Vlaamse regering

PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING

VERGADERING VAN 15 JUNI 2001

Hervorming vervangingspool in onderwijs

Op voorstel van Vlaams Onderwijsminister Marleen VANDER- POORTEN heeft de Vlaamse regering definitief het ontwerpdecreet goedgekeurd dat een aantal verbeteringen aan het systeem van de vervangingspool in het onderwijs aanbrengt. Het ontwerpdecreet zal nu worden ingediend in het Vlaams Parlement.

Sinds enkele jaren kampt het basis- en secundair onder- wijs met een vrij groot tekort aan leerkrachten. De arbeidsmarkstudie toont aan dat dit de komende jaren nog zal toenemen, vooral in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. De oprichting van de vervangingspool was een maatregel om op korte termijn tegemoet te komen aan dit probleem en het vervangings- vraagstuk van de scholen te helpen oplossen. Ruimer gezien kadert de pool in de herwaardering van het lera- renberoep, waaraan Onderwijsminister Vanderpoorten heel veel aandacht wil besteden. Mensen die vandaag geïnte- resseerd zijn om een loopbaan in het onderwijs aan te vatten, zien zich geconfronteerd met een precair statuut en financiële onzekerheid. Zij worden immers enkel betaald voor de vervangingen die zij effectief uitvoeren en zijn in tussentijd aangewezen op een werkloosheids- uitkering. Een leerkracht die deel uitmaakt van de ver- vangingspool heeft het comfort dat hij of zij zekerheid van aanstelling heeft tot het einde van het schooljaar, m.a.w. zekerheid van werk én inkomen. Dit betekent dat de drempel om voor een job in het onderwijs te kiezen heel wat lager wordt.

Hoewel een evaluatie over de werking van de vervangings- pool oorspronkelijk was voorzien op het einde van het tweede werkingsjaar, heeft minister Vanderpoorten beslist ze vervroegd door te voeren. Zij heeft in een open discussie met alle betrokken actoren overleg gepleegd over het initieel concept van de pool. De admi- nistratie heeft permanent kort op de bal gespeeld en de werking van heel nabij gevolgd. Dit alles heeft geleid tot een winsituatie voor het hele onderwijsveld.

Vanaf het begin van het huidige schooljaar is de ver- vangingspool van start gegaan, met wisselend succes. Er waren heel veel kandidaat-leerkrachten die wilden toetre- den tot de pool, en ook heel wat scholen zijn in het sys- teem ingestapt. Anderzijds bleek een aantal praktische zaken in sommige gevallen iets minder vlot te verlopen. Het departement Onderwijs heeft die kinderziekten samen met het onderwijsveld, de participerende scholen en leer- krachten, grondig geëvalueerd en een aantal eenduidige voorstellen geformuleerd om het poolsysteem voor volgend schooljaar bij te sturen. De Onderwijsminister heeft de conclusies van die evaluatie met de Onderwijscommissie van het Vlaams Parlement besproken; ze werden er uitge- sproken positief onthaald. Dit heeft geleid tot de bijsturing van het Decreet, zodat volgend schooljaar in oktober gestart kan worden met een pool starten die nóg beter is afgestemd op de behoeften van zowel de leer- krachten als de scholen.

Dat de scholen er een goed oog in hebben wordt trouwens geïllustreerd door de cijfers. We stellen immers een sterk toegenomen deelname aan de vervangingspool vast. Vooral het vrij secundair onderwijs is massaal toegetre- den.


- Gemeenschapsonderwijs - basisonderwijs : 100 % in 2000; 99 % in 2001

- Gemeenschapsonderwijs - secundair : 100 % in 2000 en 2001

- Officieel onderwijs - basis : 88 % in 2000; 89 % in 2001

- Officieel onderwijs - secundair : 99 % in 2000 en 2001
- Vrij onderwijs - basis : 17 % in 2000; 24 % in 2001
- Vrij onderwijs - secundair : 39 % in 2000; 96 % in 2001
- Totaal : 50 % in 2000; 63 % in 2001.
Ook bij de vrije basisscholen zijn er meer deelnemers dan in het huidige schooljaar. Dat dit toch nog beperkter blijft dan in het secundair onderwijs ligt aan het feit dat de samenwerkingsstructuren in het basisonderwijs veel minder zijn uitgewerkt dan in het secundair onderwijs. In het secundair onderwijs bestaan de scholengemeenschap- pen, terwijl enkel de basisscholen van het gemeenschap- sonderwijs in een samenwerkingsstructuur in de vorm van scholengroepen zijn ondergebracht. Het is de bedoeling van minister Vanderpoorten om in de toekomst ook in het vrij basisonderwijs vormen van samenwerking ingang te laten vinden. Zij zal in overleg treden met het vrij basisonderwijs om dit concept verder uit te bouwen.

Minister Vanderpoorten blijft ervan overtuigd dat de ver- vangingspool een goed project is en dat er een ruim draagvlak bestaat voor de doelstellingen en basisprinci- pes. Zij hoopt dan ook dat dit duidelijk zal worden in het schooljaar 2001-2002 door een goede samenwerking tus- sen het departement Onderwijs, de VDAB, de scholen en de poolleerkrachten.

persinfo : Nic Vandemarliere, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. 02 553 99 11 e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be