad stelt inrichtingsplan Carnisselandelijn vast
De Gemeenteraad heeft voor de realisatie van het Rotterdamse deel van
de TramPluslijn Carnisselande gekozen voor een tracé via de Groene
Hilledijk, Dordtsestraatweg, Slinge en Langenhorst. De
TramPlusverbinding moet de nieuwe woonwijk Carnisselande, waar 9000
woningen en 77 hectare bedrijfsterrein komen, op hoogwaardige wijze
d.m.v. openbaar vervoer ontsluiten. De TramPlusverbinding moet rijden
op het moment dat de bouwlocatie voor de helft ontwikkeld is.
Opdrachtgever is de Stadsregio Rotterdam.
Belangrijk voor de keuze van een tracé is de eis van de minister dat
bij nieuwe openbaar vervoerprojecten de kostendekkingsgraad minimaal
50% is, dat wil zeggen dat de kaartopbrengst minimaal de helft van de
kosten moet bedragen. Andere onderzochte tracés bleken hieraan niet te
voldoen. Het inpassingsbesluit is - waar mogelijk - in nauw overleg
met bewoners en belanghebbenden uitgewerkt en door de deelgemeenten
Charlois en Feyenoord eind 2000 geaccordeerd. Zo wordt voorgesteld om
op de Groene Hilledijk/Boulevard Zuid de tram in het midden van de weg
aan te leggen met verplaatsing van de bestaande bomen naar de as van
het straatprofiel. Op de Groene Hilledijk Zuidzijde kunnen de
bestaande bomen eveneens worden gehandhaafd. Verder op de
Dordtsestraatweg zal de tram ook in het midden van de weg rijden met
handhaving van de bestaande bomen en het bestaande talud. In verband
met een CDA-amendement om te kiezen voor het tracé via Vreewijk,
Slinge en Langenhorst, is de vergadering geschorst voor college- en
fractieberaad. Het CDA trok daarna de steun aan het amendement in, dat
vervolgens na hoofdelijke stemming met 28 tegen negen stemmen werd
verworpen. Het voorstel zelf is aangenomen met de stemmen van D66, de
Stadspartij, de SP, en één lid van de PvdA tegen. GroenLinks stemde
verdeeld.
Nieuw theater op Kruiskade
De Gemeenteraad heeft na een langdurig debat besloten om een nieuw
theater met 600 à 700 stoelen te realiseren op de Kruiskade. Gelet op
de noodzaak het theater binnen afzienbare tijd te realiseren, het
gewenste profiel van dit deel van het centrum van de stad en de
resultaten van een bouwkundig onderzoek naar de mogelijkheid om het
oude Luxor Theater te verbouwen, komt het College tot de conclusie dat
de Kruiskade de beste locatie is om het nieuwe theater te bouwen. Toen
de Gemeenteraad in 1996 besloot tot de bouw van een nieuw Luxor
Theater op de Kop van Zuid sprak de Raad ook de wens uit om in het
centrum van de stad een zaal van middelgrote omvang te realiseren. Een
vrij groot deel van de programmering van het oude Luxor zou niet
geschikt zijn voor het nieuwe Luxor, waardoor er een hiaat zou
ontstaan in het theateraanbod van Rotterdam. Zowel bij publiek als bij
theaterproducenten is behoefte aan uitbreiding op het terrein van het
middelgrote amusement en cabaret en kleine en middelgrote toneel- en
dansproducties.
Op de Kruiskade kan de bouw op korte termijn beginnen. Tussen sloop
van het huidige Luxor en de bouw van een nieuw middengroot theater zou
dan een periode van drie jaar zitten. Bij alle andere locaties die
naar voren zijn gekomen zou er pas over 7 à 8 jaar een nieuw theater
kunnen zijn. De gemeenteraad acht het uit het oogpunt van
cultuurbeleid onaanvaardbaar dat er vele jaren niet zou worden
voorzien in de vraag naar een middelgroot theater in het centrum van
de stad. Het amendement van GroenLinks om te zoeken naar een andere
locatie met behoud van het oude Luxor voor culturele bestemmingen
kreeg alleen steun van GroenLink sen de SP en haalde het dus niet. Het
voorstel zelf werd aangenomen met de stemmen van GroenLinks, SP,
SGP/ChristenUnie en wethouder S. Korthuis (VVD) tegen.
Nieuwe basisscholen
De gemeente Rotterdam vraagt de Staatssecretaris van Onderwijs om
goedkeuring voor de stichting van een protestants christelijke
basisschool in de nieuwbouwwijk Nesselande. De school zou met ingang
van augustus 2002 van start moeten gaan. Twee islamitische
basisscholen in de deelgemeenten Kralingen/Crooswijk en Feijenoord,
waarvoor de Staatssecretaris al goedkeuring had gegeven om in augustus
dit jaar te beginnen, zullen pas in augustus 2002 van start gaan.
Reden hiervoor is dat geschikte huisvesting voor de scholen tot
dusverre ontbrak.
Geld voor fietsparkeren
De gemeenteraad heeft fl. 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor
bewaakte fietsenstallingen bij openbaar vervoerlocaties en bij
plaatsen waar veel publiek komt. Dit geld was al gereserveerd in het
parkeerfonds. Voor buurtfietsenstallingen en voor de plaatsing van 300
fietstrommels in de komende vier jaar heeft de raad een aanvullend
krediet van fl. 1,4 miljoen beschikbaar gesteld.
Maatwerk voldoet bij doorstroming naar andere woning
De gemeenteraad is akkoord gegaan met de afdoening van de
motie-Ellenkamp, waarin werd gevraagd om een verhuiskostenregeling
voor mensen die van een grote naar een kleine woning willen verhuizen.
De regeling zou er moeten komen omdat er een groot tekort is aan grote
sociale huurwoningen. Er bestaat echter al een regeling, de zogenaamde
'maatwerkvergoeding'. Er zijn inmiddels drie voortgangsrapportages,
waaruit blijkt dat dit maatwerk goed voldoet en dat een algemene
regeling niet nodig is. De maatwerkvergoeding wordt ook toegepast bij
het project 'Van groot naar beter', waarbij één- en
tweepersoonshuishoudens (voornamelijk ouderen) een stimulans krijgen
om vanuit een grote woning met een bereikbare huur te verhuizen naar
een kleinere en betere woning. Dit project eindigt per 1 september van
dit jaar. Bij de besprekingen over het nieuwe convenant tussen
gemeente en corporaties is een voortzetting van deze aanpak een
onderdeel.
Fl. 11,7 miljoen voor huisvesting Brede School
De gemeenteraad heeft het budget van fl. 11,7 miljoen voor de
huisvesting van de Brede School verdeeld. Het meeste geld (meer dan
fl. 9,4 miljoen) wordt gebruikt voor 41 externe lokalen. De rest van
het geld gaat naar aanpassing van 25 ruimtes (ruim 1,2 miljoen) en 51
interne lokalen (ruim vijf ton). Er blijft nog ruim vijf ton over voor
onvoorziene uitgaven.
Ruim 354 extra plaatsen voor kinderopvang
Van de 692 extra plaatsen voor kinder opvang die in de deelgemeenten,
de Adviesraad voor het Centrum en de wijkraad voor Pernis zijn
aangevraagd heeft de gemeenteraad - gezien het beschikbare geld - er
354,4 toegekend. De verdeling: 38 voor Noord, 72 voor
Kralingen-Crooswijk, 65,4 voor Feijenoord, 60 voor IJsselmonde, 111
voor Charlois en 8 voor Hoogvliet.
Voorzieningen voor skaters en skeelers
Er komt een (discussie)nota van Sport en Recreatie over hoe om te gaan
met skaters en skeelers in de stad. Daarbij hoort een onderzoek naar
de haalbaarheid van twee pilot-routes voor skaters, één op de Linker
en één op de Rechter Maasoever. In de stad kunnen skaters en skeelers
gebruik maken van fietspaden. In het kader van 'Rotterdam fietst' gaat
de gemeente zich inzetten voor aanleg en verbetering van het
fietsnetwerk in Rotterdam, wat ook in het belang is van skaters en
skeelers. Buiten de stad wordt in de recreatiegebieden rond Rotterdam
al het nodige gedaan. Met de rapportage over skaters en skeelers, die
in de gemeenteraad is behandeld, is de motie-Daal afgedaan. Daarin
werd verzocht te rapporteren over hoe in de onderhouds- en
inrichtingsplannen meer rekening kan worden gehouden met skaters en
skeelers, een recreatievorm die steeds populairder wordt.
Standplaatsenbeleid bijgesteld
De gemeenteraad handhaaft de uitgangspunten uit 1991 van het
standplaatsenbeleid voor straathandel, maar voor de verlevendiging van
het straatbeeld in het centrum komt er wel een verruiming. Dit gebied
is aangewezen als standplaatsvrij, met mogelijkheden voor ontheffing.
In het amendement-Van Ravestein (maart 1997) is de verruiming
voorgesteld. Er kunnen meer mobiele verkoopplaatsen komen en ze mogen
maximaal 4 m2 zijn. Ook de verkoop van seizoensgebonden artikelen
zoals haring, ijs en sinaasappelsap valt onder deze verruiming. Voor
de vergunninghouders in het centrumgebied die niet onder de ontheffing
vallen is het mogelijk om een kiosk te betrekken. Van de in totaal 19
standplaatshouders kunnen 17 hun onderneming voortzetten in het
centrum. Buiten het centrum (het niet standplaatsvrije gebied) zullen
per 1 oktober 32 vergunninghouders met een vaste verkoopwagen deze
vervangen door een mobiele wagen of een bouwvergunning aanvragen voor
een kiosk. Het standplaatsvrije centrumgebied wordt uitgebreid met het
Museumpark, Willemsplein, Boompjes, Binnenrotte, Station Blaak e.o. en
het centrumdeel van de Kop van Zuid.