Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING
VERGADERING VAN 15 JUNI 2001
Hervorming vervangingspool in onderwijs
Op voorstel van Vlaams Onderwijsminister Marleen VANDER-
POORTEN heeft de Vlaamse regering definitief het
ontwerpdecreet goedgekeurd dat een aantal verbeteringen
aan het systeem van de vervangingspool in het onderwijs
aanbrengt. Het ontwerpdecreet zal nu worden ingediend in
het Vlaams Parlement.
Sinds enkele jaren kampt het basis- en secundair onder-
wijs met een vrij groot tekort aan leerkrachten. De
arbeidsmarkstudie toont aan dat dit de komende jaren nog
zal toenemen, vooral in het basisonderwijs en de eerste
graad van het secundair onderwijs. De oprichting van de
vervangingspool was een maatregel om op korte termijn
tegemoet te komen aan dit probleem en het vervangings-
vraagstuk van de scholen te helpen oplossen. Ruimer
gezien kadert de pool in de herwaardering van het lera-
renberoep, waaraan Onderwijsminister Vanderpoorten heel
veel aandacht wil besteden. Mensen die vandaag geïnte-
resseerd zijn om een loopbaan in het onderwijs aan te
vatten, zien zich geconfronteerd met een precair statuut
en financiële onzekerheid. Zij worden immers enkel
betaald voor de vervangingen die zij effectief uitvoeren
en zijn in tussentijd aangewezen op een werkloosheids-
uitkering. Een leerkracht die deel uitmaakt van de ver-
vangingspool heeft het comfort dat hij of zij zekerheid
van aanstelling heeft tot het einde van het schooljaar,
m.a.w. zekerheid van werk én inkomen. Dit betekent dat de
drempel om voor een job in het onderwijs te kiezen heel
wat lager wordt.
Hoewel een evaluatie over de werking van de vervangings-
pool oorspronkelijk was voorzien op het einde van het
tweede werkingsjaar, heeft minister Vanderpoorten
beslist ze vervroegd door te voeren. Zij heeft in een
open discussie met alle betrokken actoren overleg
gepleegd over het initieel concept van de pool. De admi-
nistratie heeft permanent kort op de bal gespeeld en de
werking van heel nabij gevolgd. Dit alles heeft geleid
tot een winsituatie voor het hele onderwijsveld.
Vanaf het begin van het huidige schooljaar is de ver-
vangingspool van start gegaan, met wisselend succes. Er
waren heel veel kandidaat-leerkrachten die wilden toetre-
den tot de pool, en ook heel wat scholen zijn in het sys-
teem ingestapt. Anderzijds bleek een aantal praktische
zaken in sommige gevallen iets minder vlot te verlopen.
Het departement Onderwijs heeft die kinderziekten samen
met het onderwijsveld, de participerende scholen en leer-
krachten, grondig geëvalueerd en een aantal eenduidige
voorstellen geformuleerd om het poolsysteem voor volgend
schooljaar bij te sturen. De Onderwijsminister heeft de
conclusies van die evaluatie met de Onderwijscommissie
van het Vlaams Parlement besproken; ze werden er uitge-
sproken positief onthaald. Dit heeft geleid tot de
bijsturing van het Decreet, zodat volgend schooljaar in
oktober gestart kan worden met een pool starten die nóg
beter is afgestemd op de behoeften van zowel de leer-
krachten als de scholen.
Dat de scholen er een goed oog in hebben wordt trouwens
geïllustreerd door de cijfers. We stellen immers een
sterk toegenomen deelname aan de vervangingspool vast.
Vooral het vrij secundair onderwijs is massaal toegetre-
den.
- Gemeenschapsonderwijs - basisonderwijs : 100 % in 2000;
99 % in 2001
- Gemeenschapsonderwijs - secundair : 100 % in 2000 en
2001
- Officieel onderwijs - basis : 88 % in 2000; 89 % in
2001
- Officieel onderwijs - secundair : 99 % in 2000 en 2001
- Vrij onderwijs - basis : 17 % in 2000; 24 % in 2001
- Vrij onderwijs - secundair : 39 % in 2000; 96 % in 2001
- Totaal : 50 % in 2000; 63 % in 2001.
Ook bij de vrije basisscholen zijn er meer deelnemers dan
in het huidige schooljaar. Dat dit toch nog beperkter
blijft dan in het secundair onderwijs ligt aan het feit
dat de samenwerkingsstructuren in het basisonderwijs veel
minder zijn uitgewerkt dan in het secundair onderwijs.
In het secundair onderwijs bestaan de scholengemeenschap-
pen, terwijl enkel de basisscholen van het gemeenschap-
sonderwijs in een samenwerkingsstructuur in de vorm van
scholengroepen zijn ondergebracht. Het is de bedoeling
van minister Vanderpoorten om in de toekomst ook in het
vrij basisonderwijs vormen van samenwerking ingang te
laten vinden. Zij zal in overleg treden met het vrij
basisonderwijs om dit concept verder uit te bouwen.
Minister Vanderpoorten blijft ervan overtuigd dat de ver-
vangingspool een goed project is en dat er een ruim
draagvlak bestaat voor de doelstellingen en basisprinci-
pes. Zij hoopt dan ook dat dit duidelijk zal worden in
het schooljaar 2001-2002 door een goede samenwerking tus-
sen het departement Onderwijs, de VDAB, de scholen en de
poolleerkrachten.
persinfo : Nic Vandemarliere, woordvoerder van
minister Vanderpoorten - tel. 02 553 99 11
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be