Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
SZW-gids
Inhoud SZW-gids nummer 6
Juni 2001
* Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
* Mkz-gedupeerden recht op bijstand via Bbz
* Besluit objectief verdeelmodel naar de Kamer
* Bijstandsuitkering per 1 juli omhoog
* Europese subsidie voor projecten tegen discriminatie op de
arbeidsmarkt
* Inventarisatie Euro-strategieën ketenpartners
* Extra geld voor gemeenten om mensen uit bijstand te halen
* Verslag gemeentebijeenkomsten
* Themasite Europa op GemNet
* Inburgeren op de werkvloer bij PTT Post
* Sluitende aanpak niet op alfabetische volgorde
* Regeling kinderopvang voor reïntegrerende uitkeringsgerechtigden
* Actieplan ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting
* IOSG ondersteunt gemeenten bij implementatie SUWI
* Uitvoering uitstroombeleid onderzocht
* Europa werkt aan sluitende aanpak
* Stimuleringsprojecten allochtone jongeren succesvol
* Stand van zaken SUWI
* Veelgestelde vragen over ID-banen
* Workshop over communicatiemodel een eye-opener
* Resultaten VIV nu beschikbaar
* Uitkeringen tegoeden WO II niet in mindering op bijstandsuitkering
* Bbag wordt in oktober gepubliceerd
* Verhoging zak- en kleedgeld bijstandsgerechtigden
* Loonheffing bij vakantietoeslag
* Jaarverslag Toezicht 2000
Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken was de titel van de
workshop die in totaal vijf maal werd gegeven tijdens de
SZW-gemeentebijeenkomsten van 9, 15 en 22 mei jl. Deelnemers dachten
na over het concept vraaggestuurd werken; de betekenis en inhoud ervan
en voorwaarden en succesfactoren. Dit zijn de belangrijkste punten die
naar voren kwamen:
* Het concept werd op zeer verschillende manieren ingevuld: er werd
gedacht aan casemanagement, één-loket principe, integrale
benadering, stroomlijning budgetten, cliëntenparticipatie, lokale
invulling, trajectplanning, maatwerk, koppelen van bestanden,
proactief handelen (huisbezoek), wijkgerichte aanpak,
netwerkopbouw, effectuering van de vraag.
* Voorwaarden/knelpunten die gemeenten zagen: behoefte aan goed
opgeleide generalisten, diversiteit aan problemen van de ijzeren
voorraad cliënten (fase 4), onbereikbaarheid van kwetsbare
doelgroepen (bijv. dak- en thuislozen, minderheden), uitstroom uit
de WAO, geïntegreerd aanbod, niet-gebruik van voorzieningen,
zelfredzaamheid van cliënten, aanbodgebrek en wachtlijsten bij
samenwerkingspartners die aanbodgericht werken.
* Regierol bij vraaggestuurd werken: is het belangrijk dat de
regierol bij gemeenten blijft? Kan er sprake zijn van een
flexibele regierol gedurende een vraaggestuurd traject? Kunnen
gemeenten eventueel bevoegdheden uit handen geven? Kan de regierol
op individueel niveau bepaald worden (wie heeft de sterkste
relatie met de cliënt)? Vragen die dit oproept zijn: zijn
gemeenten in staat inhoudelijke trajecten te volgen? Wat zijn de
financiële consequenties daarvan? De meningen hierover waren sterk
verdeeld en onder andere afhankelijk van de grootte van de
gemeente.
Het ministerie zal alle overwegingen die uit de workshops zijn
gekomen, gebruiken in de follow up van het Nationaal Actieplan. Meer
informatie: zie dossier Armoede en schuld
Mkz-gedupeerden recht op bijstand via Bbz
Zelfstandigen die door de Mkz-crisis in financiële moeilijkheden zijn
geraakt kunnen een beroep doen op bijstandsverlening via het Bbz. In
een circulaire geeft minister Vermeend aan wat de mogelijkheden zijn
om zelfstandigen tijdelijke inkomensondersteuning te geven. De
zelfstandigen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen en de bijstand
moet in de vorm van een geldlening worden verstrekt. Achteraf kan
worden vastgesteld of de lening kan worden omgezet in bijstand of
niet. Verder laat de minister weten dat de regering heeft besloten om
de regeling IOZV open te stellen voor veehouders die door de
Mkz-crisis gedupeerd zijn. Meer informatie: zie dossier Bbz
Besluit objectief verdeelmodel naar de Kamer
Op 30 mei heeft minister Vermeend het conceptbesluit aan de kamer
aangeboden waarin het onderzoek over het objectief verdeelmodel en de
bestuurlijke afspraken die met de VNG gemaakt zijn, verwerkt zijn.
De tekst van het besluit en de bijlagen over het objectief
verdeelmodel vindt u terug op het gemeenteloket. Meer informatie: zie
dossier FWI
Bijstandsuitkering per 1 juli omhoog
De bijstandsuitkeringen, de IOAW- en IOAZ-grondslagen en de
uitkeringen op grond van de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (WIK)
worden per 1 juli 2001 verhoogd. Dit is het gevolg van de aanpassing
van het wettelijk minimumloon en de sociale uitkeringen aan de
ontwikkeling van de lonen. Een circulaire hierover is naar gemeenten
verstuurd en is te vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie
Actueel/Nieuwsarchief
Europese subsidie voor projecten tegen discriminatie op de
arbeidsmarkt
Gemeenten kunnen tot 15 augustus 2001 subsidie aanvragen voor
projecten die tot doel hebben discriminatie en ongelijkheid op de
arbeidsmarkt te bestrijden. De subsidie komt uit het EQUAL-programma
van de Europese Unie en bedraagt in totaal 440 miljoen gulden. Op het
gemeenteloket vindt u een persbericht en een link naar de
EQUAL-website. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief
Inventarisatie Euro-strategieën ketenpartners
Om op 1 januari 2002 problemen te voorkomen is het van belang dat
gemeenten hun eigen eurostrategie hebben afgestemd met die van hun
ketenpartners. Daarom is door het Project Euro Gemeenten, in
samenwerking met het ministerie van Financiën, een onderzoek gedaan
naar de eurostrategieën van de grootste ketenpartners van gemeenten,
zoals bijvoorbeeld banken, Uvi's, CBS. In het rapport hiervan kunt u
als gemeente uw eigen strategie vergelijken met die van uw
ketenpartner en indien nodig kunt u afpraken maken om de strategieën
op elkaar af te stemmen. Meer informatie: zie dossier Euro
Extra geld voor gemeenten om mensen uit bijstand te halen
Met gemeenten zullen op korte termijn bestuurlijke afspraken worden
gemaakt om mensen die werkloos zijn aan werk te helpen. De nadruk zal
liggen op extra maatregelen om mensen uit de bijstand te halen, zoals
casemanagement, kinderopvang, diverse projecten en experimenten.
Dit is mogelijk door een financiële meevaller van ruim vier miljard in
de uitgaven voor sociale zekerheid. Meer informatie: zie
Actueel/Nieuwsarchief
Verslag gemeentebijeenkomsten
Eind juni of begin juli verwachten wij het verslag van de
gemeentebijeenkomsten in mei te kunnen publiceren op het
gemeenteloket. In het volgende nummer zullen we meer aandacht besteden
aan de bijeenkomsten. Van sommige workshops of presentaties kunt u al
een verslag lezen in deze SZW-gids of op het gemeenteloket. Meer
informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief
Themasite Europa op GemNet
Omdat de invloed van Europese subsidie en wetgeving op gemeenten
steeds meer voelbaar wordt, biedt GemNet een themasite over Europa
voor abonnees en organisaties die toegang hebben tot het extranet van
GemNet. Op de site krijgt u voorbeelden uit de praktijk en beleid te
lezen over onder andere bestrijding van arbeidsongelijkheid, het
EU-beleid voor zuiver water, de Jumelagemarkt of Europees aanbesteden.
Verder vindt u er resultaten van opiniepeilingen en columns van
Europarlementariërs. Meer informatie:www.gemnet.nl
Inburgeren op de werkvloer bij PTT Post
In februari 2001 heeft PTT Post het minderhedenconvenant voor grote
bedrijven getekend, met als inzet: In-house Inburgering. PTT Post wil
in zes vestigingen nieuwkomers laten inburgeren op de werkvloer. Na
een intensief inburgeringsprogramma van acht weken beginnen de
deelnemers met een opleiding voor postbode die ze combineren met
Nederlandse les en praktijkopdrachten. Vervolgens gaan ze als postbode
werken (of als sorteerder) en volgen ze nog twee uur per week
Nederlandse les.
Het project wordt georganiseerd in samenwerking met de locale bureaus
nieuwkomers, de plaatselijke regionale opleidingscentra (ROCs) en het
bedrijf Van Loon Arbeidsinpassing. RuimBaan voor Minderheden
ondersteunt het project, eventueel in samenwerking met Taskforce
Inburgering. In Rotterdam zijn de eerste inburgeraars inmiddels
gestart met het programma. Vijf andere gemeenten, te weten Tilburg,
Utrecht, Zwolle, Nijmegen en Hilversum, streven ernaar om in september
of oktober groepen nieuwkomers te laten beginnen bij PTT Post. Meer
informatie kunt u opvragen bij RuimBaan voor Minderheden, Lia van der
Sman 070 333 50 55 of bij het locale Bureau nieuwkomers. Meer
informatie: zie dossier Minderheden
Sluitende aanpak niet op alfabetische volgorde
De gemeente Alkmaar heeft ruim 2.200 bijstandsgerechtigden in haar
bestand. In het kader van Sluitende aanpak heeft de gemeente begin
volgend jaar met allemaal tenminste één gesprek gevoerd, en
vastgesteld welk traject ieder het beste past. Sluitende Aanpak -
EU-breed beleid - was aanvankelijk alleen bedoeld voor nieuwe
werklozen. Minister Vermeend wil nu dat alle werklozen er onder gaan
vallen. De gemeente Alkmaar besloot echter al anderhalf jaar geleden
meteen ook de langdurig werklozen te benaderen. Als je tegen zo'n berg
van 2.200 dossiers aankijkt, kun je al deze mensen natuurlijk in
alfabetische volgorde oproepen, zegt Rien Sanders, sectorhoofd Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Alkmaar. Dat deed Alkmaar dus
niet - in plaats daarvan koos de gemeente een systematischer aanpak,
waarin onderzoeksresultaten werden omgezet in een praktisch programma.
Passend traject
Alkmaar heeft inmiddels zo'n vijftien instrumenten op het gebied van
beroepskeuze, vaardigheidsdiagnose, sollicitatietraining,
taalscholing, bijscholing en sociale activering, waaruit iedere
werkloze een passend traject kan samenstellen. De kunst is natuurlijk
telkens het béste traject te vinden. Bovendien is het handig als de
gemeente tevoren ongeveer kan voorspellen hoe vaak de verschillende
instrumenten nodig zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de
kostenraming, omdat de gemeente ze doorgaans door externe organisaties
laat uitvoeren. Sanders: "We hebben begin vorig jaar een analyse
gemaakt van ons cliëntenbestand om te kijken welke doelgroepen je
daarin kunt onderscheiden. Daaruit hebben we vervolgens een
representatieve steekproef van tien procent getrokken. Onze
consulenten hebben met al deze 212 mensen een gesprek gevoerd, samen
met een consulent van reïntegratiebedrijf Kliq. We hadden daarvoor een
gespreksprotocol opgesteld, dat we in de gesprekken hebben uitgetest.
Later hebben we deze checklists verfijnd voor de verschillende
doelgroepen." Totaalaanpak
De eerste doelgroep waar Alkmaar vervolgens mee aan de slag ging waren
de 426 bijstandsgerechtigden in de wijk Overdie/Schermereiland. Voor
deze probleemwijk had Alkmaar al een convenant met minister van Boxtel
voor een totaalaanpak in het kader van het Grote Steden- en
Integratiebeleid. In zo'n wijk zul je relatief veel
bijstandsgerechtigden vinden, maar tegelijkertijd zijn er extra
mogelijkheden om verbindingen te leggen met projecten voor
wijkverbetering. Sanders: "We hebben bekeken welke werkgevers er in de
wijk zitten, en of we ze kunnen koppelen aan werkzoekenden. Knelpunten
die naar voren kwamen in gesprekken met vertegenwoordigers van de
Turkse gemeenschap hebben we gebruikt voor het maken van trajecten
voor onze allochtone cliënten." In een kleinere buurt wil Alkmaar deze
benadering verder gaan uitwerken. "Voor cliënten voor wie sociale
activering een voortraject kan zijn, willen we dat daar koppelen aan
uitbouw van het vrijwilligerswerk." Kwart op werktraject
Andere doelgroepen die Alkmaar inmiddels stadsbreed heeft benaderd
zijn de alleenstaande ouders en de allochtonen. "In
Overdie/Schermereiland bleek dat een kwart direct past op een traject
naar werk. Van de overigen krijgt negentien procent een REA-toets en
acht procent sociale activering als voorfase. Voor bijna de helft
heeft geen enkel traject zin. Voor deze helft hebben we in elk geval
vastgesteld dat terecht geen arbeidsverplichting meer bestaat, maar
soms nog wel sociale activering geboden kan worden."Ingrediënten voor
een succesvolle Sluitende Aanpak? Sanders: "Visie, vervolgens inzicht,
tenslotte beleid, én een goede motivatie van je medewerkers." Meer
info: zie dossier Sluitende aanpak en mevrouw J. Knippen, hoofd van de
afdeling Pluswerk, de reïntegratie- en uitstroomafdeling van SoZaWe
van de gemeente Alkmaar, e-mail: jknippen@alkmaar.nl.
Regeling kinderopvang voor reïntegrerende uitkeringsgerechtigden
WWers en arbeidsgehandicapten die bezig zijn met een
reïntegratietraject kunnen in aanmerking komen voor financiering van
kinderopvang. De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van
staatssecretaris Hoogervorst. De wet treedt op 1 juli 2001 in werking.
Doordat het Lisv als werkgever van de uitkeringsgerechtigde optreedt
is hij of zij niet langer aangewezen op de gesubsidieerde
kinderopvang, maar kan ook in de particuliere sector een opvangplaats
worden gezocht. Lisv voert de regeling uit en maakt per aanvraag de
afweging of het financieren van kinderopvang de kans vergroot dat
iemand werk vindt. De regeling is van toepassing op alleenstaanden en
samenwonenden. Meer informatie: zie dossier Alleenstaande ouders en
Sluitende aanpak
Actieplan ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting
Minister Vermeend heeft op 1 juni het Nationaal Actieplan ter
bestrijding van armoede en sociale uitsluiting 2001 aan de Tweede
Kamer aangeboden. Op basis van een analyse van de bestaande situatie
schetst het actieplan de beleidsopgaven voor de bestrijding van
armoede en sociale uitsluiting. Het plan bevat meer dan vijftig
doelen, variërend van een vermindering van het aantal
bijstandsgerechtigden met tien procent per jaar tot een afname van het
aantal zwerfjongeren in Nederland.
Het actieplan is de Nederlandse invulling van Europese afspraken die
zijn gemaakt op de EU-top in Lissabon vorig jaar. Meer informatie: zie
dossier Armoede en schuld
IOSG ondersteunt gemeenten bij implementatie SUWI
Om het SUWI in goede banen te leiden heeft het ministerie van SZW het
project IOSG (Implementatieondersteuning SUWI Gemeenten) in het leven
geroepen. De hoofddoelstelling van het IOSG is de realisatie van een
tijdige en juiste overgang naar de nieuwe SUWI bij gemeenten. In de
praktijk betekent dit dat gemeenten geholpen worden bij het oplossen
van knelpunten bij de invoering van de SUWI en de daarvan afgeleide
wet- en regelgeving. De projectgroep zal een proactieve rol spelen op
het terrein van onder andere gemeentelijke ketenprocessen,
ICT-ondersteuning, inrichting van bedrijfsverzamelgebouwen,
reïntegratietrajecten, cliëntenparticipatie en bij het formeren van
regionale platforms.Projectleider van IOSG is Margriet Jongerius. Meer
informatie: zie dossier SUWI
Uitvoering uitstroombeleid onderzocht
Op 21 mei zijn de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek over de
doeltreffendheid van gemeentelijk uitstroombeleid. Evenals in de
voorloper van het onderzoek stond de vraag centraal of bij gemeenten
de voorwaarden aanwezig zijn om de doelstelling van het landelijke
beleid te bereiken. In dit onderzoek is er specifiek aandacht voor het
integraal arbeidsmarktbeleid en het gebruik van het instrumentarium
van de Wiw/Wsw en ID-banen. Uitgangspunt is dat gemeenten niet alleen
oog moeten hebben voor uitstroom uit de Abw maar ook voor uitstroom
uit gesubsidieerde arbeid.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat er over het algemeen een
redelijke samenhang is tussen de verschillende beleidsfasen: plan,
vertaling, werking, resultaat, evaluatie. Verder lopen gemeenten ten
opzichte van het uitstroombeleid in algemene zin achter op de volgende
punten: doorstroom uit gesubsidieerde arbeid, het integraal
arbeidsmarktbeleid en de regierol van gemeenten.
Vergeleken met een onderzoek uit 1998 is er over de gehele linie een
verbetering te zien in de richting van een afgeronde beleidscyclus.
Kleinere gemeenten lopen nog steeds op meerdere punten achter op de
grotere. Meer informatie: zie dossier Agenda vd toekomst
Europa werkt aan sluitende aanpak
Sluitende aanpak leeft in de Europese Unie. Via een 'sluitende aanpak'
proberen de Europese lidstaten werklozen binnen zes respectievelijk
twaalf maanden een aanbod op scholing of werk te doen. De manier
waarop dit gebeurt verschilt sterk per land.
De basis hiervoor werd gelegd op de Europese top in Luxemburg in 1997,
waar werd afgesproken om langdurige werkloosheid op dezelfde manier te
bestrijden en te voorkomen. De afspraken die daar werden gemaakt zijn
vastgesteld in een aantal richtsnoeren. Op initiatief van het
ministerie van SZW is in zes Europese lidstaten nagegaan hoe deze
richtsnoeren in de praktijk worden ingevuld en uitgevoerd. Het betreft
België, Frankrijk, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en
Nederland. Minister Vemeend heeft het onderzoek op 23 mei aan de
Tweede Kamer aangeboden.
Meer informatie vindt u in een persbericht en een brief aan de Tweede
Kamer, te vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier
Sluitende aanpak
Stimuleringsprojecten allochtone jongeren succesvol
De stimuleringsprojecten voor Turkse en Marokkaanse jongeren en
jongeren van Antilliaanse en Arubaanse afkomst blijken succesvol. Van
de 2500 Turkse en Marokkaanse jongeren was per 1 februari van dit jaar
bijna de helft uitgestroomd naar werk of een toeleidingstraject. Zon
duizend deelnemers zitten nog in het project. Van de 731 Antilliaanse
en Arubaanse jongeren die tussen 1998 en 2000 deelnamen aan de
projecten zijn er 552 succesvol uitgestroomd, waarvan 41% naar een
reguliere baan. Ruim zevenhonderd jongeren nemen nog deel aan het
project.
De projecten zijn verlengd tot 2004 en Vermeend heeft er 24 miljoen
gulden voor uitgetrokken. Dertig gemeenten hebben van deze
mogelijkheid gebruik gemaakt.
Meer informatie vindt u in het persbericht op het gemeenteloket. De
onderzoeksrapporten zijn te verkrijgen bij Elsevier
bedrijfsinformatie, telefoon 0314 358358, fax 349058 of per e-mail:
klantenservice@ebi.nl.
Verder vindt u op het gemeenteloket een kort verslag van de
conferentie Arbeidstoeleiding allochtonen dat gehouden werd op 21 mei
in De Doelen in Rotterdam. Meer informatie: zie dossier Minderheden
Stand van zaken SUWI
De Tweede Kamer behandelt op 19, 20 en 21 juni de Invoeringswet SUWI
in een plenair debat.
Er is een tweede voortgangsrapportage aangeboden aan de Tweede Kamer
op 16 mei jl. Verder vindt u op het gemeenteloket de nota naar
aanleiding van het verslag en de nota van wijziging. Meer informatie:
zie dossier SUWI
Veelgestelde vragen over ID-banen
De veelgestelde vragen over ID-banen op het gemeenteloket zijn
geactualiseerd. Met name de vragen en antwoorden over het
dienstverband en over uitstroompremie zijn aangepast. Verder vindt u
er antwoorden op vragen over bijvoorbeeld de doelgroep, de
doelgroepverklaring, de beloning en de financiën. Meer informatie: zie
dossier ID-banen
Workshop over communicatiemodel een eye-opener
Op de gemeentebijeenkomsten in mei werd het communicatiemodel voor
schuldpreventie gelanceerd. Het model moet gemeenten ondersteunen bij
het opstellen van een eigen communicatieplan voor schuldpreventie.
Deelnemers, vooral beleidsmedewerkers en hoofden van sociale diensten,
werden tijdens een workshop aan het denken gezet over communicatie als
middel om beleid te verwezenlijken De opbouw van het communicatiemodel
werd kort toegelicht en vervolgens probeerden de deelnemers een
communicatieplan te ontwikkelen aan de hand van een stappenplan. Door
het invullen van een zogenaamde doelgroep/middelenmatrix en een
effectiviteitsmeting kwamen ze tot verrassende conclusies. Veel
gemeenten, en zeker de kleinere, hebben geen eigen
communicatiemedewerker die zich specifiek voor sociale zaken inzet.
Meestal is het de afdeling voorlichting die aan het eind van het
beleidsproces gevraagd wordt een foldertje te ontwikkelen of is het de
beleidsmedewerker die de voorlichting erbij doet. Het nadenken over
communicatie als beleidsinstrument was voor de meesten een eye-opener.
Verder zag iedereen in dat het model ook voor andere beleidsterreinen
te gebruiken is. Uiteindelijk waren de deelnemers ervan overtuigd dat
communicatie een integraal onderdeel van beleid moet zijn en dat hier
ook voldoende budget voor gereserveerd moest worden. De vraag Hoe
verkoop ik dit aan mijn wethouder heeft overigens ook alles met
communicatie te maken! Aan het einde van de workshops werd het
communicatiemodel overhandigd aan de deelnemers. Het model is ook op
het gemeenteloket te vinden. Meer informatie: zie dossier Armoede en
schuld
Resultaten VIV nu beschikbaar
De resultaten van de VIV (Versnelde Informatie Verzameling) zijn nu te
vinden op het gemeenteloket. De gemiddelde resultaten zijn voor
iedereen te bekijken, evenals de hoogste en de laagste score van de 23
deelnemende gemeenten. Tevens is de vragenlijst beschikbaar en de
formules aan de hand waarvan geïnteresseerde gemeenten zelf kunnen
bepalen waar zij staan ten opzichte van de aan de VIV deelnemende
gemeenten. De resultaten van de individuele deelnemende gemeenten zijn
alleen voor de betreffende gemeente met gebruikersnaam en wachtwoord
toegankelijk. In februari werden de bestuurlijke G25 benaderd om mee
te doen met de VIV. De gemeenten konden online via het VIV-dossier op
het gemeenteloket zestien kwantitatieve gegevens invoeren van de
uitvoering van de Abw in het jaar 2000.
23 gemeenten vulden de VIV in, twee gemeenten kwamen daar uit
overmacht niet aan toe. Negentien van de 23 deelnemende gemeenten
vulden de vragenlijst volledig in, bij de overige vier gemeenten bleek
bepaalde informatie niet voor handen of op korte termijn te leveren.
Er werd voor deze directe manier van informatieverzameling gekozen,
omdat recente gegevens over de uitvoering via de reeds bestaande
kanalen (bijstandstatistiek), niet op korte termijn te verkrijgen
waren. SZW gebruikt de informatie van de G25 om actueel beleid te
kunnen formuleren. Meer informatie: zie dossier VIV
Uitkeringen tegoeden WO II niet in mindering op bijstandsuitkering
Uitkeringen in het kader van de tegoeden Tweede Wereldoorlog en aan
mensen uit de Joodse-, Sinti-, Roma- en Indische gemeenschappen zullen
niet in mindering worden gebracht op een bijstandsuitkering. Dit
blijkt uit een voorstel tot wijziging van de Abw van minister Vemeend
dat aan de Tweede Kamer is aangeboden. De volledige tekst van het
wetsvoorstel vindt u op het gemeenteloket Meer informatie: zie
Actueel/Nieuwsarchief
Bbag wordt in oktober gepubliceerd
De Bbag (Besluit Bijdrage AWBZ-gemeenten) zal in oktober in het
Staatsblad gepubliceerd worden. Tegen die tijd is het geïndexeerde
beschikbare bedrag bekend. De grondslag voor de verdeling van het
bedrag in 2001 zal dezelfde zijn als in 2000.
Dit betekent dat voor 2001 de peildatum voor de capaciteit van de
AWBZ-instellingen weer 1 januari 2000 is en dat dit zo blijft bij
voortzetting van de regeling in 2002. Voor het jaar 2000 was een
totaal budget van 46 miljoen beschikbaar, te verdelen over de
gemeenten. Toen het totale budget voor 2000 werd bepaald, is een
bedrag van 3,3 miljoen verdisconteerd voor nabetalingen in het kader
van de Tijdelijke bijdrageregeling Awbz-gemeenten over 1999. Daarom is
het budget voor 2000 feitelijk 3,3 miljoen te hoog vastgesteld. Het
ministerie wilde gemeenten, die uit zijn gegaan van f 46 miljoen,
echter niet voor een budgettair probleem plaatsen. Het bedrag in 2000
is daarom niet meer gecorrigeerd.
Het totaal beschikbare budget voor 2001 zal echter een indexering zijn
van de oorspronkelijk voor 2000 beschikbare 42,7 miljoen gulden.
Hierover zijn de gemeenten al geïnformeerd in de definitieve
beschikking van 2000 (6 december 2000). Meer informatie: zie dossier
Wvg
Verhoging zak- en kleedgeld bijstandsgerechtigden
Per 1 juli van dit jaar zal voor bijstandsgerechtigden die in een
AWBZ-instelling zijn opgenomen het zak- en kleedgeld worden verhoogd
tot f 509,38 per maand voor een alleenstaande of een alleenstaande
ouder en f 792,37 voor een gehuwde. Dit blijkt uit een voorstel tot
wijziging van de Abw van minister Vermeend dat aan de Tweede Kamer is
aangeboden.
Loonheffing bij vakantietoeslag
Vakantiegeld en bijzondere beloning die bijstandsgerechtigden
ontvangen uit inkomsten naast de bijstand, hebben gevolgen voor de
belastingheffing over de bijstand. U heeft als gemeente onlangs een
circulaire ontvangen over hoe u daarmee om moet gaan. In de circulaire
kunt u onder andere lezen in welke gevallen de aparte rekenregel voor
vakantietoeslag moet worden toegepast en hoe u moet bepalen of de
vakantietoeslag relevant is voor de belastingheffing over de bijstand.
Met een aantal voorbeelden wordt dit laatste toegelicht.
Abusievelijk is de betreffende circulaire niet gedagtekend. De
dagtekening had moeten zijn 21 mei 2001. De circulaire is te vinden op
het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier Belasting en bijstand
Jaarverslag Toezicht 2000
Vorige maand is het Jaarverslag Toezicht 2000 verschenen. Het
jaarverslag beschrijft onder andere per beleidsterrein het
toezichtbeleid in 2000. Op enkele punten geeft het verslag een
doorkijk naar activiteiten in 2001. Meer informatie: zie
Actueel/Nieuwsarchief
___________ zoek
zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel
agenda
nieuws
Extra:
Begrotingsbehandeling
Bedragen 2001
Prinsjesdagstukken
Intentieverklaring
Wvg