Persbericht - 15 juni 2001
Geleiderails levensgevaarlijk voor motorrijders
Geleiderails, of vangrails zoals ze meestal genoemd worden, zijn daadwerkelijk vangrails voor motorrijders. Zij geleiden motorrijders namelijk helemaal niet, zij vangen hen op. Europees gezien zijn geleiderails de oorzaak van 10 tot 15 % van de dodelijke ongevallen onder motorrijders.
Dit feit was aanleiding voor de Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA) om, gezamenlijk met haar aangesloten nationale organisaties en gesteund door de Europese Commissie, een onderzoek te doen naar de relatie tussen motorrijders en geleiderails. Het heeft geleid tot het 'Final Report of the Motorcyclists & Crash Barriers Project' waarin aanbevelingen staan om letsel te reduceren bij een botsing van een motorrijder tegen een geleiderail.
Op basis van de aanbevelingen van de FEMA heeft het Europese Parlement begin dit jaar in een resolutie over prioriteiten op het gebied van verkeersveiligheid in de Europese Unie vermeld dat geleiderails moeten voldoen aan de specifieke veiligheidseisen voor motorrijders. Maar het FEMA-rapport heeft ook al een bijdrage geleverd binnen een van de lidstaten. Overleg tussen de Noorse FEMA-organisatie en de Noorse overheid heeft namelijk geresulteerd in het feit dat de laatste nieuwe eisen heeft laten vastleggen in haar geleiderailhandboek. Daarin wordt vermeld hoe geleiderails geconstrueerd moeten zijn om veilig genoeg te zijn voor motorrijder en welke geleiderailsystemen vanwege hun gevaar voor motorrijders nu niet meer gebruikt mogen worden.
De Motorrijders Actie Groep (MAG), de Nederlandse afvaardiging binnen de FEMA, gebruikt MotoraiLive als startpunt voor haar landelijke campagne om ook in Nederland geleiderails veiliger te laten maken voor motorrijders. Dat er een taak is weggelegd voor de MAG als belangenvereniging voor motorrijders laten de Nederlandse cijfers in het FEMA-rapport zien. Hieruit blijkt dat een ongeval van een motorrijder met een geleiderail al snel een dodelijke afloop kent. Deze cijfers zijn door het gebruik van de juiste middelen eenvoudig te reduceren. De start van de campagne bestaat uit het verspreiden van het FEMA-geleiderailrapport, het tijdens MotoraiLive presenteren van materialen van Nederlandse en buitenlandse producenten waarmee bestaande geleiderails veiliger kunnen worden gemaakt en het publiceren van aanvullende geleiderailinformatie op www.fema.nl.
EINDE BERICHT