RAI VERENIGING
Good to see you campagne start op MotoraiLive 2001
Met de start van MotoraiLive op vrijdag 15 juni a.s. start ook de Good
to see you campagne voor motorrijders. Het officiële startsein zal, op
het centrale podium van MotoraiLive in Gelredome te Arnhem worden
gegeven door mr. Pieter van Vollenhoven. De campagne Good to see you
is een voorlichtingscampagne over de mogelijkheden die motorrijders
hebben om hun zichtbaarheid in het verkeer te vergroten. De campagne
is een initiatief van het Motorplatform. Daarin zijn de branche-,
consumenten- en overheidsorganisaties verenigd die zich bezighouden
met het motorrijden in al zijn facetten.
Aanleiding voor de campagne
Aanleiding voor de campagne is de breed gevoelde noodzaak om het
aantal slachtoffers onder motorrijders terug te dringen. Tussen 1995
en 2000 kwamen jaarlijks ruim 80 motorrijders bij verkeersongevallen
om het leven en raakten er ca. 1200 ernstig gewond. Uit onderzoek van
de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt
de beperkte zichtbaarheid van motorrijders voor andere weggebruikers
als één van de belangrijkste ongevalsoorzaken naar voren. Bij meer dan
2/3 van de botsingen met een auto blijkt de automobilist de
motorrijder niet of te laat te hebben opgemerkt.
Doelstelling en boodschap
Beter waarnemen werkt twee kanten op. Enerzijds moeten andere
weggebruikers (vooral automobilisten) alerter zijn op de aanwezigheid
van motorrijders, anderzijds is het essentieel dat motorrijders er
zelf voor zorgen dat zij zo goed mogelijk te zien zijn. In de
voorlichtingscampagne staat dat laatste aspect centraal. Doel is
motorrijders te informeren over de mogelijkheden die ze zelf hebben om
hun zichtbaarheid te verbeteren. Kernelementen daarbij zijn het voeren
van licht overdag, het gebruik van opvallende kleding en helm (liefst
met reflectie) en anticiperend rijgedrag, vooral waar het snelheid en
de plaats op de weg betreft. Dit zijn zaken die snel en eenvoudig uit
te voeren zijn, relatief weinig moeite en kosten vergen en waarvan de
veiligheidseffecten direct merkbaar zijn. Het zijn ook zaken, waarvoor
onder motorrijders al een breed draagvlak bestaat, zo blijkt uit een
peiling onder de leden van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders
Vereniging (KNMV) en de Motorrijders Actie Groep (MAG). Door op deze
manier aandacht te besteden aan uitrusting en rijgedrag kunnen
motorrijders laten zien dat ze oog hebben voor hun eigen veiligheid en
die van andere weggebruikers.
Campagnemiddelen
De leden van het Motorplatform zullen alle beschikbare kanalen
benutten, om bij hun achterban aandacht te creëren voor het thema
zichtbaarheid. Te denken valt o.a. aan artikelen in eigen media en
informatie tijdens ledenbijeenkomsten en evenementen. Daarbij zal
gebruik worden gemaakt van de middelen die voor de campagne zijn
ontwikkeld:
- Het beeldmerk, bestaande uit een logo (een gestileerde motorrijder
in een bundel van licht, met extra accent op de verlichting, kleding
en helm) en de slogan Good to see you. De slogan refereert zowel aan
het feitelijke waarnemen (betere zichtbaarheid voor andere
weggebruikers) als aan het groepsgevoel van de motorrijder
(begroeting).
- Een folder waarin de boodschap kort en bondig wordt verwoord.
- Een affiche die wordt verspreid onder o.a. motordealers, rijscholen
en motorclubs.
- Een advertentie die wordt geplaatst in de belangrijkste motorbladen,
in combinatie met redactionele aandacht voor het onderwerp
zichtbaarheid.
- Een vlag die wordt verspreid onder consumentenorganisaties en
motorclubs als herkenningspunt bij evenementen.
- Een banner voor gebruik bij evenementen.
Leden van het Motorplatform zijn: ANWB, ROV Gelderland, SWOV, MAG,
RAI, OM Amsterdam, BOVAG, KNMV, 3VO, RDW, CBR, Ministerie van V&W,
PIVM, LOOT, Motorsport Organisatie Nederland, FEHAC, Verbond van
Verzekeraars, Politie Amsterdam-Amstelland
Einde bericht