Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Inkomenswaarborg / Armoede en Schuld
Integrale aanpak Armoede en Schuld
Bij 'Armoede en Schuld' gaat het om het waarborgen van het minimum
inkomen en het voorkomen van sociale uitsluiting. Daaronder valt onder
meer de aanpak van problematische schuldensituaties. Doel van dit
beleidsveld is dat niemand aan de kant staat. Een integrale aanpak
moet hiervoor zorgen. Op lokaal niveau gebeurt dit door
inkomensondersteuning en schuldhulpverlening. Gemeenten ontvangen
hiervoor middelen via het Gemeentefonds. Het rijk zet subsidies,
onderzoek en voorlichting in. Ook stelt het de kaders vast. Als
paraplu voor de aanpak van de schuldenproblematiek en de
armoedebestrijding geldt "De andere kant van Nederland"
. In 2001 maakt het kabinet de balans op van haar beleid. Belangrijke
thema's hierbij zijn de armoedeval en de evaluatie van vijf jaar
sociale conferenties voor gemeenten, waarvan de laatste in november
2000 werd gehouden.
Actuele ontwikkelingen
Schuldpreventie door voorlichting
Schulden kunnen voor uitkeringsgerechtigden een belemmering zijn om
aan het werk te komen. Het kan ertoe leiden dat zij langdurig een
uitkering ontvangen. Het is daarom van belang dat gemeenten en
uitvoeringsinstellingen vanaf het begin aandacht besteden aan
preventie van schulden en hulp verlenen bij al bestaande schulden.
Speerpunt van het beleid is preventie en daarbij speelt voorlichting
een grote rol. Dit betekent niet dat wethouders, directeuren en
beleidsmakers nu achterover kunnen leunen omdat voorlichting nu
eenmaal een taak is van de voorlichter! Alle partijen moeten bij het
maken van beleid op een constructieve manier en in een vroeg stadium
al samenwerken. Om gemeenten daarbij te ondersteunen is een
communicatiemodel schuldpreventie ontwikkeld. Dit model is opgesteld
door de werkgroep Voorlichting voor Voorlichters (gemeentelijke
voorlichters, VNG, Divosa, 2ZW en SZW) in samenwerking met het
Platform Integrale Schuldhulpverlening en het Nibud. Elke gemeente kan
aan de hand van dit model een eigen communicatieplan opzetten.
Verslag van de workshop over het communicatiemodel tijdens de
gemeentebijeenkomsten in mei 2001.
Kijkt u ook eens op de website van het Transferpunt armoedebestrijding
www.transferpunt.nl. U vindt er informatie voor onder andere
beleidsmakers bij gemeenten die zich bezighouden met het
armoedebeleid. U kunt er ook tips en ideeën uitwisselen.
Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
Verslag van de workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
tijdens de gemeentebijeenkomsten in mei.
Nationaal Actieplan tegen Armoede en Sociale Uitsluiting
Minister Vermeend heeft op 1 juni het Nationaal Actieplan ter
bestrijding van armoede en sociale uitsluiting 2001 aan de Tweede
Kamer aangeboden. Op basis van een analyse van de bestaande situatie
schetst het actieplan de beleidsopgaven voor de bestrijding van
armoede en sociale uitsluiting. Het plan bevat meer dan vijftig
doelen, variërend van een vermindering van het aantal
bijstandsgerechtigden met tien procent per jaar tot een afname van het
aantal zwerfjongeren in Nederland.
Het actieplan is de Nederlandse invulling van Europese afspraken die
zijn gemaakt op de EU-top in Lissabon vorig jaar. Persbericht (5 juni
2001).
Afspraken bestrijden armoede en armoedeval
Minister Vermeend wil over intensivering van het armoedebeleid
binnenkort overleggen met het Platform Armoedebestrijding. Ook wil hij
met wethouders bezien hoe het gemeentelijk armoedebeleid zo effectief
en efficiënt mogelijk vorm gegeven kan worden. Dat maakte de minister
duidelijk tijdens de laatste sociale conferentie op 6 november en bij
het in ontvangst nemen van het Vijfde jaarrapport armoede en sociale
uitsluiting enkele dagen daarvoor. Vooral de positie van alleenstaande
moeders met jonge kinderen verdient aandacht. Zij zouden een aanbod
gericht op werk moeten krijgen (inclusief kinderopvang). In de
intentieverklaring die het Rijk en de VNG eind september
ondertekenden wordt eveneens aandacht besteed aan bestrijden van de
armoedeval en de armoede en aan het gemeentelijk minimabeleid.
Dit najaar verschijnt het vervolgrapport Brede steun voor smalle
beurzen over gemeentelijk minimabeleid. Ook verschijnt dan het
evaluatieonderzoek naar de Wet schuldsering natuurlijke personen
(WSNP).