15 JUNI 2001
Innovatie, uitbreiding dienstverlening, verhoging instroom en onwikkeling van medewerkers in de sector staan centraal

Vakopleiding Transport en Logistiek: 2000 vruchtbare voedingsbodem voor komende jaren

Vakopleiding Transport en Logistiek beschouwt 2000 als een succesvol jaar, waarmee een vruchtbare voedingsbodem is gerealiseerd voor de komende jaren. Zowel kwalitatief als kwantitatief was er sprake van groei. Het accent lag vooral op het ontwikkelen van maatwerkopleidingen, innovatieve leerprogramma´s, uitbreiding van de dienstverlening met onder andere competentiemanagement en reïntegratie en de instroom en ontwikkeling van medewerkers in de sector.

Het recent verschenen jaarverslag laat zien dat het gespecialiseerde opleidingsinstituut voor de sector transport en logistiek in het cursusjaar 2000 verdere groei gerealiseerd heeft in de cursusomzet. De grootste groei deed zich voor in de categorie speciale opdrachten voor (middel)grote bedrijven (circa 70%). Maar ook de belangstelling voor cursussen uit het open aanbod nam toe. Met name in de segmenten beroepsgoederenvervoer en logistiek was sprake van een groei van 20% resp. 15%. De totale cursusomzet van de Vakopleiding bedroeg in 2000 bijna 25 miljoen gulden (bijna 11,44 miljoen Euro). In 2000 volgden ruim 24.000 cursisten een cursus of praktijktraining, waarbij het maatwerk niet meegerekend is. Het aantal maatwerktrajecten is in 2000 flink gestegen; bedrijven willen steeds meer getraind worden in de specifieke praktijksituatie c.q. op de bedrijfslocatie.

Innovatie
Vakopleiding Transport en Logistiek speelt in op de groeiende vraag naar effectieve, efficiënte en praktijkgerichte opleidingen. Nieuwe opleidingsconcepten worden steeds meer toegepast. Interactiviteit is hierbij het sleutelwoord. Begin 2000 is de Vakopleiding gestart met virtueel opleiden op de eerste van vier aangekochte trucksimulators. Sindsdien is ervaring opgedaan met de virtuele rij-opleiding van leerling-chauffeurs, én het ontwikkelen van nieuwe (maatwerk)trainingen voor ervaren chauffeurs. Ook voor de binnenvaart is in 2000 een virtuele training gestart.

Competentiemanagement
Veel bedrijven voeren systemen in voor competentiemanagement, waarmee medewerkers hun competenties verder kunnen ontwikkelen, in nauwe aansluiting op de bedrijfsdoelen. De Vakopleiding speelde in 2000 op deze ontwikkeling in met innovatieve leerprogramma's, gericht op het verbeteren van gewenste competenties en het verkrijgen en behouden van de resultaten. In 2000 kreeg de Vakopleiding steeds vaker het verzoek om opleidingsprogramma´s op maat te maken.

Arbeidsmarktprojecten en employability
Door het regelmatig uitvoeren van onderzoeken, zoals arbeidsmarkt-, klanttevredenheids- en imago-onderzoek, speelt de Vakopleiding in op actuele trends en ontwikkelingen en maakt mensen enthousiast voor een beroep in de sector. Hierbij werkt de Vakopleiding intensief samen met het bedrijfsleven, de sociale partners in de sector, opleidingsfondsen en de overheid. Vanuit GPdW mobiliteitscentrum is in 2000 veel aandacht besteed aan re?ntegratie en leer-werkprojecten. Het centrum biedt complete dienstverlening op het gebied van re?ntegratie van arbeidsgehandicapten en werklozen.

Vooruitzichten
Integratie, synergie en samenwerking zijn dé sleutelwoorden voor het nieuwe jaar. Speerpunt is daarbij de realisatie van het 'één loket'-concept, waarbij de Vakopleiding een compleet pakket diensten en producten aanbiedt gericht op instroom, doorstroom en voorkomen van de uitstroom. Door de integratie van SCT Training en Opleiding B.V. ontstaat een nog beter perspectief op integrale dienstverlening. De Vakopleiding verwacht verdere groei van alle activiteiten, met name die gericht zijn op het opleiden van reeds in de sector werkzaam personeel. Een gezonde groei in de cursusomzet (tien procent) en de instroom van nieuwe leerlingen (zes procent) is daarbij het streven. In 2001 zullen nog meer cursisten de weg naar de Vakopleiding weten te vinden door uitbreiding van de opleidingslocaties en de opening van een nieuw simulatorcentrum in Houten eind dit jaar. Ook het aantrekken van nieuw personeel voor de sector, onder meer via imago- en wervingscampagnes, is een belangrijk aandachtspunt.