College van b en w Hilversum wil tunnel boren naar Media Park
Het Hilversums college van b en w wil het Media Park beter bereikbaar
maken door vanaf de A1 bij Witte Bergen een tunnel te boren tot aan
het Media Park. Daarmee wijst het college varianten als een weg over
de heide of een weg bij de Erfgooierstraat ´uit volle overtuiging´ en
´pertinent´ af. De keuze valt op een ´dure maar duurzame´ oplossing
die zo min mogelijk hinder voor de bevolking met zich mee brengt. ´Het
is een fundamentele oplossing voor de bereikbaarheid van Hilversum, de
overvolle buitenringwegen en de in discussie geraakte positie van het
Media Park en de bijbehorende werkgelegenheid´, meent het college.
De buitenring van Hilversum kent grote doorstromingsproblemen.
Hilversum is daardoor slecht bereikbaar. Dit is een probleem dat het
lokale belang van Hilversum te boven gaat. Dat heeft ook de minister
van verkeer en waterstaat erkend. Als bovenregionaal probleem ziet de
minister:
* de bereikbaarheid van het Media Park (onderdeel noord);
* de doorstroming op en leefbaarheid aan de Diependaalselaan
(onderdeel zuid).
Voor deze problemen is de gemeente Hilversum opgenomen in de
verkenningentabel van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en
Transport (MIT).
In 1999 is een probleemanalyse gedaan. Dit jaar zijn de studies,
waarin oplossingsrichtingen zijn onderzocht en concrete maatregelen
worden voorgesteld, gereedgekomen.
Onderdeel noord
Hilversum heeft een reputatie op het multimediagebied en neemt daarmee
in Nederland een unieke plaats in, zo stelt het college. Het is schone
werkgelegenheid die economisch van grote betekenis is. Daarom wil het
college investeren in de kwaliteit en de toekomst van Hilversum door
haar positie van multimediastad te behouden en te versterken. Zo wordt
voorkomen dat multimediabedrijven wegtrekken uit Hilversum. Een goede
bereikbaarheid dient het noodzakelijke vertrouwen in de toekomst. Het
college zoekt naar een oplossing die een zo groot mogelijk draagvlak
heeft bij de Hilversumse bevolking.
Als oplossing vraagt het college steun van de raad voor een pakket aan
maatregelen dat bestaat uit flankerend beleid (openbaar vervoer,
vervoermanagement) en uitbreiding van de infrastructuur.
Het college kiest derhalve in volgorde van afnemende prioriteit voor:
* een variant met een geboorde tunnel met twee verdiepingen vanaf de
aansluiting Witte Bergen op de A1 tot aan Media Park; Deze variant
biedt tevens een oplossing voor het verkeer dat van de A27 komt en
Hilversum in wil.
* een variant met een geboorde tunnel met twee verdiepingen vanaf de
A1 bij Laren tot aan Media Park
Onderdeel zuid
Voor onderdeel zuid gaat het college de raad voorstellen om een
voorkeur uit te spreken voor een variant die uitgaat van het principe:
"langzaam rijden, gaat sneller". In deze variant wordt de hele
Diependaalselaan voorzien van een middenberm. Voorts zal er een
rotonde moeten komen met de Utrechtseweg. Die met de Loosdrechtseweg
en Vreelandseweg blijven gehandhaafd. Tevens zullen er op een tweetal
plaatsen zogenaamde keerlussen worden gemaakt voorzien van
uitvoegstroken. Deze dienen samen met de rotondes voor de
keermogelijkheden. Op de overige kruispunten is enkel rechtsafslaan
mogelijk: vanaf de Diependaalselaan rechtsaf de zijstraat in en vanaf
de zijstraat rechtsaf de Diependaalselaan op. Enkele doseerlichten op
de Diependaalselaan zorgen voor een gedoseerde doorstroming waardoor,
in combinatie met de middenberm, het oversteken van de
Diependaalselaan verbetert.
Vervolg
Om de volgende fase (planstudiefase) in het MIT te bereiken zal het
gemeentelijk standpunt moeten kunnen rekenen op steun van de provincie
en wat betreft onderdeel noord van de gemeente Bussum. Hierover zal
overleg gevoerd worden.