Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 14 juni 2001

MW DR. W.A.M. VOLLEBERGH BENOEMD TOT HOOGLERAAR CROSS-CULTURELE PEDAGOGIEK AAN DE KU NIJMEGEN

Mw. dr. W.A.M. Vollebergh is benoemd tot hoogleraar Cross-culturele Pedagogiek aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen op de Liesbeth-Allard-Leerstoel. Het gaat hier om een wisselleerstoel positieve actie, ingesteld door de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Mw. Vollebergh verzorgt onderwijs en verricht onderzoek naar opvoeding en ontwikkeling van allochtone jongeren. Daarbij gaat het niet alleen om opvoedingsprocessen in gezinnen. Ook onderwijs en educatie van allochtone jongeren en de invloed van leeftijdgenoten behoren tot het onderzoeksterrein.

Curriculum
Wilma Vollebergh (Nijmegen, 1953) studeerde Sociale Psychologie aan de KU Nijmegen. Zij promoveerde in 1991 aan de Universiteit Utrecht op het onderwerp: "The limits of tolerance". Van 1986 tot 1991 was zij universitair docent bij de vakgroep Ontwikkeling en Socialisatie van de Universiteit Utrecht, van 1991 tot 1997 universitair hoofddocent bij de Sectie Jeugdstudies van de Universiteit Utrecht. Vanaf 1998 is zij verbonden aan het Trimbos-instituut als hoofd van het programma psychiatrische epidemiologie. Zij is hier verantwoordelijk voor onderzoeksprogrammering en projectleiding van lopende onderzoeksprojecten, onder andere naar psychopathologie in de algemene bevolking, naar de ontwikkeling van psychische problemen bij jongeren, en naar psychische problemen bij allochtonen (volwassenen en kinderen). Zij verrichte tevens onderzoek naar de verbetering van de kwaliteit van de ambulante geestelijke gezondheidszorg voor allochtone jongeren. Mw. Vollebergh maakte deel uit van de redacties van de tijdschriften Jeugd en Samenleving en het Pedagogisch tijdschrift. Mw. Vollebergh zal in haar nieuwe functie onder meer betrokken zijn bij de volgende onderzoeksprojecten:

* Opvoeding en ontwikkeling in allochtone en autochtone gezinnen in Nederland Een groot longitudinaal onderzoek in Noord Nederland, waar tienjarige adolescenten gevolgd worden tot in de volwassenheid. Het onderzoek richt zich vooral op de ontwikkeling van probleemgedrag. Mw. Vollebergh zal de allochtone adolescenten volgen en de ontwikkeling van probleemgedrag bij deze groep vergelijken met die van autochtone leeftijdgenootjes.
* Gezondheid en gezondheidsgedrag bij scholieren Onder auspiciën van de WHO wordt in 35 landen onderzoek gedaan naar gezondheid, gezondheidsgedragingen en risicogedrag van scholieren. Mw. Vollebergh is onderzoeksleider van de Nederlandse studie. In het komende survey (schooljaar 2001-2002) staat gezondheid en risicogedrag in relatie tot sociale integratie (school, gezin, buurt) centraal in de studie. Ook in dit onderzoek zal Mw. Vollebergh vooral de gegevens van de allochtone scholieren analyseren.