15 JUNI 2001
Innovatie, uitbreiding dienstverlening, verhoging instroom en
onwikkeling van medewerkers in de sector staan centraal
Vakopleiding Transport en Logistiek: 2000 vruchtbare voedingsbodem
voor komende jaren
Vakopleiding Transport en Logistiek beschouwt 2000 als een succesvol
jaar, waarmee een vruchtbare voedingsbodem is gerealiseerd voor de
komende jaren. Zowel kwalitatief als kwantitatief was er sprake van
groei. Het accent lag vooral op het ontwikkelen van
maatwerkopleidingen, innovatieve leerprogramma´s, uitbreiding van de
dienstverlening met onder andere competentiemanagement en reïntegratie
en de instroom en ontwikkeling van medewerkers in de sector.
Het recent verschenen jaarverslag laat zien dat het gespecialiseerde opleidingsinstituut voor de sector transport en logistiek in het cursusjaar 2000 verdere groei gerealiseerd heeft in de cursusomzet. De grootste groei deed zich voor in de categorie speciale opdrachten voor (middel)grote bedrijven (circa 70%). Maar ook de belangstelling voor cursussen uit het open aanbod nam toe. Met name in de segmenten beroepsgoederenvervoer en logistiek was sprake van een groei van 20% resp. 15%. De totale cursusomzet van de Vakopleiding bedroeg in 2000 bijna 25 miljoen gulden (bijna 11,44 miljoen Euro). In 2000 volgden ruim 24.000 cursisten een cursus of praktijktraining, waarbij het maatwerk niet meegerekend is. Het aantal maatwerktrajecten is in 2000 flink gestegen; bedrijven willen steeds meer getraind worden in de specifieke praktijksituatie c.q. op de bedrijfslocatie.
Innovatie
Vakopleiding Transport en Logistiek speelt in op de groeiende vraag
naar effectieve, efficiënte en praktijkgerichte opleidingen. Nieuwe
opleidingsconcepten worden steeds meer toegepast. Interactiviteit is
hierbij het sleutelwoord. Begin 2000 is de Vakopleiding gestart met
virtueel opleiden op de eerste van vier aangekochte trucksimulators.
Sindsdien is ervaring opgedaan met de virtuele rij-opleiding van
leerling-chauffeurs, én het ontwikkelen van nieuwe
(maatwerk)trainingen voor ervaren chauffeurs. Ook voor de binnenvaart
is in 2000 een virtuele training gestart.
Competentiemanagement
Veel bedrijven voeren systemen in voor competentiemanagement, waarmee
medewerkers hun competenties verder kunnen ontwikkelen, in nauwe
aansluiting op de bedrijfsdoelen. De Vakopleiding speelde in 2000 op
deze ontwikkeling in met innovatieve leerprogramma's, gericht op het
verbeteren van gewenste competenties en het verkrijgen en behouden van
de resultaten. In 2000 kreeg de Vakopleiding steeds vaker het verzoek
om opleidingsprogramma´s op maat te maken.
Arbeidsmarktprojecten en employability
Door het regelmatig uitvoeren van onderzoeken, zoals arbeidsmarkt-,
klanttevredenheids- en imago-onderzoek, speelt de Vakopleiding in op
actuele trends en ontwikkelingen en maakt mensen enthousiast voor een
beroep in de sector. Hierbij werkt de Vakopleiding intensief samen met
het bedrijfsleven, de sociale partners in de sector, opleidingsfondsen
en de overheid. Vanuit GPdW mobiliteitscentrum is in 2000 veel
aandacht besteed aan re?ntegratie en leer-werkprojecten. Het centrum
biedt complete dienstverlening op het gebied van re?ntegratie van
arbeidsgehandicapten en werklozen.
Vooruitzichten
Integratie, synergie en samenwerking zijn dé sleutelwoorden voor het
nieuwe jaar. Speerpunt is daarbij de realisatie van het 'één
loket'-concept, waarbij de Vakopleiding een compleet pakket diensten
en producten aanbiedt gericht op instroom, doorstroom en voorkomen van
de uitstroom. Door de integratie van SCT Training en Opleiding B.V.
ontstaat een nog beter perspectief op integrale dienstverlening. De
Vakopleiding verwacht verdere groei van alle activiteiten, met name
die gericht zijn op het opleiden van reeds in de sector werkzaam
personeel. Een gezonde groei in de cursusomzet (tien procent) en de
instroom van nieuwe leerlingen (zes procent) is daarbij het streven.
In 2001 zullen nog meer cursisten de weg naar de Vakopleiding weten te
vinden door uitbreiding van de opleidingslocaties en de opening van
een nieuw simulatorcentrum in Houten eind dit jaar. Ook het aantrekken
van nieuw personeel voor de sector, onder meer via imago- en
wervingscampagnes, is een belangrijk aandachtspunt.