Katholieke Universiteit Nijmegen
Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30
Aanmaakdatum: 14 juni 2001
MW DR. W.A.M. VOLLEBERGH BENOEMD TOT HOOGLERAAR CROSS-CULTURELE
PEDAGOGIEK AAN DE KU NIJMEGEN
Mw. dr. W.A.M. Vollebergh is benoemd tot hoogleraar Cross-culturele
Pedagogiek aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen op de
Liesbeth-Allard-Leerstoel. Het gaat hier om een wisselleerstoel
positieve actie, ingesteld door de Faculteit der Sociale
Wetenschappen. Mw. Vollebergh verzorgt onderwijs en verricht onderzoek
naar opvoeding en ontwikkeling van allochtone jongeren. Daarbij gaat
het niet alleen om opvoedingsprocessen in gezinnen. Ook onderwijs en
educatie van allochtone jongeren en de invloed van leeftijdgenoten
behoren tot het onderzoeksterrein.
Curriculum
Wilma Vollebergh (Nijmegen, 1953) studeerde Sociale Psychologie aan de
KU Nijmegen. Zij promoveerde in 1991 aan de Universiteit Utrecht op
het onderwerp: "The limits of tolerance". Van 1986 tot 1991 was zij
universitair docent bij de vakgroep Ontwikkeling en Socialisatie van
de Universiteit Utrecht, van 1991 tot 1997 universitair hoofddocent
bij de Sectie Jeugdstudies van de Universiteit Utrecht. Vanaf 1998 is
zij verbonden aan het Trimbos-instituut als hoofd van het programma
psychiatrische epidemiologie. Zij is hier verantwoordelijk voor
onderzoeksprogrammering en projectleiding van lopende
onderzoeksprojecten, onder andere naar psychopathologie in de algemene
bevolking, naar de ontwikkeling van psychische problemen bij jongeren,
en naar psychische problemen bij allochtonen (volwassenen en
kinderen). Zij verrichte tevens onderzoek naar de verbetering van de
kwaliteit van de ambulante geestelijke gezondheidszorg voor allochtone
jongeren. Mw. Vollebergh maakte deel uit van de redacties van de
tijdschriften Jeugd en Samenleving en het Pedagogisch tijdschrift. Mw.
Vollebergh zal in haar nieuwe functie onder meer betrokken zijn bij de
volgende onderzoeksprojecten:
* Opvoeding en ontwikkeling in allochtone en autochtone gezinnen in
Nederland Een groot longitudinaal onderzoek in Noord Nederland,
waar tienjarige adolescenten gevolgd worden tot in de
volwassenheid. Het onderzoek richt zich vooral op de ontwikkeling
van probleemgedrag. Mw. Vollebergh zal de allochtone adolescenten
volgen en de ontwikkeling van probleemgedrag bij deze groep
vergelijken met die van autochtone leeftijdgenootjes.
* Gezondheid en gezondheidsgedrag bij scholieren Onder auspiciën van
de WHO wordt in 35 landen onderzoek gedaan naar gezondheid,
gezondheidsgedragingen en risicogedrag van scholieren. Mw.
Vollebergh is onderzoeksleider van de Nederlandse studie. In het
komende survey (schooljaar 2001-2002) staat gezondheid en
risicogedrag in relatie tot sociale integratie (school, gezin,
buurt) centraal in de studie. Ook in dit onderzoek zal Mw.
Vollebergh vooral de gegevens van de allochtone scholieren
analyseren.