Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate uitvoering

SZW-gids

Inhoud SZW-gids nummer 6
Juni 2001

* Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
* Mkz-gedupeerden recht op bijstand via Bbz
* Besluit objectief verdeelmodel naar de Kamer
* Bijstandsuitkering per 1 juli omhoog

* Europese subsidie voor projecten tegen discriminatie op de arbeidsmarkt

* Inventarisatie Euro-strategieën ketenpartners
* Extra geld voor gemeenten om mensen uit bijstand te halen
* Verslag gemeentebijeenkomsten

* Themasite Europa op GemNet

* Inburgeren op de werkvloer bij PTT Post
* Sluitende aanpak niet op alfabetische volgorde
* Regeling kinderopvang voor reïntegrerende uitkeringsgerechtigden
* Actieplan ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting
* IOSG ondersteunt gemeenten bij implementatie SUWI
* Uitvoering uitstroombeleid onderzocht

* Europa werkt aan sluitende aanpak

* Stimuleringsprojecten allochtone jongeren succesvol
* Stand van zaken SUWI

* Veelgestelde vragen over ID-banen

* Workshop over communicatiemodel een eye-opener
* Resultaten VIV nu beschikbaar

* Uitkeringen tegoeden WO II niet in mindering op bijstandsuitkering
* Bbag wordt in oktober gepubliceerd

* Verhoging zak- en kleedgeld bijstandsgerechtigden
* Loonheffing bij vakantietoeslag

* Jaarverslag Toezicht 2000

Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken

Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken was de titel van de workshop die in totaal vijf maal werd gegeven tijdens de SZW-gemeentebijeenkomsten van 9, 15 en 22 mei jl. Deelnemers dachten na over het concept vraaggestuurd werken; de betekenis en inhoud ervan en voorwaarden en succesfactoren. Dit zijn de belangrijkste punten die naar voren kwamen:

* Het concept werd op zeer verschillende manieren ingevuld: er werd gedacht aan casemanagement, één-loket principe, integrale benadering, stroomlijning budgetten, cliëntenparticipatie, lokale invulling, trajectplanning, maatwerk, koppelen van bestanden, proactief handelen (huisbezoek), wijkgerichte aanpak, netwerkopbouw, effectuering van de vraag.

* Voorwaarden/knelpunten die gemeenten zagen: behoefte aan goed opgeleide generalisten, diversiteit aan problemen van de ijzeren voorraad cliënten (fase 4), onbereikbaarheid van kwetsbare doelgroepen (bijv. dak- en thuislozen, minderheden), uitstroom uit de WAO, geïntegreerd aanbod, niet-gebruik van voorzieningen, zelfredzaamheid van cliënten, aanbodgebrek en wachtlijsten bij samenwerkingspartners die aanbodgericht werken.
* Regierol bij vraaggestuurd werken: is het belangrijk dat de regierol bij gemeenten blijft? Kan er sprake zijn van een flexibele regierol gedurende een vraaggestuurd traject? Kunnen gemeenten eventueel bevoegdheden uit handen geven? Kan de regierol op individueel niveau bepaald worden (wie heeft de sterkste relatie met de cliënt)? Vragen die dit oproept zijn: zijn gemeenten in staat inhoudelijke trajecten te volgen? Wat zijn de financiële consequenties daarvan? De meningen hierover waren sterk verdeeld en onder andere afhankelijk van de grootte van de gemeente.

Het ministerie zal alle overwegingen die uit de workshops zijn gekomen, gebruiken in de follow up van het Nationaal Actieplan. Meer informatie: zie dossier Armoede en schuld

Mkz-gedupeerden recht op bijstand via Bbz

Zelfstandigen die door de Mkz-crisis in financiële moeilijkheden zijn geraakt kunnen een beroep doen op bijstandsverlening via het Bbz. In een circulaire geeft minister Vermeend aan wat de mogelijkheden zijn om zelfstandigen tijdelijke inkomensondersteuning te geven. De zelfstandigen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen en de bijstand moet in de vorm van een geldlening worden verstrekt. Achteraf kan worden vastgesteld of de lening kan worden omgezet in bijstand of niet. Verder laat de minister weten dat de regering heeft besloten om de regeling IOZV open te stellen voor veehouders die door de Mkz-crisis gedupeerd zijn. Meer informatie: zie dossier Bbz

Besluit objectief verdeelmodel naar de Kamer

Op 30 mei heeft minister Vermeend het conceptbesluit aan de kamer aangeboden waarin het onderzoek over het objectief verdeelmodel en de bestuurlijke afspraken die met de VNG gemaakt zijn, verwerkt zijn. De tekst van het besluit en de bijlagen over het objectief verdeelmodel vindt u terug op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier FWI

Bijstandsuitkering per 1 juli omhoog

De bijstandsuitkeringen, de IOAW- en IOAZ-grondslagen en de uitkeringen op grond van de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (WIK) worden per 1 juli 2001 verhoogd. Dit is het gevolg van de aanpassing van het wettelijk minimumloon en de sociale uitkeringen aan de ontwikkeling van de lonen. Een circulaire hierover is naar gemeenten verstuurd en is te vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

Europese subsidie voor projecten tegen discriminatie op de arbeidsmarkt

Gemeenten kunnen tot 15 augustus 2001 subsidie aanvragen voor projecten die tot doel hebben discriminatie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt te bestrijden. De subsidie komt uit het EQUAL-programma van de Europese Unie en bedraagt in totaal 440 miljoen gulden. Op het gemeenteloket vindt u een persbericht en een link naar de EQUAL-website. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

Inventarisatie Euro-strategieën ketenpartners

Om op 1 januari 2002 problemen te voorkomen is het van belang dat gemeenten hun eigen eurostrategie hebben afgestemd met die van hun ketenpartners. Daarom is door het Project Euro Gemeenten, in samenwerking met het ministerie van Financiën, een onderzoek gedaan naar de eurostrategieën van de grootste ketenpartners van gemeenten, zoals bijvoorbeeld banken, Uvi's, CBS. In het rapport hiervan kunt u als gemeente uw eigen strategie vergelijken met die van uw ketenpartner en indien nodig kunt u afpraken maken om de strategieën op elkaar af te stemmen. Meer informatie: zie dossier Euro

Extra geld voor gemeenten om mensen uit bijstand te halen

Met gemeenten zullen op korte termijn bestuurlijke afspraken worden gemaakt om mensen die werkloos zijn aan werk te helpen. De nadruk zal liggen op extra maatregelen om mensen uit de bijstand te halen, zoals casemanagement, kinderopvang, diverse projecten en experimenten. Dit is mogelijk door een financiële meevaller van ruim vier miljard in de uitgaven voor sociale zekerheid. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

Verslag gemeentebijeenkomsten

Eind juni of begin juli verwachten wij het verslag van de gemeentebijeenkomsten in mei te kunnen publiceren op het gemeenteloket. In het volgende nummer zullen we meer aandacht besteden aan de bijeenkomsten. Van sommige workshops of presentaties kunt u al een verslag lezen in deze SZW-gids of op het gemeenteloket. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

Themasite Europa op GemNet

Omdat de invloed van Europese subsidie en wetgeving op gemeenten steeds meer voelbaar wordt, biedt GemNet een themasite over Europa voor abonnees en organisaties die toegang hebben tot het extranet van GemNet. Op de site krijgt u voorbeelden uit de praktijk en beleid te lezen over onder andere bestrijding van arbeidsongelijkheid, het EU-beleid voor zuiver water, de Jumelagemarkt of Europees aanbesteden. Verder vindt u er resultaten van opiniepeilingen en columns van Europarlementariërs. Meer informatie:www.gemnet.nl

Inburgeren op de werkvloer bij PTT Post

In februari 2001 heeft PTT Post het minderhedenconvenant voor grote bedrijven getekend, met als inzet: In-house Inburgering. PTT Post wil in zes vestigingen nieuwkomers laten inburgeren op de werkvloer. Na een intensief inburgeringsprogramma van acht weken beginnen de deelnemers met een opleiding voor postbode die ze combineren met Nederlandse les en praktijkopdrachten. Vervolgens gaan ze als postbode werken (of als sorteerder) en volgen ze nog twee uur per week Nederlandse les.
Het project wordt georganiseerd in samenwerking met de locale bureaus nieuwkomers, de plaatselijke regionale opleidingscentra (ROCs) en het bedrijf Van Loon Arbeidsinpassing. RuimBaan voor Minderheden ondersteunt het project, eventueel in samenwerking met Taskforce Inburgering. In Rotterdam zijn de eerste inburgeraars inmiddels gestart met het programma. Vijf andere gemeenten, te weten Tilburg, Utrecht, Zwolle, Nijmegen en Hilversum, streven ernaar om in september of oktober groepen nieuwkomers te laten beginnen bij PTT Post. Meer informatie kunt u opvragen bij RuimBaan voor Minderheden, Lia van der Sman 070 333 50 55 of bij het locale Bureau nieuwkomers. Meer informatie: zie dossier Minderheden

Sluitende aanpak niet op alfabetische volgorde

De gemeente Alkmaar heeft ruim 2.200 bijstandsgerechtigden in haar bestand. In het kader van Sluitende aanpak heeft de gemeente begin volgend jaar met allemaal tenminste één gesprek gevoerd, en vastgesteld welk traject ieder het beste past. Sluitende Aanpak - EU-breed beleid - was aanvankelijk alleen bedoeld voor nieuwe werklozen. Minister Vermeend wil nu dat alle werklozen er onder gaan vallen. De gemeente Alkmaar besloot echter al anderhalf jaar geleden meteen ook de langdurig werklozen te benaderen. Als je tegen zo'n berg van 2.200 dossiers aankijkt, kun je al deze mensen natuurlijk in alfabetische volgorde oproepen, zegt Rien Sanders, sectorhoofd Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Alkmaar. Dat deed Alkmaar dus niet - in plaats daarvan koos de gemeente een systematischer aanpak, waarin onderzoeksresultaten werden omgezet in een praktisch programma. Passend traject
Alkmaar heeft inmiddels zo'n vijftien instrumenten op het gebied van beroepskeuze, vaardigheidsdiagnose, sollicitatietraining, taalscholing, bijscholing en sociale activering, waaruit iedere werkloze een passend traject kan samenstellen. De kunst is natuurlijk telkens het béste traject te vinden. Bovendien is het handig als de gemeente tevoren ongeveer kan voorspellen hoe vaak de verschillende instrumenten nodig zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de kostenraming, omdat de gemeente ze doorgaans door externe organisaties laat uitvoeren. Sanders: "We hebben begin vorig jaar een analyse gemaakt van ons cliëntenbestand om te kijken welke doelgroepen je daarin kunt onderscheiden. Daaruit hebben we vervolgens een representatieve steekproef van tien procent getrokken. Onze consulenten hebben met al deze 212 mensen een gesprek gevoerd, samen met een consulent van reïntegratiebedrijf Kliq. We hadden daarvoor een gespreksprotocol opgesteld, dat we in de gesprekken hebben uitgetest. Later hebben we deze checklists verfijnd voor de verschillende doelgroepen." Totaalaanpak
De eerste doelgroep waar Alkmaar vervolgens mee aan de slag ging waren de 426 bijstandsgerechtigden in de wijk Overdie/Schermereiland. Voor deze probleemwijk had Alkmaar al een convenant met minister van Boxtel voor een totaalaanpak in het kader van het Grote Steden- en Integratiebeleid. In zo'n wijk zul je relatief veel bijstandsgerechtigden vinden, maar tegelijkertijd zijn er extra mogelijkheden om verbindingen te leggen met projecten voor wijkverbetering. Sanders: "We hebben bekeken welke werkgevers er in de wijk zitten, en of we ze kunnen koppelen aan werkzoekenden. Knelpunten die naar voren kwamen in gesprekken met vertegenwoordigers van de Turkse gemeenschap hebben we gebruikt voor het maken van trajecten voor onze allochtone cliënten." In een kleinere buurt wil Alkmaar deze benadering verder gaan uitwerken. "Voor cliënten voor wie sociale activering een voortraject kan zijn, willen we dat daar koppelen aan uitbouw van het vrijwilligerswerk." Kwart op werktraject Andere doelgroepen die Alkmaar inmiddels stadsbreed heeft benaderd zijn de alleenstaande ouders en de allochtonen. "In Overdie/Schermereiland bleek dat een kwart direct past op een traject naar werk. Van de overigen krijgt negentien procent een REA-toets en acht procent sociale activering als voorfase. Voor bijna de helft heeft geen enkel traject zin. Voor deze helft hebben we in elk geval vastgesteld dat terecht geen arbeidsverplichting meer bestaat, maar soms nog wel sociale activering geboden kan worden."Ingrediënten voor een succesvolle Sluitende Aanpak? Sanders: "Visie, vervolgens inzicht, tenslotte beleid, én een goede motivatie van je medewerkers." Meer info: zie dossier Sluitende aanpak en mevrouw J. Knippen, hoofd van de afdeling Pluswerk, de reïntegratie- en uitstroomafdeling van SoZaWe van de gemeente Alkmaar, e-mail: jknippen@alkmaar.nl.

Regeling kinderopvang voor reïntegrerende uitkeringsgerechtigden

WWers en arbeidsgehandicapten die bezig zijn met een reïntegratietraject kunnen in aanmerking komen voor financiering van kinderopvang. De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van staatssecretaris Hoogervorst. De wet treedt op 1 juli 2001 in werking. Doordat het Lisv als werkgever van de uitkeringsgerechtigde optreedt is hij of zij niet langer aangewezen op de gesubsidieerde kinderopvang, maar kan ook in de particuliere sector een opvangplaats worden gezocht. Lisv voert de regeling uit en maakt per aanvraag de afweging of het financieren van kinderopvang de kans vergroot dat iemand werk vindt. De regeling is van toepassing op alleenstaanden en samenwonenden. Meer informatie: zie dossier Alleenstaande ouders en Sluitende aanpak

Actieplan ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting

Minister Vermeend heeft op 1 juni het Nationaal Actieplan ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting 2001 aan de Tweede Kamer aangeboden. Op basis van een analyse van de bestaande situatie schetst het actieplan de beleidsopgaven voor de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Het plan bevat meer dan vijftig doelen, variërend van een vermindering van het aantal bijstandsgerechtigden met tien procent per jaar tot een afname van het aantal zwerfjongeren in Nederland.
Het actieplan is de Nederlandse invulling van Europese afspraken die zijn gemaakt op de EU-top in Lissabon vorig jaar. Meer informatie: zie dossier Armoede en schuld

IOSG ondersteunt gemeenten bij implementatie SUWI

Om het SUWI in goede banen te leiden heeft het ministerie van SZW het project IOSG (Implementatieondersteuning SUWI Gemeenten) in het leven geroepen. De hoofddoelstelling van het IOSG is de realisatie van een tijdige en juiste overgang naar de nieuwe SUWI bij gemeenten. In de praktijk betekent dit dat gemeenten geholpen worden bij het oplossen van knelpunten bij de invoering van de SUWI en de daarvan afgeleide wet- en regelgeving. De projectgroep zal een proactieve rol spelen op het terrein van onder andere gemeentelijke ketenprocessen, ICT-ondersteuning, inrichting van bedrijfsverzamelgebouwen, reïntegratietrajecten, cliëntenparticipatie en bij het formeren van regionale platforms.Projectleider van IOSG is Margriet Jongerius. Meer informatie: zie dossier SUWI

Uitvoering uitstroombeleid onderzocht

Op 21 mei zijn de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek over de doeltreffendheid van gemeentelijk uitstroombeleid. Evenals in de voorloper van het onderzoek stond de vraag centraal of bij gemeenten de voorwaarden aanwezig zijn om de doelstelling van het landelijke beleid te bereiken. In dit onderzoek is er specifiek aandacht voor het integraal arbeidsmarktbeleid en het gebruik van het instrumentarium van de Wiw/Wsw en ID-banen. Uitgangspunt is dat gemeenten niet alleen oog moeten hebben voor uitstroom uit de Abw maar ook voor uitstroom uit gesubsidieerde arbeid.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat er over het algemeen een redelijke samenhang is tussen de verschillende beleidsfasen: plan, vertaling, werking, resultaat, evaluatie. Verder lopen gemeenten ten opzichte van het uitstroombeleid in algemene zin achter op de volgende punten: doorstroom uit gesubsidieerde arbeid, het integraal arbeidsmarktbeleid en de regierol van gemeenten. Vergeleken met een onderzoek uit 1998 is er over de gehele linie een verbetering te zien in de richting van een afgeronde beleidscyclus. Kleinere gemeenten lopen nog steeds op meerdere punten achter op de grotere. Meer informatie: zie dossier Agenda vd toekomst

Europa werkt aan sluitende aanpak

Sluitende aanpak leeft in de Europese Unie. Via een 'sluitende aanpak' proberen de Europese lidstaten werklozen binnen zes respectievelijk twaalf maanden een aanbod op scholing of werk te doen. De manier waarop dit gebeurt verschilt sterk per land.
De basis hiervoor werd gelegd op de Europese top in Luxemburg in 1997, waar werd afgesproken om langdurige werkloosheid op dezelfde manier te bestrijden en te voorkomen. De afspraken die daar werden gemaakt zijn vastgesteld in een aantal richtsnoeren. Op initiatief van het ministerie van SZW is in zes Europese lidstaten nagegaan hoe deze richtsnoeren in de praktijk worden ingevuld en uitgevoerd. Het betreft België, Frankrijk, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Nederland. Minister Vemeend heeft het onderzoek op 23 mei aan de Tweede Kamer aangeboden.
Meer informatie vindt u in een persbericht en een brief aan de Tweede Kamer, te vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier Sluitende aanpak

Stimuleringsprojecten allochtone jongeren succesvol

De stimuleringsprojecten voor Turkse en Marokkaanse jongeren en jongeren van Antilliaanse en Arubaanse afkomst blijken succesvol. Van de 2500 Turkse en Marokkaanse jongeren was per 1 februari van dit jaar bijna de helft uitgestroomd naar werk of een toeleidingstraject. Zon duizend deelnemers zitten nog in het project. Van de 731 Antilliaanse en Arubaanse jongeren die tussen 1998 en 2000 deelnamen aan de projecten zijn er 552 succesvol uitgestroomd, waarvan 41% naar een reguliere baan. Ruim zevenhonderd jongeren nemen nog deel aan het project.
De projecten zijn verlengd tot 2004 en Vermeend heeft er 24 miljoen gulden voor uitgetrokken. Dertig gemeenten hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.
Meer informatie vindt u in het persbericht op het gemeenteloket. De onderzoeksrapporten zijn te verkrijgen bij Elsevier bedrijfsinformatie, telefoon 0314 358358, fax 349058 of per e-mail: klantenservice@ebi.nl.
Verder vindt u op het gemeenteloket een kort verslag van de conferentie Arbeidstoeleiding allochtonen dat gehouden werd op 21 mei in De Doelen in Rotterdam. Meer informatie: zie dossier Minderheden

Stand van zaken SUWI

De Tweede Kamer behandelt op 19, 20 en 21 juni de Invoeringswet SUWI in een plenair debat.
Er is een tweede voortgangsrapportage aangeboden aan de Tweede Kamer op 16 mei jl. Verder vindt u op het gemeenteloket de nota naar aanleiding van het verslag en de nota van wijziging. Meer informatie: zie dossier SUWI

Veelgestelde vragen over ID-banen

De veelgestelde vragen over ID-banen op het gemeenteloket zijn geactualiseerd. Met name de vragen en antwoorden over het dienstverband en over uitstroompremie zijn aangepast. Verder vindt u er antwoorden op vragen over bijvoorbeeld de doelgroep, de doelgroepverklaring, de beloning en de financiën. Meer informatie: zie dossier ID-banen

Workshop over communicatiemodel een eye-opener

Op de gemeentebijeenkomsten in mei werd het communicatiemodel voor schuldpreventie gelanceerd. Het model moet gemeenten ondersteunen bij het opstellen van een eigen communicatieplan voor schuldpreventie. Deelnemers, vooral beleidsmedewerkers en hoofden van sociale diensten, werden tijdens een workshop aan het denken gezet over communicatie als middel om beleid te verwezenlijken De opbouw van het communicatiemodel werd kort toegelicht en vervolgens probeerden de deelnemers een communicatieplan te ontwikkelen aan de hand van een stappenplan. Door het invullen van een zogenaamde doelgroep/middelenmatrix en een effectiviteitsmeting kwamen ze tot verrassende conclusies. Veel gemeenten, en zeker de kleinere, hebben geen eigen communicatiemedewerker die zich specifiek voor sociale zaken inzet. Meestal is het de afdeling voorlichting die aan het eind van het beleidsproces gevraagd wordt een foldertje te ontwikkelen of is het de beleidsmedewerker die de voorlichting erbij doet. Het nadenken over communicatie als beleidsinstrument was voor de meesten een eye-opener. Verder zag iedereen in dat het model ook voor andere beleidsterreinen te gebruiken is. Uiteindelijk waren de deelnemers ervan overtuigd dat communicatie een integraal onderdeel van beleid moet zijn en dat hier ook voldoende budget voor gereserveerd moest worden. De vraag Hoe verkoop ik dit aan mijn wethouder heeft overigens ook alles met communicatie te maken! Aan het einde van de workshops werd het communicatiemodel overhandigd aan de deelnemers. Het model is ook op het gemeenteloket te vinden. Meer informatie: zie dossier Armoede en schuld

Resultaten VIV nu beschikbaar

De resultaten van de VIV (Versnelde Informatie Verzameling) zijn nu te vinden op het gemeenteloket. De gemiddelde resultaten zijn voor iedereen te bekijken, evenals de hoogste en de laagste score van de 23 deelnemende gemeenten. Tevens is de vragenlijst beschikbaar en de formules aan de hand waarvan geïnteresseerde gemeenten zelf kunnen bepalen waar zij staan ten opzichte van de aan de VIV deelnemende gemeenten. De resultaten van de individuele deelnemende gemeenten zijn alleen voor de betreffende gemeente met gebruikersnaam en wachtwoord toegankelijk. In februari werden de bestuurlijke G25 benaderd om mee te doen met de VIV. De gemeenten konden online via het VIV-dossier op het gemeenteloket zestien kwantitatieve gegevens invoeren van de uitvoering van de Abw in het jaar 2000.
23 gemeenten vulden de VIV in, twee gemeenten kwamen daar uit overmacht niet aan toe. Negentien van de 23 deelnemende gemeenten vulden de vragenlijst volledig in, bij de overige vier gemeenten bleek bepaalde informatie niet voor handen of op korte termijn te leveren. Er werd voor deze directe manier van informatieverzameling gekozen, omdat recente gegevens over de uitvoering via de reeds bestaande kanalen (bijstandstatistiek), niet op korte termijn te verkrijgen waren. SZW gebruikt de informatie van de G25 om actueel beleid te kunnen formuleren. Meer informatie: zie dossier VIV

Uitkeringen tegoeden WO II niet in mindering op bijstandsuitkering

Uitkeringen in het kader van de tegoeden Tweede Wereldoorlog en aan mensen uit de Joodse-, Sinti-, Roma- en Indische gemeenschappen zullen niet in mindering worden gebracht op een bijstandsuitkering. Dit blijkt uit een voorstel tot wijziging van de Abw van minister Vemeend dat aan de Tweede Kamer is aangeboden. De volledige tekst van het wetsvoorstel vindt u op het gemeenteloket Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

Bbag wordt in oktober gepubliceerd

De Bbag (Besluit Bijdrage AWBZ-gemeenten) zal in oktober in het Staatsblad gepubliceerd worden. Tegen die tijd is het geïndexeerde beschikbare bedrag bekend. De grondslag voor de verdeling van het bedrag in 2001 zal dezelfde zijn als in 2000.
Dit betekent dat voor 2001 de peildatum voor de capaciteit van de AWBZ-instellingen weer 1 januari 2000 is en dat dit zo blijft bij voortzetting van de regeling in 2002. Voor het jaar 2000 was een totaal budget van 46 miljoen beschikbaar, te verdelen over de gemeenten. Toen het totale budget voor 2000 werd bepaald, is een bedrag van 3,3 miljoen verdisconteerd voor nabetalingen in het kader van de Tijdelijke bijdrageregeling Awbz-gemeenten over 1999. Daarom is het budget voor 2000 feitelijk 3,3 miljoen te hoog vastgesteld. Het ministerie wilde gemeenten, die uit zijn gegaan van f 46 miljoen, echter niet voor een budgettair probleem plaatsen. Het bedrag in 2000 is daarom niet meer gecorrigeerd.
Het totaal beschikbare budget voor 2001 zal echter een indexering zijn van de oorspronkelijk voor 2000 beschikbare 42,7 miljoen gulden. Hierover zijn de gemeenten al geïnformeerd in de definitieve beschikking van 2000 (6 december 2000). Meer informatie: zie dossier Wvg

Verhoging zak- en kleedgeld bijstandsgerechtigden

Per 1 juli van dit jaar zal voor bijstandsgerechtigden die in een AWBZ-instelling zijn opgenomen het zak- en kleedgeld worden verhoogd tot f 509,38 per maand voor een alleenstaande of een alleenstaande ouder en f 792,37 voor een gehuwde. Dit blijkt uit een voorstel tot wijziging van de Abw van minister Vermeend dat aan de Tweede Kamer is aangeboden.

Loonheffing bij vakantietoeslag

Vakantiegeld en bijzondere beloning die bijstandsgerechtigden ontvangen uit inkomsten naast de bijstand, hebben gevolgen voor de belastingheffing over de bijstand. U heeft als gemeente onlangs een circulaire ontvangen over hoe u daarmee om moet gaan. In de circulaire kunt u onder andere lezen in welke gevallen de aparte rekenregel voor vakantietoeslag moet worden toegepast en hoe u moet bepalen of de vakantietoeslag relevant is voor de belastingheffing over de bijstand. Met een aantal voorbeelden wordt dit laatste toegelicht. Abusievelijk is de betreffende circulaire niet gedagtekend. De dagtekening had moeten zijn 21 mei 2001. De circulaire is te vinden op het gemeenteloket. Meer informatie: zie dossier Belasting en bijstand

Jaarverslag Toezicht 2000

Vorige maand is het Jaarverslag Toezicht 2000 verschenen. Het jaarverslag beschrijft onder andere per beleidsterrein het toezichtbeleid in 2000. Op enkele punten geeft het verslag een doorkijk naar activiteiten in 2001. Meer informatie: zie Actueel/Nieuwsarchief

___________ zoek

zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel

agenda
nieuws

Extra:
Begrotingsbehandeling
Bedragen 2001
Prinsjesdagstukken
Intentieverklaring
Wvg