Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen

PERSBERICHT

Amstelveen, 15 juni 2001

WINSTEN ONDER DRUK ONDANKS OMZETGROEI

De omzet van grafimedia-bedrijven is het afgelopen jaar gegroeid met ruim 6 procent tegen 4 procent in het voorafgaande jaar. De verkoopprijzen konden weliswaar meer stijgen dan in 1999, maar door het stijgen van de papierprijzen is deze stijging bescheiden. Dat leidt er toe dat de prijsruimte voor grafische producten nog steeds zeer beperkt is, waardoor in 2000 opnieuw één op de vijf grafimedia-ondernemingen in de rode cijfers is terechtgekomen, net zoveel als in 1999. Voor dit jaar zijn de verwachtingen iets hoger gesteld. Ondanks dat 40 procent van de ondervraagde ondernemers een verbetering van het bedrijfsresultaat over 2001 verwacht, is de werkelijkheid anders.

Dit blijkt uit de resultaten van de Enquête Economische Ontwikkeling die door het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) is uitgevoerd. Ook voorzitter Ad Molier ging tijdens de Algemene Vergadering van het KVGO op vrijdag 15 juni in Amsterdam uitgebreid in op de huidige economische situatie: "In een economie met een vertraagde groei zijn de symptomen in onze grafimedia-bedrijfstak goed merkbaar. Verwachtingen die worden bijgesteld met als gevolg kostenreducties en ontslagen in het bedrijfsleven en zelfs een externe factor als een MKZ-crisis hebben repercussies in onze bedrijfstak. Denk aan de marketing-/promotie-activititeiten op deze gebieden en aan de advertentiemarkt, en bedenk wat dit aan drukwerk betekent. De matige economische situatie waarin vele grafimedia-bedrijven zich bevinden (één op de vijf bedrijven schrijft rode cijfers) is een resultante van enerzijds de marktsituatie en anderzijds de forse stijging van de papierprijzen en de hoge arbeidskosten."

"De arbeidskostenstijging", vervolgt Molier, "kwam vorig jaar uit op meer dan 5 procent. In vergelijking met andere bedrijfstakken mag wellicht lijken dat Bruin dat zou moeten kunnen trekken, in het perspectief van een reële omzetontwikkeling in de grafimedia-branche van nog geen 4 procent, bezorgt dit Bruin een forse hernia."

Molier waarschuwde ook tegen prijsduiking. "Het afgelopen halfjaar liet voor veel bedrijven een stabiliserende of zelfs stagnerende vraag zien. Tegelijkertijd zijn er voortekenen dat er, onder meer door invoering van de euro, nogal wat drukwerk in de rest van 2001 los komt. Ga niet vanuit een hongerpositie de besprekingen over dat werk in. Overleg is de beste remedie tegen het glibberige pad van de prijsduiking. Aan het einde van dat pad staat geen pot met goud, maar een beker met ontgoocheling van de curator."